Mikä on oma perusteesi ostaa sähköauto?
Kommentit (1741)
Ostin sähköauton kun se oli niin mukava, hyvä ajaa, lapset mahtui taakse ja koira konttiin. Viimeisimmästä sai jotain veroetua tms myös, kun osti tietyn hintaluokan sähköauton.
Ilmastosyyt myös vaikutti siinä vaiheessa. Sittemmin olen ajatellut että mikä vain autoilu on joka tapauksessa niin saastuttavaa, mutta "töihin on pakko päästä ja blaablaa" se sama mantra mulla on kuin muullakin maailmalla...
Uutisointi aaltoilee kovasti sähköauton puolesta ja vastaan, mutta en jaksa seurata enää sitä. Nyt on meidän perheessä kolmas sähköauto putkeen. Sopii tarpeisiin.
En kyllä ole niin autoihminen, että ihan hirveästi käyttäisin aikaa ja energiaa sen pohtimiseen millaisella autolla kuljen.
AatunKrokotiili kirjoitti:
Itse jatkan V8:lla ajoa mutta vaimo haluaa sähköauton joten sellainen pitää sitten ostaa hänelle. Tosin hänellä on jo työsuhdeautona sähköauto joten en nyt ymmärrä miksi pitää saada toinen. No ei ymmärrä ihmiset muutenkaan meitä jolla on kahden hengen perheessä 5 autoa.
Onko kaikki autot tallissa?
Myriammi ja muksut kirjoitti:
Mitä tapahtuu kun sähköautolla ajaa kolarin??räjähtääkö akut??räjähtääkö akut kovasta kuumuudesta?syttyy tuleen?? Ker ertoiskl joku joka tietää.Kiitos.Kesällä mitä on oli palanut Lahden mittarilla oli mustia jälkiä.Pitääkö paikkansa auto pitää upottaa veteen kun kolari ollut??pariksi päivää??oikeesti,mieti lapset takapenkillä.Auto palaa käsistä..Tää on niin turvallistako.
Palomiehet ja hinauskuskit ottavat toki lapset takapenkiltä pois ennenkuin se auto upotetaan johonkin vesisäiliöön tai uima-altaaseen. Toinen juttu on sitten se, missä sellainen uima-allas talvella on käytettävissä. Avannon lähelle voi olla aika hankala päästä hinausautolla, jos lumityöt on tekemättä.
Todennäköisesti tulipalo on sammunut siihen mennessä kun sellainen paikka on löytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Ostin taloudellisista syistä. Ei enää kauaa ja on tämän ja dieselin hintaero kasassa, ensi vuonna viimeistään.
Oma kosla maksoi 4k enemmän kuin uudet autot keskimäärin ja ero alkaa olla vuoden jälkeen katettu käyttökustannuksissa.
Mikään mahti maailmassa ei saa minua ostamaan patterilelua!! Lapsena leikin jo tarpeeksi niillä.
En todellakaan tule edes pakon edessä ikinä ostamaan patteriromua! Diesel ja bensa kunniaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusin näyttää että hyvin menee naapureille ja työpaikalla
Sama. Sähköauto tuntuu ärsyttävän kateellisia erityisen paljon kuten tästäkin ketjusta on luettavissa. Saan suurta nautintoa siitä kun voin laittaa kateellisille paskiaisille lisää vettä myllyyn.
Jep. Sähköautot tuntuvat ärsyttävän nimenomaisesti sitä kansanosaa, jolla ei ole varaa hankkia niitä. Ja sitten vielä ne kenellä on varaa hankkia, säästävät käyttökuluissa ja tämäkös vasta harmittaakin. Kun eihän sitä säästöä tarvis kun on kerran niin rikas että on varaa hankkia sähköauto, niih! Samat ihmiset jotka puhuvat miten duunarit pitävät tätä maata pystyssä ja herrat nuolevat kermat päältä, puhuvat sähköautoja vastaan. Itselläni ei ole onneksi näitä lähipiirissä, joten heidän mielipiteistään ei tarvitse välittää. Sen sijaan tuttavapiirissä on paljon erittäin fiksuja itseäni ansioituneempia ihmisiä jotka tyytyväisenä ajavat sähköautojaan, eikä heitä näytä kyllä kiinnostavan tuon taivaallista mitä nämä ulisijat ajattelevat. Suosittelen samaa ulisijoille: jos kerran olette tyytyväisiä vanhoihin dieseleihinne, niin miksi koko sähköautoasiaan on edes tarve tuoda mielipidettä vaihkoten? Ei teitä kukaan pakota sähkikseen (ainakaan vielä), joten jos oikeasti olette tyytyväisiä ja ajattelette sähköautojen olevan surkeita, niin mitä se sitten teitä haittaa että naapuri sellaisella ajaa?
Kyllä tuota sähköautojen vastaista trollausta eniten harjoittaa ja siihen yllyttää tahot joilla on tähän joku taloudellinen intressi. Kuten itänaapurin öljykauppiaat, biodieselin markkinoijat, autokorjaajat jotka pelkäävät menettävänsä toimeentulonsa jne.
Syytä onkin olla huolissaan. Sähköautojen myynti lähtee räjähdysmäiseen nousuun.
Sähköpatteriautot häviävät liikenteestä viiden vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Ajettavuus on parempi. Mä tykkään kun vaste "kaasuun" on välitön ja tasainen. Ja kiihtyvyys... onhan se hienoa.
Olet siis amis : )
Olen tottunut jo hiljaiseen ja hajuttomaan sähköautoon.
Pakokaasun haju saa minut nykyisin voimaan pahoin.
Inhoan myös huoltoasemilla tankaamista.
Paljon miellyttävämpää laittaa autoon töpseli omassa tallissa.
Vierailija kirjoitti:
Ajettavuus on parempi. Mä tykkään kun vaste "kaasuun" on välitön ja tasainen. Ja kiihtyvyys... onhan se hienoa.
Teslalla on kyllä hauska ohittaa moottoritiellä kun auto lähtee niin kuin ohjus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin taloudellisista syistä. Ei enää kauaa ja on tämän ja dieselin hintaero kasassa, ensi vuonna viimeistään.
Oma kosla maksoi 4k enemmän kuin uudet autot keskimäärin ja ero alkaa olla vuoden jälkeen katettu käyttökustannuksissa.
Itsellä oli hintaeroa sellaiseen sopivaan dieseliin noin 17000, nyt on säästetty 11000 siitä. Eli noin 1.5 vuotta vielä. Sitten onkin jo tuottoa. Arvioni on että tällä mennään totaalina se 12-15 vuotta kuten yleensäkin autoillani eli noin 600-750tkm. Akusto pitänee vaihtaa kerran, mutta se ei vie perikatoon kun huomioin koko elinkaaren.
En ostaisi sähköautoa, koska sen jälkeen on täysin korjaamojen armoilla kun joku vika sattuu siihen autoon tulemaan (varmasti tuleekin). Auton pitää olla sellainen, josta pystyy itse laittamaan vian kun vian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin yksi syy olla ostamatta sähköautoa:
8
https://www.is.fi/autot/art-2000009169428.htmlNyt myös vakuutusyhtiö varoittaa sähköautojen renkaanvaihtajia – ”Vakuutus ei ikävä kyllä korvaa”
Ajoakun korjaus voi maksaa jopa yli 40000 euroa ja viedä viikkoja, kertoo Pohjola Vakuutus.
SÄHKÖAUTON pohjassa sijaitseva ajoakku ei välttämättä kestä vääränlaista nostamista tunkilla tai pohjakosketuksista aiheutuvia kovia iskuja samalla tavalla kuin polttomoottoriauto, tiedottaa nyt Pohjola Vakuutus.
Vakuuttamisnäkökulmasta esimerkiksi talvirenkaiden vaihtaminen sähköautoon voi siis olla riskialtis toimenpide, eikä vakuutus korvaa asiakkaan omasta selvästä huolimattomuudesta johtuvaa itse aiheutettua vahinkoa.
Kuka vaihtaa vielä renkaansa itse vuonna 2022? Sitä varten on olemassa ostopalvelut, muun muassa rengashotellit.
Näkyy aika moni renkaanvaihtofirma ilmoittavan " Emme vaihda sähköautojen renkaita". Olin omaan polttomoottoriin vaihdattamassa, kun joutui sähkärikuski lähtemään pettyneenä.
Vierailija kirjoitti:
Pakokaasun haju saa minut nykyisin voimaan pahoin.Inhoan myös huoltoasemilla tankaamista.
Sama suomeksi: elintilani rajoittuu 100km kodistani. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaasti rajoittuneita.
Joillekin sähköauto voi kuitenkin olla hyvä ja perusteltu ratkaisu. Sen sijaan pakottamalla tuputettuna kalliina ratkaisuna se ei vain ole kaikkien tarjolla. Vai voinko liittyä kela -jonoon, kun pitäisi vaihtaa oma ok diesel sähköversioon mutta nyt ei vain ole varaa tähän?
Vierailija kirjoitti:
Sähköauto: 2 x kalliimpi ja kestää puolet vähemmän.
Vihersiirto: vihertävät setelit siirtyy parempiin taskuihin.
Kommenttisi ovat täyttä roskaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikään mahti maailmassa ei saa minua ostamaan patterilelua!! Lapsena leikin jo tarpeeksi niillä.
Mun tuntemat pikkupojat päristeli pikkuautojensa kanssa. Ehkä polttiskuskit ei lapsena saaneetkaan tarpeeksi päristä? ;)
No vitsi vitsi. Mulle oikeasti ihan se ja sama millä kukakin ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Pakokaasun haju saa minut nykyisin voimaan pahoin.Inhoan myös huoltoasemilla tankaamista.
Toi on totta. Bensa ja dieselautot haisee nolosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselle ensimmäinen syy oli säästö, toinen ilmasto, mutta aika rinta rinnan.
Ja nyt kun mulla on sähköauto, niin syitä sähköauton puolelle on tullut lisää, enää en polttiksia edes harkitse.
Ajomukavuus - kiihtyvyys - hiljaisuus - vaihteettomuus. Paljon luotettavampi talviauto kuin polttis.
Ihan ylivertainen mukavuus saman kokoluokan polttomoottoreihin verrattuna.
Jollekin se lataustauko 400km matkalla on kynnyskysymys, mutta koska säästän noin parituhatta euroa vuodessa pelkästään polttoaineissa, niin lataustauko silloin tällöin on pieni vaiva / korvaus siitä. Kumman laittaa puntariin suurempana. Haluatko ajaa yhtäsoittoa viisi tuntia, vai haluatko ajaa halvemmalla.
Pääsääntöisesti lataan kuitenkin kotona, yöllä, eli ei ole minkäänlainen vaiva.
Sama täällä.
Tesla Model Y ollut luotettava ja mukava. Ajo on toistaiseksi maksanut n. 2,5-3e/ 100km. Ladataan lähes aina kotona tai loma-asunnolla öisin.
Viimeksi ladattu julkisilla joskus 3kk sitten lomamatkan aikana joten ei voi sanoa että ne olisivat paljoa vaikuttaneet mihinkään. Lataukset ovat sujuneet täysin ongelmitta Suomessa ja Ruotsissa. Ruotsissa on käytetty lähinnä superchargereita ja MERin latureita. Superchargerit ovat nopeita. Lyhyen wc- ja kahvitauon aikana autooin latautuu riittävästi kilometreja. Ei ladata yleensä koskaa julkisilla ihan täyteen, vain sen verran kun tarvitaan, koska sähkö on halvempaa kotona.
Joo ainakin Tesla y-model on toiminut hyvin.
On muuten harvinaisen tilava auto kun tavaratilaa on konepellin ja takatilan allakin.
Jos sinulla on sähköauto, onko akun kotelo pysynyt ehjänä? Nythän kolhut voivat tuoda hylsyn katsastuksessa.
Jos et aja katumaasturilla vaan matalamaavaraisella ajokilla, kuinka ajat sohjossa, lumi/jääpaakkujen ym. aurausjäämien yli, ettei kotelo saa osumia. Kuinka usein joudut lumilapiohommiin?
Kysyn nyt niiltä, jotka joutuvat ajamaan Suomen loskapaskakeleissä. En kysy kesähessuilta.