Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Sähköautojen latauspiste suljettiin, perusteluna energian säästäminen

Vierailija
30.10.2022 |

Heh, onneksi itsellä polttomoottori ja bensaa saa entiseen malliin. Tänäänkin oli jo melkein alle 2e, 2,02 maksoi.

En haluaisi ajaa sähköllä nyt kun latauspisteitäkin suljetaan sähkökriisin takia.

https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/4726bb48-83cc-4da0-abec-e6f658a03…

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto on väliaikainen erehdys, kun mennään vetyyn ja synteettisiin polttoaineisiin. Ne ovat puhtaita, eikä tarvitse louhia maapalloa puhki ja liotetella valtavissa kemikaalialtaissa myrkkyakkujen ainesosia. 

Geoligian tutkimuslaitos on laskenut että maailman mineraalivarat eivät riitä edes ensimmäisen sukupolven sähköautotuotantoon.

Mulle sopii hyvin vetyauto joskus 10-15v päästä infrastruktuurin ehkä ollessa paikallaan. Siihen asti ajelen sähköllä.

10-15v päästä kukaan ei harkitsekaan mitään vetyautoa, ainakaan jos on huolissaan ilmastosta ja sähköverkon kestävyydestä. Vetyautoilu kuluttaa 2,5 kertaisesti sähköä per kilometri.

Tuolla logiikalla ei harkitse mitään muutakaan liikkumavälinettä omien varpaitten lisäksi. Kaikki riippuu millä ja mistä vedyn erotteluun käytetty sähkö on hankittu. Ihan kuin suorassa sähköautossakin ajamisen ympäristöystävällisyys riippu ihan siitä millä tavoin sähkö on tuotettu. Ajaminen itsessään on päästötöntä kummassakin. Käytetyn sähkön hyötysuhde on polttokennoautossa 80% ja sähköauton 90 joten ei vaadi 2,5 kertaisesti sähköä.

Näytä mulle elektrolyysi/polttokenno-yhdistelmä jonka hyötysuhde on 80%.

Vierailija
82/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niiden joutaakin itkeä, jotka ovat suunnitelleet kulkemisenss ilmaisten latausasemien varaan. Helsingissä taksit lataavat autonsa näissä ilmaispisteissä niin ettei kauppakeskuksessa asioivat maksavat asiakkaat paikoille mahdu. Lidl asiakaskunta on onneksi sellaista profiilia että sähköpaikoille ei tungosta ole.

Toisekseen, jos on omakotitalo/ladattavissa omalla sähkösopimuksella, niin nykyisin pörssisähkö yöllä tai jopa vkoloppuna 2-5sent/kwh parhaimmillaan, niin eipä paljoa itketä ajastaa lataus päälle.

Bensa edelleen sen 2eur/l.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt se sitten tapahtui, sähköautoilu-mahdollisuudet alkaa heikkenemään energiakriisin takia. Vielä pari kuukautta sitten minua haukuttiin trolliksi kun toin asian esiin.

Vierailija
84/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, mitähän sitä nyt tekisi...

Niin joo, jatkan kotilataamista ja reissuilla en pysähdy tällä yhdellä Hämeenlinnan laturilla.

Vierailija
85/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuliko tollot oikeasti että on jotain "ilmaisia" latauspisteitä? No, ei ole, joku sen sähkön maksaa ei se tule ilmaiseksi sinne tolppaan missään.

Itse olen ilmaisella sähköllä ajanut 3 vuodessa noin 45 000 kilometriä, joka on suurin osa ajoistani. Kyllä ne ilmaiset lataukset ovat olleet minulle ilmaisia. Ne matkat, joista olen itse maksanut sähkön, ovat maksamaan noin 1,5€/100km. Säästöä on tullut 3 vuodessa luokkaa 10 000€, siinä sinulle lisää kadehdittavaa.

Ei ihme että sähköauto kannattaa kun ei pää pelaa. 45t km on viimeisen kolmen vuoden ajalta maksanut korkeintaa 5000e. Väität kuitenkin säästäneesi kymppitonnin vaikka sanot myös maksaneesi sähköstä. Ei hyvin mene.

Riippuu millaisia autoja verrataan. Uudehkoja? Polttiksien vuosihuolloista tulee jo pitkä penni. Teslalla vuosihuoltoja ... ei ole.

Juu ja näitä tesloja saakin halvemmalla kuin polttiksen 😂 Öööö eiku...

Vierailija
86/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuliko tollot oikeasti että on jotain "ilmaisia" latauspisteitä? No, ei ole, joku sen sähkön maksaa ei se tule ilmaiseksi sinne tolppaan missään.

Itse olen ilmaisella sähköllä ajanut 3 vuodessa noin 45 000 kilometriä, joka on suurin osa ajoistani. Kyllä ne ilmaiset lataukset ovat olleet minulle ilmaisia. Ne matkat, joista olen itse maksanut sähkön, ovat maksamaan noin 1,5€/100km. Säästöä on tullut 3 vuodessa luokkaa 10 000€, siinä sinulle lisää kadehdittavaa.

Ei ihme että sähköauto kannattaa kun ei pää pelaa. 45t km on viimeisen kolmen vuoden ajalta maksanut korkeintaa 5000e. Väität kuitenkin säästäneesi kymppitonnin vaikka sanot myös maksaneesi sähköstä. Ei hyvin mene.

Riippuu millaisia autoja verrataan. Uudehkoja? Polttiksien vuosihuolloista tulee jo pitkä penni. Teslalla vuosihuoltoja ... ei ole.

Oliko konteksti ostohinta vai käyttökulut ööööö eiku ittelles.

Vierailija
87/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käyttänyt 5 vuotta ilmaista sähköä, vedin piuhat naapurin sähkökeskuksesta omaan tupaan ja kyllä pysyy koti lämpimänä ja autossa akku täydessä latingissa ilmaisella sähköllä. Kummallista nillittämistä muilla sähkön korkea hinta, minulla se ainakin on ilmaista. Ai niin, mainitsinko jo että sähköni on ilmaista?

Vierailija
88/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoliki kirjoitti:

Nyt on jo suunnitteilla uusi sähköautoministeriö ja toimikunta , pitää anoa jokainen lataus erikseen ja kertoa syy lataukseen ja ilmoittaa ajoreitti , vain työmatkat saa ladata hitaalla 3kw tunnissa ettei sähkö lopu...........onnea sähköauton kanssa

:D Mitähän tämänkin kirjoittaja on nauttinut?

Vierailija
89/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko konteksti ostohinta vai käyttökulut ööööö eiku ittelles.

Ööööö ituhippi sähkökiimassaan puolustaa erhettään ostaa velka tesla pihaan 😂

Koita jaksaa ja aina voi pakkasilla kävellä 🙂

Vierailija
90/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pitäisikö ihmisten tulla jatkossa paikalle polttomoottoriautoilla selvästi suuremmalla energiankulutuksella? Vai jättää tulematta?"

Onnistuuhan se bensa-autonkin "lataaminen" muualla niin miksei sähköauton?

PS. Alkaako illuusio murentua?

Vierailija
91/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoliki kirjoitti:

Nyt on jo suunnitteilla uusi sähköautoministeriö ja toimikunta , pitää anoa jokainen lataus erikseen ja kertoa syy lataukseen ja ilmoittaa ajoreitti , vain työmatkat saa ladata hitaalla 3kw tunnissa ettei sähkö lopu...........onnea sähköauton kanssa

:D Mitähän tämänkin kirjoittaja on nauttinut?

Vodkaa ja kaalisoppaa.

Vierailija
92/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matematiikka on liian vaikeaa sähköauton omistajille. Sellaisille ne patteriautot menee kaupaksi.

Talousmatikkaa osaavat ja rahoistaan kiinni pitävät eivät hanki sähköautoa näinä päivinä.

Talousosaaminen on hukassa jopa ministerilläkin: Taitaa aate ja valta tehdä sokeaksi, osaamattomuuden lisäksi.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/c6c6babe-e6f3-4dd5-a9d2-bf903ff48…

Vierailija
93/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ei, mitähän sitä nyt tekisi...

Niin joo, jatkan kotilataamista ja reissuilla en pysähdy tällä yhdellä Hämeenlinnan laturilla.

Nythän talvi ei ole edes vielä alkanut, odotappa kun sähkökriisi kunnolla iskee talven pakkasilla kun sähköntarve suurimmillaan. Taitaa useampikin laturi sammua silloin.

Vierailija
94/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo olisi ollut järkevämpää muuttaa maksulliseksi kuin poistaa kokonaan

Vierailija
95/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sähköautoilija ja toivoisin, että kaikki laturit olisivat maksullisia. Ei noita julkisia latureita tarvi muuten kuin matkaillessa ja silloin suotavaa olisi, että laturit on vapaana. Ei tarvi olla kummoinenkaan maksu, niin nämä ilmaisen latauksen perässä ajelevat kaikkoavat ja laturit jäävät tarvitsijoiden käyttöön. Kääntäen taas, jos kaupungissa on ilmainen laturi/latureita, niin ne ovat yleensä aina varattuja.

Kotona sähköautot ladataan 99,9% ajasta. Jos kotilatausmahdollisuutta ei ole, niin minusta sähköautoilun helppous ja halpuus kyllä aika lahjakkaasti katoaa. Toki voi olla tilanteita, että lataus hoituu luontevasti esim. työpaikalla tai muuten, mutta ei kyllä minua innostaisi lähteä varta vasten johonkin asemalle lataamaan autoa. Miten sitä oikein polttisaikaan viitsi tankkaamaan lähteä...

Vierailija
96/96 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse sähköautoilija ja toivoisin, että kaikki laturit olisivat maksullisia. Ei noita julkisia latureita tarvi muuten kuin matkaillessa ja silloin suotavaa olisi, että laturit on vapaana. Ei tarvi olla kummoinenkaan maksu, niin nämä ilmaisen latauksen perässä ajelevat kaikkoavat ja laturit jäävät tarvitsijoiden käyttöön. Kääntäen taas, jos kaupungissa on ilmainen laturi/latureita, niin ne ovat yleensä aina varattuja.

Kotona sähköautot ladataan 99,9% ajasta. Jos kotilatausmahdollisuutta ei ole, niin minusta sähköautoilun helppous ja halpuus kyllä aika lahjakkaasti katoaa. Toki voi olla tilanteita, että lataus hoituu luontevasti esim. työpaikalla tai muuten, mutta ei kyllä minua innostaisi lähteä varta vasten johonkin asemalle lataamaan autoa. Miten sitä oikein polttisaikaan viitsi tankkaamaan lähteä...

Siksi kun tankkaaminen kestää joka kerta saman ajan eli vain muutaman minuutin eikä sitä tarvitse tehdä kovin usein. Sähköauton julkisessa lataamisessa (jos kotilatausta ei ole) kumpikaan ei päde...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän