Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilanne: miten SELVIÄTTE/miten olette varautuneet?

Vierailija
30.10.2022 |

Kuvitteellinen tilanne talvelle tai vaikka muuhun vuoden aikaan.

Sähköt poikki venäjän iskettyä jakeluverkkoon tai muuhun infraan joka vaikeuttaa sähkön, polttoaineen ja elintarvikkeiden jakelua. Miten selviätte ja miten olette varautuneet?

Nyt en maalaile piruja että näin tapahtuu, mutta nyt on kuitenkin kansalaisia kehotettu varautumaan kaikenlaiseen mahdolliseen. On syytä epäillä että jotain voisi kuitenkin tapahtua.

VAIN ASIALLISTA KESKUSTELUA. kiitos.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä topikki on RIENAAMISTA

Vierailija
62/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon hesarin artikkelin mukaan sodan jälkeen Helsingissä asui kolmiossa 15-20 ihmistä ja ihmisiä majaili siirtolapuutarhamökeissä ja ulkovarastoissa. Eli aika monta ihmistä mahtuisi majailemaan esim 150 neliöiseen omakotitaloon, jossa on takka. Kyllä niihin tulisi väkeä poikineen, mieluiten ottaisin talon täyteen sukulaisia ja ystäviä, jotta vieraat näkisivät, ettei tilaa enää ole ja menisivät muualle. Selvä lienee okt-asukeillekin, että oven takana olisi pyrkijöitä, jos kerrostalot kylmenisivät. Jossain maalla on syrjäseudulla vähän eri asia, kun sinne ei kukaan löydä.

En ottaisi kotiini ketään ylimääräistä. Miksi syöttäisin ulkopuolisoa niillä ruuilla mitkä olen varannut perheelleni.

Jos julistetaan poikkeustila ja valmiuslaki otetaan käyttöön, sun olisi pakko. Kannattaa lukea valmiuslaki. Löytyy Finlexin sivuilta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon hesarin artikkelin mukaan sodan jälkeen Helsingissä asui kolmiossa 15-20 ihmistä ja ihmisiä majaili siirtolapuutarhamökeissä ja ulkovarastoissa. Eli aika monta ihmistä mahtuisi majailemaan esim 150 neliöiseen omakotitaloon, jossa on takka. Kyllä niihin tulisi väkeä poikineen, mieluiten ottaisin talon täyteen sukulaisia ja ystäviä, jotta vieraat näkisivät, ettei tilaa enää ole ja menisivät muualle. Selvä lienee okt-asukeillekin, että oven takana olisi pyrkijöitä, jos kerrostalot kylmenisivät. Jossain maalla on syrjäseudulla vähän eri asia, kun sinne ei kukaan löydä.

En ottaisi kotiini ketään ylimääräistä. Miksi syöttäisin ulkopuolisoa niillä ruuilla mitkä olen varannut perheelleni.

Jos julistetaan poikkeustila ja valmiuslaki otetaan käyttöön, sun olisi pakko. Kannattaa lukea valmiuslaki. Löytyy Finlexin sivuilta. 

Ei ole onneksi pakko ruokkia ketään.

Ja sähkökatkosten vuoksi ei julisteta poikkeustilaa.

Vierailija
64/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole onneksi pakko ruokkia ketään.

Ja sähkökatkosten vuoksi ei julisteta poikkeustilaa.

Siinä olet ihan oikeassa, että pelkän sähkökatkoksen vuoksi ei julisteta poikkeustilaa. Mutta sähkökatkos voi olla seurausta siitä, miksi poikkeustila on jouduttu julistamaan. 

Vierailija
65/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että nuo 'minä en ottaisi kotiini ketään' -tyypit vaikuttavat todella itsekkäiltä. Minulla on 30 m2 mökki kaminalla ja olen suunnitellut jo, miten saisin mahtumaan sinne oman 4 h perheen lisäksi 3 vanhaa sukulaista. Jännä että joillain on aina mielessä vain oma napa.

Vierailija
66/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vesikanisteri on aika ykkösjuttu. Ruoka, vesi, lämpö ja sitten tietty wc asioden hoito.

Vierailija
67/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko sanoa, että nuo 'minä en ottaisi kotiini ketään' -tyypit vaikuttavat todella itsekkäiltä. Minulla on 30 m2 mökki kaminalla ja olen suunnitellut jo, miten saisin mahtumaan sinne oman 4 h perheen lisäksi 3 vanhaa sukulaista. Jännä että joillain on aina mielessä vain oma napa.

Oikeasti kerrostalokolmiokin  pysyy ilman lämmitystä varsin hyvin lämpimänä, jos siellä on 20 ihmistä 3:n sijasta. Ihminen itse tuottaa aika paljon lämpöä. Valitettavan monilla ei ole läheisiä, ei edes ystäviä ja kavereita, joita haluaisivat auttaa. 

Vierailija
68/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä lähden ainakin siitä että oma perheeni ensin. Olen varannut ruokaa yms niin paljon että perheeni selviää vaikka tapahtuisi mitä. En ole hommannut niitä sellaisille ihmisille ketkä eivät osanneet varautua ja ketkä vielä haukkui niitä ketkä varautui.

Elämä opettaa 👍

Vierailija
69/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme kaupungin laidalla omakotitalossa. Meillä oli runkovaurio ja sähköt poissa isolta alueelta noin 6 päivää. Tästä on jo aikaa, mutta tuolloin jytkäisin hallissa aggregaatin päälle ja meillä paloi valot sekä lämmitys toimi. Elettiin silloin kevät talvea.

Naapurit kysyi voisiko vetää johdolla virtaa heille. No ei voida koska aggregaatti riitti just pitämään meidän talomme toimintakunnossa.

Ei kaikkia voi auttaa jos he eivät ole osanneet varautua. En ole näiden kanssa sitten koskaan ollut enään puheväleissä. 😅

Vierailija
70/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme talossa joka pysyy lämpimänä polttopuilla, niillä onnistuu myös ruuanlaitto. Valot tulisi kynttilöistä. Pesulla käytäisiin saunalla jossa pata ja puukiuas, siellä pestäisiin pyykki. Vesi tulisi vinssikaivosta mutta en tiedä onko se juomakelpoista, pitäisi keittää 1-2 kertaa. Pönttö ei toimisi koska siihen tulee nyt vesi sähkötoimisella pumpulla. Pitäisi rakentaa ulkohuussi tai huuhdella pönttöä sillä vinssikaivon vedellä.

Pakastimen sisältö pitäisi keitellä hilloksi ja mehuksi, liha laittaa heti ruuaksi. Sitä varten on sokeria jemmassa. Ruoka riittäisi ehkä kuukaudeksi jos sitä säännöstelisi, tuore maito ja jogurtti olisi ongelma koska niitä ei saisi. Pitäisiköhän hommata maitojauhetta?

Vierailija
71/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yh-äiti kerrostalosta. Olen varannut käteistä, ruokaa, vettä, lääkkeitä, kynttilöitä, tulitikkuja, kaasukeittimen, kaasua, hygieniatarvikkeita, varavirtalähteen, paristoradion ja makuupusseja sekä muuta lämmikettä. Jesaria on rulla, jotta voin tiivistää ikkunat ja tuuletuskanavat. Jätesäkkejä vessaksi. Kertakäyttöastioita on ja kosteuspyyhkeitä. Kannellisia puhtaita ämpäreitä on lisäveden hakua varten. Pidän auton tankin täynnä. Koen olevani niin valmis kuin voin olla.

Onko passit kunnossa? Ne kannattaa olla, pääsee rajan yli tarvittaessa.

Vierailija
72/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie paan hammeen pääll ja lähen Rismaan!!

Vierailija
73/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme talossa joka pysyy lämpimänä polttopuilla, niillä onnistuu myös ruuanlaitto. Valot tulisi kynttilöistä. Pesulla käytäisiin saunalla jossa pata ja puukiuas, siellä pestäisiin pyykki. Vesi tulisi vinssikaivosta mutta en tiedä onko se juomakelpoista, pitäisi keittää 1-2 kertaa. Pönttö ei toimisi koska siihen tulee nyt vesi sähkötoimisella pumpulla. Pitäisi rakentaa ulkohuussi tai huuhdella pönttöä sillä vinssikaivon vedellä.

Pakastimen sisältö pitäisi keitellä hilloksi ja mehuksi, liha laittaa heti ruuaksi. Sitä varten on sokeria jemmassa. Ruoka riittäisi ehkä kuukaudeksi jos sitä säännöstelisi, tuore maito ja jogurtti olisi ongelma koska niitä ei saisi. Pitäisiköhän hommata maitojauhetta?

Iskukuumennetut maidot säilyvät huoneenlämmössä kuukausia. Ja varmuusvarastonhan on tarkoituskin olla sellainen, että tuotteet kiertävät; niitä maitoja käytetään ennen kuin vanhenevat ja uusia hankitaan tilalle.

Vierailija
74/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotivara ruoka on kiertänyt monta vuotta. Meillän on ruokahuoneen ovessa lista mitä sieltä on aina otettu ja seuraavalla kauppareissulla se korvataan uudella. Ruokaa on reiluksi puoleksi vuodeksi ja se ei mene koskaan vanhaksi.

Mies oli ostanut bensiinisäiliön just mihin mahtuu 750 litraa bensaa. Dieseliä meillä on aiva vähintään 500 litraa ja säiliöön mahtuu 2500 litraa. Lisäksi on kans aggregaatit sun muut.

En ole putinisti.

Vierailija
75/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen yh-äiti kerrostalosta. Olen varannut käteistä, ruokaa, vettä, lääkkeitä, kynttilöitä, tulitikkuja, kaasukeittimen, kaasua, hygieniatarvikkeita, varavirtalähteen, paristoradion ja makuupusseja sekä muuta lämmikettä. Jesaria on rulla, jotta voin tiivistää ikkunat ja tuuletuskanavat. Jätesäkkejä vessaksi. Kertakäyttöastioita on ja kosteuspyyhkeitä. Kannellisia puhtaita ämpäreitä on lisäveden hakua varten. Pidän auton tankin täynnä. Koen olevani niin valmis kuin voin olla.

Onko passit kunnossa? Ne kannattaa olla, pääsee rajan yli tarvittaessa.

Passit uusin keväällä.

Vierailija
76/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidempään kestävässä sähkökatkossa meidän olisi pakko lähteä täältä kaupungista meidän mökille. Ei olisi muuta mahdollisuutta pärjätä täällä. Mökki lämpiää uunilla ja vettä saa kaivosta, sekä mökin lähellä sijaitsevasta joesta saa juomakelpoista vettä.

Ruokaa meillä on reilusti, jos säännöstellään niin koko perheelle ja lemmikeille 4kk tarpeisiin.

Vierailija
77/84 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidempään kestävässä sähkökatkossa meidän olisi pakko lähteä täältä kaupungista meidän mökille. Ei olisi muuta mahdollisuutta pärjätä täällä. Mökki lämpiää uunilla ja vettä saa kaivosta, sekä mökin lähellä sijaitsevasta joesta saa juomakelpoista vettä.

Ruokaa meillä on reilusti, jos säännöstellään niin koko perheelle ja lemmikeille 4kk tarpeisiin.

Kannattaa pitää polttoainetta niin paljon varastossa että pääsew mökille. Sähkökatkoksen aikana ei saa bensaa.

Vierailija
78/84 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tavallisissa oloissa lämmitetään 2 pönttiksellä ja kamiinalla. Ja se riittää kunhan molemmin ollaan kunnossa. Jos sitten on leikkauksessa juuri oltu tai käsi paketissa, menee huonommin. Kylppäri lämpiää yleensä sähköllä. Aluksi agregaatti voi lämmitää, mutta mitäs, kun polttoaine loppuu? Vesiputket jäätyy ja halkeaa? Vesi on muutenkin vaiheessa; kunnanvesi jos lakkaa tulemasta, ehditäänkö kipaista kaupasta vesitonkka ennen niiden loppumista. Nyt täyttelen joskus vedellä kaatokannua. Pesuvedeksi voi ottaa sadevettä ja sauna lämmittää puulla. Huussi löytyy.

Jos nuoripari pk-seudulta tulee, mahdutaan hyvin. Siihen lisäksi 3 alle kouluikäistä lasta vanhempineen, alkaa olla ahdasta. Miten lapset puetaan sisällä? Nuorille miehille voi tulla lähtö armeijaan? Ei ole enää kivaa...

Te jotka sanotte ruokaa olevan puoleksi vuodeksi, miten se on mahdollista? On meilläkin perunaa kellarissa ja nötköttiä vähäsen, muttei ainakaan nötkötti riitä kovin kauan.

Vierailija
79/84 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Kävisiköhän lapset tossa tilanteessa vielä koulua?

Mulla on määräaikanen soppari niin joutuu vissiin töissä käymään jos lapset käy vielä koulua.

Muutenhan sitä lähtis mökille lämmittelemään.

Vierailija
80/84 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin ensimmäisellä lennolla Espanjaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan