Tilanne: miten SELVIÄTTE/miten olette varautuneet?
Kuvitteellinen tilanne talvelle tai vaikka muuhun vuoden aikaan.
Sähköt poikki venäjän iskettyä jakeluverkkoon tai muuhun infraan joka vaikeuttaa sähkön, polttoaineen ja elintarvikkeiden jakelua. Miten selviätte ja miten olette varautuneet?
Nyt en maalaile piruja että näin tapahtuu, mutta nyt on kuitenkin kansalaisia kehotettu varautumaan kaikenlaiseen mahdolliseen. On syytä epäillä että jotain voisi kuitenkin tapahtua.
VAIN ASIALLISTA KESKUSTELUA. kiitos.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun vastanneet vain maalla omakotitaloissa asuvat, kun jokaisella omat kaivot, polttopuut, leivinuunit sun muut. Johtuuko tämä siitä ettei maaseudulla ole muutakaan tekemistä kuin hysterioida?
Nro 31 asuu vantaalaisessa lähiössä. Ei puu-uunia, takkaa eikä omaa kaivoa.
Kuin myös. On aggregaatit yms ja asun kaupungissa.
Jos mökille ei pääsisi, niin sitten pitäisi varmaan muuttaa asumaan ulkorakennukseen jossa on puulämmitteinen sauna ja pukuhuone. Grilli löytyy pihasta ja puita joten ruokaa kyllä pystyy värkkäämään. Isommpi ongelma olisi varmasti puhtaan veden saanti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä älyä pilata kitaranvongutuksella tollane vireo
Vierailija kirjoitti:
"Sähköt poikki venäjän iskettyä jakeluverkkoon tai muuhun infraan joka vaikeuttaa sähkön, polttoaineen ja elintarvikkeiden jakelua. Miten selviätte ja miten olette varautuneet?"
Varautumiseni siis tuohon. Ihan ensimmäinen, mitä mun elämässäni tapahtuisi tuossa tilanteessa on se, että työpäiväni etätöissä loppuisi siihen. Koska netti ei toimisi. Seuraava, mitä tekisin olisi se, että kävisin katsomassa, vieläkö hanasta tulee vettä ja jos tulisi, täyttäisin kaikki kattilat yms vedellä. Mulla on kyllä pullovettäkin varuilla. Sitten alkaisin seurata tiedotuksia. Olen aiemmalta ammatiltani sairaanhoitaja ja poikkeustilanteissa mut voidaan velvoittaa palaamaan sairaanhoitajan työhön. Taloyhtiön pelastustoimesta vastaavat henkilöt tietävät hoitajataustani. Asun rivitaloyhtiössä, jossa olen asunut jo 30 vuotta ja tunnen noin puolet taloyhtiön asukkaista ja loput suunnilleen tiedän. Riippuen siitä, mihin vuorokaudenaikaan ja minä viikonpäivänä tilanne tulisi, kävisin soittamassa seinänaapurini ovikelloa. Hän on ortopediaan ja traumatologiaan erikoistunut lääkäri. Yhdessä varmaan lähdettäisiin kiertämään asuntoja ja aloitettaisiin vanhuksista sekä muuten liikuntarajoitteisista. Syystä yksi: asukas tajuaa, että joku välittää eikä hän ole yksin. Syystä kaksi: asukas voi tarvita jotain konkreettista apua. Kun taloyhtiön pelastustoimesta vastaavat henkilöt saapuisivat paikalle, he saisivat alkaa organisoida hommaa. En ole taloyhtiön ainoa sairaanhoitajan koulutuksen saanut, mutta muut taitavat olla ihan lähitöissä.
Kotona mulla riittää ruokaa ja juotavaa niin itselleni kuin lemmikeillenikin pitkäksi aikaa. Ja löytyy kaikki kotivarasuosituksen mukaiset jutut. Eiköhän taloyhtiön pelastustoimesta vastaavat keksisi mulle tehtäviä.
Tähän vielä, että luonnollisesti me naapurin kanssa seurattaisiin tiedotuksia ja jos tulisi tieto, että poikkeustila on julistettu, valmiuslaki otettu käyttöön ja kaikkien pääkaupunkiseudun terveydenhuotoalan koulutuksen saaneiden pitäää ilmoittautua työpaikoilleen tai niiden, jotka eivät ole enää hoitotyössä paikkaan X, sitten jäisi taloyhtiön asukkaat taloyhtiön vastuulle ja mä lähtisin ilmoittautumaan paikkaan X ja naapurini omalle työpaikalleen.
Vierailija kirjoitti:
Me asumme maalla isossa hirsitalossa. Neliöitä talossamme on noin 250m2 ja meillä on leivinuuni/takka.
Hallista löytyy 5500kw:n aggregaatti ja siihen noin 200 litraa 98 bensaa. 4 kpl 1000w aiirrettäviä pattereita jotka tuodaan taloon ja ne pysyvät päällä aggregaatilla.
Kaasukäyttöisiä lämmittimiä 2,5kw on kolme kappaletta. Kaasuliesi ja kaasu grilli löytyy myös. Kaasua on tällähetkellä noin 30-40kg.
Lisäksi on retkikeittimiä harrastusten vuoksi ja kaadua niihin muutama kilo.
Selvitään kyllä ilman hirsitaloakin.Ruokaa on varastossa noin 6-8 kuukauden tarpeisiin koska käymme kaupassa 1-2 kertaa kuukaudessa.
Siinä pääpiirteittäin.
Vierailija kirjoitti:
Venäjä ei kahdella rajalla sodi. Ei sillä ole resursseja.
Se tekeekin näitä iskuja länsimaisen energianjakeluun juuri sen vuoksi. Sitä ei lasketa sotimiseksi.
Meill agregaatti, bensaa, kaasulämpreitä, kaasua, trangia, ruokaa, juomaa jne
Minä olen yh-äiti kerrostalosta. Olen varannut käteistä, ruokaa, vettä, lääkkeitä, kynttilöitä, tulitikkuja, kaasukeittimen, kaasua, hygieniatarvikkeita, varavirtalähteen, paristoradion ja makuupusseja sekä muuta lämmikettä. Jesaria on rulla, jotta voin tiivistää ikkunat ja tuuletuskanavat. Jätesäkkejä vessaksi. Kertakäyttöastioita on ja kosteuspyyhkeitä. Kannellisia puhtaita ämpäreitä on lisäveden hakua varten. Pidän auton tankin täynnä. Koen olevani niin valmis kuin voin olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän ketjuun vastanneet vain maalla omakotitaloissa asuvat, kun jokaisella omat kaivot, polttopuut, leivinuunit sun muut. Johtuuko tämä siitä ettei maaseudulla ole muutakaan tekemistä kuin hysterioida?
Eikun siitä että kaupunkilaisena olet kusessa 😂
Oi sulle tuli hyvä mieli kun ajattelet meidän kaupunkilaisten olevan ihan kusessa.
Tuon hesarin artikkelin mukaan sodan jälkeen Helsingissä asui kolmiossa 15-20 ihmistä ja ihmisiä majaili siirtolapuutarhamökeissä ja ulkovarastoissa. Eli aika monta ihmistä mahtuisi majailemaan esim 150 neliöiseen omakotitaloon, jossa on takka. Kyllä niihin tulisi väkeä poikineen, mieluiten ottaisin talon täyteen sukulaisia ja ystäviä, jotta vieraat näkisivät, ettei tilaa enää ole ja menisivät muualle. Selvä lienee okt-asukeillekin, että oven takana olisi pyrkijöitä, jos kerrostalot kylmenisivät. Jossain maalla on syrjäseudulla vähän eri asia, kun sinne ei kukaan löydä.
Takka ja puuhella on.Muutaman päivän pysyy hengissä kotivaralla.
Vierailija kirjoitti:
Jos mökille ei pääsisi, niin sitten pitäisi varmaan muuttaa asumaan ulkorakennukseen jossa on puulämmitteinen sauna ja pukuhuone. Grilli löytyy pihasta ja puita joten ruokaa kyllä pystyy värkkäämään. Isommpi ongelma olisi varmasti puhtaan veden saanti.
Jos talvi ja lunta niin sulata siitä juomavettä.
Vierailija kirjoitti:
Gullen kirjoitti:
5500 kW aggregaatti toimii 200 litralla polttoainetta alle 0,5 h täydellä teholla.
Meillä 6000kw aggregaatis kulutus noin 1,75 litraa tunnissa.
Väitän, että täyttä p*skapuhetta.
6000kW eli 8500 hevosvoimaa!
Sinulla siis on generaattoria pyörittämässä joku valtava teollisuusmoottori tai laivan moottori? Moottorin tehon pitää olla ainakin kaksinkertainen, eli noin 20000 hevosvoimaa!! Noin iso ja tehokas moottori ei edes käynnisty parilla litralla.
Sinulla siis on tuollainen Viking Mariellan moottorin kokoinen aggregaatti, jonka kulutus on alle 2l/h. Onnittelut, olet onnistunut hankkimaan ikiliikkujan ja loputtoman energian lähteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gullen kirjoitti:
5500 kW aggregaatti toimii 200 litralla polttoainetta alle 0,5 h täydellä teholla.
Meillä 6000kw aggregaatis kulutus noin 1,75 litraa tunnissa.
Väitän, että täyttä p*skapuhetta.
6000kW eli 8500 hevosvoimaa!
Sinulla siis on generaattoria pyörittämässä joku valtava teollisuusmoottori tai laivan moottori? Moottorin tehon pitää olla ainakin kaksinkertainen, eli noin 20000 hevosvoimaa!! Noin iso ja tehokas moottori ei edes käynnisty parilla litralla.Sinulla siis on tuollainen Viking Mariellan moottorin kokoinen aggregaatti, jonka kulutus on alle 2l/h. Onnittelut, olet onnistunut hankkimaan ikiliikkujan ja loputtoman energian lähteen.
6000w siis
Meillä on onneksi koko perhe osallistunut ns "varautumiseen"
Vaikka asumme kaupungissa niin meillä on aggregaatti + 140litraa bensaa, kaasua reiku 20kg, lämmittimiä, keittovehkeitä yms.
En ottaisi hädän hetkellä kotiini ketään asustelemaan ja tuhlaamaan ruokiani. Vain perhe olisi meillä ei ulkopuolisia.
Vierailija kirjoitti:
Tuon hesarin artikkelin mukaan sodan jälkeen Helsingissä asui kolmiossa 15-20 ihmistä ja ihmisiä majaili siirtolapuutarhamökeissä ja ulkovarastoissa. Eli aika monta ihmistä mahtuisi majailemaan esim 150 neliöiseen omakotitaloon, jossa on takka. Kyllä niihin tulisi väkeä poikineen, mieluiten ottaisin talon täyteen sukulaisia ja ystäviä, jotta vieraat näkisivät, ettei tilaa enää ole ja menisivät muualle. Selvä lienee okt-asukeillekin, että oven takana olisi pyrkijöitä, jos kerrostalot kylmenisivät. Jossain maalla on syrjäseudulla vähän eri asia, kun sinne ei kukaan löydä.
En ottaisi kotiini ketään ylimääräistä. Miksi syöttäisin ulkopuolisoa niillä ruuilla mitkä olen varannut perheelleni.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on keittovehkeet. Hae kaupasta viemäriputkea 1-1,5 metriä. Alimmaksi myttäät kangasta, seuraavaksi murskaat grillihiiliä 20cm matkalle, sitten laitat hiekkalaatikkohiekkaa 30-40cm ja vähän karkeampaa hietaa päällimmäiseksi. Joka kerroksen väliin laitat kangasta joka pitää osat erillään. Siinä on sinulle maailman vanhin ja toimivin vedenpuhdiatin.
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä tämä. Mun siskollani ei ole sellaista koulutusta, jonka vuoksi olisi suoran velvollinen huolehtimaan tuntemattomista. Hän varmasti lähtisi iäkkäiden vanhempiemme kanssa mökille. Olisi mulla yksi huoli vähemmän. Mä taas en lähtisi minnekään, koska mulla on sairaanhoitajakoulutuksen saaneena lakisääteinen velvollisuus mennnä sinne, mihin mut käsketään. Vaikka sotatilanteessa rintamalle. Todennäköisesti laittaisin koirani ja kissanikin siskoni mukaan mökille. Yksi huoli taas vähemmän.
Kun kevättalvella 2020 julistettiin koronan takia poikkeustila ja valmiuslaki (johon siis tää mun velvollisuuteni palata takaisin sairaanhoitajan hommiin liittyy) otettiin käyttöön, mutta rajoille ei saatu edes pakollisia koronatestejä, mä silloin ajattelin, että no voi viddu. Siitä lähtien, kun sairaanhoitajan valani vannoin, olen aina ajatellut, että se vala velvoittaa. Mutta en ajatellut, että se velvoittaa silloinkin, kun osa kansalaisista saa edelleen perseillä miten huvittaa. Mä aikoinaan vannoin valan koskemaan tilanteita, jollaisesta ketjun aloituksessa puhutaan.
Sanon kuitenkin sen, että koska olen varautunut, en pelkää. Tiedän, mitä mun pitää tehdä. Ja siitä, mitä en tiedä, mulle kyllä kerrotaan. Pelkään vasta sitten, kun pommit räjähtelee ympärillä ja yritän pelastaa jonkun nuoren sotilaan hengen. Mutta silloinkin siirrän oman pelkoni sivuun ja teen, mitä täytyy. Siihenhän mut on koulutettu.
- nro 31
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009124927.html
Näin kävi ennen kaupungeissa ja miettikää mitä nyt kävis kun ihmiset ei osaa mitään.