Laihduttamisesta, argh!
Miten se voi olla, että vaivalla laihduttaa 300 gr per viikko, mutta kun yrität palata ns uuteen normaaliin, niin tulee heti kaksi kiloa kahdessa viikossa.
Miten välttää laihdutuksen jälkeinen pullistuminen??
Ei ole ollut mikään erityinen laihdutuskuuri ketoilu tms.
Kommentit (52)
Nämä ketjut häviää yleensä nopeasti koska tällä palstalla on paljon ihmisiä ketkä eivät tykkää mistään terveellisestä, joten piän lyhyenä... Tee muutoksistasi elämäntapa, syö mielummin useammin mutta pieniä annoksia. Juo vettä paljon, liiku. Jätä elämästäsi kaikki turha, keksit,karkit. hyvät... Monessa elintarvikkeessa on ihan tajuton määrä piilorasvoja ja kaloreita. Kiinnitä huomio näihin myös. Älä missään nimessä lopeta syömistä.
Olen sairaalloisen lihava ja vakavasti masentunut tämän takia. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nämä ketjut häviää yleensä nopeasti koska tällä palstalla on paljon ihmisiä ketkä eivät tykkää mistään terveellisestä, joten piän lyhyenä... Tee muutoksistasi elämäntapa, syö mielummin useammin mutta pieniä annoksia. Juo vettä paljon, liiku. Jätä elämästäsi kaikki turha, keksit,karkit. hyvät... Monessa elintarvikkeessa on ihan tajuton määrä piilorasvoja ja kaloreita. Kiinnitä huomio näihin myös. Älä missään nimessä lopeta syömistä.
Näin olen juuri laihduttanut. Olen ihan samaa mieltä. Mutta kuvittelin, että olisi nyt vähän mahtunut herkkuja, mutta näköjään ei.
Ja veikkaan, että se mysli pitää katsoa tarkkaan, olen sen laskenut terveelliselle osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaalloisen lihava ja vakavasti masentunut tämän takia. Mt-ongelmia ollut aiemminkin kyllä, burn-out, lapsuustraumaa. Nyt tämän takia lääkitystä lisätty ja kovasti odotan terapiaan pääsyä. En pääse tästä asiasta eteenpäin omin voimin. Vertaistukea pyydän😢
Ap
Uskon, että sulla on mt ongelmat, pahat, vaikket ap olekaan. Mee ihmeessä terapiaan.
Itse sain painoa laskemaan kovalla työllä, liikunnalla ja minimaalisilla syömisellä 7kg.
Aloitin kolmen kuukauden jälkeen ns normaalin ruokavalion (ei herkkuja, ei roskaruokaa) päivän kalorit siellä 1500 kcal tuntumassa.
Paino lähti heti nousuun ja viikossa tuli 2kg takaisin.
Pudotin päivän energian saannin takaisin 800-1000kcal ja painon nouseminen loppui.
Liikun päivittäin, pelkät askeleet ovat vähintään 10.000 ja tuohon päälle muu liikunta.
Keski-iässä ei vain voi enää syödä kuten ennen. Itselläni syöminen koostuu aamupuurosta, päivällinen (joka on joku proteiinin lähde ja salaattia) ja iltapalana mysliä ja hieman jugurttia tms.
Aloittakaa juokseminen iltaisin, lupaan että alkaa kilot tippumaan. Muistakaa myös syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karkit, keksit, sipsit, pullat, jäätelöt, limut pois nyt ensin.
Ajattelin, että niitä mahtuisi vähän päivääni, kun enää ei tarvi laihduttaa. Ei paljoa, mutta vähän. Mutta prkl 2 kg lisää kahdessa viikossa?
Kyllä pieni määrä herkkuja kuuluu normaaliin elämään. En laihduta, mutta tarkkailen painoani ja muutenkin hyvinvointiani. Pyrin kohtuuteen kaikessa ja siihen kuuluu herkkujakin. Painan 51 kg ja eiliset herkkuosastoon laskettavat ruoat olivat isohko lasi punaviiniä, hieman irtokarkkia (tyyliin 7 kpl) ja illalla maha täyteen intialaista. Vastapainoksi tänään käyn 10 km juoksulenkillä. Lenkki kulkee muuten tosi hyvin, kun on edeltävänä iltana syönyt kunnon hiilarimätön!
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän tavaraa suusta sisään.
Jäykkää ruskeaa tavaraa saa laittaa sinne ihan vapaasti kuitenkin?
Vierailija kirjoitti:
Itse sain painoa laskemaan kovalla työllä, liikunnalla ja minimaalisilla syömisellä 7kg.
Aloitin kolmen kuukauden jälkeen ns normaalin ruokavalion (ei herkkuja, ei roskaruokaa) päivän kalorit siellä 1500 kcal tuntumassa.
Pudotin päivän energian saannin takaisin 800-1000kcal ja painon nouseminen loppui.Liikun päivittäin, pelkät askeleet ovat vähintään 10.000 ja tuohon päälle muu liikunta.
Keski-iässä ei vain voi enää syödä kuten ennen. Itselläni syöminen koostuu aamupuurosta, päivällinen (joka on joku proteiinin lähde ja salaattia) ja iltapalana mysliä ja hieman jugurttia tms.
Kiitos tästä konkreettisesta esimerkistä. Otan tästä mallia. Ja sama tilanne, keski-ikä ja selvästi huomaan, että laihtuminen on paljon vaikeampaa kuin nuorena, jolloin tiesin, että saan milloin vaan muuta,an kilon pois. Eikä niitä silloin niin kertynytkään. Minäkin liikun ihan mukavasti, askeleita tulee paljon, olen oikeastaan koko ajan liikkeellä, vaikken käy salilla tai juoksemassa. Mutta onko niin, ettet syö lainkaan esim työpäivän aikana?
Hoikka voi syödä just niin paljon kuin huvittaa -kunhan syö oikein. Jos kuvittelet että nälkäpaastolla tässä ollaan, niin erehdyt.
Lautasmalli käyttöön!
terveisin nainen, nyt -60 kg kevyempi, eikä kertaakaan nälän tunnetta.
Miksi laihduttamista pidetään jonakin jäätävää vahtimista vaativana suorituksena? Kun kroppa tottuu uuteen normaaliin, ei mitään syömisiä, määriä tms tarvitse vahtia. Mä olen laihduttanut nyt 3 vuotta enkä kiinnitä asiaan mitään huomiota. Ihmiskeho on viisas: Se tottuu kyllä.
Alku on hankalaa, tottakai. Mutta siihen tottuu todella nopeasti. Ei kuureja, ei pussikeitto/tms. dieettisapuskoja, ei laihdutuslääkkeitä, vain hetki itsekuria ja kun elimistö tottuu, niin loppu onkin helppoa.
Ruokavalio kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Pudotin päivän energian saannin takaisin 800-1000kcal ja painon nouseminen loppui.Liikun päivittäin, pelkät askeleet ovat vähintään 10.000 ja tuohon päälle muu liikunta.
Tätä ei jotkut ymmärrä, että myslissä on paljon kaloreita, ja joissain myslissä on enemmän sokeria kuin toisissa. Se sun pelkkä mysliannos saattaa olla se, mikä saa päivän kalorisumman plussan puolelle.
Laske paljon esim 1dl sisältää kaloreita. Minä syön mysliä harvoin, mutta silloin kun syön, niin otan vain 1dl koska lisään annokseen myös jugurttia. Mysli+jugu on minulle välipala, eikä ruoka-annos, siksi syön sitä vain vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatti sitoo itseensä nelinkertaisen määrän nestettä. Eli jos olet vähentänyt hiilaria, iso osa pudonneesta painosta on ollut rasvan sijaan vettä. Ja sitten kun alat syömään hiilaria normaalisti, se sitoo itseensä taas nestettä. Eli kertoo sulle vain sen, että rasvaa ei kauheasti ole palanut.
Niin siis laihdutin n 15 kiloa. Ja varmaan lihomiseni johtui juuri hiilareista, makeaa, keksejä, viiniä.
Nyt olen viinin jättänyt, mutta syön esim mysliä iltaisin, että saisin unen. Kai se pitää alkaa mittaamaan.
Myslissä on tosi paljon energiaa, etenkin jos on jotain granolaa (eli muromysliä). Syö mieluummin vaikka annos veteen keitettyä kaurapuuroa.
Oon nyt piikittänyt Ozempicia kerran viikossa vatsanahkaan puolen vuoden ajan ja olen laihtunut lähes 20 kg ja enkä siis ole muuttanut syömistäni mitenkään. Tosin painoa oli reilusti liikaa, aloituspaino reilu 90 kg ja pituutta vaan 167 cm . Mutta voin suositella. Pitää olla resepti eli lääkäriin ensin mentävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatti sitoo itseensä nelinkertaisen määrän nestettä. Eli jos olet vähentänyt hiilaria, iso osa pudonneesta painosta on ollut rasvan sijaan vettä. Ja sitten kun alat syömään hiilaria normaalisti, se sitoo itseensä taas nestettä. Eli kertoo sulle vain sen, että rasvaa ei kauheasti ole palanut.
Niin siis laihdutin n 15 kiloa. Ja varmaan lihomiseni johtui juuri hiilareista, makeaa, keksejä, viiniä.
Nyt olen viinin jättänyt, mutta syön esim mysliä iltaisin, että saisin unen. Kai se pitää alkaa mittaamaan.
Myslissä on tosi paljon energiaa, etenkin jos on jotain granolaa (eli muromysliä). Syö mieluummin vaikka annos veteen keitettyä kaurapuuroa.
Ei se puuro ole mysliä kummenpaa ja tunnin päästä on taas nälkä.
Vierailija kirjoitti:
Oon nyt piikittänyt Ozempicia kerran viikossa vatsanahkaan puolen vuoden ajan ja olen laihtunut lähes 20 kg ja enkä siis ole muuttanut syömistäni mitenkään. Tosin painoa oli reilusti liikaa, aloituspaino reilu 90 kg ja pituutta vaan 167 cm . Mutta voin suositella. Pitää olla resepti eli lääkäriin ensin mentävä.
Kaikkia typeryksiä sitä tässä maailmassa kulkee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun normaali on aika helkkarin pahasti pielessä, jos onnistut kelaamaan kilon viikossa painoa lisää. Sorry, mutta tähän ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin että valehtelet itsellesi ja rankasti.
Mielestäni ei ole, mutta kai sitten on. Jotenkin onnistuin laihtumaan aiemmin, mutta nyt paino palaa todella nopeasti ilman että osaan oikein edes sanoa, missä ero. Tai osaan, joskus syöty jäätelöpuikko, tai suklaapatukka tai muutama keksi. Mutta miten niistä voi tulla noin paljon. Vai kerryttääkö ne jotain nestettä,
Syöt muutakin kuin jäätelöpatukan, suklaapatukan tai pari keksiä.
Syöt luultavasti myös ruokaa, ja hyvin mahdollisesti liikaa. Tai juot jotain energiapitoista.
Itse kun olen ns. tavallisella kotiruoalla lihonut, niin ärsyttää tuo luulo, että lihavuus johtuisi ns. herkuista vain.
Tavoitepainossa pysyminen on valitettavasti loppuelämän kestävä kärsimys ja kituuttaminen, jollei keksitä jotain ruokahalua olennaisesti vähentävää lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Tuommoinen kaksi kiloa tulee siitä, että minimaalisen ruokavalion tyhjentämät kehon glykogeenivarastot täyttyvät ja samalla imevät nestettä. Sillä 1500 kCal ruokavaliolla et ole pystynyt viikossa rasvaa kerryttämään kahta kiloa mitenkään, vaan lähinnä nestettä se on ollut.
Sekin on tietysti mahdollista, että et vain laske oikein, mutta veikkaukseni syystä tässä tapauksessa on nesteen kertyminen, etenkin kun olet syönyt tuollaisia hiilaripitoisia juttuja kuin puuroa ja mysliä.
Kyllä minun on nyt ollut todellakin pakko vähentää syömistä erittäin pieneen, että olen laihtunut.
Kannattaa muistaa, että meidän kropat ovat aika yksilöllisiä.
Jos söisin erilaisten opaskirjojen mukaan, olisi satavarmasti edessä painonnousu.