Lapsi asuu yhä kotona.
Jo toinen välivuosi, ensimmäisen piti vapaaehtoisesti. On toki töissä, mutta asuu edelleen kotona. Olen yrittänyt vaivihkaa kannustaa muuttamaan vaikka edes kaupungin sisällä, vaan ei näytä ajatus kiinnostavan. Joulukin jo tulossa.
En aio heittää pihalle, mutta alkaa pikkuhiljaa ärsyttää. Maksaa vuokran, syö omat ruokansa ja kustantaa menonsa. Miksi ei siis hanki jo asuntoa muualta? Hoh hoijaa.
Kommentit (52)
Jos on töissä ja maksaa elämisensä niin mitä vikaa tuossa on?
Joulukin jo tulossa? Pukinko tulon takia pitäis saada lapsi pois?
Mitä lapsi sanoo kun kysyt häneltä miksi hän ei muuta muualle?
Vierailija kirjoitti:
Keskustelkaa, kannustakaa, ajakaa asiaa yhdessä eteenpäin, tuokaa esille asian hyvät puolet, tukekaa.
Hyvä ehdotus, mutta millainenkohan olisi ap:n toteutus.. Ei tekstin perusteella kuulosta kovin tukevalta..
Pistät vaikka vinkkinä pöydälle asuntohakemuslomakkeen ja kynän. Jos ei hiffaa, niin sitten varmaan olisi pikku hiljaa jo suun avaamisen paikka. Meillä tehtiin kotona selväksi, että kun elatusvelvollisuus päättyy, on parempi olla jo asunto katsottuna.
Meillä asuu myös keväällä 2020 kirjoittanut, eikä häiritse yhtään. Opiskeli viime vuoden ulkomailla, aloitti nyt täällä yliopistossa ja näinä aikoina ei todellakaan kannata alkaa harjoittelemaan itsekseen sähkölaskujen yms maksamista.
Vierailija kirjoitti:
Pistät vaikka vinkkinä pöydälle asuntohakemuslomakkeen ja kynän. Jos ei hiffaa, niin sitten varmaan olisi pikku hiljaa jo suun avaamisen paikka. Meillä tehtiin kotona selväksi, että kun elatusvelvollisuus päättyy, on parempi olla jo asunto katsottuna.
En ymmärrä tätä perisuomalaista logiikkaa. Miten ikä vaikuttaa siihen kuka on perheenjäsen ja kuka ei?
Vierailija kirjoitti:
Keskustelu on ihan yliarvostettua? Ensin vihjaillaan asuntohakemuksella ja vasta sen jälkeen edes harkitaan keskusustelua. Miksi ei päinvastoin ensin yritettäisiin keskustelua ja sen jälkeen tehdään konkreettisia asioita jotka edestää nopeuttaa itse asunnonhaku prosessia.
En ihmettele miksei jotkut koskaan käy vanhemmillaan kylässä
Maksattaako joku lapsellaan "vuokraa"? Eli vedätte Kelalta välissä? Lapsi siis vuokralla ja saa Kelalta tukia?
Jos "vaivihkaa kannustaminen" ei mene perille, niin oletettavasti voit myös kertoa tuntemuksistasi suoraan. Ei kaikki tajua vihjailua
Vierailija kirjoitti:
Maksattaako joku lapsellaan "vuokraa"? Eli vedätte Kelalta välissä? Lapsi siis vuokralla ja saa Kelalta tukia?
Sanottiinko aloituksessa kelaa? Minusta siinä puhuttiin töissä käymisestä.
Siis minkä ikäinen lapsi ? - Alle 22 vuotias, joka asuu lapsuuden kodissaan ja Maksaa vuokran (Vanhemmilleen?), syö omat ruokansa (Ei samaa ruokaa kuin vanhempansa? ja kustantaa menonsa. (saamatta rahaa/ tai muuta taloudellista tukea lainkaan vanhemmiltaan?)
Varsin omavarainen nuori. - Ei itselleni tulisi mieleenkään odottaa, että oma noin parikymppinen lapsi maksaisi lapsuuden kodissaan asumisesta minulle (/ meille vanhemmille) vuokraa, kustantasii kaikki omat (mukaan luettuna tavintonsa) ja elämisensä itse. ilman meidän vanhempien taloudellsitakin tukea.
Enkä näin sanoessani koe tai tunne, että pitäsin lasta pumpulissa. - Sillä toki odottasin vai pitäsikö sanoa, että vaatisin, että nuori kantaisi omalta osaltaan -yksinkertaistaen- vastuuta ja aktiivisuutta.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä perisuomalaista logiikkaa. Miten ikä vaikuttaa siihen kuka on perheenjäsen ja kuka ei?
En minäkään ymmärrä, mutta minkäs mahdoit, kun kotona oli tuo asenne. Ja voin sanoa, että huonosti on mennyt elämässä.
Ehkei se tajua vaivihkaisuudesta. Avaa ap se suusi ja keskustelemaan. Yksi tuttu ei tajunnut ennenkuin äitinsä sanoi ihan suoraan. Meillä varmasti tuo jälkikasvu asuu kotona vielä opiskellessa , omaansa saa lähteä kun on ammatti ja tienaa elantonsa. Ehtii tässä opastaa häntä asioissa mitä tulee omillaan asumiseen(kulut,laskut yms).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monetkin, itse mukaan lukien. Ostin rivitalo asunnon jossa täysi-ikäinen lapseni asuu vuokralla, opiskeluaikana sai asumistukea Kelalta. Nyt töissä ollessa maksaa itse kokonaan vuokransa.
Täällä selvästi ollaan montaa mieltä asiasta. Alapeukuista päätellen suurin osa on nyt minua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Enhän nyt äitinä kehtaisi suoraan kysyä. Kuten aloituksessa sanoin, olen pyrkinyt vaivihkaan kannustamaan pois muuttoa ja vihjailla, että nyt olisi aika. Välillä vitsaillenkin. Ehkä olisi jo aika sanoa suoraan, miten asian laita on.
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä ikäinen lapsi ? - Alle 22 vuotias, joka asuu lapsuuden kodissaan ja Maksaa vuokran (Vanhemmilleen?), syö omat ruokansa (Ei samaa ruokaa kuin vanhempansa? ja kustantaa menonsa. (saamatta rahaa/ tai muuta taloudellista tukea lainkaan vanhemmiltaan?)
Varsin omavarainen nuori. - Ei itselleni tulisi mieleenkään odottaa, että oma noin parikymppinen lapsi maksaisi lapsuuden kodissaan asumisesta minulle (/ meille vanhemmille) vuokraa, kustantasii kaikki omat (mukaan luettuna tavintonsa) ja elämisensä itse. ilman meidän vanhempien taloudellsitakin tukea.
Enkä näin sanoessani koe tai tunne, että pitäsin lasta pumpulissa. - Sillä toki odottasin vai pitäsikö sanoa, että vaatisin, että nuori kantaisi omalta osaltaan -yksinkertaistaen- vastuuta ja aktiivisuutta.
Uskovainen mies
Lapsi on 20-vuotias, täytti pari viikkoa sitten. On omavarainen, siksi en ymmärrä miksi asuu yhä kotona. Ajattelin alunperin säästävän opintoja varten, mutta pääsisi halvemmalla, jos menisi jonkun toisen vuokralaiseksi. No jaa.
Jätän tämän tähän. Pari hyvää vastausta, muita en aio kommentoida.
- Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä selvästi ollaan montaa mieltä asiasta. Alapeukuista päätellen suurin osa on nyt minua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Enhän nyt äitinä kehtaisi suoraan kysyä. Kuten aloituksessa sanoin, olen pyrkinyt vaivihkaan kannustamaan pois muuttoa ja vihjailla, että nyt olisi aika. Välillä vitsaillenkin. Ehkä olisi jo aika sanoa suoraan, miten asian laita on.
Vierailija kirjoitti:
Uskovainen mies
Lapsi on 20-vuotias, täytti pari viikkoa sitten. On omavarainen, siksi en ymmärrä miksi asuu yhä kotona. Ajattelin alunperin säästävän opintoja varten, mutta pääsisi halvemmalla, jos menisi jonkun toisen vuokralaiseksi. No jaa.
Jätän tämän tähän. Pari hyvää vastausta, muita en aio kommentoida.
- Ap
Lapsi ei saa siis sinulta tai toiselta vahemmalta tukea siihen että muuttaisi omilleen. Ymmärrän oikein hyvin että hän haluaa asua edelleen kotona pysyen tututussa ja turvallisessa olotilassa kun mikään ei muutu. Muutosten keskellä ihminen tarvitsee yleensä tukea vähintään henkisätä eli juurikin sitä keskustelua tilanteesta muiden kanssa ja varmuuttaa että hän saa sitä tukea myös jatkossa. Joskus alkuun tarvitaan myös taloudellista tukea.
Mun serkun 22-vuotias lapsi asuu vieläkin lapsuudenkodissaan, vaikka hän on jo kolmen vuoden ajan työskennellyt kokopäiväisesti lähihoitajana ja hän siis asuu pikkupaikkakunnalla, jossa ei edes ole korkeat vuokrat. Kuulemma hän ei ole pystynyt säästämään tarpeeksi alkupääomaa, jotta pystyisi muuttamaan omilleen.
Keskustelkaa, kannustakaa, ajakaa asiaa yhdessä eteenpäin, tuokaa esille asian hyvät puolet, tukekaa.