Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen pakotettuna lopettanut alkoholinkäytön ja olen koko ajan kireä ja onneton

Vierailija
29.10.2022 |

Vaimoni vaati juomisen lopettamista, harrastin tätä kerran viikossa. Nyt on koko ajan hermot kireällä, kun ei ole enää mitään iloa elämässä. Tupakanpolton olen lopettanut jo vuosia sitten, samoin olen laihduttanut ja korjannut ruokavaliotani. Ainoa pahe on ollut se ihana perjantainen hetki, kun olen saanut killittää kaljaa työpäivän jälkeen, saunoa, ja killittää taas kaljaa. Lauantaina pitkät unet ja sillä selvä. Olen elänyt noita perjantaita varten.

Vaimoni kuitenkin alkoi valittaa tästä ja riisti sen mahdollisuuden. Lopetin, koska haluan panostaa suhteeseen. Nyt tehdään niitä asioita mitä vaimo haluaa. Sitten se ihmettelee, että miksi olen koko ajan niin kireä. Joo, ei huvita perjantaina töiden jälkeen lähteä anoppilaan kahvittelemaan. Joo ei huvita juosta marjametsässä. Haluan nauttia kerran viikossa oluesta ja vaan olla. Mutta eipä käy enää. Nyt on sitten hermot kireällä ja vaimo miettii että mistä johtuu.

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Killittää eli katsoa kaljaa?? Sekin kielletty :o

Killittäminen on juontia kuvaava verbi ainakin osassa Suomea. 

Vaikea kieli. Minustakin se on katsomista.

Itse ainakin ajattelen killittää nimenomaan juomisena, niinkuin kitata myös. T.Kuopiolainen.

Vierailija
82/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni juo myös perjantaisin töiden jälkeen, killittää kaljaa pe-la välisen yön, la aamuna lopettaa, syö ja menee nukkumaan. Eipä tuosta mitään haittaa ole enkä nää syytä miksi pitäisi valittaa tai yrittää kieltää. Se on hänen tapansa nollata työviikko. Itse olen absolutisti. En ymmärrä ap:n vaimoa.

Väitän että Ap valehtelee, hän juo enemmän. On tutkittua että esim. lääkärissä ihmiset kysyttäessä, noin puolittavat alkoholinkäyttönsä. Hän on siis riippuvainen alkoholista, suomeksi: alkoholisti. 

Siksi ap:n vaimoa ei näillä tiedoin voikaan ymmärtää, yksi ilta viikossa ei tee alkoholistiksi.. yleensä.  Se että ilman oleminen ottaa niin koville on ns. kuiva humala. Alkoholisti kärsii vaikka ei olekaan fyysisiä vieroitusoireita.

Lääkärissä valehdellaan juomisesta ettei terveystietoihin jää mitään alkoholisti merkintä, tämän jälkeen on lähes mahdotonta saada mitään lääkkeitä reseptillä mitä voi millään tavalla väärinkäyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei olis ongelma miehen saunakaljat kerran viikossa,riippuen miten suurista määristä on kyse. Itse juon saunakaljan  pari kertaa kuukauteen,jos sitäkään. Ei tee mieli.

Vierailija
84/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet liuotinnisti. Reality check olis paikallaan.

Vierailija
85/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjen pipokireänaisten kanssa eläminen vaatii uhrauksia! Onneksi itsellä on ollut parempi avio-onni. Ehkä kannattaa miettiä, haluatko kärsiä pipokireydestä loppuikäsi. Hyvin harvoin tuollainen suhtautuminen koskee vain oluen juontia. Usein pipokireät naiset on aika vaativia myös muilla elämän alueilla.

Vierailija
86/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikkään oo sen kommeempaa ku ottaa tyäpäivä jälkeen pari pinttiä kaljaa ja viikolloppuna heittää laatikolline huiviin.

Vierailija
87/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi kyllä ehdoton ei sellainen jokaviikkoinen juominen, joka tähtää kunnon humalaan, ja aiheuttaa aamupäivän kestävän krapulan.

Silti en itsekään sylje lasiin, perjantaisin tai lauantaisin menee usein viiniä miehen kanssa, mutta pysyy oikeasti 2-4 annoksessa, illalla on kiihkeää seksiä ja aamulla sit salille!

Vierailija
88/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei ole enää mitään iloa elämässä" "Olen elänyt noita perjantaita varten"

Sori, mutta sulla on alkoholiongelma. Hae apua siihen, toivo että vaimo hyväksyy sinut tuollaisena, elä jatkuvassa kiukussa ilman apua, tai eroa.

Vierailija
89/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jo alkoholisti. Se ei aina ole sitä päivittäistä kännäämistä. Joskus se on juuri tuota, että elät sitä perjantain kaljaa varten. Tekee sulle ihan hyvää raitistua, koska sulla on jo ongelma. Sun läheiset todellakin huomaa, että sinä elät sitä olutta varten ja se on tärkeämpi kuin mikään tai kukaan. Mun isä oli tuollainen ja oli tosi raskasta, kun isä odotti koko viikon sitä olutta ja perhe oli jossain sivuroolissa.

Sama homma meillä, paitsi että molemmat vanhemmat. Siinä kun olisi tullut joku hätätila, niin kenestäkään aikuisesta ei olisi ollut toimimaan.

Noin lähtökohtaisesti: jos ei pysty tai halua olla ilman itseä vahingoittavaa tekemistä, niin kyse on riippuvuudesta. Oli se sitten liiallinen treenaaminen tai kallon pullistaminen.

Vierailija
90/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tilanne on oikeasti ap:n kuvaileman kaltainen niin en näe tuota minään ongelmana. Miksi ei voisi ottaa työviikon päälle olutta, kuunnella musiikkia, saunoa, käydä vaikka baarissakin jos siltä tuntuu?

Minustakin on mukava viikonloppuna laittaa sauna lämpiämään, tulet takkaan, musat soimaan, avata bisse ja myöhemmin viinipullo, tehdä ruokaa, saunoa, syödä ja juoda. Välillä käydä baarissa ottamassa pari.

Kunhan ei aamuyöhön kuku niin eipä sitä seuraavana päivänäkään mitään outoja oloja ole.

Tietysti eri asia jos bisse narahtaa auki heti pe iltapäivällä ja loppuu su iltana ja mitään muuta ei kykene koko viikonlopun aikana tekemään.

Vierailija
91/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo riippuvuudelta kuulostaa, jos menee elämä ihan nurin ilman sitä kertaviikkoista känniä. Sanoisin, että suurin osa suomalaisista juopottelijoista ei edes arvaisi kuinka koukussa on ennenkun kokeilisi olla ilman pidemmän aikaa, ja vähättelisi samalla sitä riippuvuuttaan, "se on vaan yks päivä viikosta" jne. selityksillä. Ehkä fyysistä riippuvuutta tuossa ei vielä ole ainakaan syntynyt, mutta se henkinen riippuvuus taas on todella voimakas.

Kuten jo todettu, elämäntavoissa ja tyylissä on pahasti jotakin vialla ja korjattava, jos tarvitsee ns. nollata mieltänsä tietyin väliajoin, miettikääpä tuota nollaamistapaakin nyt hetki ihan tosissanne. Jos olisit tyytyväinen ympäristöösi ja arkeesi, niin olisiko tuota pakottavaa tarvetta vetää viikonloppuisin nuppi turvoksiin joka viikko?

Alkoholi on yksi pirullisimmista päihteistä, se ottaa kaiken kaksinkertaisena takaisin mitä antaa. Eri asia toki, jos osaa juoda sivistyneesti sen 1-2, mikä tuntuu olevan vähän harvinaisempaa meidän kotomaassa. Mutta jaksaisin haastaa oikeastaan senkin; mitä järkeä todenteolla on juoda edes se 1-2 alkoholipitoista juomaa? Etkö hyvin voisi olla vesilinjalla tai ottaa vaikka jotain muuta oikeasti hyvänmakuista juomaa, joka ei sisällä keholle niin radikaalisti haitallista ainesosaa? Etanoli on ihan järkyttävää myrkkyä keholle ja siitä viestii jo makukin; kaikissa alkoholijuomissa on valmistusprosessissa nähty oikein vaivaa, ettei se myrkkyliuotin sieltä taustalta maistu juodessa.

Ja kyllä, olen jopa niin radikaali mielipiteeltäni, ettei musta loppujenlopuksi alkoholia tarvitsisi koko maailman käyttää yhtään mihinkään muuhun, kuin desinfiointiin, esimerkiksi haavoissa. Alkoholi vaikuttaa aivoihin niin petollisella tavalla, että näkisin jokaisen ns. viattomankin tissuttelukerran riskinottona. Se lamauttaa aivoista mm. sitä osiota, joka pitää huolen meillä siitä, että teemme järkeviä ratkaisuja niin nyt kuin pitkässä aikajuoksussa. Kun päätät juoda sen pari edes, niin järkevien päätösten teko aina väistämättä huononee, osalla enemmän, osalla vähemmän, mutta jokatapauksessa aina jonkin verran. Siinä sitten on se riski, että juomista jatkaakin, oli historia vaikka kuinka maltillinen, ja yhdessäkin viinanhuuruisessa illassa ehtii tekemään monenmonta loppuelämään mahdollisesti vaikuttavaa mokaa/virhettä, joita ei selvinpäin tulisi koskaan tehtyä. Lisäksi aivot kehittyvät n. 25-vuotiaaksi asti, ja tuota ikää nuorempana kun aloittaa juomaan on suuri todennäköisyys sille, että tekee pysyvää haittaa aivotoiminnalleen koko loppuiäksi. Toistan; onko edes se tissuttelu tämän arvoista, että tuhoaa tärkeää päätöksentekokykyään ihan pysyvästikin tällä litkulla?

Aloitin itse juomaan jo joskus 13-vuotiaana, enkä tule koskaan antamaan tuota idiotismia itselleni anteeksi. Lasinen lapsuus toki oli, elin siis huonojen vaikutteiden ympäröimänä, mutta silti; joka kerta kun olen juonut olen itse haitoista piittaamatta nostanut sen pullon/tölkin/lasin huulilleni ja niellyt tuota tunnetusti petollista ja haitallista liuotinp*skaa.

Alapeukkuja varmaan satelee kohta näihin sanoihini ja roimasti, so be it. Mielenkiintoistakin kyllä nähdä mitä palautetta mahdollisesti tästä paasauksesta saan :'D antaa tulla siis vaan.

T. hiljattain raitistunut

Vierailija
92/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska alkoholi on ainut stressinpoistotapa jonka osaat, niin tottakai pinna on kireällä. Googlaa ja opettele muita rentoutuskeinoja tai eroa.

Vierailija
93/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei olis ongelma miehen saunakaljat kerran viikossa,riippuen miten suurista määristä on kyse. Itse juon saunakaljan  pari kertaa kuukauteen,jos sitäkään. Ei tee mieli.

Tuossa se viisaus onkin: riippuen, miten isoista määristä saunakaljaa on kyse. Kyllä minua ainakin tympäisi, kun meillä oli joka ikinen perjantai töiden jälkeen isännällä 12-18 tölkkiä. Kovalla äänellä höpötystä puhelimessa kavereiden kanssa tuntikausia, youtubesta aina samat rokit, jopa sama kappale 2-3 kertaa illan aikana. Joskus jos olisi halunnut katsoa jotain telkkarista, ei siitä mitään tullut, kun toinen ravaa siinä ja on puhelimessa ja kohta taas youtube laulaa. Kerran hermostuin ihan tosissaan, kun menin nukkumaan puolen yön jälkeen ja tunnin päästä kauhea ryminä ja meteli. Mitä lie kaatuillut pimeässä. Kyynärpää turvoksissa ja mustelmaa. Sanoin, että voin viedä päivystykseen, mutten ala siellä koko yötä istua seurana vaan tulen kotiin nukkumaan. Siitä hän niin mielensä pahoitti. Riitelyä aiheesta kesti monta tuntia, lähinnä itsekseen riiteli, miksen minä suostu lähtemään päivystykseen seuraksi, voi olla koko kyynärpää murskana ja minä olen niin itsekäs että vähät välitän. Ilmeisesti tilanne ei ollut sitten niin paha kun se kyyti ei keskellä yötä kelvannut ja seuraavana päivänä nukkui kahteen asti eikä puhunut päivystyksestä enää sanaakaan. Päin vastoin kun ehdotin että lähdetään nyt näyttämään sitä kättä, kun olet selvin päinkin vielä, niin toivotti minut he**ettiin siitä holhoamasta.

Nythän meillä on paljon rauhallisempaa. Olen toivonut, että jos voisi mieluummin käydä kuppilassa ottamassa pari kuin mesota täällä koko illan. Ehkä kerran kuussa käy ja yleensä tulee ihan taksilla kotiin klo 02-03 välillä eikä herättele minua. Tietysti joskus nollailee oloaan kotona mutta määrä on pienempi kuin silloin joskus. Eikä enää marise sänkypuuhiin seuraavana päivänä krapuloissaan, kuten ennen. Alkoi varmaan huomata, että ei mitään lohkea, jos haisee kuin rankkitynnyri.

Vierailija
94/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska alkoholi on ainut stressinpoistotapa jonka osaat, niin tottakai pinna on kireällä. Googlaa ja opettele muita rentoutuskeinoja tai eroa.

Ainoa sallittu tapa suomessa.

Vierailija
95/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap toi on vähän kuin minulla mutta minulla juomisen lopetti sairaskohtaus ja olen (iki)sinkku. 

Olen ollu juomatta nyt noin 4 vuotta ja olen ollut myös todella onneton,kireä ja masennustunut kun en voi enää viikonloppuisin lähteä pitämään hauskaa. Tässä tämän 4 vuoden aikana olen koko ajan voinnut huonommin ja huonommin henkisesti, uusivuosi ja juhannus on pahimmat. 

Olen myös eristäytynyt sekä etääntynyt kavereistani, töissä käyn ja olen vaan kotona.

Kattoo nyt kauan tätä kökköä tylsää elämää jaksaa ennen kuin syrjäydyn kokonaan.

M33

Vierailija
96/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaha te olette epäonnistuneet elämässä kun kamppailette tuollaisten asioiden kanssa. 

Vierailija
97/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sellainen kompromissi, että juo vaikka joka toisen viikon perjantai? Tähän voisi auttaa esim. kesämökki, jonne vetäytyy saunomaan.

Ymmärrän kyllä, että jokaviikkoinen rutiini voi ottaa nuppiin vaimoa. Esim ikinä ei voi lauantaina aamulla tehdä mitään.

Itsekin olen usein perjantaina saunova ja olutta riittävästi ottava.

Vierailija
98/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä elämässä jotain vikaa on, jos alkoholi on ainoa nautinto. Jos kaljan lipitys on se mitä eniten viikossa odotat, niin olet tehnyt huonoja valintoja. Olisi aika kohdata totuus ja laittaa asiat kuntoon, eikä juoda ahdistukseen.

Vierailija
99/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kännää kerta viikkoon, niin aivokemia on jatkuvasti sekaisin, koska se ei ehdi palautua tuossa välissä. Voi tulla masista ym. koska serotoniinin tuotanto on sekaisin. Pari kuukautta nenän valkaisua, niin ei enää kaljoittelu houkuta. Olet koukussa alkoholiin.

Vierailija
100/107 |
08.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on maailman onnellisin maa heille ketkä elävät omassa hyvinvointikuplassaan mutta karu totuus on se että suomessa on valtavasti ihmisiä jotka voi huonosti esimerkiksi masennuksen takia tai yhteiskunnan surkeuden takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi