Olen pakotettuna lopettanut alkoholinkäytön ja olen koko ajan kireä ja onneton
Vaimoni vaati juomisen lopettamista, harrastin tätä kerran viikossa. Nyt on koko ajan hermot kireällä, kun ei ole enää mitään iloa elämässä. Tupakanpolton olen lopettanut jo vuosia sitten, samoin olen laihduttanut ja korjannut ruokavaliotani. Ainoa pahe on ollut se ihana perjantainen hetki, kun olen saanut killittää kaljaa työpäivän jälkeen, saunoa, ja killittää taas kaljaa. Lauantaina pitkät unet ja sillä selvä. Olen elänyt noita perjantaita varten.
Vaimoni kuitenkin alkoi valittaa tästä ja riisti sen mahdollisuuden. Lopetin, koska haluan panostaa suhteeseen. Nyt tehdään niitä asioita mitä vaimo haluaa. Sitten se ihmettelee, että miksi olen koko ajan niin kireä. Joo, ei huvita perjantaina töiden jälkeen lähteä anoppilaan kahvittelemaan. Joo ei huvita juosta marjametsässä. Haluan nauttia kerran viikossa oluesta ja vaan olla. Mutta eipä käy enää. Nyt on sitten hermot kireällä ja vaimo miettii että mistä johtuu.
Kommentit (107)
Jos muut illat omistaudut parisuhteelle, käyt töiden jälkeen anoppilat ja sienimetsät rouvan kanssa niin ehdottaisin, että jokatoinen viikonloppu harrastaisitte erillänne.
Kuulostaisi mielestäni toimivalta kompromissilta.
Vaimon ei tarttee haistella joka viikonloppu kaljaa ja vanhan viinan hajua kotonaan eikä sun tarvii joka viikonloppu muistaa olevas parisuhteessa toisen kanssa.
Alkoholismi on ikävä sairaus. Hae apua
Puolison näkökulmasta toinen tavallaan häipyy ja tilanteeseen tulee toinen henkilö, joka käyttäytyy eri tavalla ja haisee pahalta. Haisee seuraavana päivänäkin niin ettei ainakaan minua fyysinen läheisyys kiinnosta.
Kaikkia ei haittaa tuo, varsinkaan jos puolisoista molemmat juovat. Itse jätin juovan miehen, enkä ole katunut. Ehkä sinun ap pitäisi vain lähteä niin saat juoda rauhassa.
Säännöllinen alkoholin käyttö kyllä myös laittaa aivoissa välittäjäaineiden toiminnan sekaisin, siihen kaikki riippuvuudet perustuvat. Jos vain annat aikaa, niin muut asiat kuin juominen alkavat tuntua joltain, ja voit yllättyäkin.
Montako vuotta vaimosi joutui menemään sinun rutiinisi mukaan? Katsoa kun juot ja ollaan kotona, ei matkustelua, ei muuta tekemistä mitä parit nyt tekee. Tuohon suhteeseen ei lasta saa tehdä, katsomaan kun isi juo. Saat juoda niin paljon kun haluat mutta tee muille se palvelus että eroat ensin.
Ihmettelen kyllä joitakin parisuhteita, joissa kontrolloidaan toisen tekemisiä. Lähipiirissäni on myös pari 20-30 vuotta yhdessä ollutta pariskuntaa, joissa naiset ovat ihan pirttihirmuja. Ystävinä aivan ihania, mutta se kodin dynamiikkaa on hirveätä katsottavaa. Kaikki miehen tekemiset on jotenkin naisen hallinnassa, milloin mies saa mökkeillä kavereiden kanssa, milloin mies saa mennä baariin ja suunnilleen mitä pitää laittaa päälle vaatetta jne. Ja lapset siis jo aikuisia. Näissä suhteissa myös seksielämä on vähäistä, naisen halujen puuttumisen takia. Välillä mietin, että ymmärtävätkö nämä naiset kuinka ihanat miehet heillä on ja ymmärtävätkö he, että se päivä voi tulla kun ero tulee.
T: 49N
Kertalopetus voi olla hankala. Olotila menee ohi. Kuulostaa vieroitusoireelta. Voi mennä jokunen kuukausi, puoli vuotta tai 1 vuosi, ennen kuin ei tule mieleen kovin usein. Vitamiineista kannattaa pitää huoli ja terveelliset ruuat, se voi virkistää. Onko mahdollista ottaa jotain korvikkeeksi, alkoholiton laadukas olut, tee, kaakao viileään maitoon, pastillit tai 2 mietoa olutta perjantaina tai lauantaina. Kunnes parempi. Jos siis se on omakin toiveesi vähentää tai lopettaa. Olisiko mahdollista keksiä jotain tilalle esim. kotona harrasteita, ideoida jotain mistä pidät, videot, kirjat, pelit, kävely, mihin saa huomion. Päätä silti itse mitä haluat tai et halua ! Entä aivoja tasaava meditaatiolevy, kakki ei ole hidasta tylsää musiikkia, sillä on myös rytmikkäämpää ja parempia äänialoja. Se voisi viedä kireyttä, paitsi jos työura tuo sitä lisää. Vaimo koki luultavasti määrän liian suurena ja sen vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse näe kerran viikossa röpöttelyä niin pahana, varsinkin kun meillä ei ole lapsia, en ole väkivaltainen tai en lähde edes baariin. Kuuntelen musiikkia ja kupittelen omissa oloissani. Aamulla olen vähän väsynyt, mutta se menee ohi puoleen päivään. Tämä on minulle hyvin tärkeä rituaali ja keino nollata, mutta vaimolle se ei kelpaa. Nyt on pinna koko ajan kireällä.
ap
Vaihda vaimoa. Ota sellainen, joka tykkää juoda sinun kanssa. Ties vaikka jatkossa juotte koko viikonlopun, siinä nollautuu kivasti.
Jos nollaaminen tarkoittaa sitä, että juo itsensä humalaan, niin en ymmärrä mitä siinä nolaa. Nukut huonosti ja aamulla on todennäköisesti darra. Mitä siinä nollaa silloin, en ymmärrä? En minäkään absolutisti ole, mutta kännissä, tai varsinkaan krapulassa en halua olla.
On kyllå kauheaa kuulla, että jollakulla on elämä, jossa ainoa nautinto on juoda kaljaa. Kyllä niin ankeaa.
Eikö kannattaisi mieluummin hankkia elämä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse näe kerran viikossa röpöttelyä niin pahana, varsinkin kun meillä ei ole lapsia, en ole väkivaltainen tai en lähde edes baariin. Kuuntelen musiikkia ja kupittelen omissa oloissani. Aamulla olen vähän väsynyt, mutta se menee ohi puoleen päivään. Tämä on minulle hyvin tärkeä rituaali ja keino nollata, mutta vaimolle se ei kelpaa. Nyt on pinna koko ajan kireällä.
ap
Vaihda vaimoa. Ota sellainen, joka tykkää juoda sinun kanssa. Ties vaikka jatkossa juotte koko viikonlopun, siinä nollautuu kivasti.
Jos nollaaminen tarkoittaa sitä, että juo itsensä humalaan, niin en ymmärrä mitä siinä nolaa. Nukut huonosti ja aamulla on todennäköisesti darra. Mitä siinä nollaa silloin, en ymmärrä? En minäkään absolutisti ole, mutta kännissä, tai varsinkaan krapulassa en halua olla.
*nollaa*
Toi aloitusviesti kertoo siitä, että ap:lla on alkoholiriippuvuus.
Etsi uusi mieleinen harrastus/nollauskeino? Vai saisitko pitää sitäkään? Onko kyse kaljasta vai siitä että vaimo tahtoo olla yhdessä viikonlopun? Löytyykö kompromissiä? Ja oliko kyse oikeasti kerran viikossa juomisesta vai koko viikonlopun kännäämisestä. Mieti näitä ja puhu vaimon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen kyllä joitakin parisuhteita, joissa kontrolloidaan toisen tekemisiä. Lähipiirissäni on myös pari 20-30 vuotta yhdessä ollutta pariskuntaa, joissa naiset ovat ihan pirttihirmuja. Ystävinä aivan ihania, mutta se kodin dynamiikkaa on hirveätä katsottavaa. Kaikki miehen tekemiset on jotenkin naisen hallinnassa, milloin mies saa mökkeillä kavereiden kanssa, milloin mies saa mennä baariin ja suunnilleen mitä pitää laittaa päälle vaatetta jne. Ja lapset siis jo aikuisia. Näissä suhteissa myös seksielämä on vähäistä, naisen halujen puuttumisen takia. Välillä mietin, että ymmärtävätkö nämä naiset kuinka ihanat miehet heillä on ja ymmärtävätkö he, että se päivä voi tulla kun ero tulee.
T: 49N
Jokaisessa tarinassa on kaksi puolta, ei niin ohutta lättyä ettei siinäkin olisi kaksi puolta.
Vaimon tarina:
Kun mies lähtee mökkeilemään kavereiden kanssa, se on perseilyä, siellä ryypätään ja kännissä hajotetaan kännykät, ja itsensä, ehkä jopa petetään maksullisten tai muiden kevytkenkäisten naisten kanssa, kaverit yllyttää tekemään kaikkea tyhmää.
Kun mies lähtee baariin, sieltä ei tulla suoraan kotiin, eikä juominen jää siihen iltaan.
Kun mies valitsee vaatteet juhliin lähdettäessä, ne on liian arkiset, liian pienet tai likaiset/rikkinäiset, eli vaimon on pakko aina katsoa kuin lapsen perään, että mitä se mies pukee päälleen vaimon rinnalle, jolla tietysti on tilaisuuden mukaiset juhlavaatteet ja kovalla vaivalla tehdyt kampaukset ja meikit laitettuna.
Ja mitä seksiin tulee, kun sitä on, se tyydyttää vain miehen halut pikaisesti, ja vaimo ei saa siitä mitään. Ei vaimo kieltäytyisi ihanista orgasmeista, jos sellaisia olisi edes joskus mahdollisuus saada.
Eli, miten ihana se mies nyt sitten kuitenkaan onkaan? Varmasti vaimo miettii eron mahdollisuutta joka päivä.
Minunkin mies ottaa muutaman kaljan perjantai-iltaisin, mutta en näe siinä mitään ongelmaa. Itse en juo ollenkaan. Olen ymmärtänyt, että sillä tavalla pääsee rentoutumaan raskaasta työviikosta. Ei ole häiriöksi mitenkään lapsille eikä minulle, vaikka on vähän ottanutkin. Muuten alkoholinkäyttöä ei ole viikolla eikä ole ongelmakäyttäjä. Parempi säyseä mies kuin jatkuvasti pinna kireällä oleva. Vaikka kemiallisestikin.
Mun ongelmani on ettei viina enää maistu.
Pari vuotta sitten tämä alkoi sydänleikkauksen jälkeen.
Alkuaikoina en edes uskaltanut juoda, mutta kun aikaa kului, alkoi tekemään mieli nousuhumalan tuomaa mielihyvää ja kevyen humalan aiheuttamaa rentoutta ym. humalatilaan liittyviä asioita.
Otin alkuun muutaman kaljan ja alkoi väsyttämään, joten söin ja sinnittelin tietsikan äärellä kunnes painuin illalla nukkumaan.
Yritin juoda eri aineita, siideriä, likööreitä, tiukkaa viinaa, vodkaa ym. mutta kun ei prkele vieköön enää huvittanut ottaa kuin muutama paukku ja sitten alkoi vaan väsyttämään ja vt uttamaan koko touhu.
Matkailusta katosi koko hohto kun ei perille päästyä enää ollutkaan siirtymäriittinä kevytjuopottelu ja muijaa alkaa ottamaan päähän ainainen kotona oleskelu, mutta kun en näe enää matkailussa mitään mieltä.
Ennen sitä pienessä sievässä vaikuttui vähemmistäkin kohteista ja jaksoi rampata museoissa ja muissa kohteissa, mutta ihan selvään hauliin ne kohteet vaikuttavat kaikki niin samanlaisilta ettei vaan jaksa enää.
VAnhoina hyvinä aikoina sitä tuli kierreltyä matkailuautolla Eurooppaa ristiin rastiin ja juotua iltaisin paikallisten raflojen tarjontaa, mutta nyt ei jaksa lähteä edes Pohjois-Norjaan valleusreissuille kun tietää että pitkän vaelluksen jälkeen matkailuautolle takaisin saavuttaessa ei ole miellyttävää tapaa rentoutua.
Istu nyt siellä ahtaassa kopissa sormi p rseessä odottamassa, että ilta tulisi ja pääsisi nukkumaan.
Kuinka tästä eteenpäin ja avioeron uhka on päällä ja kaikki vain siksi etten enää jaksa vipinää ja vaakalentoa ympäri eurooppaa selvinpäin.
Saiko AP pitää kaljahetkensä vai keksivätkö jonkun muun kompromissin?
Aikansa kaikkee,mä olen 10vuotta katsonut kun oma mieheni juo joka vloppu, ei juo yhtä päivää ja vaan aina molemmat..näin kauan jaksoin kunnes sanoin että asia on nyt näin:olen 10vuotta katsonut kun juot,ja pilaat oman maksasi,mulla on vielä elämää jäljellä ja tuolla on varmasti myös raittiita miehiä..mä en suostu tähän enää,en jaksa katsoa sua enään..mies lopetti juomisen eikä hän ole kärttyisä vaan energinen mies josta löyty aivan uusi puoli
No montako niitä oluita meni illassa?
Miksi alistut?
Mieti vaihtoehtojasi ja tee oma päätöksesi. Ns. Ole mies!
Vai onko tossun alla mukavampaa kuin taivasalla?