Kysymykset lapsista ja raskaaksi tulemisesta työnhaastattelussa - entäs lapset CV:ssä?
Työtä hakiessa ja työhaastatteluissa olen miettinyt usein, laittavatko äiti-ihmiset yleensä CV:hensä maininnan lapsistaan. Onko asialla kenties jonkinsuuntaista vaikutusta, ilmoittaako lasten olemassaolosta työtä hakiessaan vai pääseekö asiassa ehkä pitemmälle, jos ei mainitse lapsistaan mitään. Olen kokeillut molempia, ja ihmeekseni olen havainnut, että se, jos ei mainitse lasten olemassaoloa mahdolliselle työnantajalle ollenkaan, johtaa se paremmin työhaastatteluun saakka kuin se, jos asiasta on maininta jo CV:ssä. Lieneekö sattumaa, vai onko muilla havaintoja asiasta johonkin suuntaan?
Entäs sitten työhaastattelussa - nykyäänhän naiselta ei kaiketi saisi työhaastattelussa kysyä suunnitelmista mahdollisen uuden raskauden suhteen, mutta kuinka kuuliaisia työnantajat tämän osalta ovatkaan? Minulta on kysytty jokaisessa työhaastattelussa ihan suoraan, aionko ehkä hankkiutua uudestaan raskaaksi ja jos, niin koska. Ensin on tosin sanottu, että tästä ei tavallaan saisi kysyä, mutta kysäisenpä kumminkin... miten muiden taholla? Onko asiaa nostettu tapetille?
Kommentit (22)
Olen töissä melko kilpailuhenkisellä ja miesvaltaisella alalla töissä johtavassa asemassa. En ole lapsihaaveistamme kertonut kenellekään työpaikalla, me kärsimme lapsettomuudesta nyt kohta jo neljättä vuotta eikä lapsensaanti ole mitenkään varmaa. Jos tässä nyt olisin erehtynyt työnantajalle sanomaan, että haaveilemme lapsista tai jopa vakavammin yritämme niitä, niin olisi kyllä tässä ajassa jo mennyt moni ylennys, palkankorotus, kiintoisa projekti tms. ohitse. Osa on jo mennytkin sen vuoksi, että olen naimisissa oleva liki 35-vuotias nainen.
Liiketoiminnan riskeihin kuuluu se, että ihmiset vaihtavat työpaikkaa, jäävät äitiyslomalle, sairastuvat jne. Sitä pitää vaan työnantajakin ottaa lusikka kauniiseen käteen ja järjestää asiat niin, että se on mahdollista eikä tällaiset katkokset haittaa businesstä.
Olen naisvaltaisella alalla esimiesasemassa ja viimeksi pari viikkoa sitten laittanut avoimeksi yhden äitiysloman sijaisuuden... Välillä tulee todellakin sellainen olo, että siinä taas yksi joka halusi töihin vain puoleksi vuodeksi ennen äitiyslomaa ja saa näin paremman äitiyspäivärahan jne. Mutta minkäs teet... Sinänsä on ihan normaalia ja " oikein" hankkia lapsia, jäädä äitiyslomalle ja hoitaa lapsia kotona. Mutta kyllä siitä on työnantajallekin ylimääräistä vaivaa ja kustannuksia. Joillekin työnantajille tämä on suurempi kynnys kuin toisille. Meidän " talossa" nämä äitiyslomat ym. eivät kyllä ole mitenkään suuri kysymys vaan osa normaalia elämää. Yksityisellä sektorilla paineet ovat kyllä kovemmat...
Mielestäni on reilua mainita lapsista CV.ssä, itse en ainakaan ole jättänyt kutsumatta ketään työhaastatteluun vain siksi, että heillä on lapsia. " Ikuiset opiskelijat" tai vähäisen työkokemuksen omaavat (siis ikäänsä nähden) hakijat ovat mielestäni epäilyttävämpiä. Perhe ja lapset kuitenkin kertovat myös tiettyjä asioita työnhakijasta. Usein työhaastatteluissa sivutaan myös perheasiaa (esim. liittyen työaikoihin) mutta mitään perhesuunnitteluun liittyviä asioita emme kyllä kysele, koska ne ovat jokaisen yksityisasia. Itse olen nykyistä työtäni hakiessani ollut yli neljä vuotta poissa työelämästä ja kahden alle 4v lapsen äiti; en siis ollut mitenkään ihanne työnhakija. Kuitenkin sain paikan ja olen työpanoksellani vakuuttanut olleeni oikea valinta. Meilläkin on vielä lisää lapsia suunnitelmissa, ainakin jossain vaiheessa. Tällä hetkellä nautin työhaasteista kotivuosien jälkeen... =)