Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri Jenni Puoliväli-Oksala luopuisi mies- ja nainen-sanoista silloin, kun niillä ei ole merkitystä: Kuukautiskipuista potilasta voitaisiin kutsua naisen sijaan kohdulliseksi

Kommentit (1008)

Vierailija
61/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meitä naisia pitäisi määritellä kohdun kautta? En halua tulla kutsutuksi ''kohdulliseksi'', minua voi vastedeskin sanoa naiseksi, kiitos.

Huoh. Et siis lukenut koko juttua ja silti ähiset. Kyseessä on tutkimukset ja artikkelit. Jos kohtutulehduksesta kirjoitetaan artikkeli ja tutkimukseen on osallistunut juridinen mies, on typerää puhua naisista. Tällöin on parempi puhua kohdullisista. Kukaan ei ole muuttamassa naisen määritelmää kohdulliseksi.

Typerämpää on lakata puhua naisista kohtututkimusta jos sinne sattuu mukaan se 0,01 promillen edustaja jolla on sukupuoliharhoja.

Vierailija
62/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kohdullinen kuulostaa typerältä, jos se on ensisijainen kutsumanimi naisillle. Mutta ymmärrän kyllä ongelman, ja minulle olisi ihan ok, että lääkäri kysyisi aluksi miten asiakas haluaa itseään kutsuttavan. Ihan samalla tavalla, kuin englanninkielisissä maissa on yleistymässä tapa kysyä asiakkaalta mitä pronomineja hän käyttää.

Heh, jos joku enkuksi kysyisi mitä pronominia käytän niin vastaisin varmaan että en käytä she/he ollenkaan vaan mua pitää kutsua "tekemällä tehty ongelma" ja tietysti suomeksi kun se on mun oikeus😁

Mun pronominit: minä, mulle, mun

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa nainen ja mies sanoissa on? Voisiko joku selittää tätä epäkielen suosiota?

Tuleeko kenellekään muulle mieleen Orwellin 1984 ja se "uuskieli" vai mikä olikaan?

Aika marginaalinen ryhmä lie kyseessä transihmiset, ja se, ettei ketään saisi enää kutsua mieheksi tai naiseksi menee mielestäni liian pitkälle. Ihmiset voinevat itse kertoa miten haluavat itseensä viitattavan?

Tiedät kai uusimman taikasanan: ihmisoikeudet.

Vierailija
64/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on sitten munakas.

Vierailija
65/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi meitä naisia pitäisi määritellä kohdun kautta? En halua tulla kutsutuksi ''kohdulliseksi'', minua voi vastedeskin sanoa naiseksi, kiitos.

Huoh. Et siis lukenut koko juttua ja silti ähiset. Kyseessä on tutkimukset ja artikkelit. Jos kohtutulehduksesta kirjoitetaan artikkeli ja tutkimukseen on osallistunut juridinen mies, on typerää puhua naisista. Tällöin on parempi puhua kohdullisista. Kukaan ei ole muuttamassa naisen määritelmää kohdulliseksi.

Typerämpää on lakata puhua naisista kohtututkimusta jos sinne sattuu mukaan se 0,01 promillen edustaja jolla on sukupuoliharhoja.

Juupa juu taas. On tää sulle kauheen vaikea paikka taas. Tutkimuksen tekijänä en missään tapauksessa käyttäisi nainen sanaa artikkelissa, jos koehenkilö olisi mies.

Vierailija
66/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asian vierestä, mutta satuin kuuntelemaan podcastia jossa puhuttiin pippelillisistä ja pimpillisistä. Mietin vaan, että kokisin kyllä tosi loukkaavaksi ja tunkeilevaksi, jos joku olettaisi yleisen ulkoasuni ja olemukseni perusteella tietävänsä millaiset sukuelimet minulla on, ja julkenisi sitä vielä ääneen kuuluttaa.

Kun nyt kerran vaatteillani ja olemuksellani haluan ilmentää että identifioidun naiseksi, niin sen pitäisi riittää. Ei kenellekään kuulu mitä elimiä vaatteiden alla tai vatsaontelossani on.

Vierailija
67/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lääketieteellisessä julkaisuissa pitäisi ottaa kantaa juridiikka tai politiikkaan? Kyllä se kohdullinen mieskin on biologisesti ihan vaan nainen oli sen sukupuoli papereissa mikä vaan🤷 biologiassa ei pääse pakoon.

Vierailija
68/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos vaikka naiselle tehdään penis ja hän muuttuu mieheksi, eiedelleenkään ole mies ja sen takia pitää keksiä näitä ihme kikkanimityksiä? Vaiko sen aivan ääriminimaalisen ryhmän takia jotka ei tiedä mitä ovat?

Vierailija
69/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikkapa eturauhasen omaava, peniksellinen jne. Ihan tuo on asiaa kun ei lähde repimään siitä sen suurempaa ongelmaa.

Ne käyttäkööt tuollaisia termejä joita huvittaa,turha yrittää muita pakottaa teidän sekoiluihin.

Vierailija
70/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa nainen ja mies sanoissa on? Voisiko joku selittää tätä epäkielen suosiota?

Tuleeko kenellekään muulle mieleen Orwellin 1984 ja se "uuskieli" vai mikä olikaan?

Aika marginaalinen ryhmä lie kyseessä transihmiset, ja se, ettei ketään saisi enää kutsua mieheksi tai naiseksi menee mielestäni liian pitkälle. Ihmiset voinevat itse kertoa miten haluavat itseensä viitattavan?

Tiedät kai uusimman taikasanan: ihmisoikeudet.

Tutkitaas niitä ihmisoikeuksia.

2,5 miljoonan suomalaisnaisen oikeus tulla lääkärissä kutsutuksi naisena vaiko tusinan mieskohdullisen oikeus kutsuttaa kaikkia muitakin kohdullisina?

Vierailija
71/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munaton ja munakas😂

Seuraavaksi toi kieltää varmaan silmämunista puhumisen, liian sukupuolittunut käsite. Silmälääkäri tervehtii potilaita "silmäpalleroina".

Tuo on totta: silmämunalle on keksittävä uusi termi!

Vierailija
72/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole kohtua eikä munasarjoja. Olen silti nainen.

Niinpä. Eikö silloin termi kohdullinen ole syrjivä?

Vierailija
73/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi lääkäri voisi tunkea oksan omaan puoliväliinsä ja olla hiljaa.

Vierailija
74/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut syntymästä asti penis ja kivekset. Murrosiästä lähtien pitkä parta. Miksi minua ei saisi kutsua mieheksi kun sellainen ihan selkeästi olen ja jos etenkään itselläni ei ole pienintäkään epäilystä ollut omasta sukupuolesta koskaan.

Vierailija
75/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sanat mies ja nainen pitäisi eliminoida? Meillä on paljon mieheksi ja naiseksi itsensä identifioivia, ja myös he tarvitsevat yhteisön tukea omalle sukupuolelleen.

Vierailija
76/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

I want to celebrate my womanhood!

Vierailija
77/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi lääkäri voisi tunkea oksan omaan puoliväliinsä ja olla hiljaa.

Nimi on tosiaan sketsistä repäisty...

Vierailija
78/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellän urologia käyttämästä sukuelimestäni nimitystä "penis" koska identifioidun hämähäkiksi ja minulla on pedipalppi.

Vierailija
79/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos emme tee oletuksia tuntemattomista, voimme helposti olla huomaavaisia kaikille ihmisille."

Kyllä minä ainakin haluan ihmisten olettavan minun olevan mies.koska se satun olemaan.Ei olisi kovin huomaavaista jos jokus olettaisi minun olevan jotain muuta.

Vierailija
80/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juupa juu taas. On tää sulle kauheen vaikea paikka taas. Tutkimuksen tekijänä en missään tapauksessa käyttäisi nainen sanaa artikkelissa, jos koehenkilö olisi mies.

Lääketieteen artikkeleissa koehenkilö ei ole mies jos hänellä on kohtu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän