Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäri Jenni Puoliväli-Oksala luopuisi mies- ja nainen-sanoista silloin, kun niillä ei ole merkitystä: Kuukautiskipuista potilasta voitaisiin kutsua naisen sijaan kohdulliseksi

Kommentit (1008)

Vierailija
21/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kohdullinen kuulostaa typerältä, jos se on ensisijainen kutsumanimi naisillle. Mutta ymmärrän kyllä ongelman, ja minulle olisi ihan ok, että lääkäri kysyisi aluksi miten asiakas haluaa itseään kutsuttavan. Ihan samalla tavalla, kuin englanninkielisissä maissa on yleistymässä tapa kysyä asiakkaalta mitä pronomineja hän käyttää.

Vierailija
22/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä nyt on tullut aivopieruja muutenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvä, että viimein aletaan huomioida terveydenhuollossa muutkin kuin cis-sukuoliset. Esimerkiksi transmiehillä, muunsukupuolisilla ja ei-binääriin kuuluvilla voi olla kohtu. Transnaisilla taas ei ole kohtua. Eli kohdullinen on hyvä termi. Hyvä avaus lääkäriltä.

Vierailija
24/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että lääkikseen on vaikea päästä.

Vierailija
25/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole kohtua eikä munasarjoja. Olen silti nainen.

Vierailija
26/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrkii käyttämään neutraaleja termejä? Mun mielestä kohdullinen ei kyllä välttämättä ole mikään neutraali termi. Moni nainen, kuten minä, kokisin sen esineellistäväksi tai elimellistäväksi... ja naiseuttani väheksyväksi. Eikä kaikilla naisilla ole kohtuja, joiltain on esim. jouduttu poistamaan. Kutsuminen kohduttomaksi on sitten aika kaukana neutraalista ja asiallisesta.

Vierailija
27/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme ettei mielenterveyspalveluja saa niitä tarvitsevat kun jo nyt suuri osa sairaista istuu jopa päättävissä viroissa sairauden tunnottomina.

Vierailija
28/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun luulee kuulleensa kaiken, niin totta vieköön joku yllättää 😬

Vierailija
29/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meitä naisia pitäisi määritellä kohdun kautta? En halua tulla kutsutuksi ''kohdulliseksi'', minua voi vastedeskin sanoa naiseksi, kiitos.

Vierailija
30/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteen pitäisi olla se viimeinen linnake joka ei teeskentele etteikö olisi olemassa miehiä ja naisia. Sillä jos se alkaa teeskenellä niin siinä vaarantuu potilasturvallisuus.

Tossa puhutaan tutkimuksista ja artikkeleista. Miten se potilastuvallisuus voi niissä vaarantua?

Jos aletaan teeskennella ettei ihmisen keho ole joko miehen tai naisen keho vaan mielialan mukaan mitä sattuu, ja sen mukaan tutkitaan ja määrätään hoitoja niin vaaraksi se on. Muistaakseni tästä on ollut jo ennakkotapauksia kun HC transpotilas kieltäytyi kertomasta biologista sukupuoltaan ja lääkäri sitten hoiti oletetun sukupuolen mukaan.

Vierailija
31/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nyt eletään maailmassa missä miehellä on kuukautiskipuja, niin eikö sit voi sanoa, että miehellä on kuukautiskipuja? Miksi pitäisi puhua kohdullisen kuukautiskivuista? Luulis nyt lääkärien tajuavan sillä miehelle olevan kohtu, jos sillä kuukautiset on.

Vierailija
32/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, oi miksi?

Vierailija
33/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma muuttuu aina vaan hullummaksi. Miksi tiettyjä asioita ei vaan voi antaa olla. Vai haittaaako naista, jos en enää sano, hei nainen anteeksi sinulta tippui hanska. Tai haittaako miestä, jos sanon, hei mies sinulta putosi ruuvari.

Tosin ton ruuvarin voi tulkita etteikö naisella vois olla ruuvaria käsilaukussa tai vaunuissa. Harvemmin on. Mutta haittaako.

Vierailija
34/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen naisia joilta on kohtu poistettu, mitä he sitten olisivat ? Minulla on kohtu mutta ei enää kuukautisia, mikä olen ?

Olio. Ja ystäväsikin ovat olioita.

t. wokeurvelo

Vierailija
35/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos pernaan vaikka sattuu niin pitääkö potilaasta puhua pernallisena?

Vierailija
36/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kohdullinen kuulostaa typerältä, jos se on ensisijainen kutsumanimi naisillle. Mutta ymmärrän kyllä ongelman, ja minulle olisi ihan ok, että lääkäri kysyisi aluksi miten asiakas haluaa itseään kutsuttavan. Ihan samalla tavalla, kuin englanninkielisissä maissa on yleistymässä tapa kysyä asiakkaalta mitä pronomineja hän käyttää.

Heh, jos joku enkuksi kysyisi mitä pronominia käytän niin vastaisin varmaan että en käytä she/he ollenkaan vaan mua pitää kutsua "tekemällä tehty ongelma" ja tietysti suomeksi kun se on mun oikeus😁

Vierailija
37/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehiksi ennen kutsutuista voisi käyttää sanoja Pippelieläin, Spermalinko, Siittäjä, Kiveksellinen, Terskallinen, Aataminomenallinen tai Partapotso.

Mutta jostain syystä nämä taitaa kuulostaa valtaosan mielestä transfobisilta, ehkäpä siksi, että pojiksi syntymässään määritellyillä on kasvatuksen tuloksena pokkaa vaatia ja huomauttaa

Vierailija
38/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nämä transsukupuoliset ym. pitävät asiaansa normaalina, niin miksi heitä ei voisi kutsua juuri sillä transsukupuolinen-sanalla (tai muunsukupuolinen jne.)? Itse häpeilevät itseään, vaikka muut hyväksyisivät sellaisenaan.

Vierailija
39/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia tulisi "huomioida sukupuolen moninaisuus" kun potilas on normaali neuroositon nainen ja kärsii kuukautiskivuista? Sehän on päinvastoin sukupuolen kieltämistä, väheksymistä tai rajuimmillaan hävittämistä.

Vierailija
40/1008 |
27.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämme todella sairaita aikoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan