Jos on ongelmia alkoholin kanssa, niin voiko tauon jälkeen oppia kohtuukäyttäjäksi?
Jos on puoli vuotta juomatta, voiko yhtäkkiä olla sivistynyt alkoholinkäyttäjä vai meneekö takaisin samaan looppiin jossa on aiemmin ollut?
Vai pitääkö lopettaa kokonaan?
Kommentit (64)
Kannattaa ainakin kokeilla niin sittenpähän tietää.
Vaihda taikasieneen myös kokkelia kannattaa kokeilla.
Olen pystynyt. Se ei sit vaan yhtäkkiä enää maistunutkaan ja vaakakupissa alkoi painamaan muut asiat kuten jaksaminen ja hyvä olo. Itsellä alkoholin liikakäyttö ajoittui haastavaan elämänvaiheeseen ja siitä päästyä jäi iltatissuttelu vain pois. Nykyään pystyn helposti ottamaan pe tai la iltana viinilasin tai kaksi mutten halua enempää enkä myöskään pakolla sitä tarvitse, ja muina iltoina ei sitä kaipuuta edes puolikkaaseen lasiin ole. Pystyn myös helposti lähtemään autolla iltamenoihin tai syömään ja olemaan alkottomalla linjalla.
Ei. Taipumus addiktioitua alkoholiin on geeneissä, ja jos olet kerran addiktoitunut, se vahvistaa että geenisi ovat tällaiset.
Ei se taipumus taukoa pitämällä katoa. Saatat ehkä hetken pystyä juomaan vähemmän ja harvemmin, mutta nopeasti se menee entiseen ja pahemmaksikin.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Taipumus addiktioitua alkoholiin on geeneissä, ja jos olet kerran addiktoitunut, se vahvistaa että geenisi ovat tällaiset.
Ei se taipumus taukoa pitämällä katoa. Saatat ehkä hetken pystyä juomaan vähemmän ja harvemmin, mutta nopeasti se menee entiseen ja pahemmaksikin.
Taipumus addiktoitua on geeneissä. Addiktioita voi kehittää melko moneen. Olen ollut koukussa sokeriin, kaksi viikkoa ilman ja olin kuivilla. Olen päässyt tupakasta eroon myös vain päättämällä. Nykyään poltan kerran kesässä ehkä festareilla jos kaveri tarjoaa. Alkon kanssa sama. Kaiva ne ongelmat mitä turrutat juomalla tai muulla huonolla käytöksellä korjaa ne. Etsi joku toinen addiktio, esimerkiksi liikunta ja terveellinen ruoka ja korvaa sillä. Paljon parempi.
Kyllä jos päättää säännöstellä juomista tauon jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tauon pituudesta sekä ongelmakäyttöön johtaneista syistä. Jos käyttö on edennyt fyysisen riippuvuuden asteelle, ainoa toimiva ratkaisu on lopettaa juominen kokonaan. Jos juominen on ollut ennemmin pakoa todellisuudesta tai tunteiden tukahduttamista ym. mutta fyysistä riippuvuutta ei ole ehtinyt muodostua, voi tauon jälkeen palaaminen kohtuukäyttäjäksi olla mahdollista. Tässä tapauksessa tauko on suositeltavaa käyttää siihen, että työstää liikajuomisen takana olleita ongelmia, tunteita ja ajatusmalleja. Mikäli juurisyytä ei saa kitkettyä, on todennäköistä, että vanhat juomatavat palaavat ennemmin tai myöhemmin.
Tähän minäkin uskon, vaikka omakohtainen kokemukseni onkin tupakasta eikä alkoholista. Tajusin kuitenkin että olen koukussa nimenomaan tupakoinnin tapaan, huomasin että usein poltan esimerkiksi juuri ennen töitä tai ruokailun jälkeen ihan vaan kun olin tottunut niin tekemään. En edes varsinaisesti lopettanut tupakointia, mutta päätin että poltan vain silloin kun oikeasti tekee mieli. Näitä tilanteita tulee nykyisin ehkä pari kertaa vuodessa, vaikka aikaisemmin poltin useamman askin viikossa. Mitään vieroitusoireita ei ole missään vaiheessa tullut. Mikäli riippuvuus alkoholiin on saman tyyppistä niin uskoisin että myös sen osalta siirtyminen kohtuukäyttöön on mahdollista, mutta ei silloin jos riippuvuus oikeasti on fyysistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on lähtenyt vaan takaisin järjettömiin juomamääriin.
Niin minullakin. Heti kun olo palaa hyväksi ja mukavaksi putken jälkeen, niin se juopottelun orjuus ja kurjuus vaan unohtuu. Tuntuu, että no totta kai mä voin tänään ottaa vähän viiniä, mutta katso: uusi ränni alkaa saman tien.
Eli ei voi tulla kohtuukäyttjäksi, jos on jo kerran alkoholismiin ajautunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa voi oppia sivistyneeksi sosiaaliseksi juojaksi, kunhan pitää ensin kuukausien tauon jolloin aivot resettautuu.
Tämä. Pitää vaan olla itsekuria.
Voi voi. Jos itsekurilla saisi alkoholismin loppumaan, niin luuletko että meillä olisi yhtään alkoholistia?
Ei olisi, mutta kun se itsekuri ei auta mitään, kun on riippuvainen. Se on koko riippuvaisuuden ydin: järki ei auta.
Kukaan ei ole huvin vuoksi alkoholisti tai muu riippuvainen.
Riippuu siitä mikä on mielestäsi kohtuukäyttöä.
Kyllä ne pahimmat alkoholiongelmat voi saada tauolla pois. Mutta kyllä se jano nyt vaan tulee silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa voi oppia sivistyneeksi sosiaaliseksi juojaksi, kunhan pitää ensin kuukausien tauon jolloin aivot resettautuu.
Voi voi. Jos itsekurilla saisi alkoholismin loppumaan, niin luuletko että meillä olisi yhtään alkoholistia?
Ei olisi, mutta kun se itsekuri ei auta mitään, kun on riippuvainen. Se on koko riippuvaisuuden ydin: järki ei auta.
Tämä! On ihan tutkittua, että tahdonvoima on huonoin ja toimimattomin keino riippuvuuksien hoitoon. Väkisin voi kuka tahansa olla ilman päihteitä hetken, toiset kauemmin kuin toiset, mutta lopulta aina kaikki palaavat entiseen. Siksi tahdonvoima, eli pidättäytyminen päihteistä väkisin/pakolla/sisulla/miksikä nyt haluaakaan kutsua, ei toimi. Alapeukuttakaa tietämättömät niin paljon kuin haluatte, mutta tämä on silti totuus. Tutkittu sellainen.
Mun läheinen oli/on ihan kunnon alkoholisti. Oli useamman vuoden juomatta täysin. Nyt on alkanut joskus "ottaa vähän, kun tää pysyy hanskassa". Tavallaan joo, pari kertaa kuussa tarttuu lasiin, mutta ei edelleenkään osaa juoda yhtä tuopillista vaan kumoaa heti monta. Ei kuitenkaan jatka seuraavana päivänä, kun juoppovuosina nimenomaan putket oli se ongelma. Tavallaan tuollainen juomiskäyttäytyminen voi olla monella ei-alkoholistillakin, mutta kyllä meitä läheisiä vähän hirvittää, että lähteekö joku kerta sokka kokonaan irti. Toistaiseksi on mennyt hyvin, noin vuosi sitten taisi kokeilla ensimmäisen kerran pystyykö pysymään kohtuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! On ihan tutkittua, että tahdonvoima on huonoin ja toimimattomin keino riippuvuuksien hoitoon. Väkisin voi kuka tahansa olla ilman päihteitä hetken, toiset kauemmin kuin toiset, mutta lopulta aina kaikki palaavat entiseen. Siksi tahdonvoima, eli pidättäytyminen päihteistä väkisin/pakolla/sisulla/miksikä nyt haluaakaan kutsua, ei toimi. Alapeukuttakaa tietämättömät niin paljon kuin haluatte, mutta tämä on silti totuus. Tutkittu sellainen.
Laitapa linkkiä. Itse pääsin alkoholista eroon kun päätin vain lopettaa.
Ei kannata itse ajattelin joskus samalla tavalla ja kuinkas kävikään. Juominen lähti ihan lapasesta. Nyt olen saanut itseni kuntoon enkä todellakaan kokeille toista kertaa. Koska tiedän miten siinä käy.
Tuo ajatus kuulostaa juuri viinanhimoisen alkoholistin ajatukselta ennen repsahdusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitapa linkkiä. Itse pääsin alkoholista eroon kun päätin vain lopettaa.
Onneksi olkoon! Sinulla on ollut oikeat tavat ja selkeästi halu raitistua, eli on tapahtunut totaalikyllästyminen. Mutta väkisin ei onnistu. Voi mennä vuosiakin raittiina, kunnes repsahtaa. Toivottavasti sinä et. Ja tutkimusista en jaksa linkkejä kaivella, mutta pieni vierailu millä tahansa asiaan liittyvällä sivustolla kertoo kyllä.
Yhden kerran kun pääsin irti päivittäisestä juomisesta ja tuli parin vuoden paussi ja aattelin kokeilla ni kyllä se jatkui siitä mihin jäin viimekski. Ei se mihinkään muuttunut. Puolen vuoden putki siitä tuli kunnes pystyin jälleen lopettamaan. Eikä enää ikinä uudestaan.