Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Olen köyhempi kuin käytännössä kaikki sukulaiseni ja kaverini, mutta et kyllä esim. juhlissa erottaisi mitenkään, että kuulun eri yhteiskuntaluokkaan kuin he.
Isovanhempani olivat lähtöisin köyhistä oloista, heidän lapsensa kohosivat alempaan keskiluokkaan ja heidän lapsensa, eli minä serkkuni ovat pääasiassa akateemisesti koulutettuja. Tavallinen etenemispolku Suomessa.
Huvittaa, kun nykyään ensimmäisen polven yliopisto-opiskelijat valittavat, että on hankalaa, kun ei ole sukulaisia, jotka osaisivat neuvoa opinnoissa tai gradun teossa. Kaikki pitäisi antaa valmiina eteen. Maristaan, että "kukaan ei ole kertonut minulle". Jotenkin jumitutaan lapsuuden luokka-asemaan ja asennoidutaan sen mukaisesti.
Fiksu ihminen osaa lukea tilanteen sekä hankkia tarvittavat tiedot ja taidot taustasta riippumatta ja pärjää ilman aiempaa tietoa vaikkapa yliopistomaailmassa. Yläluokalla on tietysti se etu, että on pärjäämisen ja selviytymisen perinnettä sekä suhteita, joten jälkeläisten selviäminen elämässä ilman sosiaalisen putoamisen vaaraa helpottuu.
Niin tai näin, sosiaalinen nousu ja saati aseman säilyttäminen on tähän asti ollut Suomessa suhteellisen helppoa. Alaspäin johtavan polun uhka on kuitenkin kasvanut tiukentuneen työelämän myötä. Jos heti parikymppisenä ei pääse kiinni työelämään tai opintoihin, on loppuelämä aiempaa useammin vaikeaa, ellei ole perittyä omaisuutta varalla.
Sosiaaliluokka? Yhteiskuntaluokkahan.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliluokka? Yhteiskuntaluokkahan.
Terveydenhuollon puolella puhutaan yleensä sosiaaliluokista. Sosiologiassa käytetään enemmän termiä yhteiskuntaluokka. Termit eivät taida olla täysin yhteneviä.
En osaa oikeasti sanoa. Olen itse yliopistokoulutettujen taidealalla työskentelevien vanhempien lapsi ja itse opiskelin lipastot ulkomailla, tällä hetkellä tohtorikoulutettavana. Samaan syssyyn minulla on pahoja elämänhallintaongelmia, kuten shoppailuaddiktio ja hamstraus. Nimenomaan kirppistelen ja näytän aika erikoiselta, enkä usko että koulutustasoni tai koulutettujen vanhempien tausta näkyy minussa mitenkään. Olen aika naislapsi vaikka menestyn akateemisesti ja nippa nappa olen onnistunut olla elämättä yli varojeni.
Huonoista ikivanhoista vaatteista, loppuun kuluneista kengistä ja harmaasta ryppyisestä naamasta se näkyy laihalla tai turvonneesta naamasta lihavalla.
Vierailija kirjoitti:
Olen köyhempi kuin käytännössä kaikki sukulaiseni ja kaverini, mutta et kyllä esim. juhlissa erottaisi mitenkään, että kuulun eri yhteiskuntaluokkaan kuin he.
Niinhän sinä luulet 🤣
Vierailija kirjoitti:
En osaa oikeasti sanoa. Olen itse yliopistokoulutettujen taidealalla työskentelevien vanhempien lapsi ja itse opiskelin lipastot ulkomailla, tällä hetkellä tohtorikoulutettavana. Samaan syssyyn minulla on pahoja elämänhallintaongelmia, kuten shoppailuaddiktio ja hamstraus. Nimenomaan kirppistelen ja näytän aika erikoiselta, enkä usko että koulutustasoni tai koulutettujen vanhempien tausta näkyy minussa mitenkään. Olen aika naislapsi vaikka menestyn akateemisesti ja nippa nappa olen onnistunut olla elämättä yli varojeni.
:D
Miten 1000 netto eläkettä saavat pystyvät maksamaan naapureiden yhtiölainoja.
Asuntoja ei saa edes vuokralle, kun niin paljon ylitarjontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Kielenkäytössäni taitaa loistaa koulutuksen sijaan enimmäkseen se, että vietän liikaa aikaa internetissä :D T. Sama
Vierailija kirjoitti:
Miten 1000 netto eläkettä saavat pystyvät maksamaan naapureiden yhtiölainoja.
Asuntoja ei saa edes vuokralle, kun niin paljon ylitarjontaa.
Taloyhtiöitä voi mennä konkurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
No ei välttämättä. Ne tosi rikkaat ovat kyllä ihan taviksen näköisiä.
Sen perityn rahan huomaa paremmin käytöksestä kuin pukeutumisesta.
Jos levyseppähitsari ranualta kaivelisi muniaan telkkarissa ja röhnöttäisi tuolissaan samalla tavalla kuin Jörn Donner, häntä pidettäisiin moukkana, mutta Donneria eksentrisenä vanhan rahan suvun jälkeläisenä.
Hieman sama asia kuin verrata Pate Mustajärveä Freddie Mercuryyn.
Ensimmäinen moukka, toinen uskottava artisti ja samoilla lavaeleillä toinen koomikko, toisen lavakarisma on uskomaton.
Oletteko koskaan nähnyt esim. Nalle Wahlroosia. Hän on todella hyvin, hyvällä maulla ja kalliilla puettu, hyvin ylväästi itsensä kantava ikäisekseen hoidettu ja hyväkuntoinen mies. Erittäin kohtelias ja ystävällinen ja osaa esim. pöytäetiketin moitteettomasti. Samanlaisia nuo yritysjohtajat tuppaavat olemaan, moni tosin ehkä karkeampi käytöksessään. Siksipä kuninkaan metsästysseuroihin ei pääse kuin Nallen tasoiset.
Roskaa
Suomalaiset on yhtä massaa,tasapäistettyjä.Ajavat huonoilla autoilla.automerkeillä.Pukeutuvat huonosti.Halvasti,tyylittömiä.En välitä mistä yhteiskunta luokasta tuttuni ovat kunhan ovat kunnon kansalaisia,hyviä ihmisiä.ei ole lottovoitto syntyä Suomeen,rankkaa raadantaa riittää
Ei sitä huomaa mitenkään. Laitoshuoltaja voi pukeutua kuin mikäkin malli ja käyttäytyä kuin olisi ylempiluokkainen. Yleislääkärin olemus voi olla homssuinen ja laittaa kirppisvaatteet päällensä. Minusta aika vanhanaikaista puhua sosiaaliluokan näkemisestä. Ihmisiä on niin paljon erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin yhteiskuntaluokkaan sijoittaisitte seuraavan henkilön:
Nelikymppinen korkeakoulutettu henkilö, ei tatuonteja. Asuu perityssä jugendkattohuoneistossa. Työskentelee kuvataiteilijana, mutta elanto tulee pääasiassa pääomatuloista (50-100 k€/vuosi). Varallisuus noin 2 miljoonaa.
Vanhemmat ylempää keskiluokkaa, heiltä tulossa perintöä 3-4 miljoonaa seuraavien 20 vuoden aikana. Suku ei ole tunnettu, ei vaikutusvaltaisia suhteita. Tavallinen -nen loppuinen sukunimi. Esivanhemmissa viimeisin duunari kuollut 1930. Suvussa ollut aatelisia 1800-luvulla, jonka jälkeen suku vajosi rahvaaseen.
Henkilön puoliso on koulutukseltaan tohtori, mutta syntynyt alempaan keskiluokkaan. Anoppi tuntee jonkinasteista alemmuudentunnetta, mikä on henkilömme mielestä turhaa ja surullista ja hän tekeekin kaikkensa, että näin ei olisi.
Lapsilla (3) ei ole kalliita tai tavoitteellisia harrastuksia, koska lapset eivät ole niitä halunneet, eikä vanhemmilla ole ollut tarvetta niihin ohjata. Lasten kanssa vietetään paljon aikaa, koska henkilön omat vanhemmat olivat aina kiireisiä töissään.
Luonteeltaan säästäväinen ja tyytyy melko vähään. Kodinsisustus on sekoitus antiikkia, perittyjä tavaroita ja vuosikymmenten aikana hankittuja esineitä. Ajanut samalla autolla 15 vuotta, koska se on tuttu ja toimii hyvin. Pukeutuu melko tavanomaisesti ja käyttää vaatteita niin kauan, kun ne pysyvät ehjinä.
Käytökseltään hieman varautunut, mutta aina kohtelias, jopa silloin kun siihen ei olisi mitään syytä. Ei näyttämisen tarvetta tai halua. Ei halua olla esillä, eikä tehdä itsestään numeroa. Ei halua, että ihmiset tietävät, että on varakas ja elää pääomatuloilla.
Luonteeltaan enemmän oblomovilainen arstokraatti kuin ajokoiramainen yritysjohtaja. Ei pidä pönötysjuhlista. Joutuu niihin joskus osallistumaan puolison työn takia, mutta välttelee niitä parhaansa mukaan.
Suvussa ei ole rapujuhlaperinnettä, eikä sitä ole aloitettu, koska se ei ole kuulunut tapoihin. Savustetut muikut maistuvat sisäveden rannalla jugendhuvilalla. Ei harrasta golfia, laskettelua, ratsastusta eikä purjehdusta.
On Instagramissa vain työn takia. Ei postaile kuvia kodistaan, matkoistaan, ravintoloista tai perheestään. Ylelliset IG postaukset eivät aikaansaa kateuden tunnetta tai myötähäpeää, enemmänkin ajatuksen "onneksi ei tarvitse esittää".
Kuitenkin kirjoittelee AV-palstalle, koska sisäinen narsisti hakee hyväksyntää. Ei voisi koskaan myöntää tätä julkisesti.
Eli mitä luokkaa henkilö edustaa?
Ylempää keskiluokkaa. Yläluokasta eroaa siten, että ei ole juuri vaikutusvaltaa muuhun yhteiskuntaan. Ei omista yrityksiä, vaikuta tieteeseen tai tee kulttuuriin isompaa vaikutusta.
Tähän pieni korjaus. Taiteilijoista ei oikeastaan voi tietää hänen vaikutuksestaan yhteiskuntaan kuin vasta jälkikäteen. Joskus tapahtuu jopa sellaista, että täysin unohdettu taiteilija nostetaan kaanoniin (Hilma af Klint, Joseph Joubert). Silloin on varsin usein ollut kyse taiteilijasta, joka elää syrjässä päivänpolttavasta taiteesta joko olosuhteiden pakosta tai omasta halustaan. Tämän päivän suosituimmista taiteilijoista suurin osa on unohdettu jo 30 vuoden kuluttua. Sen huomaa herkästi, jos vähänkin on kiinnostunut historiasta.
Vincent van Gogh ei eläessään saanut taulujaan myytyä, mutta nykyisin hänen arvonsa on mittaamaton. Se ei muuta van Goghin yhteiskuntaluokkaa mihinkään, hän oli nälkätaiteilija eläessäänkin.
Totta, en sitä tahtonutkaan väittää, että se muuttaisi yhteiskuntaluokkaa eli kommenttini oli ohi aiheen siltä kantilta, että aikansa taide ei välttämättä ole merkittävää eli taiteen kohdalla sen lopullista merkittävyyttä on vaikea arvioida (aikalaiset).
Yhteiskuntaluokan kannalta taiteilijan ammatti vain harvoin nostaa yhteiskunnaliseen statukseen liittyvää profiilia, koska taiteilijat ovat lähes aina muista (suhdanteista, mesenaateista yms.) riippuvaisia taloudellisesti. Vaikutusvalta tulee useimmiten sukutaustan tai avioliiton kautta, jos tulee. Tosin en ole ehtinyt tarkemmin miettiä onko tosiaan näin, tällainen instant-mielipide tai vaikutelma vain tulee ekana mieleen.
Nykyaikana harvalla taiteilijalla on mesenaatteja. Taiteilija voi vaikkapa opettaa tienatakseen elantonsa. Aika harvoin taiteilijoilla on vetoa tai hätää löytää varakas puoliso. Kannattaa muistaa, että taiteilijat poikkeavat keskiverrosta monella tavalla siinäkin, ettei heidän tarvi sovinnaisuuden vuoksi sisustaa tai esittää mitään muuta kuin itse ovat.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskuntaluokka tulee esille käytöstavoissa. Ne periytyvät kun niitä oppii pienestä pitäen, että käyttäydytään moitteettomasti ja ennen kaikkea yhteistä hyvää ajatellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliluokka näkyy parhaiten ruoissa. Alempi sosiaaliluokka nirsoilee ja käyttää pikaruokaa. Ylempi sosiaaliluokka tilaa ravintolassa jotain muuta kuin hampparia tai pitsaa
Tunnen aatelissukuun kuuluvan, joka ei syö muuta kuin makkarapaahyoleipiä tai uunimakkaraa ja perunamuusia tai höyrytettyjä nakkeja ja perunasalaattia.
Uskon tämän helposti. Kuten tässä ketjussa on jo ainakin kerran sanottu, niin keskiluokka on se, jolla on tarvetta hienostella ja olla olevinaan, tilata "hienoja" ja mielellään kalliita ruokia, ostaa merkkituotteita. Alimmissa ja ylimmissä luokissa ihmisillä ei sellaiseen mitään tarvetta. Ja huom. pelkkä raha ei siirrä ihmistä ylempään sosiaaliseen luokkaan.
Aatelinen todennäköisesti syö kuitenkin nuo makkararuokansa lautaselta ja käyttää servettiä. Myös yksin ollessaan, koska on kasvanut siihen.
KILTTIYS kirjoitti:
Myöskin rikas mies sporttaa parempaa seppälää kuten Stone Islandii, Monclerii, Balmainii, Burberryy.
Rikkaalla on varaa teettää hienosäädöt vaatturillaan. Vaatteet istuvat 100% mittojen mukaan.
Toki vähävaraisempi ja sinnikäs voi oppia tekemään samat työt kun on motivoitunut. Tunnen miehen, joka tekee kaikki muut vaatteensa paitsi sadevaatteet.
Olen itse kasvanut väkivaltaisessa ja köyhässä WT perheessä, mutta pusersin siitä "luokasta" pois koulutuksen avulla. Kyllähän se minussa näkyy ja kuuluu, että en ole kasvanut keskiluokkaisessa perheessä. Olen aika tahditon ja kaikesta koulutuksesta ja matkustelusta huolimatta, minulla on lapsuudenkodista peritty hyvin mustavalkoinen maailmankuva. Olen todella pessimistinen enkä pysty yhtään luottamaan siihen, että "asiat nyt vaan jotenkin aina järjestyy simsalabim!" Elän vieläkin elämääni veren maku suussa ja olen koko ajan varuillani ja valmis taisteluun.
Miksi pohdit sitä?
Omalla työllään ja ällillään rikastuneista on joskus voinut tulla talouselämän eliittiä ja ovat tehneet luokkanousun vaikkapa siksi, että ovat avioituneet hyvin ja olleet väleissä hallitsijan kanssa. Säätyjako ei siis ole koskaan ollut täysin staattinen, vaan kaikenlaista on tapahtunut.
Mutta omaisuuden merkitystä kuvastaa yhteiskuntaluokkia paremmin määrite porvari. Eli minusta tuo kuvaus sopii hyvin porvariin, ellei hän sitten toiminnassaan erityisesti tuo esille työväenluokkaista taustaansa ja toimintatapaansa. Porvarit ovat kai ylempää tai alempaa keskiluokkaa, jos niillä termeillä mennään.