Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5595)
Useimmat on hybridejä. Muutama kapinallinen. Paitsi jos taustan mukaan katsoo niin sille ei voi mitään mutta miksi katsoisi? Ai niin se yläluokkainen tiukkis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen näkee tarhaikäisistä lapsista. Kenellä on kierrätetyt markettivaatteet, kenellä kierrätetyt merkkivaatteet, kuka puetaan uusiin markettivaatteisiin ja kuka uusiin merkkivaatteisiin.
Viimeisimmät ovat yleensä niitä hiuspidennys-kotkankynsi-tekoripsimammojen wannabe-statussymboleja, muista on vaikeampi sanoa. Hyvin toimeentulevat, olen huomannut, ostavat paljon uutta mutta myös arvostavat kierrätystä. Uutena ostetaan sitten lähinnä Reimaa, HH, Sorelia ja Tretornia, mutta myös Lindexiä, Name It, Bogi eli kaikki käy.
Ja nyt tulee se silmiinpistävin ero: Alemman sosioekonomisen aseman lapsille hankitaan liian suuria vaatteita, joissa on paljon kasvunvaraa. Vaatteet kulutetaan loppuun. Ylemmässä luokassa lapsille hankitaan juuri sopivia vaatteita ja jalkineita, vaikka ne olisivat parin kuukauden päästä liian pieniä. Joten vaatekanta uusiutuu tosi usein ja kierrätettäväksi päätyy hyvälaatuista kamaa. Näistä saa parikin seuraavaa lasta vielä hyvät vaatteet/jalkineet, ennen kuin ne heitetään lumpuiksi - vielä kuitenkin ehjinä tai lähes ehjinä.
Havahduin tähän, kun omieni vaatteet olivat niin moneen kertaan kierrätettyjä ja paikattuja, että kakrut olivat melkoisia ryysyläisiä paremminpukeutuvien tarhakaveriensa keskuudessa. Hävetti. Sosiaalinen paine työnsi ostamaan enemmän uutta, koska en ehdi/jaksa pyöriä kierrätyspalstoilla. Nyt lapseni pukeutuvat kuin vertaisensa - täällä johtajien, juristien ja lääkärien lähiössä.
Valitettavasti rahalla ei saa tyylitajua eikä hyvää sisustusmakua.
Meidän naapurustossa kyllä yksi työtön pukeutuu hienommin kuin päällikkönä oleva.
Näistä puhutaan kovin paheksuvaan sävyyn. Ei se ole keltään pois jos joku yrittää olla noin, olkoon syy mikä tahansa. Ekologisesti ajattelevaa luokkaa se ei tietysti kovin hyvin edusta.
Vierailija kirjoitti:
500 sähkölasku on ensi talvena 3000 niillä, joilla loppuu sähkösopimus ja tulee uusi. Tuohon saa 600 verovähennystä tammi-huhti kuussa eli maksettavaa jää 2200 kuukaudessa. Ja joulukuussa ja marraskuussa 3000 per kuukausi.
Joo, siinä. Investoivat kuulema niillä voitoilla.
Sosiaaliluokka näkyy arvostuksissa ja arvostukset voivat näkyä lukemattomilla eri tavoilla, jokin yksittäinen yksityiskohta harvoin kertoo paljon.
En tiedä, ainoastaan veikkaan. Jos olen väärässä niin antakaa tulla, kuulen erittäin mielelläni miten kuvailisitte paremmin.
"Alaluokka": En tiedä, en taida tuntea ketään.
Työväenluokka: Arvostavat ahkeruutta, fyysistä työtä, rehellisyyttä, konstailemattomuutta, käsillä tekemistä, aikaisin heräämistä, siistiä kotia ja sitä että asioissa on joku roti.
Keskiluokka: Arvostavat myös ahkeruutta, tavoittelevat arvostuksissaan sitä minkä kuvittelevat yläluokkaiseksi ja ajattelevat nostavan statustaan. Toiselle tarkoittaa hienoa autoa, toiselle vaikuttavaa kirjahyllyä tai Lokki-valaisinta. Muotoilevat tämän kenties niin, että arvostavat laatua, sivistystä, menestystä.
Yläluokka: Arvostavat juuria ja perinteitä, kulttuurin syvällistä tuntemusta, terveellisyyttä, yhteiskunnallisen vastuun arvokasta kantamista.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy tavassa juhlia häitä.
Ylempien sosiaaliluokkien ihmisten häissä tarjoilut ja käytös on tyylikästä.Tuli vaan mieleen.
Kyllä muutkin tajuaa tyylistä jos vaan rahaa löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyy tavassa juhlia häitä.
Ylempien sosiaaliluokkien ihmisten häissä tarjoilut ja käytös on tyylikästä.Tuli vaan mieleen.
Kyllä muutkin tajuaa tyylistä jos vaan rahaa löytyisi.
Olen ollut pienen budjetin tyylikkäissä häissä. Vieraita ei toki ollut paljon.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaaliluokka näkyy arvostuksissa ja arvostukset voivat näkyä lukemattomilla eri tavoilla, jokin yksittäinen yksityiskohta harvoin kertoo paljon.
En tiedä, ainoastaan veikkaan. Jos olen väärässä niin antakaa tulla, kuulen erittäin mielelläni miten kuvailisitte paremmin.
Työväenluokka: Arvostavat ahkeruutta, fyysistä työtä, rehellisyyttä, konstailemattomuutta, käsillä tekemistä, aikaisin heräämistä, siistiä kotia ja sitä että asioissa on joku roti.
Keskiluokka: Arvostavat myös ahkeruutta, tavoittelevat arvostuksissaan sitä minkä kuvittelevat yläluokkaiseksi ja ajattelevat nostavan statustaan. Toiselle tarkoittaa hienoa autoa, toiselle vaikuttavaa kirjahyllyä tai Lokki-valaisinta. Muotoilevat tämän kenties niin, että arvostavat laatua, sivistystä, menestystä.
Yläluokka: Arvostavat juuria ja perinteitä, kulttuurin syvällistä tuntemusta, terveellisyyttä, yhteiskunnallisen vastuun arvokasta kantamista.
Yläluokka arvostaa itsenäisyyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista ja ensi keväällä nousee yhtiölainojen korot sekä alkaa monessa uudemmassa talossa myös yhtiölainan lyhennys.
Vuokra-asunnoista on ylitarjonta, kaikki ei saa asumistukea, ruoan ja sähkön hinta nousee joten ei voi maksaa korkeaa vuokraa.
Sääliksi kyllä käy noita uusissa kerrostaloissa asuvia omistusasujia.
Talvella irtisanomisia pukkaa, kun ihmiset vähentävät kaikenlaista ostamista ja palvelujen käyttämistä.
Voi voi, moni eläkeläinen voi joutua maksamaan nuorempien yhtiölainoja, kun ei ole asunnoille ostajia ja vuokraajia.
Mitä sinä sitä murehdit?
Siten, että osaa käyttäytyä fiksusti, eikä ihmettele turhia niin kuin nyt sosiaaliluokan näkymistä.
Ei käytä 🤣🤣🤣 emojeita kommenteissaan.
Vierailija kirjoitti:
siis ylemmästä sosiaaliluokasta tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Se on varmasti lähinnä ikäkysymys. Taatusti teini-ikäinen aatelisperheen lapsi käyttää emojeja yhtäläiseen kavereidensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo työväenluokan kuvaus on hyvä, paitsi että se kuvaa oikeastaan kaikkia, joilla on lähellä olevia juuria maaseudulla. Ne ovat sellaisia perinteisiä talonpoikaisia arvoja. Itse olen toisen polven akateeminen mutta maalta, ja noihin arvoihin kasvanut. En ole siis vieläkään tämän perusteella poistunut 'työväenluokasta'. Kyllä asioissa pitää olla joku roti, niin sanoo aina korvissani ainakin isäni ääni! Arvostan toki sivistystä, mutta loppujen lopuksi ne syvemmälle juurtuneet arvoni eivät ole ollenkaan keskiluokkaisia.
Kylläpäs täällä on nyt niin "yläluokkaista" porukkaa kuten aina vastaavissa keskusteluissa. Mikä vitsi.
Itse olen hyvätuloinen ja korkeasti koulutettu, enkä välitä pätkääkään mistään teennäisestä luokkajaosta. Pukeudun, teen ja harrastan mitä huvittaa ja kiinnostuksen kohteeni ovat, mitä huvittaa. Mitkään teennäiset normit tai luokkajako eivät määrittele, millainen minun pitäisi olla ja mitä tehdä, jotta kuuluisin johonkin tiettyyn luokkaan. Ei kiinnosta pätkääkään.
Kermaperseet pukeutuu kalliisiin teknisiin vaatteisiin. Köyhillä saattaa olla vähemmän rahaa mut ees jonkinlaista tyylitajua ja persoonallisuutta.
Kyllähän se terveyskäyttäytymisessä täytyy näkyä, koska eliniän odote eri sosiaaliluokissa vaihtelee niin paljon. Vaihtelua on vaikka odotteesta poistaakin tapaturmien ja väkivallan vaikutuksen.
Itselläni oli vaikeuksia saada lainaa pätkätyöläisenä, lainansaanti mahdollistui, kun solmin toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen alemman statuksen työhön kuin koulutukseni on. Tässä keskustelussa akateemisen koulutuksen hankkineet on laskettu ylempään keskiluokkaan. Toisaalta monet maisterit elävät prekaarin työelämän ehdoilla ja heistä puhutaan uusköyhälistönäkin.
Vilkaisin tilastosta parin ylimmän tuloluokan määriä. Yli satatuhatta ansaitsevia vuonna 2020 oli seitsemänkymmentäseitsemäntuhatta ja heistä noin kolmannes ansaitsi yli sataviisikymmentätuhatta. Kuuluvatko he ylempään keskiluokkaan tulojensa perusteella vai sulkeeko esim. puuttuvat koulutus osan heistä alempaan keskiluokkaan? Ja jos näin on, elämmekö koulutusyhteiskunnassa?
Suomessa yläluokkaan kuuluu noin prosentin verran väestöstä.
Ei missään luokassa kirjoitti:
Kylläpäs täällä on nyt niin "yläluokkaista" porukkaa kuten aina vastaavissa keskusteluissa. Mikä vitsi.
Itse olen hyvätuloinen ja korkeasti koulutettu, enkä välitä pätkääkään mistään teennäisestä luokkajaosta. Pukeudun, teen ja harrastan mitä huvittaa ja kiinnostuksen kohteeni ovat, mitä huvittaa. Mitkään teennäiset normit tai luokkajako eivät määrittele, millainen minun pitäisi olla ja mitä tehdä, jotta kuuluisin johonkin tiettyyn luokkaan. Ei kiinnosta pätkääkään.
Täällä on paljon porukkaa, joille on tärkeä erottautua kuvitteellisesta white trashista, kun itse ollaan mielestään sen yläpuolella, mutta ilmeisesti lähiympäristö on kuitenkin juuri sitä, mistä halutaan erottua. Silloin on tärkeää osata välttää tatuointeja ja kouvolatukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo työväenluokan kuvaus on hyvä, paitsi että se kuvaa oikeastaan kaikkia, joilla on lähellä olevia juuria maaseudulla. Ne ovat sellaisia perinteisiä talonpoikaisia arvoja. Itse olen toisen polven akateeminen mutta maalta, ja noihin arvoihin kasvanut. En ole siis vieläkään tämän perusteella poistunut 'työväenluokasta'. Kyllä asioissa pitää olla joku roti, niin sanoo aina korvissani ainakin isäni ääni! Arvostan toki sivistystä, mutta loppujen lopuksi ne syvemmälle juurtuneet arvoni eivät ole ollenkaan keskiluokkaisia.
Nykyinen kumppanini on neljännen polven yrittäjä keskisuuresta kaupungista. Nuo työväenluokkaiset arvot voisivat olla hänen huoneen taulussaan. Ja samoin on kasvatettu hänen lapsenlapsensa.
Näkyvät tatuoinnit etenkin kaulan ja kasvojen alueella, räikeät hiusvärit, överit ripsipidennykset, tekokynnet ja huulitäytteet on enemmän alempien sosiaaliluokkien juttu. Kyllä ylemmissäkin luokissa voidaan ottaa esimerkiksi ripsipidennykset tai geelikynnet, mutta ne ovat sellaisia hillitympiä, huolitellun näköisiä. Varsinkin ylempi keskiluokka on yleensä tosi konservatiivista ulkonäön suhteen.
Ehkä keskiluokka haluaa pitää kiinni mieluummin vanhoista asioista eikä kaipaa mitään uutta tai varsinkaan mitään muutosta, koska keskiluokalla menee hyvin ja se on tyytyväistä oloonsa ja asemaansa.
Sosiaaliluokka on paljon muutakin kuin varallisuus tai koulutustaso.