Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Paronittarena saavun aina paikalle minkkiturkissa saföörin kyydissä nauttien kyrsikkalikhööriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ns. vanhan rahan suvusta, ja äitini on opettanut ottamaan kaikki huomioon ja olemaan ystävällinen siivoojasta lähtien, huvittavaa seurattavaa aina nuo uuden rahan ihmiset. Käyttäytyisivät varmasti eri tavalla jos tietäisivät tyttönimeni.
Eihän se mistä suvusta olet ole millään tavalla omaa ansiotasi.
Ei tarvitse ollakaan. Sosiaaliluokka suurimmalta osin ei olekaan ihmisen omaa ansiota ja siksi siitä puhuminen herättääkin monissa niin voimakkaita tunteita.
Kyllä se oma elämä määrittää myös sosiaaliluokkaa. Alemman luokan elämää määrittää tietyt tekijät, vaikka vanhemmat ja suku olisi eri sosiaaliluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ns. vanhan rahan suvusta, ja äitini on opettanut ottamaan kaikki huomioon ja olemaan ystävällinen siivoojasta lähtien, huvittavaa seurattavaa aina nuo uuden rahan ihmiset. Käyttäytyisivät varmasti eri tavalla jos tietäisivät tyttönimeni.
Olet ilmeisesti eilen syntynyt tai muuten vaan ilkeä idiootti. Kyllä se vaan näin on, että vanhana rahan suvusta tulee erilaisia ihmisia kuin uusrikkaista, vaikka kuinka alapeukuttaisitte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen työpaikalla on välillä juhlia mihin myös työntekijöiden puolisot pääsevät (joutuvat) aveciksi. Omistajan ja toimarin rouvat ovat aina kahdestaan, hyvä jos tervehtivät tällaista teknisen osaston johtajan puolisoa.
Melkoista ylimielisyyttä tuokin vanhan rahan pitäminen kaiken hienon synonyymina, ja jos miehesi työpaikka on tuollainen, sehän johtuu tietysti rahan uutuudesta.
Siivoojalle taisi osuta ja upota? Pihlajanmarjat ovat happamia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan niin kuin kenenkään omaa ansiota tai syytä ei ole mihin sukuun sattuu syntymään. Pointti taisi olla että ko rouvat ihannoivat rahaa ja asemaa ja jos tietäisivät "kuka" tuo kommentoija on alkaisi melkomoinen lirkuttelu ja pokkurointi sen sijaan että nyt katsovat nenän varttaan pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet ilmeisesti eilen syntynyt tai muuten vaan ilkeä idiootti. Kyllä se vaan näin on, että vanhana rahan suvusta tulee erilaisia ihmisia kuin uusrikkaista, vaikka kuinka alapeukuttaisitte.
Miksi pitää yrittää haukkua toisia?
Kukaan oikeasti fiksu ei leveile suvullaan tai sukunimellään, sellainen kun on tosi typerää hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulutettu keskiluokkainen ihminen pukeutuu hillitysti. Ei välttämättä kalliisti, koska vihreillä arvoilla on kysyntää ja vaatteet voivat olla kierrätettyjäkin, mutta hillittyjä ja siistejä. Naisilla ei rinnat tursua ulos topeista eikä tatuointeja tai sähäkkää shokkivärjäystä käytetä. Ei mitään halpoja lisäkkeitä kuten ripsiä tai huuliturvokkeita. Myös käytös on hillittyä, äänenvoimakkauus ei nouse, kirosanoja ei käytetä. Työväenluokkainen ihminen pukeutuu rennommin, voi olla enemmän suloja esillä tai sitten ihan haalari - verkkariosastoa. Ei ole merkkivaatteita, edes käytettynä. Monesti on koristeltu tatuoinneilla, irtoripsillä, rakennekynsillä jne. Meikki on yleensä vahvaa. Ääni voi suuttuessa nousta ja kirosanoja käytetään.
Suomesta en tiedä mutta esim. UK:n yläluokka pukeutuu hillitysti huomaamattoman tyylikkäästi, ehostavat pelkästään ihon ja ripset ja hillitty huulipuna.Kynnet lakataan joko värittömällä tai vaaleanpunaisella.Vapaalla saatetaan käyttä farkkuja ym.Hiuksia ei värjätä kuin peittämään harmaat.
Olen muuten huomannut todella monesti, että kaikista pahimmat ovat nämä duunarisukuun/-perheeseen syntyneet, jotka ovat opiskelleet hyvän ammatin, joissa tienaa. Luulevat itsestään liikoja, mutta samalla ovat todella kateellisia niille, jotka ovat paremmasta perheestä. Joku alemmuuskompleksi nostaa rumasti päätään. Tunsin erään juuri tällaisen henkilön, jonka lapsuudenperhe oli junttia duunareita, mutta itse opiskeli akateemisen ammatin. Kun työpaikalle tuli eräs paremmasta ja sivistyneestä perheestä oleva, niin hän joutui melkein heti tämän junttiakateemisen kiusanteon ja huonon käytöksen kohteeksi. Voitaisiin puhua työpaikkakiusaamisesta. Oli kateellinen, ilkeä ja veemäinen. Jostain kumman syystä en ole ikinä huomannut asiaa toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan oikeasti fiksu ei leveile suvullaan tai sukunimellään, sellainen kun on tosi typerää hommaa.
Kerro minulle, miksi ei saisi olla ylpeä suvustaan/ juuristaan, sukunimestään? Muuta kuin että ihmiset ovat kateellisia?
Ihminen voi lähteä white trashista, mutta white trash ei lähde ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan oikeasti fiksu ei leveile suvullaan tai sukunimellään, sellainen kun on tosi t
Saa olla ylpeä mutta eikö kuka tahansa saa olla ylpeä suvustaan? Minäkin olen. Ei se ole mikään rikkaiden etuoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Onko perhe keskiluokkainen jos vanhemmat on opettajia?
Mikä se sitten on?
Elä kehtaa tenukeppi Kassi-Alma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Luokka näkyy parhaiten siinä mitä henkilön ruokalautasella on"
Tämä on totuus. Miettikääpä.
Ainakin tulotasosta riippuu mitä siinä lautasella on. Siinä ei välttämättä ole, mitä ihminen haluaisi siinäolevan.
Jos kuulut keskiluokkaan tai ylempään keskiluokkaan, voit varmasti päättää mitä on lautasellasi.
Suomalaiset on niin metsäläisiä ja juntteja, että ei täällä mitään sosiaaliluokkia ole ainakaan käytöksellä ja tyylikkyydellä mitattuina. Muutama harva yksilö on elämän aikana tullut vastaan, jolla selkeästi on ollut hyvät käytöstavat ja sosiaalista pelisilmää. Heidät voisin luokitella sinne yläluokkaan tulotasosta riippumatta. Sivistyshän ei ole mikään rikkaiden etuoikeus eikä koulutustaso ei takaa sivistystä. Joten tämä on niin turhaa jankkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan oikeasti fiksu ei leveile suvullaan tai sukunimellään, sellainen kun on tosi t
Kerro minulle, miksi ei saisi olla ylpeä suvustaan/ juuristaan, sukunimestään? Muuta kuin että ihmiset ovat kateellisia?
Toki saa olla ylpeä suvustaan, mutta olikin kyse leveilystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko perhe keskiluokkainen jos vanhemmat on opettajia?
Mikä se sitten on?
Eikö nuo ole aika tavallisia työssäkäyviä ihmisiä? Aamulla lapset päiväkotiin tai kouluun, työpäivät yleensä ma-pe 8-16 välillä, asuntolaina, ehkä joku kesäpaikka, lomalle perheen kanssa silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan oikeasti fiksu ei leveile su
Eihän hän leveillytkään. Miten se asian ydin on mennyt muutamilta nyt täysin ohi? Oli kyse siitä kuinka ja millä ne omasta mielestään tärkeät emännät arvottavat muut ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen työpaikalla on välillä juhlia mihin myös työntekijöiden puolisot pääsevät (joutuvat) aveciksi. Omistajan ja toimarin rouvat ovat aina kahdestaan, hyvä jos tervehtivät tällaista teknisen osaston johtajan puolisoa.
Melkoista ylimielisyyttä tuokin vanhan rahan pitäminen kaiken hienon synonyymina, ja jos miehesi työpaikka on tuollainen, sehän johtuu tietysti rahan uutuudesta.
Siivoojalle taisi osuta ja upota? Pihlajanmarjat ovat happamia?
Mille siivoojalle?
Kolahti selvästi.