Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Puhetavassa ja käyttäytymisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
Tai nuoruuden tyhmyydestä. Kuljetaan kuin lammaslauma, tehdään niin kuin trendijohtaja ja ihaillut kaverit. Mut ei sovi suomalaiselle eikä ole meidän perinteissä kuin ehkä entisaikojen merimiehillä.
Harmi että suomalaisten kohdalla on noin. Muualla maailmassa aikaan tatuointeja ottivat aateliset ja kuninkaallisetkin.
Miehen työpaikalla on välillä juhlia mihin myös työntekijöiden puolisot pääsevät (joutuvat) aveciksi. Omistajan ja toimarin rouvat ovat aina kahdestaan, hyvä jos tervehtivät tällaista teknisen osaston johtajan puolisoa.
Olen ns. vanhan rahan suvusta, ja äitini on opettanut ottamaan kaikki huomioon ja olemaan ystävällinen siivoojasta lähtien, huvittavaa seurattavaa aina nuo uuden rahan ihmiset. Käyttäytyisivät varmasti eri tavalla jos tietäisivät tyttönimeni.
Vierailija kirjoitti:
Miehen työpaikalla on välillä juhlia mihin myös työntekijöiden puolisot pääsevät (joutuvat) aveciksi. Omistajan ja toimarin rouvat ovat aina kahdestaan, hyvä jos tervehtivät tällaista teknisen osaston johtajan puolisoa.
Olen ns. vanhan rahan suvusta, ja äitini on opettanut ottamaan kaikki huomioon ja olemaan ystävällinen siivoojasta lähtien, huvittavaa seurattavaa aina nuo uuden rahan ihmiset. Käyttäytyisivät varmasti eri tavalla jos tietäisivät tyttönimeni.
Piti olla lainaus aiempaan Nalle Wahlroos -viestiin, mutta näköjään vastaa-nappula ei lainannutkaan viestiä. Pahoittelut palstanoobielta
Tyh mä lähtee Ve näjän marionetiksi eduskuntaan tai valtion virastoon töihin koska on köy hä.
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
2025?! 😂🤭
Vierailija kirjoitti:
Uu, ihan nimesi.
Eikö tuollainen nimellä leveily ole vähän...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 200-300k/a palkkaluokassakin on rentoja insinööripukeutujia. Nalle on nyt on vähän huono esimerkki kun hänellä on massia miljarditolkulla. Siinä ei pukeutuminen, kalliskaan tunnu lompakossa yhtään mitään.
Nalle muutenkaan ei ole mikään vertailukohde, hän on saavuttanut omaisuutensa isänsä avulla petoksella. Vertautuu täysin Venäjän oligarkkeihin, eiväthän hekään varsinaisesti mitään laitonta tehneet kun ostivat pikkurahalla kansalaisten yhteistä omaisuutta Neuvostoliiton romahduksen mainingeissa.
Mitä tulee varakkaisiin, niin nimenomaan Suomessa mikään pukeutumistyyli ei todellakaan kerro varallisuudesta. Kaupungilla et huomaa, kuka on keskituloinen, kuka suurituloinen ja kuka miljonääri. Tietyssä mielessä edes miljardöörit ei erotu, pappa-Herlin menisi helposti tavallisesta keskituloisesta eläkeläisestä, myös käytökseltään.
Näinpä. Meillä vanhan rahan sukuja on hyvin harvoja. JOku kertoi kuinka siellä arvostetaan hillittyä käyttäytymistä, opiskelua jne. Nojaa, ehkä ne mustat lampaat vain loistavat räikeästi lööpeissä ja sukutappelut elämäkerroissa...
Itse tulen keskiluokkaisesta perheestä (opettajavanhemmat), isäni perhe keskiluokkainen, äitini rutiköyhä maalta. Mieheni on kouluttamattomasta suvusta, itsekin amistasoisen koulutuksen tehnyt, mutta kovalla työllä nostanut itsensä johtavaan asemaan ihan hyvälle palkalle. Ja minä olen väitellyt, hyväpalkkaisessa (n 9000e/v) akateemisessa työssä oleva nainen. Enpä oikein jaksa tällaisella taustalla miettiä mihin sosiaaliluokkaan kuulun, mihin kuuluu mieheni ja mihin lapseni. Eletään onnellisena omanlaistamme elämää. Onneksi Suomessa luokkajaot ovat niin vähäisiä ettei niitä tarvitse juurikaan miettiä. Eniten minua surettaa köyhyyden periytyminen ja vasta maa han m uuttaneiden asemat, siellä oikeasti muodostumassa ongelmallisia luokkia joista pitäisi olla yhteiskunnassa huolissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 200-300k/a palkkaluokassakin on rentoja insinööripukeutujia. Nalle on nyt on vähän huono esimerkki kun hänellä on massia miljarditolkulla. Siinä ei pukeutuminen, kalliskaan tunnu lompakossa yhtään mitään.
Nalle muutenkaan ei ole mikään vertailukohde, hän on saavuttanut omaisuutensa isänsä avulla petoksella. Vertautuu täysin Venäjän oligarkkeihin, eiväthän hekään varsinaisesti mitään laitonta tehneet kun ostivat pikkurahalla kansalaisten yhteistä omaisuutta Neuvostoliiton romahduksen mainingeissa.
Mitä tulee varakkaisiin, niin nimenomaan Suomessa mikään pukeutumistyyli ei todellakaan kerro varallisuudesta. Kaupungilla et huomaa, kuka on keskituloinen, kuka suurituloinen ja kuka miljonääri. Tietyssä mielessä edes miljardöörit ei erotu, pappa-Herlin menisi helposti tavallisesta keskituloises
Itse tulen keskiluokkaisesta perheestä (opettajavanhemmat), isäni perhe keskiluokkainen, äitini rutiköyhä maalta. Mieheni on kouluttamattomasta suvusta, itsekin amistasoisen koulutuksen tehnyt, mutta kovalla työllä nostanut itsensä johtavaan asemaan ihan hyvälle palkalle. Ja minä olen väitellyt, hyväpalkkaisessa (n 9000e/v) akateemisessa työssä oleva nainen. Enpä oikein jaksa tällaisella taustalla miettiä mihin sosiaaliluokkaan kuulun, mihin kuuluu mieheni ja mihin lapseni. Eletään onnellisena omanlaistamme elämää. Onneksi Suomessa luokkajaot ovat niin vähäisiä ettei niitä tarvitse juurikaan miettiä. Eniten minua surettaa köyhyyden periytyminen ja vasta maa han m uuttaneiden asemat, siellä oikeasti muodostumassa ongelmallisia luokkia joista pitäisi olla yhteiskunnassa huolissaan.
Eipä tuo kovin korkea palkka ole.
Onko perhe keskiluokkainen jos vanhemmat on opettajia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee varakkaisiin, niin nimenomaan Suomessa mikään pukeutumistyyli ei todellakaan kerro varallisuudesta. Kaupungilla et huomaa, kuka on keskituloinen, kuka suurituloinen ja kuka miljonääri. Tietyssä mielessä edes miljardöörit ei erotu, pap
Eiku 9000/kk, ei kannata kirjoittaa liian nopeasti...
Rahvas haisee, niillä on hammasmätää ja ne kulkee kirppiskuteissa. Äänestävätkin vassuripunikkeja eivätkä käy kirkossa, syntiset.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai? Ainakin meidän perhe oli ihan tavallinen, molemmat vanhemmat opettajia.
Keskiluokkaa juuri on se ihan tavallinen.
Vierailija kirjoitti:
On, kaikista tyypillisintä keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Puhetavassa ja käyttäytymisessä.
Tuohan tulee taustasta ja kasvatuksesta. En ole alkanut käyttäytymään eri lailla, koska olen nyt työttömänä.
Nykyisin sosiaaliluokka näkyy enemmän tekemisessä kuin pukeutumisessa. Kalliita vaatteita saa kierrätyksestä tai feikkeinä sen verran helposti että köyhälläkin löytyy.
Hyvätuloisilla ja ylemmän sosiaaliluokan ihmisillä on enemmän vapaa-aikaa, kalliimpia harrastuksia ja nykyään myös enemmän lapsia, koska lapsetkin tulevat kalliiksi ja ylemmän sosiaaliluokan ihmisillä on usein myös parempi tukiverkko ja uskallusta tehdä enemmän lapsia.
He harrastavat usein kestävyyslajeja esim juoksua tai hiihtoa, jossa varusteisiin satsataan usein ihan eri tavalla kuin arkipukeutumiseen. Töissä toimaritkin saattavat pukeutua huppariin, toki alasta riippuen. Nykyään hyvätuloiset, varsinkaan keskiluokkaisista perheistä tulevat kokevat harvoin tarvetta esim autolla pätemiseen, vaan ajelevat ihan tavallisilla volkkareilla ja Toyotalla. Tai sitten pyöräilevät, koska haluavat hyödyntää arkiliikunnan mahdollisuuden. Ylempi sosiaaliluokka näkyy siis hyväkuntoisuutena, mahdollisuutena harrastaa (ja käyttää siihen rahaa) ja usein myös korkeana koulutustasona
Vierailija kirjoitti:
Rahvas haisee, niillä on hammasmätää ja ne kulkee kirppiskuteissa. Äänestävätkin vassuripunikkeja eivätkä käy kirkossa, syntiset.
Vassareita äänestävät tutkimuksen mukaan erityisesti yliopistokoulutetut kaupunkilaiset. Tunnen kymmenittäin tällaisia ihmisiä.
Tyyppiesimerkki: Käpylässä tai Kumpulassa asuva lapsiperheen isä/äiti. Opiskellut humanistisessa tai yhteiskuntatieteiteellisessä/valtsikassa. Töissä virkamiehenä tai tutkijana.
Tai nuoruuden tyhmyydestä. Kuljetaan kuin lammaslauma, tehdään niin kuin trendijohtaja ja ihaillut kaverit. Mut ei sovi suomalaiselle eikä ole meidän perinteissä kuin ehkä entisaikojen merimiehillä.