Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5364)
Muistan kun "työkaverit" sanoivat että pitäisi alkaa äänestämään kokoomusta jos voitaa eurojacpotista 90 mijoonaa.
Jos on rahaa,eihän se muuta mitään omassa ajattelussa.Tunnen paljon nk.parempia ihmisiä ja voin todeta että varallisuus ei paranna käyttäytymistä,saman verran niitä "mulkkuja"on suhteessa kuin muissakin ryhmissä. Ei ole olemassa luokkia on vain ihmisiä,ja se on onneksi jäänyt jo historiaan,ja ne ihmiset jotka kuvittelevat olevansa parempia kuin muut ,heidät voi pakittaa sinne mistä he ovat tähän maailmaan tulleetkin.Sosiaaliluokat ovat jääneet historiaan,jonne ne myös kuuluvatkin.
Keskiluokka ja wt-porukka ovat molemmat yhtä juntteja kulttuuriluokan silmissä. Hintalappu on eri, mutta yhtä junttia, aivotonta mainstream-roinaa ja -elämäntapaa kuluttavat ja edustavat molemmat. Kun joku wt-tyyppi saa yhtäkkiä enemmän rahaa, hommaa hän tasan samat tuotteet kuin pitkään keskiluokkaista elämää elänyt, sillä Suomen keskiluokka on harvinaisen sivistymätöntä.
Muutama varma merkki alhaisesta sosiaaliluokasta:
1. Lippalakki päässä ravintolassa
2. Mäkkärin tms. kuoret heitetään auton ikkunasta ulos
3. Kaupasta ostetaan tolkuttomasti kaljaa
4. Mättöpaikoissa lautaselle kootaan valtava kukkura ruokaa sikinsokin. Mätetään ruokaa suuhun, jossa on ennestään ruokaa.
5. Kuljetaan collegehousut jalassa paikkaan kuin paikkaan
6. Naavalta näyttävät, huonosti hoidetut parrat
6. Naisilla ylipitkät ripsienpidennykset
7. Tatskat
8. Naisilla vaaleanpunaiseksi tai -siniseksi värjätyt hiukset. Myös punaiset varoitusvalo -hiukset ovat tyypillisiä.
9. Kielenkäyttö - heikosti koulutetun huomaa usein kun hän avaa suunsa. Puhetta höystetään murteilla.
10. Katsotaan Temppareita, Paratiisisaarta ja muita ala-arvoisia televisio-ohjelmia iltakaudet.
Nyt jo murteella puhuminen on alaluokkaista :D voi pojat
Tupakointi kuuluu alimpaan alaluokkaan. Totta hitossa pukeutuvat jonkin rönttösiin kun kaikki ylimääräiset rahat laittavat tupakkaan. Ei edes 90-luvun lama-aikoina tupakoitu näin paljon! Vaikka junissa oli tupakkavaunut ja baareissa sai tupakoida, mutta ei kerrostaloissa lähes kukaan tupakoinut jos ollenkaan sisällä, vaikka olisi saanutkin tupakoida. Eikä silloin lähes jokainen vastaantuleva ollut tupakoitsija. Eikä läheskään noin monet nuoret tupakoineet. Se oli ihan marginaaliryhmä, joka tupakoi. Se kaikista syrjäytynein ja ongelmallosin aines.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai Bottega Veneta! Harrastustoiminnan kautta tutut vanhan rahan varakkaat ei ole koko merkistä varmaan kuulleetkaan. Toinen pukeutuu aina ruutupaitaan ja alaosana on farkut/ hame. Toinen osti harrastusseuran 30 v juhliin mekon Lindexiltä ja laukun SPR:n Kontista.
Ehkä Suomessa, mutta eri meininki suurkaupunkien super rikkailla. Ei siellä iltapäivä tee-salonkeihin missään Henkka Maukka tamineissa marssita. Quiet Luxury on tyylisuunta, ja itsestään huolehtiminen osa hyviä käytöstapoja.
Varmaan juu, mutta eikös tässä nyt puhuttu kuitenkin suomalaisista. Muualla maailmassa asiat on monella tapaa toisin, monessa paikassa ne sosiaaliluokkien väliset erot vielä huomattavasti suurempia kuin täällä. Eihän meillä täällä ole sellaista todellista "old money" väkeä juuri ollenkaan.
Itsestään epävarmalle keskiluokalle on hirveän tärkeää määritellä, kuka kuuluu alaluokkaan. Heidän identiteettiään määrittää tämä "keskellä" olo, mikä vaatii alapuolelleen sen alaluokan, jonka junttiutta voi sitten taivastella.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka ja wt-porukka ovat molemmat yhtä juntteja kulttuuriluokan silmissä. Hintalappu on eri, mutta yhtä junttia, aivotonta mainstream-roinaa ja -elämäntapaa kuluttavat ja edustavat molemmat. Kun joku wt-tyyppi saa yhtäkkiä enemmän rahaa, hommaa hän tasan samat tuotteet kuin pitkään keskiluokkaista elämää elänyt, sillä Suomen keskiluokka on harvinaisen sivistymätöntä.
Mitä tällä "kulttuuriluokalla" tarkoitetaan? On totta, että sinällään keskiluokkaisella tulotasolla toiset kerää taidetta, käy oopperajuhlilla ja taidemuseoissa, toiset ostaa kodin täyteen trendikalusteita, kuuntelee sitä mainstream-poppia ja lomalla lentää jonnekin rannalle lojumaan. Mutta onko he eri sosiaaliluokkaa? Molemmilla voi olla sama ammatti ja koulutus, ja vanhemmillakin suunnilleen samanlainen koulutustaso.
Olen huomannut työssäni (jossa olen monen eri sosiaaliluokan kanssa tekemisissä), että ylemmän sosiaaliluokan / ylempien luokkien edustajat käyttävät huomattavasti vähemmän finglishiä kuin muut. Tiedä sitten mistä johtuu?
Laaja-alainen, osaa keskustella muustakin kun säästä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt jo murteella puhuminen on alaluokkaista :D voi pojat
yleensä puhutaan yleiskieltä että kaikki ymmärtää mutta joskus voi puhua murretta mistä on kotoisin samanlaisten kanssa
Vierailija kirjoitti:
Tupakointi kuuluu alimpaan alaluokkaan. Totta hitossa pukeutuvat jonkin rönttösiin kun kaikki ylimääräiset rahat laittavat tupakkaan. Ei edes 90-luvun lama-aikoina tupakoitu näin paljon! Vaikka junissa oli tupakkavaunut ja baareissa sai tupakoida, mutta ei kerrostaloissa lähes kukaan tupakoinut jos ollenkaan sisällä, vaikka olisi saanutkin tupakoida. Eikä silloin lähes jokainen vastaantuleva ollut tupakoitsija. Eikä läheskään noin monet nuoret tupakoineet. Se oli ihan marginaaliryhmä, joka tupakoi. Se kaikista syrjäytynein ja ongelmallosin aines.
Höpölöpö. Ihan perusmummotkin tupakoi silloin, myös mun mummo. Oli sellainen tietty pussukkalompsamalli kehitetty röökiaskille. Niinkuin kukkaro, mummelit nipsautti sen auki ja kiinni, kun rööki paloi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mikä tahansa yhtään aiheeseen perehtynyt lähde osoittaa väitteesi vääräksi. Tupakoijien määrä vähentynyt merkittävästi niistä ysärin alkuvuosista ja sitä pidetään ihan eri tavalla paheksuttuna kuin silloin.
Kaikkein alimmissa sosiaaliluokissa näkyy ylisukupolvisen huono-osaisuuden ketjun synnyttämä näköalattomuus, osaamattomuus ja osattomuus. Vanhemmat eivät pysty kasvattamaan lapsiaan tavoittelemaan elämässä muuta, kuin kunnan vuokrakuutiota ja tasaisesti rullaavaa työmarkkinatukea. Elämä on jatkuvaa taistelua milloin mitäkin tahoa vastaan. Jos ei muuta draamaa hetkeen ole, sitä syntyy oman viiteryhmän jäsenten kesken mistä tahansa aiheesta.
Itse olen töissä lastenhoitajana ja tässä työssä todellakin tapaa eri yhteiskuntaluokkia työpaikkaa/työaluetta vaihtamalla. Itselleni oli suuri järkytys viime vuonna kun työskentelin ns. hyvillä alueilla Helsingissä. Tapasin asiakastilanteissa useita erittäin hyvin toimeentulevia ja koulutettuja lasten vanhempia. Joillakin käytöstavat olivat suorastaan ala-arvoisia, minulle ei vastattu tervehdykseen, ei katsottu silmiin eikä puhuttu mitään. Olen kuitenkin pitkänlinjan työntekijä ja saanut vuosien mittaan paljon positiivista palautetta asiakastilanteissa. Minulle jäi kuva että monet ns. parempaan luokkaan kuuluvat eivät omaa minkäänlaisia käytöstapoja.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä lastenhoitajana ja tässä työssä todellakin tapaa eri yhteiskuntaluokkia työpaikkaa/työaluetta vaihtamalla. Itselleni oli suuri järkytys viime vuonna kun työskentelin ns. hyvillä alueilla Helsingissä. Tapasin asiakastilanteissa useita erittäin hyvin toimeentulevia ja koulutettuja lasten vanhempia. Joillakin käytöstavat olivat suorastaan ala-arvoisia, minulle ei vastattu tervehdykseen, ei katsottu silmiin eikä puhuttu mitään. Olen kuitenkin pitkänlinjan työntekijä ja saanut vuosien mittaan paljon positiivista palautetta asiakastilanteissa. Minulle jäi kuva että monet ns. parempaan luokkaan kuuluvat eivät omaa minkäänlaisia käytöstapoja.
Juu, samaa kertoo aika monet. Yksi tuttu oli työskennellyt apteekissa Helsingin kantakaupungin hienostoalueella, ja kertoi että ne vimpan päälle tyylikkäät varakkaat mummot ja papat oli ihan kauheimpia asiakkaita, vaativat täydellistä palvelua ja suuttuivat jos ei kaikki mene just mielensä mukaan. Sama kokemus itsellä, jonkun vuokrakerrostalolähiön juopot on keskimäärin ihan leppoisia asiakkaina, omanarvontuntoiset varakkaat useammin niitä hankalia öykkäreitä. Toki molemmissa on poikkeuksia molempiin suuntiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut työssäni (jossa olen monen eri sosiaaliluokan kanssa tekemisissä), että ylemmän sosiaaliluokan / ylempien luokkien edustajat käyttävät huomattavasti vähemmän finglishiä kuin muut. Tiedä sitten mistä johtuu?
Lukeneet enemmän kirjoja ja katsoneet vähemmän youtube/tiktok-videoita.
Mitä enemmän rahaa sitä enemmän ketuttaa joka päivä ja porukka yrittää sua kusettaa joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän rahaa sitä enemmän ketuttaa joka päivä ja porukka yrittää sua kusettaa joka asiassa.
:D
Muistan kun "työkaverit" sanoivat että pitäisi alkaa äänestämään kokoomusta jos voitaa eurojacpotista 90 mijoonaa.
Jos on rahaa,eihän se muuta mitään omassa ajattelussa.Tunnen paljon nk.parempia ihmisiä ja voin todeta että varallisuus ei paranna käyttäytymistä,saman verran niitä "mulkkuja"on suhteessa kuin muisskin ryhmissä. Ei ole olemassa luokkia on vain ihmisiä,ja se on onneksi jäänyt jo historiaan,ja ne ihmiset jotka kuvittelevat olevansa parempia kuin muut ,heidät voi pakittaa sinne mistä he ovat tähän maailmaan tulleetkin.