Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5364)

Vierailija
5021/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaluokka juoruilee enemmän,miehetkin.

Vierailija
5022/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se näkyy sillä tavalla, että kokemusta on pullonkeruusta mutta ei ulkomaanmatkoista, ja sivistyksenikin on enemmän vain sydämen sivistystä ja niin sen minusta kuuluu ollakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5023/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin sillai, ettei pukeudu näkyviin merkkituotteisiin. Ne on tehty nousukkaille ja Wannabe rikkaille. Hyvin pärjäävät eivät haise pahalle ja osaavat käyttäytyä ihmisten kanssa. 

Vierailija
5024/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi täällä keskitytään vain ulkoiseen habitukseen. Varmimmat alaluokan merkit liittyy ihan muuhun:

- välit poikki vanhempiin ja/tai sisaruksiin

Tämä on kyllä yksi tärkeimpiä sosiaaliluokan mittareita. Ylemmissä kerroksissa ollaan tyypillisesti perhe- ja sukukeskeisiä. 

Vierailija
5025/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitäisi näkyä? Ihminen on ihan samalainen kuin kuka tahansa, oli hän millainen tahansa tai pukeutunut miten tahansa, pitkä lyhyt, lihava laiha, punatukkainen, mustatukkainen....

Outoa että  joku kiinnittää moiseen huomiota, on tärkeimpiäkin asioita,

Miettikää miten autatte sitä joka on heikoilla, anna hänelle vaatteita, vie ruokaa, juttele, hoida hänen lapsiaan, ole ystävä hänelle...

Ei tarvi erotella ihmistä ihmisestä millainen  hän on-

Millainen ihminen kyttää, arvostelee, haukkuu, vertaa, ihmettelee,... toista ihmistä joka on erilainen kuin itse olet? Miksi?

Sinun nimesi alkaa C-kirjaimella. Olen meedio.

Vierailija
5026/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi täällä keskitytään vain ulkoiseen habitukseen. Varmimmat alaluokan merkit liittyy ihan muuhun:

- välit poikki vanhempiin ja/tai sisaruksiin

Tämä on kyllä yksi tärkeimpiä sosiaaliluokan mittareita. Ylemmissä kerroksissa ollaan tyypillisesti perhe- ja sukukeskeisiä. 

Tämä on karkea yleistys. On tuota yläluokassakin

Vierailija
5027/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläluokkaista on rento huolettomuus ja itsevarmuus vuorovaikutustilanteissa. Se, että suvulla on pitkät perinteet, esim. jo isovanhempien isovanhemmat olleet pappeja, opettajia, virkamiehiä tms. Suvussa on perintökoruja, ensipainoksia kirjoista, kesähuviloita, osakehuoneistoja. Osataan kieliä,erityisesti ruotsia, sujuvasti. Kotona on taidetta ja soittimia, joita myös osataan soittaa. 

Nuorisoa pystytään auttamaan tyylikkään huomaamattomasti opiskeluaikana esim. niin, että voi asua edullisesti vanhempien tai jonkun lähisukulaisen omistamassa asunnossa. Harjoittelu- ja kesätyöpaikkoja löytyy perhystävien tai suvun firmoista tms.

Keskustelutaidoissa ei jyrätä muita, vaan kuunnellaan ja jutellaan sivistyneesti vaihtelevista teemoista, siedetään myös eriäviä mielipiteitä, jos ne perustellaan hyvin ja esitetään nokkelasti. Harjoitetaan hyväntekeväisyyttä, saatetaan jopa äänestää vasemmistoa, koska "aatelus velvoittaa" ja tunnetaan vastuuta muustakin yhteiskunnasta kuin vain itsestä. 

Rahalla ei leuhkita, uskonnollisia tai poliittisia näkemyksiä ei tuoda hyökkäävästi esiin.

Osataan esim. verosuunnittelu niin, että perintö- ja yritysverot minimoidaan, saatetaan antaa lapsille ennakkoperintöjä ym.

Nuorisoa kannustetaan opiskelemaan pitkään ja mieleisiään asioita, ei hoputeta työelämään tai epämieluisiin duuneihin pelkän rahan takia.

Suvun merkkipäiviä ym. juhlitaan hyvissä ravintoloissa tai kauniissa kodeissa, juhlien järjestämien non sujuvaa rutiinia. Ihmiset osaavat seurustella eikä väki hikoile vaivaantuneena pyhäpuvuissaan kuten tavisperheissä tapahtuu. Lahjat ovat kunnollisia ja arvokkaita, saajaansa huomioivia.

Näihin "suuriin linjoihin" verrattuna tatuoinnin kaltaiset ulkoiset asiat ovat vain kärpäsen surinaa, huoh. 

Vierailija
5028/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pitkälti näkyy pukeutumisessa. Itse olemme "resupekkoja" olemme köyhiä eläkeläisiä, mutta emme valita.

Ei köyhän tarvitse olla resupekka. Kirppareilta ja tarjouksina saa ihan siistejä ja ajattomia vaatteita. Rikkinäisille tai likaisille vaatteille on joku muu selitys. Ei mun vaatteista näe, että elelen pienellä kuntoutustuella.

Vierailija
5029/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistään ulospäin näkyvästä ei voi vetää varmoja johtopäätöksiä. Sanoisin, että oikeasti köyhä vaikuttaa hyvin harvoin rikkaalta, mutta oikeasti rikas voi vaikuttaa köyhältä.

Joitain juttuja mitä olen huomannut

- Tupakoija on todennäköisemmin alemmasta kuin ylemmästä luokasta.

- Todella paljon tatuointeja löytyy harvoin ylemmästä luokasta. Yksittäisiä/vähän voi löytyä keneltä tahansa.

- Erittäin kallis auto tarkoittaa harvoin köyhää, mutta yllättävän moni keskituloinen ostaa sen mersun tai teslan velaksi. Sen sijaan rupuinen auto voi olla rikkaallakin.

- Köyhä harvoin hulppeassa talossa, mutta rikas voi asua varsin tavallisessakin, jopa vaatimattomassa talossa.

Vierailija
5030/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varakas, mutta en pukeudu kalliisiin. Ehkä ostaisin jotain Marimekkoa parempiin menoihin, jos olisi kokoja, muttei ole. Kotioloissa on rikkinäiset vaatteet, koska käytän kaiken tosi rikki ja käyttökelvottomaksi ennen pois laittamista. Ja sittenkin kuteisiin tms. käyttöön, jos keksin. 

Vierailija
5031/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autosta ja  isosta asunnosta  hienolla  alueella voi jotain aina päätellä. Isot autot ovat kalliita ja niiden  omistaminen on kallista.  Tärkein on kuitenkin käytös  ja  kaunis puhetapa . Itsevarmuus loistaa.   Ei tuo  esille kärkeviä  poliittisia tai  uskonnollisia äärimielipiteitä.Vaattet tyylikkäitä ja kauniin värisiä.923

Vierailija
5032/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän jokaisessa porvariskodissa pitää olla flyygeli 

Minulla on vain kaksi antiikkipianoa :(

Nykyään pianoita saa ilmaiseksi, joten jokainen voi tehdä kodistaan porvariskodin helposti.

Vierailija
5033/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä näistä voi yleistyksiä tehdä. Olen tavannut hyvin yläluokkaisen, koulutetun ja äärettömän varakkaasta suvusta olevan aatelishenkilön, joka näytti spurgulta, kiroili kuin merimies, mutta asui kartanossa, käytti puistonpenkillä katuruokaa syödessäänkin kankaista ruokaliinaa polvellaan tai kaulallaan. Kuljeskeli päivät kaduilla ja puistoissa kuin kulkuri ja oli välillä katusoittajana ja palasi illalla palatsiinsa, jossa oli yhä palvelijoita töissä. Tämä ei tapahtunut Suomessa.

Voimakkaat mielenterveysongelmat ja vaikea neuropsykiatrinen oirehdintakin saattavat hämärtää sosioekonomisen aseman määrittämistä. Ja onko sitä pakko määritelläkään?

Ihmisiä ollaan kaikki ihmiset.

Vierailija
5034/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään pianoita saa ilmaiseksi, joten jokainen voi tehdä kodistaan porvariskodin helposti.

Totta. Mutta nuo kaksi ovat kulkeneet suvussamme jo 1800-luvun lopulta. 

Vierailija
5035/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Flyygeli - flyygeleitä, piano - pianoja.

Vierailija
5036/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko Marimekko joku tyylikkyyden/hienostuneisuuden tai rikkauden merkki? 

Vierailija
5037/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai lavastamalla? Ei pelkällä ulkokuorella, on ne sitten omat vaatteet tai sisutus saa mitään todellista luokkamuutosta aikaan.

Vierailija
5038/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minussa se näkyy kruununa päässäni.

Vierailija
5039/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko Marimekko joku tyylikkyyden/hienostuneisuuden tai rikkauden merkki? 

Ei minusta, vaan oikein poroporvallinen keskiluokan merkki. Samoin Gant, Helly Hansen.

Ylempi luokka pitää jotain muuta, esim joitain ranskalaisia merkkejä. 

Vierailija
5040/5364 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistään ulospäin näkyvästä ei voi vetää varmoja johtopäätöksiä. Sanoisin, että oikeasti köyhä vaikuttaa hyvin harvoin rikkaalta, mutta oikeasti rikas voi vaikuttaa köyhältä.

Joitain juttuja mitä olen huomannut

- Tupakoija on todennäköisemmin alemmasta kuin ylemmästä luokasta.

- Todella paljon tatuointeja löytyy harvoin ylemmästä luokasta. Yksittäisiä/vähän voi löytyä keneltä tahansa.

- Erittäin kallis auto tarkoittaa harvoin köyhää, mutta yllättävän moni keskituloinen ostaa sen mersun tai teslan velaksi. Sen sijaan rupuinen auto voi olla rikkaallakin.

- Köyhä harvoin hulppeassa talossa, mutta rikas voi asua varsin tavallisessakin, jopa vaatimattomassa talossa.

"- Erittäin kallis auto tarkoittaa harvoin köyhää, mutta yllättävän moni keskituloinen ostaa sen mersun tai teslan velaksi. Sen sijaan rupuinen auto voi olla rikkaallakin."

Yleensä kalliit autot ostetaan velaksi, jopa järkisyillä perustellen. Autohan on käyttötavaraa, ei sijoitus, joten siihen ei kannata kiinnittää isoa summaa kerralla. Varakkaan ei välttämättä edes kannata sitoa pääomaa (ai että! tuo ihana sana jota ns varakkaat tykkää viljellä!) jopa100 000 siihen autoon, vaan maksaa siitä vain sitä kuukausierää vain sen aikaa kun sitä autoa käyttää. Se 90 000 joka "jää yli" kannattaa pitää sijoituksissa, eikä kiinnittää autoon. 

Uusi auto vaihdetaan parin vuoden välein, ei sitä kuulukaan maksaa kokonaan pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi