Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
4921/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun isä oli alaluokan mentaaliperijä ja merimies sekä veteraani.

Hän usein totesi että millään muulla kuin tappelun voittamisella ei ole merkitystä, eikä silläkään sinällään.

Ja sillä on menty pitkälle. Pitää voittaa tappelu ja kunnia säilyy samalla tai kasvaa sitä myöten.

Enemmistö ei edes ala tappelemaan. Ovat pelkureita. Kovia puhumaan, mutta kun suoraan ehdotan tappelua, niin hiljenevät,baarissa, konserteissa, torilla, nakkikioskilla, töissä, pysäkillä, äänestämässä, prisaman parkkipaikalla, liidelin parkkipaikalla, hoplopissa, salilla, sano missä vaan.

Loppuu suunsoitto lyhyeen. Se tarkoittaa että minä voitin ilman tappelua.

Tyhmät tappelee, viisas voittaa pelkällä ehdotuksella ja pelkurit pelästyy.

Ihmisillä on niin paljon menetettävää, mutta alaluokalla on vain kunniansa.

Se ei silti tarkoita etteikö alalu

Yläluokka ja keskiluokka ei pärjää tappeluissa.

Se on jämpti. Siksi Venäjä ei hyökkää tänne, kun meillä on alaluokka.

Vierailija
4922/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaluokka on kiinnostunut autoista, traktoreista ja vempeleistä. Naiset ulkonäöstä. Ylempi luokka osaa arvostaa mm. hyvää taidetta ja osaa keskustella asioista. Yläluokkaisen tunnistaa, vaikka makaisi katuojassa.

Euroopan yläluokkaisissa piireissä vitsaillaan muun muassa Ruotsin kuninkaalle, joka on kiinnostunut vain ja ainoastaan autoista. Rakkaus nelipyöräisiin vaikuttaa periytyneen pojalleen.

Erittäin monet yläluokan ihmiset harrastavat mm. autojen keräilyä isommassa tai pienemmässä muodossa. Moottoripyöräilyäkin harrastetaan sekä ilmailua. Erityisesti kaikenlaisiin veneisiin lääpällään olo on yläluokan ihmisten yleinen vitsaus. 

On eri asia ostella huvikseen näitä, jos on rahaa tolkuttomasti. Voi myös harrastaa, koska on kiva ajaa kalliilla ja toimivalla laitteella, jonka voi huollattaa toisilla. Mutta se jatkuva puhuminen ja esim. korjaaminen, kun ei elämässä ole mitään muuta. Se tekee sen alaluokan ihmisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4923/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaluokka tuottaa kaiken muodin.

Katujen räp-musiikin, Hevisaundin, Rokänrollin, kaiken siistin mitä yläluokka matkii apinan lailla. Tatuoinnit oli alaluokan juttu jo aikojen alusta. Vaatetus ja kaikki on kaduilta.

Vierailija
4924/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.

Kyllä. Kuvitelkaa joku pankinjohtaja, jolla kädet ja kaula tatuoitu. Ei. Mutta jonkun raksasiivoojan voin nähdä tatuoituna. 

Aika paljon on tatuoituja sairaanhoitajia lääkäreistä puhumattakaan.

Vierailija
4925/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan Suomessakin aatelisia joilla ei ole varallisuutta yhtään. Ovat vain aatelisarvonsa perineet, rahaa ei. Ovatko he enää yläluokkaisia nykymittapuulla? 

Kuten minä ja sukuni. Itse en ole koskaan kuvitellut olevani mitään luokkaa, ainakaan yläluokkaa. En sukunimeni perusteella. Keskituloisia asuntovelkaisia sitä ollaan.

Vierailija
4926/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kuvitelkaa joku pankinjohtaja, jolla kädet ja kaula tatuoitu. Ei. Mutta jonkun raksasiivoojan voin nähdä tatuoituna. 

mistä tiedät?

Vierailija
4927/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katujen räp-musiikin, Hevisaundin, Rokänrollin, kaiken siistin mitä yläluokka matkii apinan lailla. Tatuoinnit oli alaluokan juttu jo aikojen alusta. Vaatetus ja kaikki on kaduilta.

Minusta on hienoa, että alaluokkaan kuuluva voi olla siitä ylpeä.

Enemmistö suomalaisista kuuluu keskiluokkaan.

Vierailija
4928/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan Suomessakin aatelisia joilla ei ole varallisuutta yhtään. Ovat vain aatelisarvonsa perineet, rahaa ei. Ovatko he enää yläluokkaisia nykymittapuulla? 

Kuten minä ja sukuni. Itse en ole koskaan kuvitellut olevani mitään luokkaa, ainakaan yläluokkaa. En sukunimeni perusteella. Keskituloisia asuntovelkaisia sitä ollaan.

Oletko siis aatelinen, onko sinun oma nimesi, ei sukunimesi, vaan sinun oma nimesi ja syntymäaikasi, koulutuksesi jne aateliskalenterissa?

Vierailija
4929/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytkö säännöllisesti Ritarihuoneella aatelisliiton tilaisuuksissa?

Tosi vaikea uskoa, että siellä käyvät aateliset kokisivat olevansa alaluokkaa.

Vierailija
4930/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytkö säännöllisesti Ritarihuoneella aatelisliiton tilaisuuksissa?

Tosi vaikea uskoa, että siellä käyvät aateliset kokisivat olevansa alaluokkaa.

Olen, en käy. En koe olevani mitään luokkaa, kuten sanoin. Ei tämä ole mitään ritarisatua. 

Vierailija
4931/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaluokka: ei yliopistokoulutusta, lapsen toinen vanhempi tuntemattomilla teillä, aborttitausta, alkoholi, tatuoinnit. Nämä tuli heti mieleen.

Vierailija
4932/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaluokka: ei yliopistokoulutusta, lapsen toinen vanhempi tuntemattomilla teillä, aborttitausta, alkoholi, tatuoinnit. Nämä tuli heti mieleen.

Tiedän monen monta abortin tehnyttä keskiluokkaista ja tatuoitua ja alkoholi kuluttavia.

Vierailija
4933/5592 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kengät kertovat kaiken tuloista, ainakin jos mennään ääripäistä toiseen, todella rikkaista köyhempään kansanosaan.

Köyhät tallustelevat lenkkareissa tai huonosti huolletuissa, linttaan astutuissa kierrätyskeskuksesta ostetuissa rönttösissä, kun taas rikkaat pystyvät valitsemaan kenkävalikoimastaan säähän sopivat hyvin hoidetut (melko uudet) kengät.

Sadesäälle eri jalkineet kuin pakkaselle, kaupunkiin eri jalkineet kuin metsävaelluksille.

Rikkaat pukeutuvat myös muutenkin sään mukaisesti, on vedenpitävää kalvoa ja goretexia.

Olen köyhä ja siksi olen huomannut eron selkeästi.

Norjassa ero on silmiinpistävä, oman matkavaatetukseni ja Norjalaisten rikkaiden (suomeen verrattuna) ulkopukeutumisessa.

Minulla on n. 30 paria erilaisia kenkiä, enkä mä nyt tunne itseäni miksikään erityisen rikkaaksi. Joten se ei ole mitta mistään.

Vierailija
4934/5592 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaluokasta ammattiinsa ponnistaneita. 

Vierailija
4935/5592 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliluokka näkyy siinä onko varaa kalliseen Mokkamasteriin vai onko joku halpa rimpula yms. Kaikilla ei ole varaa.

Se kertoo vasta siitä, että on varaa kuluttaa tai että on ottanut kulutusluoton  ts että elää yli varojensa.

Moccamaster on sitä paitsi keskiluokan juttu, ei yläluokan  Oikeasti rikkaat voivat ostaa vaikkapa DeLonghi-merkkisen PrimaDonnan tai Stone Espresson  Minen.

Yläluokkaisuus ei liity mitenkään rahaan. Se liittyy pikemminkin sivistyneisyyteen ja sivistyneeseen sukutaustaan. Joillakin on sivistyksen lisäksi kertynyt maallista mammonaa ja joillakin ei ole. Käytöstavat ja suhtautuminen muihin ihmiseen osoittaa ihmisen yläluokkaisuuden kaikista selvimmin. Tavaraa saa rahalla. Hyvää kasvatusta ei saa ra

Itsekkin olen yläluokasta alas vajonnutta sukua. Aatelisarvo katkesi yli 100-vuotta sitten poikalapsen puutteeseen, rahat loppuivat noin 100 vuotta sitten. Sukunimi on fennomanian aikaan suomennettu. Kasvatus tapojen ohelta vähän turhankin liberaalia useamman sukupolven ajan.

Köhänä asuntovelkaisena parturilampaajana tunnen kuuluvani alaluokkaan. Tosin välillä mietin suvun vanhan sukuniemen ottamista takaisin käyttöön ihan businessmielessä.

"Tervvetuloa Kreivilliseen kampaamoon" ja logoksi vanha vaakuna. 🤔

Vierailija
4936/5592 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeustieteen tohtorin ja filosofian tohtorin  lapsille on tatuointeja, yhdelläkin joka on nyt lääketieteen lisensiaatti. 

Ne on akateemisesti sivistynyttä sukua jo neljännessä polvessa. Tatuoinnit näkyy kesäisin hyvin, kun ne huvilan terassilla ja laiturilla ovat vähissä vaatteissa.

Vierailija
4937/5592 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöksessä

Vierailija
4938/5592 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaluokan myyntitykki on kovuus ja sen ilmenemismuodot. Yläluokka matkii ja haluaa näyttää gorillalta, mutta jää vain kuoreksi.

Alaluokan suosituin harrastus on myös suostitua keskiluokan keskuudessa. Nimittäin salilla käynti ja salipönde.

Vierailija
4939/5592 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alaluokka on kiinnostunut autoista, traktoreista ja vempeleistä. Naiset ulkonäöstä. Ylempi luokka osaa arvostaa mm. hyvää taidetta ja osaa keskustella asioista. Yläluokkaisen tunnistaa, vaikka makaisi katuojassa.

Euroopan yläluokkaisissa piireissä vitsaillaan muun muassa Ruotsin kuninkaalle, joka on kiinnostunut vain ja ainoastaan autoista. Rakkaus nelipyöräisiin vaikuttaa periytyneen pojalleen.

Erittäin monet yläluokan ihmiset harrastavat mm. autojen keräilyä isommassa tai pienemmässä muodossa. Moottoripyöräilyäkin harrastetaan sekä ilmailua. Erityisesti kaikenlaisiin veneisiin lääpällään olo on yläluokan ihmisten yleinen vitsaus. 

On eri asia ostella huvikseen näitä, jos on rahaa tolkuttomasti. Voi myös harrastaa, koska on kiva ajaa kalliilla ja toimivalla laitteella, jonka voi huollat

No ei tietenkään tee. Ihmisillä on erilaisia harrastuksia. Niitä voi jaotella karkeasti luokan mukaan, mutta poikkeuksia on aina. Kuten vaikka autojen rassaajat, niitä on varakkaissakin, mutta autot yleensä eri tasoa kuin jokkista harrastavilla.

Vierailija
4940/5592 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulutuksessa, kielitaidossa, käytöstavoissa, älykkyydessä ja varallisuudessa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi