Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Ulkomuodossa ja verotettavissa tuloissa!
Vierailija kirjoitti:
Alaluokka tuottaa kaiken muodin.
Katujen räp-musiikin, Hevisaundin, Rokänrollin, kaiken siistin mitä yläluokka matkii apinan lailla. Tatuoinnit oli alaluokan juttu jo aikojen alusta. Vaatetus ja kaikki on kaduilta.
Paitsi että jo 1800-luvulla oli aatelisia joilla tatuointi, toki pieni ja vaatteilla peitettävissä oleva, mutta silti. Jopa niinkin yläluokkaisella kuin Itävalta-Unkarin keisarinnalla, Sisillä. Tuskin kukaan häntä alaluokkaan kuuluvaksi laskisi, edes lapsuusperheensä kautta?
Vierailija kirjoitti:
Ulkomuodossa ja verotettavissa tuloissa!
Niin kuin esim Niklas Herlinin ulkomuodossa näkyi?
Täällä menee juhlavasti puurot ja vellit sekaisin. Sosiaaliluokka määritellään omaisuudella. Eli jos oler teollisuuspohatta tai voitat eurojackpotissa yksin 75 miljoonaa, nouset yläluokkaan. Jos taas olet aatelinen tai suvussa on ollut rahaa, mutta omaisuus on haihtunut, olet työväestöä tai keskiluokkaa. Vaikka olisit ollut sivistynyt, rikas aatelinen, rahasi menetettyä olet esim. sivistynyt keskiluokkainen.
Sivistyneisyys, käytöstavat jne. on eri juttu. Yläluokasssa ne todennäköisesti on paremmin hallussa, mutta ei automaattisesti. On olemassa rikkaita moukkia. Mikään ei taas estä työväen taustaista olemasta sivistynyt ja hyväkäytöksinen.
Lisäksi on vielä todettava että hyvät käytöstavat ei vielä tarkoita että ihminen olisi oikeasti sivistynyt ja etenkään moraalinen.
Raha ja sivistys ovat siis kaksi eri asiaa.
Ehkä yleisin merkki alemmasta sosiaaliluokasta ovat tatuoinnit, voimakkaat meikit ja naisille erottuvat tekoripset sekä tupakointi. Puhetavassa näkyy myös usein.
Vierailija kirjoitti:
Täällä menee juhlavasti puurot ja vellit sekaisin. Sosiaaliluokka määritellään omaisuudella. Eli jos oler teollisuuspohatta tai voitat eurojackpotissa yksin 75 miljoonaa, nouset yläluokkaan. Jos taas olet aatelinen tai suvussa on ollut rahaa, mutta omaisuus on haihtunut, olet työväestöä tai keskiluokkaa. Vaikka olisit ollut sivistynyt, rikas aatelinen, rahasi menetettyä olet esim. sivistynyt keskiluokkainen.
Sivistyneisyys, käytöstavat jne. on eri juttu. Yläluokasssa ne todennäköisesti on paremmin hallussa, mutta ei automaattisesti. On olemassa rikkaita moukkia. Mikään ei taas estä työväen taustaista olemasta sivistynyt ja hyväkäytöksinen.
Lisäksi on vielä todettava että hyvät käytöstavat ei vielä tarkoita että ihminen olisi oikeasti sivistynyt ja etenkään moraalinen.
Raha ja sivistys ovat siis kaksi eri asiaa.
Nyt meni ihan väärin päin. Aatelinen, vaikkakin varaton, ei ole työväenluokkaa koskaan. Kun taas äkkirikastustunut duunari ei nouse yläluokkaan ainakaan yhteen kahteen sukupolveen.
Tässä vitsaillaan yhteiskuntaluokista englantilaisittain. Erittäin huvittava. Catherine Tate Showsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kengät kertovat kaiken tuloista, ainakin jos mennään ääripäistä toiseen, todella rikkaista köyhempään kansanosaan.
Köyhät tallustelevat lenkkareissa tai huonosti huolletuissa, linttaan astutuissa kierrätyskeskuksesta ostetuissa rönttösissä, kun taas rikkaat pystyvät valitsemaan kenkävalikoimastaan säähän sopivat hyvin hoidetut (melko uudet) kengät.
Sadesäälle eri jalkineet kuin pakkaselle, kaupunkiin eri jalkineet kuin metsävaelluksille.
Rikkaat pukeutuvat myös muutenkin sään mukaisesti, on vedenpitävää kalvoa ja goretexia.
Olen köyhä ja siksi olen huomannut eron selkeästi.
Norjassa ero on silmiinpistävä, oman matkavaatetukseni ja Norjalaisten rikkaiden (suomeen verrattuna) ulkopukeutumisessa.
Minulla on n. 30 paria erilaisia kenkiä, enkä mä nyt tunne itseäni miksikään erityisen rikkaaksi. Joten se ei ole mitta mis
Minulla taas tyyliin jotkut kolmet neljät kaikki jollain lailla risoja, ompelen liimaan jne. ja köyhä olen, en ostele vaatteita juuri koskaan ja niitäkin korjaan.
Marimekko ei kerro mitään se on niin suosittu merkki ja muutenkin monet vähempivarsiset nimenomaan panostaa merkkivaatteisiin.
Menin ostamaan astianpesukonetta. Myyjä kysyi tuleeko se sijoitusasuntoon. Vastasin kyllä. En tiedä mistä hän sen tiesi.
Vierailija kirjoitti:
Menin ostamaan astianpesukonetta. Myyjä kysyi tuleeko se sijoitusasuntoon. Vastasin kyllä. En tiedä mistä hän sen tiesi.
Kohtelijas tapa kysä tuleeko sen sun Kela-kustantamaan vuokraluukkuusi. T:Myyjä
On merkkivaatteita ja on laatuvaatteita. Itiksen veetit pukeutuvat niihin vaatteisiin joissa merkki todella näkyy, näin ei tee siihen ylempään sosioekonomiseen luokkaan kuuluva nuori. Laatua on se, että voi valita hyvän, mahdollisesti eettisesti tuotetun vaatteen, joka kestää käytössä ja jonka voi myöhemmin hyvällä omallatunnolla laittaa kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Minulle eräs yksityisen lääkäri totesi ensitapaamisella, että taidan olla jonkinlainen pomo... Vielä vuosien jälkeen olen raapinut päätäni tälle.
Tavallinen erottava tekijä on tyylin klassisuus ylemmissä luokissa, alemmissa luokissa naisten pissistyyliä punaisine tukkineen ja miehillä hirveä poninhäntäkampaus
Asuinalue on varmin merkki mut koskee lähinnä isoja kaupunkeja. Korostuu pääkaupunkiseudulla esm Vantaalla ei yhtään yläluokkaisempaa aluetta
Aina on poikkeuksia mutta noin yleisesti:
- ylemmän sosiaaliluokan ihmisillä on siisti olemus, tarkoittaen hyvää ryhtiä, siistit hampaat, laadukkaat tilaisuuteen sopivat vaatteet, kalliita asusteita, hyvät tavat, kyky keskustella erilaisten ihmisten kanssa
- rahanpuute näkyy hoitamattomassa yleisilmeessä, vaikka voi olla yksittäisiä merkkilaukkuja tms. Littaan astutut kengät, marketimekko, vähän hoitamattoman näköiset hampaat jne.
Poikkeuksia on, joskus joku erittäin varakkaan suvun mustalammas kapinoi vähän hömpsyisellä olemuksella mutta joku yksittäinen asia paljastaa varakkuuden ja sivistyksen vaikka sitä peitellään.
Näin sosiaali- ja terveysalalla työskentelevänä voin todeta, että hyvin useasti ovat todella vaativia ja vaikeita potilaita. Toki on joukossa niitä asiallisia ja kohteliaitakin.
Olen kunnallisella puolella töissä ja työyksikköni sijaitsee alueella, jossa asuu korkeasti kouluttautuneita ja todella hyvä tuloisia ihmisiä.
Tämän alueen lähellä on taas asuinalueita, joissa asuu huomattavasti pienempituloisia ihmisiä.
Meillä käydään kummastakin sosiaaliluokasta hoidossa.
Korkean sosiaaliluokan omaavat tulevat monesti hoitoon asenteella '' minulle kaikki heti nyt''. Tämä mentaliteetti toimii ehkä paremmin yksityisellä sektorilla, muttei kunnallisella puolella.. He myös kokevat olevansa jollakin tavalla ''etuoikeutettuja''.