Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
3701/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliluokka näkyy mielestäni yleensä vain käytöstavoissa ja itsevarmuudessa. Vähemmän etuoikeutetuissa perheissä kasvaneita on tuettu vähemmän, eli eivät yhtä itsevarmasti uskalla katsoa silmiin, tervehtiä, selvitä uusista sosiaalisista tilanteista, taikka tavoitella unelmiaan käyttännössä. Sosiaalisissa tilanteissa ei osata aina sanoa jotain mukavaa ja positiivista, vaan saatetaan töksäytellä, mikä johtuu epävarmuudesta ja tottumattomuudesta sujuviin sosiaalisiin tilanteisiin. Hyväkäytösinen, koulutettu ihminen ei tästä tietenkään ketään rankaise, vaan koittaa rentouttaa ja olla mukava ja nolaamatta tyyppiä, joka tuntee itsensä epävarmaksi.

Minun kokemusten mukaan tuollaiset huonot käytöstavat eivät ole mitenkään luokkasidonnaisia. Jotkut hyvätuloisethan oikein rakastaa alistaa ja ohittaa vähempiosaisia. Sosiaaliseen kanssakäymiseen vaikuttava autismin kirjo ei myöskään katso tuloluokkaa.

Antaa kyllä todella aivottoman kuvan tämä ketju ihmisistä, kun maalailette mielikuvianne sosioekonomisista luokista. Ei teillä sivistystä ainakaan liiaksi ole, kuuluitte sinne ylempiin luokkiin eli ette.

Vierailija
3702/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä tekee työkseen ja paljonko siitä tienaa, ei ole välttämättä yhtään sama asia sen kanssa, onko ns. akateeminen. Itse tienaan mielestäni mukavasti, vaikka tradenomi ei olekaan akateeminen tutkinto. Puoliso tienaa hyvin ihan ammattikoulupohjalla. Vanhempani esimerkiksi eivät akateemisen koulutuksen saaneina päässeet koskaan samoihin tuloihin, vaikka mukavasti eleltiin silloinkin.

En oikein tiedä, miten sosiaaliluokka edes määritellään, onko se vain koulutuksen vai ammatin perusteella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3703/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole Akateeminen mutta inhoan tauointeja, olutta, väkeviä, tupakanpolttoa.

Olen rahoitusalalla asiantuntija isossa pörssiyhtiössä ja työni on kansainvälistä.

Palkka on hyvä ja pukeudun pakostakin business tyyliin ja laadukkaasti, mm lempi vaatemerkkini on Suomalainen Andiata.

Minulla on pitkät, hyvinhoidetut hiukset ja kynnet. Hoidatan niitä säännöllisesti,

Luen todella paljon, kotonani on yli 3000 kirjaa ja lähellä sydäntä on etenkin terveet elämäntavat ja historia. Kotiini tulee Helsingin sanomat ja Tiede lehti. Auto on Volvo.

Kotini on Helsingissä meren äärellä ja kotini on sisustettu antiikilla.

Seuraan aktiivisesti taloutta ja politiikkaa jo ihan työni takia.

Harrastan urheilua ja ruoanlaittoa. Minulla on palkattu oma PT. Inhoan roskaruokaa. En ole ikinä tupakoinut ja olutta inhoan. Pidän hyvistä viineistä. Olen konservatiivi ja esim maanpuolustushenkinen, mieheni työskentelee Puolustusvoimissa.

Veganismi, sivariin ja vihervasemmistolaisuus on minulle vierasta.

Nuorena harrastin kilparatsastusta ja minulla oli kaksi omaa yksityishevosta. Perheeni harrasti purjehdusta.

Oppera ja klassinen musiikki on lähellä sydäntäni. Inhoan Tositeeveetä.

En tiedä mihin luokkaan kuulun enkä välitä siitä.

Teen niitä asioita mistä nautin enkä mene virran mukana.

Selkeä alempi keskiluokka. Fitness vain puuttuu. Paljon inhoamista. Näihin inhoamisiin monesti liittyy syömishäiriöt ja muut vastaavat mt-ongelmat. 

Kyllä minä harrastan myös Fitnessiä.

PT on Bikinifitness SM-tason kisaaja.

Minulla on mielipiteitä ja sanon suoraan että inhoan tupakointia. Syömishäiriöitä ei ole koska rakastan hyvää ruokaa ja joka viikonloppu syön ja kokkailen jotain hyvää, pääsiäisenä tein karitsan paahtopaistia ja punaviinikastiketta, ja grillattua hummeria, kylkeen hyvää viiniä. Eikä ole mielenterveysongelmia, olen tyytyväinen elämääni ja ihmissuhteisiini.

Kuulostat todella raskaalta kehuskelijalta :D mieluummin viettäisin aikaa jonkun röökaavan lähiön Irman kanssa jolla ei ole yhtä kova todistelun tarve.

Kuulostat vain kateelliselta, toiset elää elämäänsä yltäkylläisyydessä toiset ei. Onko se kehuskelua, jos kertoo millaista elämää elää? Saako ääneen sanoa, että asun Eirassa ilman, että se otetaan keulimisena?

Pakko ottaa keulimisena, koska sinulla ei ollut mitään oikeaa syytä tuoda tuota asiaa esille.

Kateuskortti myös vedetty. Tuolla kirjoittajalla ei ole mitään, mitä kadehtisin. Erityisesti maailmankuva ja asenne. Minulla on tarpeeksi itselläni.

Vierailija
3704/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on niin, että jos yläasteikäinen tekee toiselle jotain väkivaltaa ja siitä tehdään rikosilmoitus niin se karsii monta tulevaisuuden ammattia esim. armeijaan liittyvät työt, turvallisuusala, lentäjä.

Miksi annatte lapsienne olla tyhmiä.

No, he voi päästää kauppaan 30 viikkotunnilla, josta saa 1300 netto kuukaudessa.

Vierailija
3705/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkailla tai keskiluokalla on varaa ostaa terveellistä ruokaa. Ja se terveellinen ravinto ei yleensä lihota. Varakas tai keskiluokkainen ei yleensä ole erityisen ylipainoinen.

Minulla on ollut opiskelijanakin varaa terveelliseen ruokaan, kun olen vähän käyttänyt aivojani ja syönyt perinteisesti. 

Niin, terveellisesti syöminen vaatii muutakin kuin rahaa, nimittäin osaamista, ymmärrystä terveellisestä ruokavaliosta, sekä voimavaroja ruoan laittoon ja suunnitteluun - sellaista pääomaa mitä on yleensä enemmän varakkaammilla. Köyhien ongelmat ovat yleensä moninaisia ja usein ongelma ei ole pelkästään raha. Tosin rahalla saa helpommin syötyä terveellisemminkin, kun on varaa ostaa myös sellaista terveellistä ruokaa mitä ei tarvitse alusta asti tehdä itse. 

Terveellisin ruoka on sitä, mikä tehdään alusta asti itse. Ainakin mulla on vähävaraisena ollut aina varaa terveelliseen ruokaan. En juo alkoholia, en meikkaa, en matkustele, en ole autoilija, en koreile vaatteilla, ei ole lemmikkiä, ei ole lapsia ja lähes kaikki raha meneekin ruokaan. 

Tuollainen että elämässäsi ole mitään pehmeää viihdettä eikä mitään sosiaalisia- tai perhesuhteita kuulostaa rasittavalta. Harrastatko lukemista, käsitöitä, musiikkia tai liikuntaa? Onkos sinulla parisuhde ja toive lapsesta tulevaisuudessa? 

Vierailija
3706/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia on niin, että jos yläasteikäinen tekee toiselle jotain väkivaltaa ja siitä tehdään rikosilmoitus niin se karsii monta tulevaisuuden ammattia esim. armeijaan liittyvät työt, turvallisuusala, lentäjä.

No, he voi päästää kauppaan 30 viikkotunnilla, josta saa 1300 netto kuukaudessa.

On surullista lukea noita Helsingin väkivalta uutisia. Niistä nuorista ei ikinä tule mitään. Eivät pääse noihin hienoimpiin ammatteihin.

Vierailija
3707/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On surullista lukea noita Helsingin väkivalta uutisia. Niistä nuorista ei ikinä tule mitään. Eivät pääse noihin hienoimpiin ammatteihin.

Tiettyihin ammatteihin on supon tutkinta, myös moneen virastoon.

Vierailija
3708/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, olet nyt 22 - vuotias, et pääse poliisiksi etkä upseeriksi etkä lentäjäksi etkä kelaan etkä verotoimistoon etkä etkä, kun olet yläasteella tehnyt toiselle ihmiselle tällaisen väkivaltajutun.

Mutta voisit ehkä päästä luuttuamaan lattioita kauppaan paitsi että niillä on se siivouskone.

Vierailija
3709/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin, olet nyt 22 - vuotias, et pääse poliisiksi etkä upseeriksi etkä lentäjäksi etkä kelaan etkä verotoimistoon etkä etkä, kun olet yläasteella tehnyt toiselle ihmiselle tällaisen väkivaltajutun.

Mutta voisit ehkä päästä luuttuamaan lattioita kauppaan paitsi että niillä on se siivouskone.

Eläkeikäsi on 69, voit pestä siihen asti vessoja eli sellaiset 40 vuotta.

Vierailija
3710/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisesti sivistynyt, käytös ja miten puhuu.

Vierailija
3711/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole Akateeminen mutta inhoan tauointeja, olutta, väkeviä, tupakanpolttoa.

Olen rahoitusalalla asiantuntija isossa pörssiyhtiössä ja työni on kansainvälistä.

Palkka on hyvä ja pukeudun pakostakin business tyyliin ja laadukkaasti, mm lempi vaatemerkkini on Suomalainen Andiata.

Minulla on pitkät, hyvinhoidetut hiukset ja kynnet. Hoidatan niitä säännöllisesti,

Luen todella paljon, kotonani on yli 3000 kirjaa ja lähellä sydäntä on etenkin terveet elämäntavat ja historia. Kotiini tulee Helsingin sanomat ja Tiede lehti. Auto on Volvo.

Kotini on Helsingissä meren äärellä ja kotini on sisustettu antiikilla.

Seuraan aktiivisesti taloutta ja politiikkaa jo ihan työni takia.

Harrastan urheilua ja ruoanlaittoa. Minulla on palkattu oma PT. Inhoan roskaruokaa. En ole ikinä tupakoinut ja olutta inhoan. Pidän hyvistä viineistä. Olen konservatiivi ja esim maanpuolustushenkinen, mieheni työskentelee Puolustusvoimissa.

Veganismi, sivariin ja vihervasemmistolaisuus on minulle vierasta.

Nuorena harrastin kilparatsastusta ja minulla oli kaksi omaa yksityishevosta. Perheeni harrasti purjehdusta.

Oppera ja klassinen musiikki on lähellä sydäntäni. Inhoan Tositeeveetä.

En tiedä mihin luokkaan kuulun enkä välitä siitä.

Teen niitä asioita mistä nautin enkä mene virran mukana.

Aika selkeää yläluokka; hevosia, purjeveneitä ja antiikkia 😄

Vierailija
3712/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika leikki kovista ja machoa yläasteella ja loppuelämä menee sen takia vessoja pestessä.

Muista tulee komeita upseereita ja palomiehiä.

Ja Nato tuo nyt töitä paitsi noille väkivaltaisille nuorille.

Tyhmä on tyhmä

Vierailija
3713/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työväenluokalla yleistä ryyppääminen, kalja, makkara ja tappeleminen.

Voihan

Vierailija
3714/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tietää tämän itsekin koska olen menestynyt ja hyvätuloinen. Näytän kuitenkin perus setämieheltä vaikka käytän merkkivaatteita ja ainakin pyrin olemaan aina huoliteltu. Saisin varmasti paremmin pesää jos naiset tajuaisivat kuinka varakas olen.

Vierailija
3715/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää tämän itsekin koska olen menestynyt ja hyvätuloinen. Näytän kuitenkin perus setämieheltä vaikka käytän merkkivaatteita ja ainakin pyrin olemaan aina huoliteltu. Saisin varmasti paremmin pesää jos naiset tajuaisivat kuinka varakas olen.

Eihän se riitä jos olet pullahtanut plösö merkkivaatteissa. Laihduta ja treenaa ittes kuntoon. Kapeeta vyötäröö, leveitä harteita, posket lommolla ja sitä rataa...

Vierailija
3716/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poika leikki kovista ja machoa yläasteella ja loppuelämä menee sen takia vessoja pestessä.

Tyhmä on tyhmä

Ääh. Ihan niinkuin. On totta, suurin osa näistä toteuttaa loppuelämänsä sitä tuttua tarinaa. On totta, osa ovista sulkeutuu lopullisesti joissain tapauksissa. Mutta harvassa on silti ne, joiden elämä olisi tuomittu pilantuneeksi alle 20-v. Moni on nuorena tyhmä ja turhan villi. Monelle kasvaa jotain järkeä päähän jossain kohtaa. Maailma on avoin, vaikka menneisyydestä löytyisi melkein mitä vain. Mahdollisuuksia löytyy, toiset reitit voivat olla hankalampia.

Vierailija
3717/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä on tyhmä

Ääh. Ihan niinkuin. On totta, suurin osa näistä toteuttaa loppuelämänsä sitä tuttua tarinaa. On totta, osa ovista sulkeutuu lopullisesti joissain tapauksissa. Mutta harvassa on silti ne, joiden elämä olisi tuomittu pilantuneeksi alle 20-v. Moni on nuorena tyhmä ja turhan villi. Monelle kasvaa jotain järkeä päähän jossain kohtaa. Maailma on avoin, vaikka menneisyydestä löytyisi melkein mitä vain. Mahdollisuuksia löytyy, toiset reitit voivat olla hankalampia.

Jos sinusta tehdään rikosilmoitus väkivallasta ja se pitää paikkansa niin et noihin ammatteihin pääse. Itse epäilen, että monelle nuorelle vanhemmat ei ole kertoneet tuota asiaa ja pilaavat elämänsä.

Vierailija
3718/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä on tyhmä

Jos sinusta tehdään rikosilmoitus väkivallasta ja se pitää paikkansa niin et noihin ammatteihin pääse. Itse epäilen, että monelle nuorelle vanhemmat ei ole kertoneet tuota asiaa ja pilaavat elämänsä.

Voi olla, että osa vanhemmistakin on niin tyhmiä ettei tuota asiaa tajua.

Vierailija
3719/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varallisuus tai sen puute näkyy ihmisessä kerroksellisesti. Esimerkiksi itse muutin köyhästä kodista halpojen ketjuliikkeistä ostettujen rättieni kanssa ja ekat huonekaluni ovat olleet ne Ikean halvimmat siihen aikaan markkinoilla olleet. Paremmin toimeentulevilla on jo kotoa muuttaessaan itsellään laadukkaampia vaatteita ja huonekaluja, ehkäpä vanhempien ostamaa kallista elektroniikkaa. Näitä kaikkia myös hankitaan itsenäistyvälle aikuiselle tukemaan omilleen muuttoa tai vanhemmat antavat omia parempia tavaroita lapselleen hankkiessaan itse uutta. Sitten vanhemmat takaavat asuntolainan tai ovat jopa säästäneet lapselleen rahastoa jo vuosia.

Itse en edes näin reilun 30 vuoden iässä keskituloisena lapsiperheellisenä ole pystynyt hankkimaan keskiluokkaaymboleita itselleni - enkä siis tarkoita pelkästään mitään lokki-valaisinta yms, vaan myös esimerkiksi paremman merkkistä ulkoiluvaatekertaa lasten kanssa puistoiluun. Olen aina vähän sellaisissa sinne päin istuvissa ja toisiinsa sopimattomissa yhdistelmissä, kun aika monelle kelille pitäisi olla omanlaistaan kerrastoa. Tiukkaa tekee edes saada palkasta säästettyä puskuria, että jos pesukone hajoaa.

Erään varakkaamman tuttavaperheen aikuiset lapset sen sijaan downshiftaavat sähköpyörien ja omenalogoisten laitteidensa kanssa, yksi heistä on jopa jättäytynyt pois töistä ja elelee ulkomailla vuorikiipeillen ympäri maailmaa. Itse en voisi tehdä tuollaista valintaa kun ei ole isoa perintöä tulossa. Ja siis kivalta näyttää hänen elämä, joskus olen vaan miettinyt, että tuollainen heittäytyminen vaatisi sellaista turvallisuudentunnetta, mitä minulla ei ole.

Ehkä se on just tuo mielentila ja luottamus. Kun on aina ollut rahaa, ei voi kuvitellakaan sellaista tilannetta, että joskus ei olisi. Mutta jos on kotoisin köyhistä oloista, niin vielä opiskelujen jälkeenkin, keskiluokkaistuneena, varoo ettei tipahda uudelleen köyhyyteen. 

Vierailija
3720/5592 |
13.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi