Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Puhekielessä sen huomaa välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
En ole Akateeminen mutta inhoan tauointeja, olutta, väkeviä, tupakanpolttoa.
Olen rahoitusalalla asiantuntija isossa pörssiyhtiössä ja työni on kansainvälistä.
Palkka on hyvä ja pukeudun pakostakin business tyyliin ja laadukkaasti, mm lempi vaatemerkkini on Suomalainen Andiata.
Minulla on pitkät, hyvinhoidetut hiukset ja kynnet. Hoidatan niitä säännöllisesti,
Luen todella paljon, kotonani on yli 3000 kirjaa ja lähellä sydäntä on etenkin terveet elämäntavat ja historia. Kotiini tulee Helsingin sanomat ja Tiede lehti. Auto on Volvo.
Kotini on Helsingissä meren äärellä ja kotini on sisustettu antiikilla.Seuraan aktiivisesti taloutta ja politiikkaa jo ihan työni takia.
Harrastan urheilua ja ruoanlaittoa. Minulla on palkattu oma PT. Inhoan roskaruokaa. En ole ikinä tupakoinut ja olutta inhoan. Pidän hyvistä viineistä. Olen konservatiivi ja esim maanpuolustushenkinen, mieheni työskentelee Puolustusvoimissa.
Veganismi, sivariin ja vihervasemmistolaisuus on minulle vierasta.
Nuorena harrastin kilparatsastusta ja minulla oli kaksi omaa yksityishevosta. Perheeni harrasti purjehdusta.
Oppera ja klassinen musiikki on lähellä sydäntäni. Inhoan Tositeeveetä.
En tiedä mihin luokkaan kuulun enkä välitä siitä.
Teen niitä asioita mistä nautin enkä mene virran mukana.
Muuten kiva listaus, mutta tuota happamen rypälemehun litkimistä en ymmärrä yhtään. Saa lisäksi hengityksen haisemaan karmealta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit ja naisilla vielä punainen tai violetti tukka.
Tunnen ihan monta tatuoitua, väritukkaista ja vieläpä lihavaa ihmistä, jotka ovat sivistyneitä ja älykkäitä. Näyttävät alaluokkaisilta, mutta eivätpä ole.
Juuret taitavat olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkailla tai keskiluokalla on varaa ostaa terveellistä ruokaa. Ja se terveellinen ravinto ei yleensä lihota. Varakas tai keskiluokkainen ei yleensä ole erityisen ylipainoinen.
Minulla on ollut opiskelijanakin varaa terveelliseen ruokaan, kun olen vähän käyttänyt aivojani ja syönyt perinteisesti.
Juuri näin. Kaalit ovat edullisia ja terveellisiä, samoin palkokasvit ja juurekset. Nämä terveelliset raaka-aineet ovat paljon halvempia kuin teolliset prosessoidut elintarvikkeet. Kyse on vaivannäöstä.
Vierailija kirjoitti:
Voiko taloudellisesti köyhä kuulua ylempään sosiaaliluokkaan muitten ominaisuuksien takia? Vai onko tässä nyt kyse vain tuloista ja materiasta?
Voi ainakin koulutettuun eliittiin, sillä henkinen ja sosiaalinen pääoma on myös osa identiteettiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei näy mitenkään. Tunnen miljonäärejä jotka kulkevat reisitaskuhousuissa ja hupparissa. Siis monimiljonäärejä, ei tyyliin peritty tönö ja läntti metsää.
Sosioekonomista asemaa katseltaessa puolestaan vastauksena, ei ainakaan käytöksestä tai puheesta. Katsotaa vaikka keskisormeakin näyttävää, julkikännäävää ja päällehuutavaa ex-PMää joka kuitenkin on maisteriksi itsensä lukenut.
Duunarius ei lähde Sanna Marinista millään hionnalla. Tuskin hän edes sellaista on koskaan edes tavoitellut. Toivottavasti ei tavoittelekaan mitään Hyacinth Bucketin suomalaisversion elämää, hyvänen aika sentään.
Vierailija kirjoitti:
Puhekielessä sen huomaa välittömästi.
Nykyään on jopa keskiluokasta unohtunut käytöstavat somessa. Se niinkutsuttu suodatin. Kirjoitetaan mitä sylki suuhun tuo välittämästä muiden mielipiteistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen korkeasti koulutettu opettaja. Katson huutokauppakeisaria, helvetin paskoja - käytän kirosanoja - napapiirin sankarit-elokuvia. Halpoja koruja ja liiam tiukkoja vaatteita. Sekoilen tunneilla, puhun epäselvästi. Voisin jatkaa luetteloa koko illan. Olen niin low class kuin tässä maassa voi olla. Taustaltani maaseutulainen, vieläpä savolainen murteineen. Niin että mikä tässä oli ongelma? Sosiaaliluokkani näkyy ihan heti esim. laserleikatuissa korvakoruissani. Tai siinä kuinka taivastelen kalliita hintoja.
Olen köyhä, mutta en kiroile. Akateemisessa perheessä opin jo lapsena, että kiroilu on rumaa ja turhaa eikä kuulu hyviin käytöstapoihin. Minusta kiroilu on junttia.
Arvostan sinua. Minäkään en kiroile. Joskus jopa itken ja sanon suoraan jos loukataan tai on epäoikeudenmukaista tai valehdellaan.
T. Tabula Rasa
Nalle ei kylläkään edusta vanhaa rahaa. Käyttäytyy myös erittäin epä asiallisesti ja halveksivasti monia ihmisiä kohtaan
Suomessa ei välttämättä mitenkään jos on sellainen mysteerinen peruseinari
Jos ihmisellä on korkea sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema, niin hän asuu omistusasunnossa rauhallisella, turvallisella ja viihtyisällä alueella. Ihmisellä on hyvä koulutus ja mieluisa työ. Työssä on haasteita ja työ on arvostettua ja merkityksellistä. Hyvät ansiot mahdollistavat omistusasunnon hankkimisen, koska korkeilla tuloilla pystyy lyhentämään pankkilainan.
Hyväosaisella on usein myös vapaa-ajan asunto ja mahdollisesti sijoitusasunto tai useampia sijoitusasuntoja. Hänellä on mahdollisuus harrastaa ja tehdä itselle mieluisia asioita. Rahaa on niin paljon, että arki ja tulevaisuus on turvattu. Ei tarvitse jatkuvasti murehtia rahasta ja rahan riittävyydestä.
Jos ihmisellä on matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema, niin hän asuu joko vuokra-asunnossa, asumisoikeusasunnossa, osaomistusasunnossa tai huonossa omistuasunnossa. Asuinympäristö voi olla turvaton, rauhaton ja epäviihtyisä. Ei ole tutkintoa tai on vain vähän opintoja. Jos ihminen käy töissä, niin työ on usein henkisesti ja/tai fyysisesti raskasta, haasteetonta, yksitoikkoista ja pakkotahtista. Esimerkiksi matalapalkkainen tehdastyö jossain linjalla. Työajat ovat usein hyvin epämukavat. Työstä maksetaan matalaa palkkaa.
Rahat eivät riitä arjen menoihin. Ei ole varaa harrastaa tai käydä missään. Vapaa-ajan asunnosta tai lomamatkasta voi vain uneksia. Aikaa ja energiaa kuluu kohtuuttomasti kehnon rahatilanteen pohtimiseen.
Työväenluokalla yleistä ryyppääminen, kalja, makkara ja tappeleminen.
Monista vastauksista paistaa suomalaisten ahdasmielisyys ja tuomitseva elämänasenne, mikä on tyypillistä suomalaiselle. Ilmeisesti ollaan kasvettu joko tiukassa uskonnollisessa ilmapiirissä, tai muuten vaan kovan kontrollin alaisena. Koko ajan mielessä, mitä minusta ajatellaan, onko nyt oikeanlaiset vaatteet, onko oikeanmerkkinen käsilaukku tai oikeat kengät. Tuo kaikki kuvastaa heikkoa itsetuntoa. Vaatteilla on helppo jymäyttää. Kun hain ensimmäisiä työpaikkoja, lainasin äidin vaatekaapista kalliin ranskalaisen neuleen, ja sehän tepsi!
Hillitty meikki, ei tatuointeja tai räväköitä kampauksia ja shokkivärejä. Ei tupakkaa ja alkoholinkäyttö maltillista. Ei kiroilla ja muutenkin puhetapa sivistynyt. Tilannetaju hyvä ja kauniit käytöstavat. Ei liian paljastavia tai tiukkoja vaatteita.
Ei näy ihmisessä. Omaisuudessa, kuten kodissa tai autossa voi näkyäkin, mutta ei välttämättä. En ostaisi Vuittonia vaikka olisin miljardööri.
Varallisuus tai sen puute näkyy ihmisessä kerroksellisesti. Esimerkiksi itse muutin köyhästä kodista halpojen ketjuliikkeistä ostettujen rättieni kanssa ja ekat huonekaluni ovat olleet ne Ikean halvimmat siihen aikaan markkinoilla olleet. Paremmin toimeentulevilla on jo kotoa muuttaessaan itsellään laadukkaampia vaatteita ja huonekaluja, ehkäpä vanhempien ostamaa kallista elektroniikkaa. Näitä kaikkia myös hankitaan itsenäistyvälle aikuiselle tukemaan omilleen muuttoa tai vanhemmat antavat omia parempia tavaroita lapselleen hankkiessaan itse uutta. Sitten vanhemmat takaavat asuntolainan tai ovat jopa säästäneet lapselleen rahastoa jo vuosia.
Itse en edes näin reilun 30 vuoden iässä keskituloisena lapsiperheellisenä ole pystynyt hankkimaan keskiluokkaaymboleita itselleni - enkä siis tarkoita pelkästään mitään lokki-valaisinta yms, vaan myös esimerkiksi paremman merkkistä ulkoiluvaatekertaa lasten kanssa puistoiluun. Olen aina vähän sellaisissa sinne päin istuvissa ja toisiinsa sopimattomissa yhdistelmissä, kun aika monelle kelille pitäisi olla omanlaistaan kerrastoa. Tiukkaa tekee edes saada palkasta säästettyä puskuria, että jos pesukone hajoaa.
Erään varakkaamman tuttavaperheen aikuiset lapset sen sijaan downshiftaavat sähköpyörien ja omenalogoisten laitteidensa kanssa, yksi heistä on jopa jättäytynyt pois töistä ja elelee ulkomailla vuorikiipeillen ympäri maailmaa. Itse en voisi tehdä tuollaista valintaa kun ei ole isoa perintöä tulossa. Ja siis kivalta näyttää hänen elämä, joskus olen vaan miettinyt, että tuollainen heittäytyminen vaatisi sellaista turvallisuudentunnetta, mitä minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen rahoitusalalla asiantuntija isossa pörssiyhtiössä ja työni on kansainvälistä.
Palkka on hyvä ja pukeudun pakostakin business tyyliin ja laadukkaasti, mm lempi vaatemerkkini on Suomalainen Andiata.
Minulla on pitkät, hyvinhoidetut hiukset ja kynnet. Hoidatan niitä säännöllisesti,
Luen todella paljon, kotonani on yli 3000 kirjaa ja lähellä sydäntä on etenkin terveet elämäntavat ja historia. Kotiini tulee Helsingin sanomat ja Tiede lehti. Auto on Volvo.
Kotini on Helsingissä meren äärellä ja kotini on sisustettu antiikilla.Seuraan aktiivisesti taloutta ja politiikkaa jo ihan työni takia.
Harrastan urheilua ja ruoanlaittoa. Minulla on palkattu oma PT. Inhoan roskaruokaa. En ole ikinä tupakoinut ja olutta inhoan. Pidän hyvistä viineistä. Olen konservatiivi ja esim maanpuolustushenkinen, mieheni työskentelee Puolustusvoimissa.
Nuorena harrastin kilparatsastusta ja minulla oli kaksi omaa yksityishevosta. Perheeni harrasti purjehdusta.
Teen niitä asioita mistä nautin enkä mene virran mukana.Selkeä alempi keskiluokka. Fitness vain puuttuu. Paljon inhoamista. Näihin inhoamisiin monesti liittyy syömishäiriöt ja muut vastaavat mt-ongelmat.
Kyllä minä harrastan myös Fitnessiä.
PT on Bikinifitness SM-tason kisaaja.
Minulla on mielipiteitä ja sanon suoraan että inhoan tupakointia. Syömishäiriöitä ei ole koska rakastan hyvää ruokaa ja joka viikonloppu syön ja kokkailen jotain hyvää, pääsiäisenä tein karitsan paahtopaistia ja punaviinikastiketta, ja grillattua hummeria, kylkeen hyvää viiniä. Eikä ole mielenterveysongelmia, olen tyytyväinen elämääni ja ihmissuhteisiini.
Kuulostat todella raskaalta kehuskelijalta :D mieluummin viettäisin aikaa jonkun röökaavan lähiön Irman kanssa jolla ei ole yhtä kova todistelun tarve.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen niitä asioita mistä nautin enkä mene virran mukana.Selkeä alempi keskiluokka. Fitness vain puuttuu. Paljon inhoamista. Näihin inhoamisiin monesti liittyy syömishäiriöt ja muut vastaavat mt-ongelmat.
Minulla on mielipiteitä ja sanon suoraan että inhoan tupakointia. Syömishäiriöitä ei ole koska rakastan hyvää ruokaa ja joka viikonloppu syön ja kokkailen jotain hyvää, pääsiäisenä tein karitsan paahtopaistia ja punaviinikastiketta, ja grillattua hummeria, kylkeen hyvää viiniä. Eikä ole mielenterveysongelmia, olen tyytyväinen elämääni ja ihmissuhteisiini.Kuulostat todella raskaalta kehuskelijalta :D mieluummin viettäisin aikaa jonkun röökaavan lähiön Irman kanssa jolla ei ole yhtä kova todistelun tarve.
Kuulostat vain kateelliselta, toiset elää elämäänsä yltäkylläisyydessä toiset ei. Onko se kehuskelua, jos kertoo millaista elämää elää? Saako ääneen sanoa, että asun Eirassa ilman, että se otetaan keulimisena?
Minulla on mielipiteitä ja sanon suoraan että inhoan tupakointia. Syömishäiriöitä ei ole koska rakastan hyvää ruokaa ja joka viikonloppu syön ja kokkailen jotain hyvää, pääsiäisenä tein karitsan paahtopaistia ja punaviinikastiketta, ja grillattua hummeria, kylkeen hyvää viiniä. Eikä ole mielenterveysongelmia, olen tyytyväinen elämääni ja ihmissuhteisiini.