Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
3661/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen korkeasti koulutettu opettaja. Katson huutokauppakeisaria, helvetin paskoja - käytän kirosanoja - napapiirin sankarit-elokuvia. Halpoja koruja ja liiam tiukkoja vaatteita. Sekoilen tunneilla, puhun epäselvästi. Voisin jatkaa luetteloa koko illan. Olen niin low class kuin tässä maassa voi olla. Taustaltani maaseutulainen, vieläpä savolainen murteineen. Niin että mikä tässä oli ongelma? Sosiaaliluokkani näkyy ihan heti esim. laserleikatuissa korvakoruissani. Tai siinä kuinka taivastelen kalliita hintoja.

Vierailija
3662/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tatuoinnit ja naisilla vielä punainen tai violetti tukka.

Itse en kyllä harvoja tatuointeja ottaessasi ajatellut näitä luokkajuttuja ollenkaan.

Olin Suomea kiertävä muusikko, keskiluokkaisesta hyvin toimeentulevasta perheestä.

En nähnyt rokkenrollia luokkajuttuna. Itselle se oli sellainen musajuttu.

Jännä juttu että Suomessa puhutaan sosiaaliluokasta paljon ja usein paheksuen, mutta yhteiskuntaluokka on lähes tabu eikä siitä puhu lähes kukaan. Suunnilleen sama asia.

Se että tulet keskiluokkaisesta perheestä ei tee sinusta keskiluokkaista. Enemmänkin kuulostaa, että olet saanut helpon elämän ja jatkat sitä vasemmistolaisena, jonka tulee saada kaikki tekemättä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3663/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.

No höpsis, kun velkarahalla saa. Eikös keskiluokalla ole tiukkaa, kun on velkaa otettu. Yhteiskuntaluokka ja luokkatausta näkyy eniten käytöstavoissa. 

Vierailija
3664/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen korkeasti koulutettu opettaja. Katson huutokauppakeisaria, helvetin paskoja - käytän kirosanoja - napapiirin sankarit-elokuvia. Halpoja koruja ja liiam tiukkoja vaatteita. Sekoilen tunneilla, puhun epäselvästi. Voisin jatkaa luetteloa koko illan. Olen niin low class kuin tässä maassa voi olla. Taustaltani maaseutulainen, vieläpä savolainen murteineen. Niin että mikä tässä oli ongelma? Sosiaaliluokkani näkyy ihan heti esim. laserleikatuissa korvakoruissani. Tai siinä kuinka taivastelen kalliita hintoja.

Olen köyhä, mutta en kiroile. Akateemisessa perheessä opin jo lapsena, että kiroilu on rumaa ja turhaa eikä kuulu hyviin käytöstapoihin. Minusta kiroilu on junttia. 

Vierailija
3665/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein ällöttävintä ovat ne tatuoinnit. Hyi helvetti. 

Nykyään niitä on kaikilla sosiaaliluokkaan katsomatta. 

Vierailija
3666/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti tapaa alemman sosiaaliluokan ihmisillä karua käytöstä esim kiroilu, tupakointi, kaljoittelu, tatuoinnit yms semmoinen.

Katson itseni kuuluvan alempaan sosiaaliluokkaan, mutta en kiroile, en tupakoi, en kaljoittele, ei tatuointeja, on pitkäaikaisia harrastuksia ja ystäviä on paljon eri sosiaaliluokista.

Vierailija
3667/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska asia tämä sosiaalinen luokka ja status. Nuoriso ihailee niin white- kuin ennen kaikkea black trashia. Ovathan ne kaikkein mielenkiintoisin porukka. Jännämiehiä ja -naisia kalliissa merkkivaatteissa, kokaa nokassa ja bissee  lasissa. 

Itse tulen vanhasta työväenluokasta (jota ei enää ole) ja maaseudulta. Yhdistelmä vasemmistolaisuutta ja liberalismia (kotoa) ja konservatiista ja uskonnollista oikeistolaisuutta (kyläyhteisö). Ja köyhä perhe melko rikkaiden maajussien keskellä, olihan siinä vastakohtaisuutta. 

Vanhemmiten muutto kaupunkiin ja nousu keskiluokkaan koulutuksen ja ansiotulojen kautta, mutta henkisesti ei koskaan. Olen asiantuntijatyössä ja  (tämä on vähän tabu) en voi sietää suurinta osaa sitä keskiluokkaista porukkaa, joiden kanssa joudun/saan palaveerata lähes joka päivä ja tehdä eri projekteja. Minulla on kovin vähän yhteistä heidän kanssaan. Teennäinen ruokien ja ruuanlaiton hehkutus, viinien ja oluiden mystifiointi,  materialismi ja ainainen kilvenkiillotus ja menestyjän esittäminen puuduttaa.  Mutta olen sellainen väliinputoaja, sillä ei löydy hengenheimolaisia oikein ylemmästä eikä alemmasta keskiluokasta. 

Mutta niin on varmaan monella muullakin. Hengenheimolaiset löytyy alakulttuureista ja he voivat tulla mistä yhteiskuntaluokasta tahansa. Minulle pienet yhteisöt muodostuvat mm. tähtitieteen harrastajista, shakkipiireistä, historian harrastajista. 

Vierailija
3668/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkailla tai keskiluokalla on varaa ostaa terveellistä ruokaa. Ja se terveellinen ravinto ei yleensä lihota. Varakas tai keskiluokkainen ei yleensä ole erityisen ylipainoinen.

Minulla on ollut opiskelijanakin varaa terveelliseen ruokaan, kun olen vähän käyttänyt aivojani ja syönyt perinteisesti. 

Niin, terveellisesti syöminen vaatii muutakin kuin rahaa, nimittäin osaamista, ymmärrystä terveellisestä ruokavaliosta, sekä voimavaroja ruoan laittoon ja suunnitteluun - sellaista pääomaa mitä on yleensä enemmän varakkaammilla. Köyhien ongelmat ovat yleensä moninaisia ja usein ongelma ei ole pelkästään raha. Tosin rahalla saa helpommin syötyä terveellisemminkin, kun on varaa ostaa myös sellaista terveellistä ruokaa mitä ei tarvitse alusta asti tehdä itse. 

Terveellisin ruoka on sitä, mikä tehdään alusta asti itse. Ainakin mulla on vähävaraisena ollut aina varaa terveelliseen ruokaan. En juo alkoholia, en meikkaa, en matkustele, en ole autoilija, en koreile vaatteilla, ei ole lemmikkiä, ei ole lapsia ja lähes kaikki raha meneekin ruokaan. 

Vierailija
3669/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen köyhä, mutta en kiroile. Akateemisessa perheessä opin jo lapsena, että kiroilu on rumaa ja turhaa eikä kuulu hyviin käytöstapoihin. Minusta kiroilu on junttia. 

Sähän oot sitten kuin se suomisen olli. Kiltti lammas joka tottelee aikuisenakin kuolleiden vanhempien väitöksiä.

Vierailija
3670/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliluokka näkyy mielestäni yleensä vain käytöstavoissa ja itsevarmuudessa. Vähemmän etuoikeutetuissa perheissä kasvaneita on tuettu vähemmän, eli eivät yhtä itsevarmasti uskalla katsoa silmiin, tervehtiä, selvitä uusista sosiaalisista tilanteista, taikka tavoitella unelmiaan käyttännössä. Sosiaalisissa tilanteissa ei osata aina sanoa jotain mukavaa ja positiivista, vaan saatetaan töksäytellä, mikä johtuu epävarmuudesta ja tottumattomuudesta sujuviin sosiaalisiin tilanteisiin. Hyväkäytösinen, koulutettu ihminen ei tästä tietenkään ketään rankaise, vaan koittaa rentouttaa ja olla mukava ja nolaamatta tyyppiä, joka tuntee itsensä epävarmaksi.

Vierailija
3671/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksesta ja sosiaaliluokasta huolimatta ihminen ei ole robotti.

Olemme TABULA RASA johon kohtalo piirtää viivan!

Minä olen mikä olen, maisterikin. Aika tyylikäskin työttömyydestä huolimatta ja repussani on vaikka mitä. Mitä vanhemmaksi tulen sitä vähemmän minua kiinnostaa mitä muut minusta ajattelevat. Olen kokenut paljon mutta sydämeni on lämmin.

Vierailija
3672/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varakkailla tai keskiluokalla on varaa ostaa terveellistä ruokaa. Ja se terveellinen ravinto ei yleensä lihota. Varakas tai keskiluokkainen ei yleensä ole erityisen ylipainoinen.

Minulla on ollut opiskelijanakin varaa terveelliseen ruokaan, kun olen vähän käyttänyt aivojani ja syönyt perinteisesti. 

Niin, terveellisesti syöminen vaatii muutakin kuin rahaa, nimittäin osaamista, ymmärrystä terveellisestä ruokavaliosta, sekä voimavaroja ruoan laittoon ja suunnitteluun - sellaista pääomaa mitä on yleensä enemmän varakkaammilla. Köyhien ongelmat ovat yleensä moninaisia ja usein ongelma ei ole pelkästään raha. Tosin rahalla saa helpommin syötyä terveellisemminkin, kun on varaa ostaa myös sellaista terveellistä ruokaa mitä ei tarvitse alusta asti tehdä itse. 

Terveellisin ruoka on sitä, mikä tehdään alusta asti itse. Ainakin mulla on vähävaraisena ollut aina varaa terveelliseen ruokaan. En juo alkoholia, en meikkaa, en matkustele, en ole autoilija, en koreile vaatteilla, ei ole lemmikkiä, ei ole lapsia ja lähes kaikki raha meneekin ruokaan. 

Keskiluokkaa tuskin olet, mutta tärkeämpää ilman luokkastatusta on se että olet onnellinen.

Vierailija
3673/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliluokka näkyy mielestäni yleensä vain käytöstavoissa ja itsevarmuudessa. Vähemmän etuoikeutetuissa perheissä kasvaneita on tuettu vähemmän, eli eivät yhtä itsevarmasti uskalla katsoa silmiin, tervehtiä, selvitä uusista sosiaalisista tilanteista, taikka tavoitella unelmiaan käyttännössä. Sosiaalisissa tilanteissa ei osata aina sanoa jotain mukavaa ja positiivista, vaan saatetaan töksäytellä, mikä johtuu epävarmuudesta ja tottumattomuudesta sujuviin sosiaalisiin tilanteisiin. Hyväkäytösinen, koulutettu ihminen ei tästä tietenkään ketään rankaise, vaan koittaa rentouttaa ja olla mukava ja nolaamatta tyyppiä, joka tuntee itsensä epävarmaksi.

Hyvin koulutettu ja käytöstavat sisäistänyt ihminen ei hauku ja töksäyttele takaisin, jos joku haukkuu tai on jollain tavalla asiaton. Itse esitän silloin kivaa ja kohteliasta, vaikka ei aina tekisi mieli. En välttämättä silloin huomauta huonosti käyttäytyvän käytöksestä mitään, vaan poistun vaan paikalta. 

Vierailija
3674/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokkaa tuskin olet, mutta tärkeämpää ilman luokkastatusta on se että olet onnellinen.

En ole keskiluokkainen, mutta itsellä on akateeminen koulutus ja arvostettu ammatti kyllä. Olen ollut jonkin aikaa ravintola-alan koulutuksessa ennen kuin menin yliopistoon ja ehkä olen keskiverto kansalaista innokkaampi kokkaaja aina ollut, niin se ei katso tulotasoa vaan rahat menee ruokaan ja muusta tingitään. 

Vierailija
3675/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska asia tämä sosiaalinen luokka ja status. Nuoriso ihailee niin white- kuin ennen kaikkea black trashia. Ovathan ne kaikkein mielenkiintoisin porukka. Jännämiehiä ja -naisia kalliissa merkkivaatteissa, kokaa nokassa ja bissee  lasissa. 

Itse tulen vanhasta työväenluokasta (jota ei enää ole) ja maaseudulta. Yhdistelmä vasemmistolaisuutta ja liberalismia (kotoa) ja konservatiista ja uskonnollista oikeistolaisuutta (kyläyhteisö). Ja köyhä perhe melko rikkaiden maajussien keskellä, olihan siinä vastakohtaisuutta. 

Vanhemmiten muutto kaupunkiin ja nousu keskiluokkaan koulutuksen ja ansiotulojen kautta, mutta henkisesti ei koskaan. Olen asiantuntijatyössä ja  (tämä on vähän tabu) en voi sietää suurinta osaa sitä keskiluokkaista porukkaa, joiden kanssa joudun/saan palaveerata lähes joka päivä ja tehdä eri projekteja. Minulla on kovin vähän yhteistä heidän kanssaan. Teennäinen ruokien ja ruuanlaiton hehkutus, viinien ja oluiden mystifiointi,  materialismi ja ainainen kilvenkiillotus ja menestyjän esittäminen puuduttaa.  Mutta olen sellainen väliinputoaja, sillä ei löydy hengenheimolaisia oikein ylemmästä eikä alemmasta keskiluokasta. 

Mutta niin on varmaan monella muullakin. Hengenheimolaiset löytyy alakulttuureista ja he voivat tulla mistä yhteiskuntaluokasta tahansa. Minulle pienet yhteisöt muodostuvat mm. tähtitieteen harrastajista, shakkipiireistä, historian harrastajista. 

Ehkä on aika yleistä, että keskiluokkainen ei samaistu keskiluokkaan ja kokee putoavansa jonnekin luokkien väliin. Mutta esim. meillä töissä akateemiset asiantuntijat kiroilevat hyvin estottomasti, ja tatuointejakin löytyy useammalta. Meitä yhdistää ehkä tietty 'maalaisuus', jossa ylemmän keskiluokan hienostuneisuus ei oikeastaan ole hyve. Itse ärsyynnyn ja tunnen olevani väärässä paikassa, kun keskustelu alkaa mennä tietyn muotin mukaiseksi, tyyliin tavoitteelliset urheiluharrastukset, lasten menestys, kulinaariset kokkaukset.

Vierailija
3676/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Akateeminen mutta inhoan tauointeja, olutta, väkeviä, tupakanpolttoa.

Olen rahoitusalalla asiantuntija isossa pörssiyhtiössä ja työni on kansainvälistä.

Palkka on hyvä ja pukeudun pakostakin business tyyliin ja laadukkaasti, mm lempi vaatemerkkini on Suomalainen Andiata.

Minulla on pitkät, hyvinhoidetut hiukset ja kynnet. Hoidatan niitä säännöllisesti,

Luen todella paljon, kotonani on yli 3000 kirjaa ja lähellä sydäntä on etenkin terveet elämäntavat ja historia. Kotiini tulee Helsingin sanomat ja Tiede lehti. Auto on Volvo.

Kotini on Helsingissä meren äärellä ja kotini on sisustettu antiikilla.

Seuraan aktiivisesti taloutta ja politiikkaa jo ihan työni takia.

Harrastan urheilua ja ruoanlaittoa. Minulla on palkattu oma PT. Inhoan roskaruokaa. En ole ikinä tupakoinut ja olutta inhoan. Pidän hyvistä viineistä. Olen konservatiivi ja esim maanpuolustushenkinen, mieheni työskentelee Puolustusvoimissa.

Veganismi, sivariin ja vihervasemmistolaisuus on minulle vierasta.

Nuorena harrastin kilparatsastusta ja minulla oli kaksi omaa yksityishevosta. Perheeni harrasti purjehdusta.

Oppera ja klassinen musiikki on lähellä sydäntäni. Inhoan Tositeeveetä.

En tiedä mihin luokkaan kuulun enkä välitä siitä.

Teen niitä asioita mistä nautin enkä mene virran mukana.

Vierailija
3677/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen rahoitusalalla asiantuntija isossa pörssiyhtiössä ja työni on kansainvälistä.

Palkka on hyvä ja pukeudun pakostakin business tyyliin ja laadukkaasti, mm lempi vaatemerkkini on Suomalainen Andiata.

Minulla on pitkät, hyvinhoidetut hiukset ja kynnet. Hoidatan niitä säännöllisesti,

Luen todella paljon, kotonani on yli 3000 kirjaa ja lähellä sydäntä on etenkin terveet elämäntavat ja historia. Kotiini tulee Helsingin sanomat ja Tiede lehti. Auto on Volvo.

Harrastan urheilua ja ruoanlaittoa. Minulla on palkattu oma PT. Inhoan roskaruokaa. En ole ikinä tupakoinut ja olutta inhoan. Pidän hyvistä viineistä. Olen konservatiivi ja esim maanpuolustushenkinen, mieheni työskentelee Puolustusvoimissa.

Nuorena harrastin kilparatsastusta ja minulla oli kaksi omaa yksityishevosta. Perheeni harrasti purjehdusta.

Selkeä alempi keskiluokka. Fitness vain puuttuu. Paljon inhoamista. Näihin inhoamisiin monesti liittyy syömishäiriöt ja muut vastaavat mt-ongelmat. 

Vierailija
3678/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten noihin töihin pääsee olematta akateeminen ja osaamatta oikeinkirjoitusta?

Vierailija
3679/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä jos on merkonomi tai tradenomi, ja se asiantuntijatyö on sihteerin työtä, jonka nimikettä on hieman kaunisteltu.

Vierailija
3680/5592 |
12.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä jos on merkonomi tai tradenomi, ja se asiantuntijatyö on sihteerin työtä, jonka nimikettä on hieman kaunisteltu.

Omassa yksikössä ei ole enää olemassa sihteerin töitä. Pomot hoitavat itse matkalaskunsa ja lentolippujen /hotellin tilaamiset. Ihan olen edennyt paskatöistä asiantuntijaksi. Olen kymmenessä vuodessa edennyt ja saanut monia palkankorotuksia uusien töiden myötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan