Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tietää tämän itsekin koska olen menestynyt ja hyvätuloinen. Näytän kuitenkin perus setämieheltä vaikka käytän merkkivaatteita ja ainakin pyrin olemaan aina huoliteltu. Saisin varmasti paremmin pesää jos naiset tajuaisivat kuinka varakas olen.
Eihän se riitä jos olet pullahtanut plösö merkkivaatteissa. Laihduta ja treenaa ittes kuntoon. Kapeeta vyötäröö, leveitä harteita, posket lommolla ja sitä rataa...
Mutta kun en ole. Olen hyvässä tikissä. Tietysti olen, miksi tuhoaisin terveyteni enkä pystyisi nauttimaan varallisuudestani mahdollisimman pitkään.
Nykyään kerrostalojen saneeraus putkarit hankkii urakka hommissa isoissa kaupungeissa enemmän kun kansanedustajat ilman että tarvii nuolla kennenkään persettä.
Aika montaa yliopisto turhaketta vituttaa kun tavan putkari nyhtää 7-9 tonnin liksaa kk, ja tähän verottomat matka ja päivärahat päälle.
Sosioekonominen asema merkkaa hyvin paljon miten esim sinua kohdellaan työelämässä ja miten esim esimiehet ja pomot kohtelee sinua..hyvän sosioekonominen taustan omaavia kohdellaan tasavertaisina mutta huonoa kohdellaan alentavasti..
Hyvä sosioekonominen asema tulee paljolti jo syntymälahjana esimm vauraat ja hyvässä asemassa olevat vanhemmat ja silmää tekevät sosiaalinen verkosto päätettävissä asemassa olevien kanssa....tästä muodostuu sosioekonominen asema
Vierailija kirjoitti:
Rikas voi pukeutua vaatimattomasti mutta sosioekonominen asema paistaa läpi muusta olemuksesta ...siitä näkee että iho on hoidettu ja ryhdikäs kroppa on kuntosalilta ja lenkkipolulta hankittu ja ruskettunut iho ei ole asfaltti ihottumaa ja hampaat kiiltää valkoisena ja hiukset hoidettu ja käsistä näkee paljon mitä niillä on käsitelty
Tämä. Peesi.
Vierailija kirjoitti:
Rikas voi pukeutua vaatimattomasti mutta sosioekonominen asema paistaa läpi muusta olemuksesta ...siitä näkee että iho on hoidettu ja ryhdikäs kroppa on kuntosalilta ja lenkkipolulta hankittu ja ruskettunut iho ei ole asfaltti ihottumaa ja hampaat kiiltää valkoisena ja hiukset hoidettu ja käsistä näkee paljon mitä niillä on käsitelty
Ei kyllä kropasta huomaa. Kuntosalille on köyhälistölläkin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Sosioekonominen asema merkkaa hyvin paljon miten esim sinua kohdellaan työelämässä ja miten esim esimiehet ja pomot kohtelee sinua..hyvän sosioekonominen taustan omaavia kohdellaan tasavertaisina mutta huonoa kohdellaan alentavasti..
Hyvä sosioekonominen asema tulee paljolti jo syntymälahjana esimm vauraat ja hyvässä asemassa olevat vanhemmat ja silmää tekevät sosiaalinen verkosto päätettävissä asemassa olevien kanssa....tästä muodostuu sosioekonominen asema
Huomasin tämän itse hyvin vahvasti työskennellessäni yrityselämässä alemman sosioekonominen aseman omaavana..yritysjohdolle olin ilmaa mutta bätttre Folke ruotsinkieliset sai taputusta olalle jotka pomot aina esitteli yritysvieraille....konkreettisesti tuli huomattua mitä tarkoittaa huono sosioekonominen asema vaikka koulutustaso olis sama
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kerrostalojen saneeraus putkarit hankkii urakka hommissa isoissa kaupungeissa enemmän kun kansanedustajat ilman että tarvii nuolla kennenkään persettä.
Aika montaa yliopisto turhaketta vituttaa kun tavan putkari nyhtää 7-9 tonnin liksaa kk, ja tähän verottomat matka ja päivärahat päälle.
Kukahan noita remontteja kohta maksaa, 5000 ihmistä kuolee kuukaudessa ja nuorempi sukupolvi on palkattomissa työkokeiluissa.
No, vaatteet on ne mitä ihmiset näkevät. En ole nähnyt yhdenkään työkaverin kotia.
Vierailija kirjoitti:
No, vaatteet on ne mitä ihmiset näkevät. En ole nähnyt yhdenkään työkaverin kotia.
Ja kun menet kauppaan niin ihmiset näkevät vaatteesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä on ulkoisilla asioilla, jos sisäiset on pielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkitystä on ulkoisilla asioilla, jos sisäiset on pielessä?
Miten niin pielessä. Ei kaikki tykkää samoista asioista kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissäkin näkee vain ihmisten vaatteet ja loppujen lopuksi töissä vietetään paljon aikaa, yleensä 8 h päivä.
Myös vuokralla asuva voi olla onnellinen ja hyvässä parisuhteessa.
Minä olen aina tykännyt vaatteista ihan pienestä pitäen ja se on Suomessa ihmisille vaikea pala, heidän mielestä kaikkien pitää tykätä vain asunnoista.
No, eikö ole hyvä, että joku pitää vaatekauppojakin pystyssä?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina tykännyt vaatteista ihan pienestä pitäen ja se on Suomessa ihmisille vaikea pala, heidän mielestä kaikkien pitää tykätä vain asunnoista.
Ja se, että tykkään vaatteista ei ole pröystäilyä vaan sama asia, kun jotkut miehet tykkäävät moottoripyöristä tai autoista.
Vaatteet on se minun juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se, että tykkään vaatteista ei ole pröystäilyä vaan sama asia, kun jotkut miehet tykkäävät moottoripyöristä tai autoista.
Se on vähän niinkuin Latela, jossa tykätään korjata autoja. Minä tykkään vaatejutuista, ostan niitä kaupoista ja kirpputoreilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla asuvat kulkevat sillein selvästi havaittavassa henkisessä kyyryssä, anteeksi kun olen olemassa häpeä näkyy kauaksi.
Me asutaan vuokralla, mutta puoliso ainoa lapsi ja hänen vanhemmilla omakotitalo, mökki meren rannalla sekä 1/4 osa perikunnan talosta johon kuuluu metsää ja peltoa.
Ja mun vanhemmilla omakotitalo ja 2 mökkiä.Moni suomalainen on tyhmä, he kuvittelevat, että työttömän vanhemmat on myös olleet työttömiä ja että työttömän sukulaiset on työttömiä. Luojan kiitos ei työhaastatteluissa kysytä sukulaisista, mulla on sisar poliitikkona. Olen ollut siitä kyllä hiljaa esim. palkkatukityössä, koska silloin kuulen yksikön johtajan ja muiden työntekijöiden oikeat mielipiteet kaunistelematta.
Tämä on kyllä tullut huomattua luokkaretken alaspäin tehneenä.
Jos olet pitkäaikaistyötön, niin jengi olettaa että olet työttömän yksinhuoltaäidin lapsi Kontulasta.
Perinnön mukana tuli vajaa tuhat valokuvaa lapsuudesta. Voin todistaa, ettei ihan täsmää oletus huonoista lähtökohdista:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on ihan sama onko miehellä Mersu vai Toyota, jos se vaan vie minut kirpputoreille ja vaateliikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varallisuus tai sen puute näkyy ihmisessä kerroksellisesti. Esimerkiksi itse muutin köyhästä kodista halpojen ketjuliikkeistä ostettujen rättieni kanssa ja ekat huonekaluni ovat olleet ne Ikean halvimmat siihen aikaan markkinoilla olleet. Paremmin toimeentulevilla on jo kotoa muuttaessaan itsellään laadukkaampia vaatteita ja huonekaluja, ehkäpä vanhempien ostamaa kallista elektroniikkaa. Näitä kaikkia myös hankitaan itsenäistyvälle aikuiselle tukemaan omilleen muuttoa tai vanhemmat antavat omia parempia tavaroita lapselleen hankkiessaan itse uutta. Sitten vanhemmat takaavat asuntolainan tai ovat jopa säästäneet lapselleen rahastoa jo vuosia.
Itse en edes näin reilun 30 vuoden iässä keskituloisena lapsiperheellisenä ole pystynyt hankkimaan keskiluokkaaymboleita itselleni - enkä siis tarkoita pelkästään mitään lokki-valaisinta yms, vaan myös esimerkiksi paremman merkkistä ulkoiluvaatekertaa lasten kanssa puistoiluun. Olen aina vähän sellaisissa sinne päin istuvissa ja toisiinsa sopimattomissa yhdistelmissä, kun aika monelle kelille pitäisi olla omanlaistaan kerrastoa. Tiukkaa tekee edes saada palkasta säästettyä puskuria, että jos pesukone hajoaa.
Erään varakkaamman tuttavaperheen aikuiset lapset sen sijaan downshiftaavat sähköpyörien ja omenalogoisten laitteidensa kanssa, yksi heistä on jopa jättäytynyt pois töistä ja elelee ulkomailla vuorikiipeillen ympäri maailmaa. Itse en voisi tehdä tuollaista valintaa kun ei ole isoa perintöä tulossa. Ja siis kivalta näyttää hänen elämä, joskus olen vaan miettinyt, että tuollainen heittäytyminen vaatisi sellaista turvallisuudentunnetta, mitä minulla ei ole.
Ehkä se on just tuo mielentila ja luottamus. Kun on aina ollut rahaa, ei voi kuvitellakaan sellaista tilannetta, että joskus ei olisi. Mutta jos on kotoisin köyhistä oloista, niin vielä opiskelujen jälkeenkin, keskiluokkaistuneena, varoo ettei tipahda uudelleen köyhyyteen.
Juurikin näin. Ja myös köyhemmistä oloista kun nousee keskiluokan tuloihin kokee aina olevansa kuitenkin ulkopuolinen ja niiden keskiluokkaisten statussymbolien hankkiminen on vaikeampaa.
Täällä monet sanoo, että rikkailla ei ole tekoripsiä ym, mutta rikkaat pystyy tekemään oikeasti huomaamattomampia kauneusoperaatioita sekä ylläpitämään kalliita kosmetologirutiineja ym, eli näyttävät luonnollisesti kauniimmilta, vaikka ulkonäköön palaa rahaa.
Ainut yhdistävä tekijä minkä keksin, on tiettty rento itsevarmuus mikä ei todellakaan tarkoita mitään öykkäröintiä.