Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
3261/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat olivat ehkä joskus ylempänä, eivät todella ole enää. Ei kymmeniin, kymmeniin vuosiin. Työläisiä ovat.

Sosiaaliluokka todella näkyy ihmisessä. Itse kuulun heittämällä ylempään luokkaan, ja huomaan kyllä alemman luokan äkkiä: jopa tapa liikkua, puhua, eleet, kasvonilmeet - siis yksinkertaisesti käytös ja olemus. En puhu vaatteista, ne eivät kerro ihmisestä juuri mitään. Lainarahalla saa varatonkin kalliita logovaatteita, joita oikeasti yläluokkaiset karttavat.

Itse liikun mm. suurlähetystöissä, maailmalla, hyvissä piireissä, kulttuuria, kielitaitoa, sivistystä. En katso muita alaspäin, minkä sille itse mahtaa. Aina ei voi tehdä luokkahyppyä.

Tunnistan kyllä nämä ns. pyrkyrit kaukaa. Pelkkä varakkuus ei tee yläluokkaa, valitettavasti, vaikka moni eritoten nainen haluaakin niin ajatella. Varakas mies tekee muka heistäkin "hienoja". Ei tee, ei siitä miehestäkään. Olen muuten nainen itsekin.

Luulen, että kommenttisi tulee ärsyttämään monia.

Minusta puolisot eivät välttämättä kuulu samaan sosioekonomiseen luokkaan, vaikka tässä keskustelussa monet niputtavat pariskunnan. En ymmärrä, miten kumppanini status voisi nostaa omaani.  Olemme seurustelleet reilun vuoden ja vaikka kihlautuisimme tai solmisimme avioliiton, kokisin osittain jopa luopuvani omasta identiteetistäni, jos luokittelisin itseni kumppanin sosioekonomisen taustan mukaan.

Vierailija
3262/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaaliluokka ei kyllä näy kaikkien kohdalla. Meitä on niin monenlaisia. On "hyvin" koulutettu ja tienaa hvyin mutta voi olla ihan täys sivistymätön mulkku ja pukeutuu vaikka kuinka. Ja sitten on näitä "kouluttamattomia" joilla voi olla todella hyvä yleissivistys ja pukeutuvatkin siististi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3263/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

asdfasdfasdfasf kirjoitti:

Sosiaaliluokka ei kyllä näy kaikkien kohdalla. Meitä on niin monenlaisia. On "hyvin" koulutettu ja tienaa hvyin mutta voi olla ihan täys sivistymätön mulkku ja pukeutuu vaikka kuinka. Ja sitten on näitä "kouluttamattomia" joilla voi olla todella hyvä yleissivistys ja pukeutuvatkin siististi

Sosiaaliluokka ei kerro sitä onko joku mulkku vai ei, se on vain kuvaus yhteiskunnallisesta asemasta.

Vierailija
3264/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat olivat ehkä joskus ylempänä, eivät todella ole enää. Ei kymmeniin, kymmeniin vuosiin. Työläisiä ovat.

Sosiaaliluokka todella näkyy ihmisessä. Itse kuulun heittämällä ylempään luokkaan, ja huomaan kyllä alemman luokan äkkiä: jopa tapa liikkua, puhua, eleet, kasvonilmeet - siis yksinkertaisesti käytös ja olemus. En puhu vaatteista, ne eivät kerro ihmisestä juuri mitään. Lainarahalla saa varatonkin kalliita logovaatteita, joita oikeasti yläluokkaiset karttavat.

Itse liikun mm. suurlähetystöissä, maailmalla, hyvissä piireissä, kulttuuria, kielitaitoa, sivistystä. En katso muita alaspäin, minkä sille itse mahtaa. Aina ei voi tehdä luokkahyppyä.

Tunnistan kyllä nämä ns. pyrkyrit kaukaa. Pelkkä varakkuus ei tee yläluokkaa, valitettavasti, vaikka moni eritoten nainen haluaakin niin ajatella. Varakas mies tekee muka heistäkin "hienoja". Ei tee, ei siitä miehestäkään. Olen muuten nainen itsekin.

Opettajat eivät kylläkään ole työväenluokkaa. Keskiluokassa tukevasti ovat.

Vierailija
3265/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi kaikille luokille: elämä on lyhyt. Nauttikaa jokaisesta päivästä vertaamatta itseänne muihin. Tehkää ja harrastamaa mikä kiinnostaa, etsitä mikä on hienoa. Olette hyviä juuri itsenänne. Hyvää joulua

Vierailija
3266/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alempaa keskikuokka

Vierailija
3267/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajia ei parane niputtaa. Yliopisto-opettaja on aika eri juttu kuin vaikkapa peruskoulun opettaja.

Vierailija
3268/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tatuoinnit ei kyllä kerro nykyään mitään sosiaaliluokasta. Ehkä aikaisemmin, mutta nykyään kyllä kaikilla on niitä.

Vierailija
3269/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tatuoinnit ei kyllä kerro nykyään mitään sosiaaliluokasta. Ehkä aikaisemmin, mutta nykyään kyllä kaikilla on niitä.

Ei niitä vaan kaikilla ole. Elät liiaksi omassa kuplassasi jos uskot että kaikilla on.

Kyse on siitä, mitä arvostetaan. Ylempi keskiluokka ei arvosta tatuointeja. Eikä räikeitä hiuksia. 

Vierailija
3270/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edellisen lisäyksenä: juristit ja lääkärit eivät ole yläluokkaa.

Lääkäri on keskiluokkaa ja nykypäivän hyvin koulutettu duunari. Työstäni puuttuu kokonaan autonomia, ja se on tyypillinen duunariammatin piirre. Muut ammattiryhmät johtavat meitä enenevässä määrin.

Vierailija
3271/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläluokkaisten vanhemmat vievät lapsensa konservatorioon.

Keskiluokkaisten lapset haluavat lätkää pelaamaan.

Alaluokkaisten lapset notkuvat ostarilla.

Ihanko näin? Duunarivanhempani laittoivat kaikki lapsensa konsikseen ja musiikkiluokille soittamaan ja laulamaan, eikä niiden muidenkaan vanhemmat mitään yläluokkaisia olleet.

Ihan mielenkiinnolla seuraan tätä teidän musiikkiopistokeskustelua. Olen musiikkiopiston opettaja. minusta olette molemmat oikeassa. Tällä alalla on pitkään tiedostettu että oppilaat tulevat yleensä keskimääräistä korkeammista soso-ekonomisen aseman perheistä, ja monissa, varsinkin kaupunkien omistamissa, musiikkiopistoissa tämän ongelman korjaamiseksi on tehty paljon työtä. Jos jossain musiikkiopistossa oppilaat tulevat tasaisesti kaikista sosiaaliluokista samassa suhteessa, mitä kaupungissa asukkaat edustavat, niin kyllä tuo kaupunki on silloin tehnyt tosi hienoa työtä tämän asian eteen. 

Vähän kuitenkin epäilen, että ne ihan alimmat luokat kuten työttömien, sairaseläkeläisten ja elämäntapapummien perheistä tulevat lapset ovat ehkä kuitenkin aliedustettuina? Musiikkiopisto yleensä kuitenkin vaatii myös perheen aikuisilta panostusta, johon kaikissa perheissä ei välttämättä ole voimavaroja. 

Vierailija
3272/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eipä paljon linnan juhlissa näkynyt näitä. tietysti jollain on varmasti joku pieni jossain, mutta mitään kaula- tai naamatatuointeja ei ole todellakaan jokaisella.

kyllä ne jotain kertoo. usein nämä erot on aika pieniä, mutta silti ne on olemassa. ihan tavistenkin keskuudessa vähän huonommissa piireissä voidaan mennä narutopissa anoppilaan, kun taas astetta keskiluokkaisemmissa piireissä laitetaan joku vähän peittävämpi paita.

Vierailija
3273/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmissa luokissa elämä on kevyttä ja positiivista. Raha ei tee onnelliseksi, mutta kun toimeentuloa ei tarvitse koskaan miettiä ja voi käyttää palveluja arkiaskareissa, jää energiaa mm. kulttuuriin ja itsensä totettamiseen ja kehittämiseen. Jaksan olla huolehtiva perheenäiti kolmelle koululaisellemme ja kaikin puolin hyvä ja rakastava puoliso sen lisäksi, että olen vaativassa ammatissa. Olen vasta viime aikoina sisäistänyt miten etuoikeutettu olen ollut jo lapsesta saakka.

Tärkeää on siirtää tämä hyvinvointi ja henkinen pääoma seuraavalle polvelle! En koskaan mieti sitä miltä elämämme vaikuttaa ulospäin. Se ei ole merkityksellistä.

Vierailija
3274/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajia ei parane niputtaa. Yliopisto-opettaja on aika eri juttu kuin vaikkapa peruskoulun opettaja.

Luokka-asemaltaan? Aineenopettaja ansaitsee yleensä enemmän kuin yliopistolla opettava.

Vierailija
3275/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä vaan kaikilla ole. Elät liiaksi omassa kuplassasi jos uskot että kaikilla on.

Kyse on siitä, mitä arvostetaan. Ylempi keskiluokka ei arvosta tatuointeja. Eikä räikeitä hiuksia. 

Ylempi keskiluokka pitää sisällään monenlaisia ihmisiä. Tosin 'arvostaminen' on outo termi tatuoinneista puhuttaessa. Niistä voi tykätä tai olla tykkäämättä ilman arvottamista, paitsi av:lla.

Vierailija
3276/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen oppinut kotoa, että yhteiskuntaluokka ei ole sellainen asia, johon kiinnitetään huomiota. Periaate oli, että kaikkia kohdellaan samalla lailla, taustasta huolimatta. Papistoa, porvaristoa ja akateemista oli meidän suvussa, koulutusta ainakin 1800-luvun puolivälistä alkaen, ehkä sieltä tulee tuo, ei haluttu asettua kenenkään yläpuolelle.

Heh, mikäs sinusta sitten tuli isona?

Meidän naapurimme "rikas mutta sivistymätön" isä ja äiti kielsivät tyärtään leikkimästä talkkarin lapsen kanssa. Mutta sittenpä tämä "parempi" tyttö saikin Helsingin rikkaimpiin kuuluvan miehen.

Meitä ei vanhemmat (ylempää keskiluokkaa eikä sitten yhtään olevinaan parempia kuin muut) eivät nähneet eroa ihmisissä eivätkä kieltäneet meitä leikkimästä myös köyhempien kanssa.

Tuloksena oli, että tipahdimme sitten "rikkaiden" porukasta.

Vanha raha onneksi ei kieltänyt meitä...

Hyvä pointti. Minäkin olen pistänyt merkille, että juuri omalla kovalla työllään ylempään keskiluokkaan nousseet näkevät paljon vaivaa että turvaavat lastensa pysymisen ylemmässä keskiluokassa. Esimerkiksi valitsevat heille sopivia kavereita, harrastuksia ja kouluja, ja käyttävät paljon energiaa kuljettamiseen. 

Mutta kultalusikka suussa syntyneet (kuten omat vanhempani) ovat rennompia näissä asioissa. Kyllä hekin kannustivat harrastuksiin ja lukioon, mutta asenne oli kuitenkin rennompi, kaverit sai itse valita, ja harrastuksia sai olla monta ja niitä sai vaihtaa. Meidän kolmesta lapsesta kaksi on tohtoreita ja yksi on jo ehtinyt myydä yrityksensä ja elelee paratiisisaarella. Puolisot on valittu sydämellä. 

Vierailija
3277/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokka on tosi monisyinen asia ja paljon muutakin kuin se, paljonko joku tienaa tai mitä tekee työkseen. Luokkajako ei myöskään ole niin yksinkertainen kuin työväenluokka-keskiluokka-yläluokka vaan sinne mahtuu kaikkea muutakin sekaan.

Pierre Bourdieu on yksi luokan teoretisoinnin klassikko, joka on tehnyt tunnetuiksi sellaisia luokkaan liittyviä käsitteitä kuin maku, habitus ja pääoma (joka voi olla muutakin kuin taloudellista). Mars vain kirjastoon, jos luokka-analyysi kiinnostaa!

Vierailija
3278/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylempi keskiluokka pitää sisällään monenlaisia ihmisiä. Tosin 'arvostaminen' on outo termi tatuoinneista puhuttaessa. Niistä voi tykätä tai olla tykkäämättä ilman arvottamista, paitsi av:lla.

Minusta ylempi keskiluokka on kaikista yhteiskuntaluokista yhdenmukaisin ja ahtain. Myös alempi keskiluokka on mielipiteiltään usein tiukka, mutta se ei ole niin yhtenäinen, vaan siihen kuuluu perinteisiä duunareita ja alempia toimihenkilöitä, joilla voi olla hyvinkin erilaiset arvostukset. Mutta alin ja ylin luokka ovat keskiluokkaan verrattuna tosi vapaamielisiä. 

Vierailija
3279/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokka-asemaltaan? Aineenopettaja ansaitsee yleensä enemmän kuin yliopistolla opettava.

Aineenopettajat ovat tyypillisesti maistereita,  yliopistoväki lisureita tai tohtoreita.

Vierailija
3280/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elät kuplassa. Ylemmässä keskiluokassa niitä ei edelleenkään näe. Joko niitä ei ole, tai ne töissä peitetään tarkasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän