Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
3241/5592 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin 80-luvun juppikaudella tuoretta täysikäisyyttä ja saan siitä tiettyä vertaisarviointipohjaa tähän keskusteluun. Nimittäin kenenkään ei TARVINNUT esittää köyhää, nimenomaan esittää, tarkoitan paljastaa. Bensisten karvalakkikahviloissa ym vallitsee nyt mielestäni suorastaan köyhyys-ja kurjuuskilpailu kenellä menee huonoiten. Se on toki halpa ja helppo harrastus.Tuskin kukaan meistä kaveriporukasta oli mistään hienosti piireistä ja rikkaista perheistä. Silti kuljettiin siisteissä vaatteissa ja usein oli joka iikalla merkkiä päällä. Oma rahatalouteni toki kukoisti kun painoin kolmea duunia mutta parikymppisenä jaksoi ja lisäksi käytiin viihteellä ja ajeltiin hupia tankkitolkulla. Siihen aikaan kaikkein kovin juttu oli ostaa laatua, käytännössä merkkivaatteita joista irrotettiin näkyvät merkit, millä tehtiin pesäeroa piraattikopioihin!

Vierailija
3242/5592 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin uskoisin, että tässä on lueteltu myös asioita, joihin jo maakunta ja asuinpaikkakohtaiset erot vaikuttaa paljon koulutustaustaa ja luokkaa enemmän. Esimerkiksi itse asutaan ison kaupungin vieressä omakotialueella jossa on paljon isoja omakotitaloja ja ainakin osittain korkeasti koulutettua porukkaa. Kyllä pihalla touhutaan urheiluvaatteissa ihan luokkaan katsomatta ja esimerkiksi tähän aikaan vuodesta ei kukaan lähde tekemään lumitöitä villakangastakissa. Vastaavasti lapsien kuskaaminen, kaupassa käynti ym arkiaskareet tapahtuu käytännöllisemmissä vaatteissa, mitkä on poikkeuksetta silti siistit ja kalliitkin. Kaupunkien keskustoissa asuvilla varmasti tiettyssä luokassa sitten enemmän sitä villakangastakkia päällä ja esim pipoa pidetään epäsiistinä asusteena. 

No miten tämä nyt liittyi yhtään mihinkään?

Omakotitalon pihalla kolataan lunta käytännöllisissä vaatteissa. Niin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3243/5592 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua on hauska lukea, luulen että täällä on joku muukin aatelinen. Haluan lisätä että se ei ole minun elämässäni auttanut eikä aukonut ovia vaan tehnyt asioita jopa hankalammaksi. Mutten edes halua mitään handicappia tai oikotietä, haluan itse ansaita mitä tuleman pitää ja rakentaa elämäni omin käsin eikä ratsastaa suvun nimellä ja rahoilla. Tajuan oman arvoni sen pohjalta mitä itse saan aikaan, luultavasti tällaista ajattelua olen saanut kasvatuksessa ja se sopii minulle. Lähtökohdat kullakin mutta ihmettelen maksaako se köyhälle mitään kasvattaa lastaan arvostamaan itseään ja aikaansaannoksiaan. Meillähän voi myös käytännössä ilmaiseksi lukea insinööriksi.

Vierailija
3244/5592 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aateliset ei harrasta jääkiekkoa, ei edes keskiluokka. Voi ihmisten heikko tietämys!

Esim. Sean Bergenheim oli suuri NHL-tähti sekä aatelinen, raharikas myös jne. Samoin yläluokka esim Ehrnroothit ja Harkimot on omistaneet myös joukkueita. Samoin de la Chapellet ja Pentit omistaneet Hartwall Areenaa jne jne

Kaikki aitiot on raharikkailla yritysten lisäksi.

Kyllä yläluokka harrastaa ja seuraa jääkiekkoa, omistaa jopa halleja ja joukkueita.

Mistä helvetistä te olette keksineet, että yläluokka harrastaa vain pianonsoittoa tai muuta soittamista. Musiikkiopistoissa on myös teidän haukkumanne työväenluokan lapsia.

Lörköstä en tiedä juuri mitään, mutta kertoilin tuossa konservatoriosta/musiikkiopistosta joka on rakennettu neuvostomallin pohjalle. Se siis perustuu lahjakkuuteen, lahjakkaiden erotteluun ja heidän edulliseen ja perusteelliseen kouluttamiseensa. Ei suinkaan luokka-asemaan. Jokainen pääsee joka läpäisee kokeen j lukukausimaksu oli edullinen.

Itse olen varakkaasta kodista ja pk-seudulta enkä milloinkaan huomannut meidän välisiämme luokkaeroja siellä. Tuskin muusikkoperheiden lapset varakkaita olivat. Ja kommunismi oli kyllä läsnä kun sain joskus viettää aikaa soittokaverien vanhempien boheemeissa juhlissa. Kivoja muistoja.

Vierailija
3245/5592 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua on hauska lukea, luulen että täällä on joku muukin aatelinen. Haluan lisätä että se ei ole minun elämässäni auttanut eikä aukonut ovia vaan tehnyt asioita jopa hankalammaksi. Mutten edes halua mitään handicappia tai oikotietä, haluan itse ansaita mitä tuleman pitää ja rakentaa elämäni omin käsin eikä ratsastaa suvun nimellä ja rahoilla. Tajuan oman arvoni sen pohjalta mitä itse saan aikaan, luultavasti tällaista ajattelua olen saanut kasvatuksessa ja se sopii minulle. Lähtökohdat kullakin mutta ihmettelen maksaako se köyhälle mitään kasvattaa lastaan arvostamaan itseään ja aikaansaannoksiaan. Meillähän voi myös käytännössä ilmaiseksi lukea insinööriksi.

Turha siitä on mainita, kukaan ei kuitenkaan usko. Minäkin olen joku Tarot-Mirjami, liekö hän juutalainen vai romani. Miriamhan on juutalainen nimi tai Mirjami voisi olla romani myös. Eksotiikkaa sekin, joten hyvässä porukassa ollaan.

Vierailija
3246/5592 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aateliset ei harrasta jääkiekkoa, ei edes keskiluokka. Voi ihmisten heikko tietämys!

Esim. Sean Bergenheim oli suuri NHL-tähti sekä aatelinen, raharikas myös jne. Samoin yläluokka esim Ehrnroothit ja Harkimot on omistaneet myös joukkueita. Samoin de la Chapellet ja Pentit omistaneet Hartwall Areenaa jne jne

Kaikki aitiot on raharikkailla yritysten lisäksi.

Kyllä yläluokka harrastaa ja seuraa jääkiekkoa, omistaa jopa halleja ja joukkueita.

Mistä helvetistä te olette keksineet, että yläluokka harrastaa vain pianonsoittoa tai muuta soittamista. Musiikkiopistoissa on myös teidän haukkumanne työväenluokan lapsia.

Lörköstä en tiedä juuri mitään, mutta kertoilin tuossa konservatoriosta/musiikkiopistosta joka on rakennettu neuvostomallin pohjalle. Se siis perustuu lahjakkuuteen, lahjakkaiden erotteluun ja heidän edulliseen ja perusteelliseen kouluttamiseensa. Ei suinkaan luokka-asemaan. Jokainen pääsee joka läpäisee kokeen j lukukausimaksu oli edullinen.

Itse olen varakkaasta kodista ja pk-seudulta enkä milloinkaan huomannut meidän välisiämme luokkaeroja siellä. Tuskin muusikkoperheiden lapset varakkaita olivat. Ja kommunismi oli kyllä läsnä kun sain joskus viettää aikaa soittokaverien vanhempien boheemeissa juhlissa. Kivoja muistoja.

*lätkästä

Vierailija
3247/5592 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa vanha juttu että uppo rikas vanhempi rouva meni hienoon vaatekauppaan uutta takkia ostamaan. Hänellä oli päällään vanha jo kulunut ja ehkä hiukan jo nuhjuinenkin takki. Rouva meni heti liikkeessä katsomaan hienoimpia ja kalliimpia takkeja jolloin myyjä sanoi hänelle, rouva edullisemmat takit ovat tuolla, viittoillen samalla kädellään toisaalle. Rouva sanoi myyjälle että antaa olla, menen toiseen liikkeeseen. 

Ei tarvi olla edes noin extremeä. Minulla hajosi kodin pienkone kesken hommien. Kipaisin ostamaan uutta käymättä suihkussa ja laittautumatta eikä villakangastakkikaan ollut päällä, vaikka olin kaupungissa asioilla. Myyjä kieltäytyi viimeiseen saakka myymästä minulle haluamaani konetta.

Ei ollut muuta neuvoa kiireessä kuin ottaa ja kantaa kone kassalle ja ojentaa kortti kassan kouraan. Aivan sama, mitä kaupassa minusta ajattelivat. Luulisi maalaisjärkisten ihmisen ymmärtävän että normaali hygienia jne aamulla riittää ja likaisissa hommissa käytetään huonompia vaatteita, jotka olivat kuitenkin ehjät.

Maksettua nappasin koneen ja toivotin hyvää päivänjatkoa. Ihmettelin kyllä mielessäni, etteikö myyjä ymmärrä työpaikkansa olevan kiinni asiakaspalvelusta ja siitä, että kauppa käy?

Todella outoa ja epäratkonaalista toimintaa. Kassalla sen muutenkin näkee onko tilillä katetta. Ymmärtäisin paremmin myyjän nihkeyden, jos esim. nuhjuisesti pukeutunut tulisi korukauppaan katselemaan kalliita timanttikoruja tai ostamaan luksusautoa.

Vierailija
3248/5592 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä mainitsen, että HS kuukausiliitteessä oli useita vuosia sitten juttu siitä miten suomalainen musiikkikoulutus todella rakennettiin neuvostomallin mukaan. Kiinnostanee ehkä niitä, jotka ovat siellä opiskelleet. Minulla ei ainakaan ollut pienintäkään käryä esikuvasta ennen lehtijutun ilmestymistä. Oli kansikuvajuttu.

Vierailija
3249/5592 |
13.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliluokka ei näy vaatteista, olen ylempi keskiluokkainen koiran ulkoiluttaja rumissa toppahousuissa, pipo syvällä päässä ja ruma takki päällä, mutta on mukavaa niissä ulkoilla talvella.

En myöskään insinöörityöni takia voi pukeutua paitapuseroihin ja jakkuihin työn suorittavuuden vuoksi. Palkka on hyvä.

Insinöörit ja DI:t pukeutuvat mukavuus edellä. Eikä kukaan odota muuta.

Vierailija
3250/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko elänyt säkki päässä ??  On jäänyt sitten Kokoomuksen leikkaus lista

kuulematta. Se alkaa ensimmäisenä käymällä työttömien päälle.

Toisena asumistukien höylääminen kirveellä. Siis kaikki kokoomuksen

ns. säästölistat kohdistuvat vihan omaisesti kaikista heikommassa

asemassa oleviin.  Kokoomus ei ole Isänmaan puolue , vaan

ainoastaan hyvä tuloisten osakkeen omistajien Raha puolue.

Mikään muu ei merkitse mitään,, vaan se, miten paljon

saadaan omille raha rikkaille lisää rahaa,, periaatteella

kun mikään ei riitä.  Mutta , Suomen kansa on niellyt

oppositio koukun siimoineen päivineen, ja on valmis

antamaan täyden vallan  sille , että super rikkaat

rikastuvat entistä enemmän , ja , jopa Duunarit

on valmiita luopumaan omastaan , että 

tämä unelma toteutuu.

Vierailija
3251/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä yksi ero on suhtautuminen kulttuuriin (joskaan tämä ei ole ihan selvä vedenjakaja).

alaluokka käy korkeintaan kesäteatterissa nauramassa, keskiluokkaa ilmoittaa käyvänsä teatterissa, parempiosaiset käy katsomassa tiettyä näytelmää ja osaa verrata sitä muihin näytelmiin, historiaan jne.

Vierailija
3252/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki yhteiskunnat ovat luokkayhteiskuntia. (Esim. myös kommunistimaissa puoluesiteitä omaavat nauttivat paremmista eduista ja kohtelusta)

Luokkaerot näkyvät **yhdistelmänä** ketjussa moneen kertaa lueteltuja ominaisuuksia: varallisuutta, käytöstä (varsinkin puhetapaa), habitusta ja vaatetusta.

Mitä sosiaaliluokkia sitten on nykyisin olemassa ja kuka kuuluu mihin? Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, mutta alla silti esimerkkilista:

- Yläluokka (Tähän kuuluvat aateliset varallisuudesta riippumatta, rikkaat vanhan rahan perijät ja käytännössä kaikki miljardöörit)

- Ylempi keskiluokka (Varakkaat akateemiset, esim. useimmat lääkärit TAI miljonääriluokan yrittäjät ja myös miljoonia tienaavat huippu-urheilijat)

- Alempi keskiluokka (Akateemiset normaalituloiset TAI varakkaat työntekijät ja yrittäjät)

- Alaluokka (Pienipalkkaiset työläiset ja akateemiset työttömät)

- Alin alaluokka (Kouluttamattomat ja varattomat sekä muuten yhteiskunnasta eri tavoin syrjäytyneet)

Vierailija
3253/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ Suurin osa ihmisistä kuuluu alaluokkaan ja alempaan keskiluokkaan eli sikäli realistinen listaus.

Vierailija
3254/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yhteiskunnat ovat luokkayhteiskuntia. (Esim. myös kommunistimaissa puoluesiteitä omaavat nauttivat paremmista eduista ja kohtelusta)

Luokkaerot näkyvät **yhdistelmänä** ketjussa moneen kertaa lueteltuja ominaisuuksia: varallisuutta, käytöstä (varsinkin puhetapaa), habitusta ja vaatetusta.

Mitä sosiaaliluokkia sitten on nykyisin olemassa ja kuka kuuluu mihin? Tähän ei ole yksiselitteistä vastausta, mutta alla silti esimerkkilista:

- Yläluokka (Tähän kuuluvat aateliset varallisuudesta riippumatta, rikkaat vanhan rahan perijät ja käytännössä kaikki miljardöörit)

- Ylempi keskiluokka (Varakkaat akateemiset, esim. useimmat lääkärit TAI miljonääriluokan yrittäjät ja myös miljoonia tienaavat huippu-urheilijat)

- Alempi keskiluokka (Akateemiset normaalituloiset TAI varakkaat työntekijät ja yrittäjät)

- Alin alaluokka (Kouluttamattomat ja varattomat sekä muuten yhteiskunnasta eri tavoin syrjäytyneet)

Sinun luokkajakosi perustuu tulo/varallisuustasoon. Se OK, erot varallisuudessa ja tuloissa totta. Mutta luokkaintoilijat eivät sitä osta, heidän mielestään raha ei ratkaise, vaan luokan määrää mystinen kombinaatio vanhempien koulutusta, omaa koulutusta ja omaa sisäistä paremmuutta...

Vierailija
3255/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun pipo päässä sellasella tupsulla on söpö. Silti en pidä pipoa

Tupsulla tai ilman. Jos tuivertaa kovaa, niin laitan hupun.

Autismin merkki kuules jos ei pipoa käytä tai joku muu mt ongelma, jos luulee, että on hassun näköinen. Varma tai todennäköinen.

Vierailija
3256/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun luokkajakosi perustuu tulo/varallisuustasoon. Se OK, erot varallisuudessa ja tuloissa totta. Mutta luokkaintoilijat eivät sitä osta, heidän mielestään raha ei ratkaise, vaan luokan määrää mystinen kombinaatio vanhempien koulutusta, omaa koulutusta ja omaa sisäistä paremmuutta...

En tunnista olevani mikään intoilija, ja olihan tuossakin määritelmässä taustat mukana, vsnhempien koulutus mukaanlukien. Jos olisit lukenut yhteiskuntaluokista muualtakin kuin täältä, niin ymmärtäisit, että taustat ratkaisevat paljon.

Mutta onhan tämäkin jo useasti ketjussa käsitelty. Yhteiskuntaluokan käsitettä ei määritellä täällä. Ne jotka sanovat taustojen ratkaisevan eivät ole keksineet sitä itse.

Vierailija
3257/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin uskoisin, että tässä on lueteltu myös asioita, joihin jo maakunta ja asuinpaikkakohtaiset erot vaikuttaa paljon koulutustaustaa ja luokkaa enemmän. Esimerkiksi itse asutaan ison kaupungin vieressä omakotialueella jossa on paljon isoja omakotitaloja ja ainakin osittain korkeasti koulutettua porukkaa. Kyllä pihalla touhutaan urheiluvaatteissa ihan luokkaan katsomatta ja esimerkiksi tähän aikaan vuodesta ei kukaan lähde tekemään lumitöitä villakangastakissa. Vastaavasti lapsien kuskaaminen, kaupassa käynti ym arkiaskareet tapahtuu käytännöllisemmissä vaatteissa, mitkä on poikkeuksetta silti siistit ja kalliitkin. Kaupunkien keskustoissa asuvilla varmasti tiettyssä luokassa sitten enemmän sitä villakangastakkia päällä ja esim pipoa pidetään epäsiistinä asusteena. 

No miten tämä nyt liittyi yhtään mihinkään?

Omakotitalon pihalla kolataan lunta käytännöllisissä vaatteissa. Niin?

Liittyi siten, että joku korosti pukeutumisen eroja luokkien välillä muutama sivu taaksepäin, en huomannut silloin lainata sitä viestiä, pahoittelut. Kirjoittaja siis kuvasi ylemmän luokan pukeutumista (omaansa) villakangastakeilla ja sillä, ettei toppavaatteita laiteta muualle kuin laskettelurinteeseen, pipossa ei mennä kaupungille, urheiluvaatteilla ei liikuta missään, jne. Tämän arvioin omasta mielestäni liittyvän enemmän muihin tekijöihin kuin sosiaaliluokkaan. Kuten joku tiivistikin asian hyvin, että sivistynyt ihminen osaa pukeutua tilannetta ajatellen ja joskus se on toppapuku, joskus jotain muuta.

Vierailija
3258/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten sijoittaisitte opettajat? itse haluavat ajatella olevan samassa kastissa lääkärien ja juristien kanssa, mutta itse lokeroin kyllä heidät alemmas.

Vierailija
3259/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat olivat ehkä joskus ylempänä, eivät todella ole enää. Ei kymmeniin, kymmeniin vuosiin. Työläisiä ovat.

Sosiaaliluokka todella näkyy ihmisessä. Itse kuulun heittämällä ylempään luokkaan, ja huomaan kyllä alemman luokan äkkiä: jopa tapa liikkua, puhua, eleet, kasvonilmeet - siis yksinkertaisesti käytös ja olemus. En puhu vaatteista, ne eivät kerro ihmisestä juuri mitään. Lainarahalla saa varatonkin kalliita logovaatteita, joita oikeasti yläluokkaiset karttavat.

Itse liikun mm. suurlähetystöissä, maailmalla, hyvissä piireissä, kulttuuria, kielitaitoa, sivistystä. En katso muita alaspäin, minkä sille itse mahtaa. Aina ei voi tehdä luokkahyppyä.

Tunnistan kyllä nämä ns. pyrkyrit kaukaa. Pelkkä varakkuus ei tee yläluokkaa, valitettavasti, vaikka moni eritoten nainen haluaakin niin ajatella. Varakas mies tekee muka heistäkin "hienoja". Ei tee, ei siitä miehestäkään. Olen muuten nainen itsekin.

Vierailija
3260/5592 |
14.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisen lisäyksenä: juristit ja lääkärit eivät ole yläluokkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi