Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
[
Vierailija kirjoitti:
Aina voi jutella formuloista. Siitä kaikki tietää.
No huonosti ovat asiat, jos kaikista asioista formulat puheeksi pitää nostaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavinta on kun marketin parkkipaikalla laahustaa paskasissa
työvaatteissa nortti suupielessä ja menee mustaan vähän paremman
luokan mersuun ja lähtee ajelee.Voi sitä tuijotusta.
Minä olen myös huomannut, että varsinkin rakennusalan työmiehille on tärkeää omistaa Mersu. Se varmaan jotenkin kompensoi sitä matalaa statusta, mikä noilla miehillä muuten on. Myös romaneilla on usein Mersu.
Mitä jos iloitsisit kateuden sijasta eikö siitä jäisi itsellekin parempi olotila.
Ei se raha siihen mersuun ja muuhunkaan ole tullut todellakaan helpolla vaan kovalla työnteolla.
Näin se Jumala siunaa työn ja toimeentulonkin. Jumala on luvannut kuuliaiset lapsensa hyvästi siunata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, joku tuolla sanoi että collarit on merkki jostain sosiaaliluokasta. Mä oon eri mieltä. Collareita käyttää kyllä kaikki.
Joo, mutta kaikki eivät ymmärrä, ettei collareita kannata käyttää joka paikassa. Kotona ovat mukavat kyllä.
Jos keväisen autolla pikaisesti lähikaupassa, niin en vaihda housuja. Mut voi nähdä myös feikkicrokseissa, jos käväisen kesken pihahommien kaupassa ostamassa makkaraa. On mulla tietenkin kaikenlaisia vaatteita, mutta mielestäni kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa.
Sinä käyt verkkareissa laittautumattomana ostamassa kaupasta makkaraa, koska mielestäsi kaupassakäyntiin ei tarvitse panostaa. Tuollaisen perusteella muut tekevät tulkintoja sekä olettavat sinut tietyn yhteiskuntaluokan edustajaksi.
Olen kansainvälisessä suuryrityksessä töissä. Firman koulutus esim matkustukseen liittyen korostaa pukeutumaan tavallisesti, vaatimattomasti ja huomiota herättämättä. Koulutus kattaa myös toimintaohjeet erilaisissa vaaratilanteissa. Vaatteilla ei kannata herättää huomiota, jos kyseessä ei ole juhlat, muuten on järkevintä sulautua massaan.
Kuka hullu jaksaa "panostaa" kauppareissuun? Siis laittaa meikit ja paremmat vaatteet? Mitä varten? Joskus kyllä ottaa päähän, että miehet saavat viilettää ties minkä näköisinä tuolla, mutta naisten tulisi olla aina viimeisen päälle meikattuna jossain maitokaupassa.
Ei mikään "hullu", mutta varmaan moni sellainen, joka on kasvatettu niin. Kyllä mä aina harjaan hiukset ja laitan huulipunaa ennen kuin lähden ovesta ulos. Ei kai niitä vaatteita nyt tarvitse vaihtaa, koska eihän ne yleensä edes juuri näy, jos on vaikka jokin pitkä villakangastakki päällä. Ja siis tietenkään kenenkään ei ole pakko, eikä tarvitse olla viimeisen päälle.
Menin yllätysvierailulle veljeni luokse. Hänellä oli saunailta kavereidensa kanssa, mutta lupasi ottaa 5v sisarenpojan mukaansa. Vieraat olivat kaikki tuttuja, mutta varoitin, että puheet on pidettävä siisteinä niin kauan, kun pikku mies on saunassa. No totta kai puheet olivat kääntyneet naisiin, mutta säädyllisyyden nimissä oli puhuttu naisten pukeutumisesta kaupassa ja töissä. Kun pikku herra oli löylytellyt tarpeeksi, hän oli laskeutunut lauteilta ja kääntynyt katsomaan miehiä ja sanonut: 'Minun äiti ei käytä koskaan kaupassa tuulipukua eikä lenkkareita ja se käy aina pesulla ennen kuin se lähtee kotoa. Töihinkin äiti laittaa tukan ja meikkiä. Eikä äiti lupaa arvostella toisten vaatteita.' Useampi saunassa olija oli seuraavalla tapaamisella nolo.
Hänestä tulee vielä herrasmies. Tai siis onhan hän jo.
Ja sitten hän tutustuu naisiin.
Sosiaaliluokka ei näy vaatteista, olen ylempi keskiluokkainen koiran ulkoiluttaja rumissa toppahousuissa, pipo syvällä päässä ja ruma takki päällä, mutta on mukavaa niissä ulkoilla talvella.
En myöskään insinöörityöni takia voi pukeutua paitapuseroihin ja jakkuihin työn suorittavuuden vuoksi. Palkka on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lyöt pöytään kortin -viina, laulu ja naiset, saat vipinää kaikkiin miehiin yhteiskuntaluokasta riippumatta.
Samat ukot menee saunaan alasti ja silloin ei mistään titteleistä ole tietoakaan. Juttu käy hyvin.
Aina voi jutella formuloista. Siitä kaikki tietää.
Olen pitkäaikaistyötön akateeminen. Minulla ei ole ollut televisiota yli kymmeneen vuoteen. En tiedä mitään formuloista. Vaikka saunassa jotain voi lätistä ja juoda olutta, niin tämähän ei kumoa yhteiskuntaluokkien olemassaoloa.
Näköjään sulla on netti. Voit helposti seurata asioita netistä.
Kyllä, mutta ei ole vielä vahingossa joutunut katsomaan formuloita.
Riippuu ihan ihmisestä antaako sosiaaliluokan vaikuttaa suhtautumisessa toiseen ihmiseen.
"Kimi (Räikkönen) on hyvä jätkä. Se sanoi mullekin päivää."
-Matti Nykänen
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kertoo sosiaaliluokasta, jos osallistuu tosi-tv:n formaattiin, esimerkiksi tempparit tai Loveisland tai ex on the beach?
Näissähän nähdään yhtä lailla akateemisia kuin ammattikoulun käyneitä osallistujia.
Kyllä se vaan on niin, että tatuoinnit, lävistykset, selkeä hiusväri, runsas meikki ja tupakka huulessa, niin saa olla varma, että alinta sosiaaliluokkaa on. Melkeimpä mikä tahansa noista yksinäänkin on merkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa paikka missä voin käyttää collegehousuja, on mökillä ja puutarhatöissä. Niissä käytän loppuun teinipojalta pieneksi jääneet. Muuten minua ei näe sellaisissa, en itselleni hanki sellaisia. Jos haluan olla mukavissa housuissa, ostan suorat housut mukavaa materiaalia. Crocsit sama juttu, niillä voi käydä pikaisesti liiterissä, ei muualla.
Minut on opetettu jo kotona pukeutumaan kunnolla. Toppatakki on laakettelua varten, kaupungille mennessä laitetaan laadukas villakangastakki ja sen kanssa nahkakäsineet. Lenkkarit on lenkkeilyyn, kaupungilla käytetään kävelykenkiä. Pipo on ulkoiluvaate, se lytistää kampauksen. Kaupungilla pidetään hattua.
Reppu on ulkoiluun tai salille, muualla käytetään käsilaukkua.Meillä päin tehtaalla tienaa hyvin, heillä on isommat palkat kuin koulutetuilla opettajilla. Heillä on kalliit autot ja merkkicollegehousut. He harrastavat liikuntaa, kulttuuri ei ole heidän juttu. He kulkevat kaikkialla collegevaatteissa ja lenkkareissa.
Suomen historiaa on turha yrittää lakaista maton alle, kyllä se näkyy meissä kaikissa. En tiedä kauanko menee, ennen kuin tällaisia eroja ei näkyisi. Miten ne edes häviäisivät, kun kaikki oppivat tavat kotoa, ja jatkavat niitä omassa perheessä.
Tehtaalta ammattikoulutettu mies saa parempaa palkkaa kuin varhaiskasvattaja tai kirjastonhoitaja. Parempaa palkkaa saisi vielä, jos rupeaisi LVI-mieheksi ja perustaisi yrityksen.
Akateeminen koulutus kurahaalarin pukemiseen lapsille tai kirjastonhoitajalle on pelkkä vitsi. Kumpikin tutkinto olisi aika lakkauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Muuriam kirjoitti:
Ei näy mittenkään,ei Suomeen mitään luokkayhteiskuntaa haluta.Suomi on kurjistanut kansalaistensa elämää.Porvari ei mun pöytään tule.Älkää hyvät ihmiset äänestäkö kok.vihr.sdp..Suonen kurjistavat.rahaa jaettu,nyt säästämään ei..kok, säästäisi heiltä keillä ei muutenkaan mitään.Pitäisi säästää rikkaimmista ahneilta.Suomi aina keskituloisten kukkarolla ei sekään oikein.Verotus pitäisi alkaa 5%oieni tuloisilla..mutta mitä vielä ,katselin yrittäjä veroprossa 20%sama kuin pieni työttömyyskorvaus mistä menee 20%veroa,väärin.Pitäisi mennä 5% palveluita,ostovoimaa käyttää se pienituloinenkin..
Suomessa on aina ollut yhteiskuntaluokkia. Ilman vahvaa työväenluokkaa ja ay-liikettä meillä ei olisi 5 päivän työviikkoa eikä 8 tunnin työpäivää vaan raataisimme edelleen joka päivä 12 tuntia. Suomessa on myös todella jyrkkä progressio verotuksessa. Ei sekään mikään itsestäänselvyys ole, että veroprosentti ylipäätään edes nousee tulojen noustessa, monessa maassa on tasavero.
joo niin on ja kiitos tämän maksamme muidenkin sosiaaliturvan
Ei ole mahdoton ajatus opetella sorvia tai robottia. Naiset nykyisinkin tekee noin. Jos olet valmistavasta yrityksestä, niin tiedät.
Aika vaikea on saada yhteiskuntaluokkaa pois näkyviltä. Ainakaan millään pyrkyryydellä saati jollain vaatteilla. Kyllä se on sisäsyntyistä ja sitä myöten huokuu ihmisestä. Moni sitä yrittää mutta näkyy vasta monen sukupolven päästä jos sittenkään.
Vierailija kirjoitti:
Öh, joku tuolla sanoi että collarit on merkki jostain sosiaaliluokasta. Mä oon eri mieltä. Collareita käyttää kyllä kaikki.
Nyt olet väärässä minä en käytä, kotona käytän farkkuja en lököttäviä vanuvia housuja. Liikuntakamat on erikseen.
Suomi ei ole koskaan ollut luokkayhteiskunta, ei edes tsaarin aikaan, vaikka Kokoomus toki haluaisi Suomesta sellaisen.
Huvittavaa, miten täälläkin moni ihan tosissaan selittelee yhteiskuntaluokista. Jos haluatte nähdä luokkayhteiskunnan, lähin löytyy tuosta länsinaapurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavinta on kun marketin parkkipaikalla laahustaa paskasissa
työvaatteissa nortti suupielessä ja menee mustaan vähän paremman
luokan mersuun ja lähtee ajelee.Voi sitä tuijotusta.
Minä olen myös huomannut, että varsinkin rakennusalan työmiehille on tärkeää omistaa Mersu. Se varmaan jotenkin kompensoi sitä matalaa statusta, mikä noilla miehillä muuten on. Myös romaneilla on usein Mersu.
Hupaisaa kateellista nillitystä taas. Rakennusmiehillä on usein Mersu, koska heillä on varaa sellainen ostaa. Osaava, tuottava rakennusmies tienaa sen 60 000 - 80 000€ vuodessa, joskus enemmänkin ja tuo firmalle moninkertaisesti palkkansa edestä rahaa.
Nimenomaan oikeiden töiden tekijöitä Suomi tarvitsee, ei mitään "kouluja käyneitä" itsestään liikaa kuvittelevia työttömiä tohtoreita.
Yläluokalla on jouluvaloina sähkökyntteliköt. Keskiluokka vuoraa kotinsa mitä erilaisimmilla kausivaloilla, ikkunoissa tähtiä, hyllyjen reunoilla roikkuvia valosarjoja, pensaissa ledketjuja, terassilla valaistuja poroja... Alaluokka ei juuri vuoden kiertoa sisustuksessa juhlista, tai sitten parvekkeella "irrotellaan" kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Yläluokalla on jouluvaloina sähkökyntteliköt. Keskiluokka vuoraa kotinsa mitä erilaisimmilla kausivaloilla, ikkunoissa tähtiä, hyllyjen reunoilla roikkuvia valosarjoja, pensaissa ledketjuja, terassilla valaistuja poroja... Alaluokka ei juuri vuoden kiertoa sisustuksessa juhlista, tai sitten parvekkeella "irrotellaan" kunnolla.
Kyllä täällä on jouluvalotkin joskus käsitelty luokkanäkökulmasta. Jyrkkä totuus oli, että WT käyttää värikkäitä ja vilkkuvia jouluvaloja, ylemmät yhteiskuntaluokat 'hillittyjä' eli värittömiä. Varmaan kaikki porot ja muu 'hauska' menevät samaan WT-kastiin.
Alemmat luokat vetää hirveitä kännejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä on jouluvalotkin joskus käsitelty luokkanäkökulmasta. Jyrkkä totuus oli, että WT käyttää värikkäitä ja vilkkuvia jouluvaloja, ylemmät yhteiskuntaluokat 'hillittyjä' eli värittömiä. Varmaan kaikki porot ja muu 'hauska' menevät samaan WT-kastiin.
Enpä ole tullut ajatelleeksi jouluvaloja yhteiskunnallisena ilmiönä. Kävin äskettäin poikani luona ja ensimmäisenä, kysyin ovatko he siirtyneet jouluvaloissa diskokauteen. Miniä nauroi ja kertoi jo naapurin soittaneen samoista vilkkuvista valoista. Valot olivat alkaneet vilkkumaan sähkökatkon jälkeen. Alue on kyllä vaurasta omakotitaloaluetta, mutta voisiko luokka korreloida valoihinkin.