Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
2821/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläluokka käy tällä palstalla lähinnä naureskelemassa, kun "Rape ja Ritu" avautuvat elämän kovuudesta.

Enpä ole huomannut enkä itsekään naureskelua harrastanut. 

Loppujen lopuksi kuka tahansa voi menettää kaiken ja olla samassa asemassa kuin köyhistä köyhin. Ei tarvita kuin naapurimaan hyökkäys ja terrori tai sisällissota, jonka seurauksena oma sukuni menetti lähes kaiken paitsi sivistyksen, koulutuksen ja perinteet.

Vierailija
2822/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen sijaan pitäisi mukailla keskiluokkaa: meikata vähän muttei liikaa, vetää työpaikalla rajat mutta ei olla mikään ay-jyrä ja pukeutua beigeen (tai ainakin hillitysti). Jos luokkataustasta jää ”kiinni” esimerkiksi tilaamalla ravintolassa 20cl viiniä 12cl, 16cl tai 24cl sijaan (true story!), seuraa sosiaalinen rangaistus, mistä syntyy häpeän kokemus. Mitäs mokasit ja mitäs menit menettämään kontrollin." - Minja Koskela

Lähde: https://www.instagram.com/p/CjQvqbItCuE/

Voisiko joku fiksumpi selittää minulle mitä hän tarkoittaa sillä että on tilannut 20cl viiniä ravintolassa? aina jos olen itse tilannut niin se on aina ollut 12cl (tai vähemmän) riippuen paikasta. En edes tiennyt että voi tilata 20cl viinilasia :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2823/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämähäkki-mies kirjoitti:

"Sen sijaan pitäisi mukailla keskiluokkaa: meikata vähän muttei liikaa, vetää työpaikalla rajat mutta ei olla mikään ay-jyrä ja pukeutua beigeen (tai ainakin hillitysti). Jos luokkataustasta jää ”kiinni” esimerkiksi tilaamalla ravintolassa 20cl viiniä 12cl, 16cl tai 24cl sijaan (true story!), seuraa sosiaalinen rangaistus, mistä syntyy häpeän kokemus. Mitäs mokasit ja mitäs menit menettämään kontrollin." - Minja Koskela

Voisiko joku fiksumpi selittää minulle mitä hän tarkoittaa sillä että on tilannut 20cl viiniä ravintolassa? aina jos olen itse tilannut niin se on aina ollut 12cl (tai vähemmän) riippuen paikasta. En edes tiennyt että voi tilata 20cl viinilasia :O

Viinin tilaaminen senttilitroittain on suomalaisista suomalaisin asia, joten ei kai tuo muuta kerro kuin sen, etteivät suomalaiset, oudot alkoholitavat ole tuttua. Lasi viiniä on lasi viiniä, se on noin 20 cl, kun vapaalla kädellä kaataa.

Vierailija
2824/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yläluokka käy tällä palstalla lähinnä naureskelemassa, kun "Rape ja Ritu" avautuvat elämän kovuudesta.

Ei todellakaan naureskele, omituinen ajatus. Ei ole mitään tarvetta suhtautua huono-onnisempiin negatiivisesti ja pahantahtoisesti, kun itsellä on asiat hyvin. Alempi keskiluokka se nauraa työväenluokalle ja työväenluokka alaluokalle.

Yläluokkaisuuteen kuuluu jalous. Ihminen ei kuulu henkisesti yläluokkaan jos ei ymmärrä jalouden ja armollisuuden merkitystä. Tietenkin käytöstavat kertovat paljon eli avataan ovi, autetaan toista ja kysytään kuulumisia.

Vierailija
2825/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiniä juodaan 12 cl:n annoksissa siksi, että isommat määrät vaikuttavat (alkoholisoituneen) ihmisen ahnehtimiselta.

Vierailija
2826/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viinin tilaaminen senttilitroittain on suomalaisista suomalaisin asia, joten ei kai tuo muuta kerro kuin sen, etteivät suomalaiset, oudot alkoholitavat ole tuttua. Lasi viiniä on lasi viiniä, se on noin 20 cl, kun vapaalla kädellä kaataa.

20 CL:n annostelu on väärin. Terveisin Alan ammattilainen

Vierailija
2827/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremman sosiaaliluokan naisilla ei ole sitä karmeaa punaista markettiväritukkaa.Ei koskaan.Se on takuuvarma merkki alhaisesta sosiaaliluokasta.Samaan sarjaan kuuluvat räikeät rakennekynnet.Paremmilla luokilla on hillitty vaalea tai vaaleahko taidokkaasti värjätty tukka joka on leikattu hienosti ja näyttää luonnolluselta.Siihen yhdistyvät hillityt kynnet vaaleilla väreillä.

Minä en ymmärrä ollenkaan miksi kynsiä pitää koristella. Pitkät kynnet ovat hyi olkoon niin epähygieeniset kun olla taitaa eikä niiden alustoja pysty millään pitämään puhtaana. Värillisten kynsien alta ei tosin se paska näy. 

Minun huusholliini ei tulisi kukaan pitkäkyntinen. Tai jos tulisi niin leikkaisin ne heti ensimmäisenä. 

Työväenluokka puhuu huushollista.

Vierailija
2828/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeampi sosioekonominen asema näkyy usein niin miehillä kuin naisilla huolitellusta ulkoisesta olemuksesta, puhetyylistä ja käytöstavoista. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että kaikki olisivat mukavia ja ihania sympaattisia, varakkaissa ja koulutetuissa on myös todella kus....päisiä ja toksisia persoonia. Mutta he osaavat yleensä halutessaan käyttäytyä sivistyneesti.

Alempi sosiaaliluokka näkyy halpoina vaatteina, ehkä useammin huolittelemattomampana ulkoasuna ja ei niin kovin sivistyneenä käytöksenä tai puhetyylinä.

Te ja teidän sosiaaliluokkanne!

Vierailija
2829/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asenteessa. Katso missä joukossa ja paikassa ihminen vaikuttaa olevan kuin kotonaan niin tiedät samalla mihin sosiaaliluokkaan hän kuuluu.

Ketjun hyödyllisin vastaus. Voit pukea kaksi ihmistä täysin samalla tavalla ja sitten viedä heitä erilaisiin ympäristöihin ja tilanteisiin katsomaan, miten käyttäytyvät, sulautuvat ja viihtyvät.

Mielestäni etiketin noudattaminen on yksi hyvä indikaatio. Jotkut kunnioittavat juhlan arvokkuutta, perinteitä ja luonnetta enemmän kuin tarvetta ilmaista itseään ulkoisesti juuri silloin (ja senkin voi tyylitaituri tehdä hienotunteisesti halutessaan). Toiset kokevat etiketin uhkaavan identiteettiään ja pukeutuvat juhlaan täysin oman mielensä mukaan, esim paljaat olkapäät kirkkoon ja stripparikengät arvokkaaseen juhlaan.

Naurattaahan nämä ylempää keskiluokkaa larppaavuen stereotypiat. Serkun lapsen rippijuhlien yhteydessä kävin kirkossa enkä noussut seisomaan sillä kyseessä ei ole minun jumalani vaan kristittyjen. Sittenpä palan helvetissä jumalanpilkasta. Pukeuduin myös tennareihin ja pukuun liivillä ilman solmiota sekä kauluspaita osittain auki.

Olen vanhan rahan perillisiä

Vaikka vanhan rahan perijän ( mitä se sitten lieneekään) , mutta näköjään vielä teini ja tyhmä, sorry pal. Kasva aikuiseksi.

Vierailija
2830/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asenteessa. Katso missä joukossa ja paikassa ihminen vaikuttaa olevan kuin kotonaan niin tiedät samalla mihin sosiaaliluokkaan hän kuuluu.

Ketjun hyödyllisin vastaus. Voit pukea kaksi ihmistä täysin samalla tavalla ja sitten viedä heitä erilaisiin ympäristöihin ja tilanteisiin katsomaan, miten käyttäytyvät, sulautuvat ja viihtyvät.

Mielestäni etiketin noudattaminen on yksi hyvä indikaatio. Jotkut kunnioittavat juhlan arvokkuutta, perinteitä ja luonnetta enemmän kuin tarvetta ilmaista itseään ulkoisesti juuri silloin (ja senkin voi tyylitaituri tehdä hienotunteisesti halutessaan). Toiset kokevat etiketin uhkaavan identiteettiään ja pukeutuvat juhlaan täysin oman mielensä mukaan, esim paljaat olkapäät kirkkoon ja stripparikengät arvokkaaseen juhlaan.

Naurattaahan nämä ylempää keskiluokkaa larppaavuen stereotypiat. Serkun lapsen rippijuhlien yhteydessä kävin kirkossa enkä noussut seisomaan sillä kyseessä ei ole minun jumalani vaan kristittyjen. Sittenpä palan helvetissä jumalanpilkasta. Pukeuduin myös tennareihin ja pukuun liivillä ilman solmiota sekä kauluspaita osittain auki.

Olen vanhan rahan perillisiä

Vierailija
2831/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

20 CL:n annostelu on väärin. Terveisin Alan ammattilainen

Tarkoitatko, että se on laitonta? Voin hyvin uskoa, mutta kyllä monissa ravintoloissa kaadetaan Suomessakin vapaalla kädellä ainakin toinen lasillinen. Huomioin sen tipeissä.

Vierailija
2832/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeapalkkaisena ammattina...

Vierailija
2833/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi sosiaaliluokka lukee tilanteita paremmin ja pystyy mukauttamaan käytöstään tilanteen mukaan. Kielenkäyttö on yksi paljastavampia tekijöitä. 

Esimerkki tosielämästä. Työpaikka, jossa korkeasti koulutettuja perinteisesti arvostetussa työssä.  Uusi työntekijä, joka oli käyttäytynyt kuin muut. Eräässä työtilanteessa hän alkoi puhumaan innokkaasti politiikkaa sivuavasta aiheesta ja puheessa alkoi tulla kirosanoja täytesanoina. Sen jälkeen keskustelu aiheesti alkoi tyrehtyä.

Kuvaavasti seuraavana työpäivänä keskustelussa toisen työkaverini kanssa sivutettiin kyseistä työntekijää ja hän kysäisi siinä, tiedänkö mistä päin tämä uusi työntekijä on kotoisin.  Vastaisin, en tiedä. Sen jälkeen hienoinen tauko ja katseen suuntaaminen "tyhjyyteen" ja sitten siirtyminen uuteen puheenaiheeseen.

Ylempi sosiaaliluokka osaa keskenäänkin välittää viestinsä tyylikkäästi. 

Ylempi sosiaaliluokka ymmärtää, millä tasolla tietyistä aihepiireistä voidaan puhua yleisessä keskustelussa ja yleisesti, kuinka affektiivisesti.

Vierailija
2834/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jeps44 kirjoitti:

Yhteiskuntaluokka määrittyy sen mukaan, että samaan luokkaan kuuluvilla ihmisillä on yhteisiä intressejä ja samantapainen elämänmeno. Tällä tavoin voidaan mielestäni hahmottaa karkeasti neljä luokkaa:

Alaluokka: Työelämän ulkopuolella tai epätyypillisissä työsuhteissa olevat, joita yhdistää tulonsiirtojen suuri merkitys toimeentulolle ja merkittävän omaisuuden (esim. omistusasunto) puuttuminen. Tässä luokassa kasautuu sosiaaliset ja terveydelliset ongelmat sekä epäluottamus koko yhteiskuntaan.

Alempi keskiluokka/työväenluokka: Näiden elämäntyyli on suunnilleen samanlaista ja ovat siis samaa luokkaa - eli ovat vakituisessa työsuhteessa ja saavat tulonsa lähinnä työtuloina. Työ ei kuitenkaan ole mitään poikkeuksellisen vastuullista ja arvostettua, vaan "tavallista" palkkatyötä. Alempi keskiluokka viittaa yleensä toimistohommia tekeviin valkokaulusduunareihin, työväenluokka perinteisissä duunariammateissa paiskoviin. Omistavat usein omistusasunnon, jonka velkaa tosin maksetaan suuri osa työurasta. Muuta merkittävää varallisuutta ei välttämättä ole pienehköjä sijoituksia, autoa ym. lukuunottamatta. Suhtautuvat epäluottamuksella sekä alaluokkaan, joita pitävät sosiaalipummeina, kuin myös ylempiin luokkiin ja erityisesti omiin pomoihinsa, joita pitävät ylipalkattuina peukalonpyörittäjinä.

Ylempi keskiluokka: Erotuksena edelliseen se, että ovat ammateissa joiden arvostus ja palkkaus ovat korkeampia. Ovat yleisesti ottaen yliopistokoulutettuja ja erotuksena alemmasta keskiluokasta joko professioammateissa (lääkäri, lakimies) tai muussa erityisasiantuntija- / johtajaroolissa. Varallisuutta saattaa olla muutakin kuin vain asunto, esimerkiksi sijoitusasunto(ja) ja edellisiä lihavampi osakesalkku. Suhtautuvat epäluottavasti kaikkeen alempana olevaan koska pitävät näitä verorahoillaan elävinä siivelläeläjinä.  Voivat suhtautua myönteisesti eliittiin, koska virheellisesti saattavat luulla kuuluvansa eliitin alempaan strataan.

Eliitti: Erotuksena keskiluokista nämä eivät välttämättä tee palkaktyötä, vaan saavat suuren osan tuloistaan pääomatuloina. Ylemmästä keskiluokasta poiketen eliittiin ei päästä kuitenkaan pelkällä omistamisella, vaan asema yhteiskunnassa alkaa olla tärkeämpi määre. Hyvin pieni osa suomalaisista kuuluu eliittiin ja he pysyvät aika hyvin suurelta yleisöltä piilossa, vaikka jotkut virheellisesti luulevatkin oman kylän lääkäriä tai pikkupitäjän apteekkaria eliitin jäseneksi.

Vastauksena siihen, miten luokka näkyy ihmisessä: ei se aina näy. Olen asunut niin Myllypurossa kuin Tapiolassa ja kyllä ne Westendiläiset kulkee välillä ihan samanlaisissa pieruverkkareissa kuin Itä-Helsinkiläisetkin. Parhaiten tai pahiten luokka näkyy ylemmän keskiluokan pikkuporvarillisessa alakulttuurissa jossa marimekkolaukut ja lokkivalaisimet muuttuvat ihmisyyden mitaksi.

Aika hyvä jako, mutta ei minusta aivan toimi nykyisessä Suomessa. Noin se meni vielä joskus 80-luvulla. Nykyään on kuitenkin tullut tuohon työläisten ja yliopistoprofessioiden väliin AMK. Ennenkin toki oli asentajat (työväenluokka), teknikot (alempi keskiluokka), insinöörit (keskiluokka) ja DI:t (ylempi keskiluokka)erikseen, mutta nykyään AMK:sta tulee paljon keskiluokkaa, asiantuntijoita eri aloille, ilman että olisivat kuitenkaan noita erityisasiantuntijoita tai ylempää keskiluokkaa. Mahtuisiko tuohon työväenluokan ja ylemmän keskiluokan väliin siis jokin keskimmäinen keskiluokka? 

Oikeastihan ennen oli mahdollista päästä kansainvälisen firman johtoportaaseen teknikon tutkinnolla tai paikallispankin pankin johtajaksi merkonomina.

Vierailija
2835/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan naureskele, omituinen ajatus. Ei ole mitään tarvetta suhtautua huono-onnisempiin negatiivisesti ja pahantahtoisesti, kun itsellä on asiat hyvin. Alempi keskiluokka se nauraa työväenluokalle ja työväenluokka alaluokalle.

Yläluokkaisuuteen kuuluu jalous. Ihminen ei kuulu henkisesti yläluokkaan jos ei ymmärrä jalouden ja armollisuuden merkitystä. Tietenkin käytöstavat kertovat paljon eli avataan ovi, autetaan toista ja kysytään kuulumisia.

Huoh...

Eli uskonnollinen, konservatiivinen, ties mistä lähtöisin oleva pikkuporvari onkin yhtäkkiä jalo yläluokkainen lähes aatelinen henkilö, kunhan vain muistaa käyttäytyä ja sisäistää armollisuuden ja jalouden merkityksen sekä toteuttaa sitä jokapäiväisessä elämässään. Ei näin. Tuollainen on usein pelkkää esitystä ja kuorta. Halutaan luoda jokin *hienompi kuin onkaan* vaikutelma itsestä muille.

Vierailija
2836/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiniä juodaan 12 cl:n annoksissa siksi, että isommat määrät vaikuttavat (alkoholisoituneen) ihmisen ahnehtimiselta.

12 cl on naurettavan pieni annos. 24 cl taas liian suuri, jos juo vain yhden lasillisen eli tuo vapaalla kädellä kaadettava luonnollinen 20 cl olisi sopiva. 

Ei alkoholia ole pakko juoda lainkaan, jos ei halua. Mutta monissa maissa alkoholi on tavanomainen osa ruokakulttuuria, ja viini on maataloustuote.

Vierailija
2837/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhosia metsästävä ylioppilas Larvanto ei nykyisin ole enää automaattisesti herra. Ennen tehtaissa kutsuttiin konttoriväkeä herroiksi. Ihan perustyöväestöä nuo ovat.

Vierailija
2838/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.

No ei välttämättä. Ne tosi rikkaat ovat kyllä ihan taviksen näköisiä.

Sen perityn rahan huomaa paremmin käytöksestä kuin pukeutumisesta.

Jos levyseppähitsari ranualta kaivelisi muniaan telkkarissa ja röhnöttäisi tuolissaan samalla tavalla kuin Jörn Donner, häntä pidettäisiin moukkana, mutta Donneria eksentrisenä vanhan rahan suvun jälkeläisenä.

Hieman sama asia kuin verrata Pate Mustajärveä Freddie Mercuryyn.

Ensimmäinen moukka, toinen uskottava artisti ja samoilla lavaeleillä toinen koomikko, toisen lavakarisma on uskomaton.

Oletteko koskaan nähnyt esim. Nalle Wahlroosia. Hän on todella hyvin, hyvällä maulla ja kalliilla puettu, hyvin ylväästi itsensä kantava ikäisekseen hoidettu ja hyväkuntoinen mies. Erittäin kohtelias ja ystävällinen ja osaa esim. pöytäetiketin moitteettomasti. Samanlaisia nuo yritysjohtajat tuppaavat olemaan, moni tosin ehkä karkeampi käytöksessään. Siksipä kuninkaan metsästysseuroihin ei pääse kuin Nallen tasoiset. 

Yöks Nalle W 😂 Valmis myymään kotimaiset pohjavedet monikansalliselle Nestlelle. Hirveä ukkeli, sano mitä sanot. Moni kakku päältä kaunis, mutta tämä korea kakku on karsean makuinen.

Vierailija
2839/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh...

Eli uskonnollinen, konservatiivinen, ties mistä lähtöisin oleva pikkuporvari onkin yhtäkkiä jalo yläluokkainen lähes aatelinen henkilö, kunhan vain muistaa käyttäytyä ja sisäistää armollisuuden ja jalouden merkityksen sekä toteuttaa sitä jokapäiväisessä elämässään. Ei näin. Tuollainen on usein pelkkää esitystä ja kuorta. Halutaan luoda jokin *hienompi kuin onkaan* vaikutelma itsestä muille.

Olen eri kommentoija, mutta ihmettelen keskustelussa jatkuvasti, satojen sivujen ajan esiintyvää ajatusta siitä, että yhteiskuntaluokissa olisi kyse jonkun hienoudesta tai huonoudesta. Ei, se on samanlaista hölmöyttä kuin kuvitella savolaisen ja hämäläisen erottelun olevan arvottamista - kysehän on kulttuurista molemmissa luokitteluissa.

Ja konservatiivisuushan tarkoittaa älyllistä etäisyyttä erilaisista ismeistä ja ideologioista. Siinä mielessä konservatiivisuus on erittäin yläluokkaista - siis alkuperäisessä aatehistoriallisessa merkityksessään. 

Vierailija
2840/5592 |
10.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alemman tason ihmiset pääsee kerran elämässään Ruotsin risteilylle, niin siellä alkaa heti tavaroiden syytely mereen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan