Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
Yksi tärkeä asia on lomanvietto. Tietyn tason ihmisille ei tulisi mieleenkään lähteä etelän tusinakohteisiin ryyppäämään uima-altaalle.
Olet väärässä. Tuollainen kuvitelma on juurikin keskiluokkaista ja kuuluu samaan kastiin kuin merkkilaukkuhaaveet. Olen lomaillut etelän tavis joukkolomakohteessa ja tutustuin yhteen naiseen samassa paikassa. Vasta myöhemmin kotona tajusin, että hän kuului yhteen Suomen rikkaimmista, vanhoista suvuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistyneet ja hienostuneet arvonsa tuntevat naiset eivät pukeudu legginsseihin, näin sanoo myös muotiasiantuntijat.
Ahaa. Minullapa on legginsit joka päivä.
T. Aatelinen, pääomatuloilla elävä, akateeminen
Aatelinen ja akateeminen, toi oli hyvä😂😂😂😂😂!
Ajelee talon kokoisella massikalla(n 110 000) j a niitä ehkä useita. Tukiaiseurot kerätty tarkoin talteen ja sijoitettu koneisiin
Siten, että eläkeläisellä on ulostetta lakanoissa eikä ole puhdasta lakanaa tilalle. Suomessa eläkeläisen pitää ostaa pyykin pesu ja kodin siivous erikseen.
Amikset eivät osaa kirjoittaa suomen kieltä. Siinä se eniten näkyy.
Kokemuksesta voin sanoa, että köyhän on helpompi toimia ja jopa ystävystyä todella rikkaiden ja syntymästään saakka ylempään sosiaaliluokkaan kuuluvien kuin ns. nousukkaiden kanssa. Ensinmainitut toisin kuin monet nousukkaat pitävät epähienona varallisuudellaan pröystäilyä. Ensinmainitut eivät ainakaan julkisesti katso pitkin nenänvarttaan itseään köyhempiä ja huonommin menestyneitä niin kuin monilla nousukkailla on tapana tehdä. Kun ensin mainitut tekevät lahjoituksia hyväntekeväisyyteen he eivät yleensä tee siitä samalla tavalla isoa numeroa niin kuin johonkin almuja antavat nousukkaat.
No se näkyy koulutuksessa sekä ammatissa (työpaikassa).
Se näkyy kulutustottumuksissa.
Se näkyy ulkoasussa.
Se kuuluu puheessa.
Se näkyy kaveripiirissä (tuttavapiirissä).
Se näkyy harrastuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Se näkyy ulkoasussa.
Se kuuluu puheessa.
Se näkyy harrastuksissa.
Leuhkimisena. Itse odotan jo, että määräaikainen työ päättyy, en jaksa kuunnella työkavereita kahvitauolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se näkyy ulkoasussa.
Se kuuluu puheessa.
Se näkyy harrastuksissa.
Leuhkimisena. Itse odotan jo, että määräaikainen työ päättyy, en jaksa kuunnella työkavereita kahvitauolla.
Leuhkiminen kyllä kuuluu ihan kaikkiin sosiaaliluokkiin. Eroa on siinä, mistä leuhkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se näkyy ulkoasussa.
Se kuuluu puheessa.
Se näkyy harrastuksissa.
Leuhkiminen kyllä kuuluu ihan kaikkiin sosiaaliluokkiin. Eroa on siinä, mistä leuhkitaan.
Älykkö saattaa leuhkia, montako kirjaa on lukenut tai kirjoittanut vuoden aikana.
Vähemmän älykkö leuhkii, miten on pärjännyt tappelussa nakkikioskilla lätkämatsin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se näkyy ulkoasussa.
Se kuuluu puheessa.
Se näkyy harrastuksissa.
Ei kuulu, onneksi korko on keväällä 3% ja veikataan nousevan 5 %. Korkovähennys poistuu tammikuussa eli veroprosentin nosto monella edessä, siihen meni sähkövähennys, eivät saa siis 600 euroa vähennystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se näkyy ulkoasussa.
Se kuuluu puheessa.
Se näkyy harrastuksissa.
Ei kuulu, onneksi korko on keväällä 3% ja veikataan nousevan 5 %. Korkovähennys poistuu tammikuussa eli veroprosentin nosto monella edessä, siihen meni sähkövähennys, eivät saa siis 600 euroa vähennystä.
Hallitus unohti mainita, että vähennys on 600 niille joilla ei ole velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Amikset eivät osaa kirjoittaa suomen kieltä. Siinä se eniten näkyy.
Ei ihmetytä, kun amiksen YTO-opettajina (suomi, matematiikka, englanti, ruotsi, yms.) on täysin epäpäteviä henkilöitä joilla ei aina ole edes "opettamansa" aineen perusopintoja tehtynä. Riittää, että on koulutuspäällikön kaveri tai sukulainen. Näin ainakin Stadissa.
Itse koen ongelmaksi sen etten voi rennosti jutella oikein mistään ilman että joku köyhempi työpaikalla tai muuallakin siitä loukkaantuu.
Esim. jos käyn matkoilla aletaan tankata että missä hotellissa ja missä kapunginosassa majoituin ja sitten kun kierrellen jotain vastaan joku siitäkin ajattelee että leuhkin.
Aika usein suoraan tivataan että missä asun ja mikä on asunnon koko.
Tai jos kerron harrastuksistani (tennis, golf) tai viikonlopun vietosta (ooppera, konsertti jne) tulkitaan sekin leveilyksi.
Vierailija kirjoitti:
...eikä mennä olkaimettomassa minimekossa ja tennareissa kirkkoon. Vanhan rahan rikkaan/sivistyneen ei tarvitse tehdä maitokaupoilla vaikutusta muihin toisin kuin alempien sosiaaliluokkien edustajien.
Naurattaa kyllä tuo heittosi kirkosta. Itse en kirkkoon kuulu, mutta kävin serkun lapsen rippijuhlien yhteydessä kirkossa. Jalassa oli tennarit ja puku liivillä ilman solmiota kauluspaita osittain auki. Kyllähän sieltä jumalaa pelkääviltä kaleveilta sai paheksuvia katseita, mutta entä sitten? Vaatteeni maksoivat varmaan enemmän kuin heidän autonsa sillä olen vanhan rahan perillisiä.
Käytöstavat unohtuivat myös siinä etten noussut seisomaan kirkossa uskonnollisten riittien aikana. En koe tarvetta sillä ei ole minun uskontoni ja jos kristinuskon jumala asiasta suuttuu niin siinähän lähettää helvettiin.
tohtorismiäs kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...eikä mennä olkaimettomassa minimekossa ja tennareissa kirkkoon. Vanhan rahan rikkaan/sivistyneen ei tarvitse tehdä maitokaupoilla vaikutusta muihin toisin kuin alempien sosiaaliluokkien edustajien.
Naurattaa kyllä tuo heittosi kirkosta. Itse en kirkkoon kuulu, mutta kävin serkun lapsen rippijuhlien yhteydessä kirkossa. Jalassa oli tennarit ja puku liivillä ilman solmiota kauluspaita osittain auki. Kyllähän sieltä jumalaa pelkääviltä kaleveilta sai paheksuvia katseita, mutta entä sitten? Vaatteeni maksoivat varmaan enemmän kuin heidän autonsa sillä olen vanhan rahan perillisiä.
Käytöstavat unohtuivat myös siinä etten noussut seisomaan kirkossa uskonnollisten riittien aikana. En koe tarvetta sillä ei ole minun uskontoni ja jos kristinuskon jumala asiasta suuttuu niin siinähän lähettää helvettiin.
En minäkään kuulu kirkkoon, mutta olisi outoa olla nousematta seisomaan. Jos menee kirkkoon, miksi siellä osoittaisi mieltään? Jos ei luonto anna periksi, kannattaa jättää koko kirkko väliin.
Vierailija kirjoitti:
Kokemuksesta voin sanoa, että köyhän on helpompi toimia ja jopa ystävystyä todella rikkaiden ja syntymästään saakka ylempään sosiaaliluokkaan kuuluvien kuin ns. nousukkaiden kanssa. Ensinmainitut toisin kuin monet nousukkaat pitävät epähienona varallisuudellaan pröystäilyä. Ensinmainitut eivät ainakaan julkisesti katso pitkin nenänvarttaan itseään köyhempiä ja huonommin menestyneitä niin kuin monilla nousukkailla on tapana tehdä. Kun ensin mainitut tekevät lahjoituksia hyväntekeväisyyteen he eivät yleensä tee siitä samalla tavalla isoa numeroa niin kuin johonkin almuja antavat nousukkaat.
Tuo on tosi kapeakatseista vanhojen luokkarajojen ylläpitämistä. Köyhätkin ihailevat yläluokkaa ja halveksivat niitä, jotka nousevat hierarkiassa ylöspäin, ja toistelevat näitä nousukaskliseitä.
Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä? Ei mitenkään!
Vierailija kirjoitti:
Tatuoinnit on merkki alemmasta yhteiskuntaluokasta.
Onko David Beckham siten sun loogikan mukaan alemman luokan henkilö?
Rikkaan ei tarvitse pröystäillä. Pers'aukiset käyttävät usein omat ja varastetut näyttääkseen hyvin toimeentulevalta.