Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
2441/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm kirjoitti:

Kirjahylly. Keskiluokalla, varsinkin vanhemman rahan tai sivistyssuvusta tulevalla, on kirjahyllyjä ja niissä paljon kirjoja. Alemmilla sosiaaliluokilla ei ole kirjahyllyä tai jos on, siinä on jotain suvun valokuvia ja kuppanen matkamuisto Mallorcalta. 

Minä olen duunariperheestä ja meillä oli kirjahylly täynnä kirjoja. Lisäksi kävimme ahkerasti kirjastossa. Itse olen amk-koulutuksen hankkinut ja minulla on myös kirjahylly täynnä kirjoja. Samoin on tutuillani.

Ei pelkkä kirjahylly tai paljon kirjoja kerro juuri mistään muusta kuin lukemisesta. Ihan eri juttu sitten on, mitä kirjoja kirjahyllyssä on, ovatko ne Danielle Steelia vai vaikkapa Siri Hustvedtia, vitsikirjoja vai tietokirjoja.

Uskokaa nyt ihmiset, ettei se laatukirjallisuus hyllyssä teidän yhteiskuntaluokkaanne nosta, vaikka lukeminen hyvä harrastus onkin.

Paitsi että se oikeasti on asia, joka vahvasti korreloi sosiaaliluokan kanssa. Enemmän kuin esim raha.

Vierailija
2442/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aatelinen kirjoitti:

Totta tuo käytös asia. Itse olen aatelisperheestä ja lapsena opetettu käytöstapoja. Sain lahjaksi mm "käytöksen kultaisen kirjan" kun olin 7 vuotias. Sitä sitten luettiin ja opeteltiin. Kättely, istumajärjestykset, keskustelut vierailuilla, ristiriita tilanteiden ratkaisut mm päivällisillä ym. Kävelytyyli. Kaikki nämä hauskaa. Mutta siis käytös kasvatus oli järjestelmällistä. Yhtenä kesänä minut lähettiin erään äidin tädin luo ulkomaille oppimaan kulttuuria. Olin 11 v. Kaikki sen kaupungin museot ja taidegalleriat kierrettiin. Viimeisenä päivänä käytiin pizzalla. Vaikka se ei ollut "hyvä". Isoisäni jos halusi viedä meidät lapsenlapset hampurilaiselle, hän vei meidät ravintolaan syömään niitä. Myös matkalle pääsin (ulkomaille) vaikka Suomesta aloitettiin. Aina tähdennettiin, että ole kuin kotonasi vaikka Pariisissa. Käyttäydy sen mukaan. Jep, hauskaa

Olen keskiluokkainen, ja tuo on kaikki omasta lapsuudestani ja nuoruudestani tuttua. Eli ei kyllä erota yläluokkaa keskiluokasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2443/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikas katsoo kelloa yleensä rolexia ranteestaan ja ei niin rikas älypuhelimestaan. Köyhä kysyy ohikulkialta .

Vierailija
2444/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm kirjoitti:

Kirjahylly. Keskiluokalla, varsinkin vanhemman rahan tai sivistyssuvusta tulevalla, on kirjahyllyjä ja niissä paljon kirjoja. Alemmilla sosiaaliluokilla ei ole kirjahyllyä tai jos on, siinä on jotain suvun valokuvia ja kuppanen matkamuisto Mallorcalta. 

Minä olen duunariperheestä ja meillä oli kirjahylly täynnä kirjoja. Lisäksi kävimme ahkerasti kirjastossa. Itse olen amk-koulutuksen hankkinut ja minulla on myös kirjahylly täynnä kirjoja. Samoin on tutuillani.

Ei pelkkä kirjahylly tai paljon kirjoja kerro juuri mistään muusta kuin lukemisesta. Ihan eri juttu sitten on, mitä kirjoja kirjahyllyssä on, ovatko ne Danielle Steelia vai vaikkapa Siri Hustvedtia, vitsikirjoja vai tietokirjoja.

Uskokaa nyt ihmiset, ettei se laatukirjallisuus hyllyssä teidän yhteiskuntaluokkaanne nosta, vaikka lukeminen hyvä harrastus onkin.

Paitsi että se oikeasti on asia, joka vahvasti korreloi sosiaaliluokan kanssa. Enemmän kuin esim raha.

Tästä olisi kiva nähdä joku empiirinen tutkimus. Av ei riitä lähdeaineistoksi. Itse kyllä koen asemaani määritelkeen paljon enemmän palkkani vaihtelu kuin tasalaatuisena pysyvä kirjahyllyn sisältö.

Vierailija
2445/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn neljännesvuosittain keskussairaalassa omissa asioissani. Viimeksi minulla oli vapaapäivän kunniaksi hopiksen mainostama farkkuasu, mutta mustana. Käyn aika usein palvelukodin asukkaiden saattajana työasussa. Siinä odotellessani tajusin, että työasussani olen lääkäreille näkymätön, hoitajat huomaavat työasuisen hoitajan, vaikka eri firman asussakin paremmin. 

En tiedä, miten hyvin sosiaaliluokan huijaaminen pukeutumisella onnistuu, mutta ainakin huomaamattomaksi itsensä voi pukea.

Empiirisen testin perusteella muutut täysin aktiivisen näkymättömäksi maastopuvussa koirien kanssa tai kun laitat päälle vuoden -91 bändipaidan, buutsit, arskat, kahden viikon sängen ja pääkallohuivin.

Huonointa palvelua saat, kun olet erityisen huoliteltu. Sinusta halutaan päästä eroon mahdollisimman nopeasti.

Tästä saisi aika hauskan sosiaalipsykologisen tutkimuksen.

Vierailija
2446/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Runsaat tatuoinnit ja lävistykset kertoo heti, että kyseinen ihminen kuuluu alimpaan sosiaaliluokkaan."

Muualla Eurooopassa tämä ero on vieläkin selvempi, esim. Briteissä tatuoinnit ovat aina kuuluneet työväenluokalle.

Japanissa tatuoinnit kertovat, että kyseinen henkilö kuuluu järjestäytyneeseen rikollisuuteen.

Vierailija
2447/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten 1000 netto eläkettä saavat maksavat irtisanottujen naapureiden yhtiölainoja?

Täällä nyt liioitellaan tuota yhtiölain-asiaa. Jos joku ei maksa osuuttaan yhtiölainasta taloyhtiö ottaa asunnon haltuun ja joko myy asunnon tai laittaa sen vuokralle, ja näin taloyhtiö saa sen lusmuilevan osakkaan puuttuvat maksut katettua. Prosessista tulee kuluja, mutta ne otetaan tietysti asunnon myyntihinnasta ja/tai vuokrasta. Lusmuilija saa jos mitä jää jäljelle.

Vierailija
2448/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunari naisilla on usein paljon tatuointeja, perse tyrkyllä, paksut irtoripset, suttuiset meikit, kiroilevat paljon, polttavat tupakkaa, hiukset värjätty puhki, rumat hiuslisääkkeet, ei käytöstapoja, raskaaks tultu ylä-asteella, kielikoru, nenäkoru... tulikohan tässä jo kaikki?

Vierailija
2449/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.

Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.

Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy. 

Ulkoministeri on julkisesti kertonut provaansa vanhaa Volkkaria, jutussa ei puhuttu juomista propaamisen lomassa.

Vierailija
2450/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha raha ei useinkaan kersku, ellei ole kuin Nalle. Uusi raha pröystäilee ja kerskuu, ylentää itsensä.

Eikös Nallen raha ole hänen itsensä keräämää? Buntta Wahlroos ei kai ollut erityisen varakas, ainakin Nalle W. kirjassaan sanoo, että isä ei onnistunut omaisuuden keräämisessä.

Vierailija
2451/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja tässä keskustelussa. Kiinnostaisi nyt tietää, mikä on yhteiskuntaluokkani eli mistä löydän ne sosiaaliset piirit, joissa olen kuin kotonani, jos taustatietoni ovat nämä:

- keskiluokkainen kotitausta

- kokenut aina ulkopuolisuutta

- lapsena pienellä paikkakunnalla en kelvannut työväenluokkaisten enkä paremman väen lapsien porukohin eikä muita ollut

- työkokemus yliopistolla tutkijana

- viimeiset viisi vuotta työttömänä

- en tunne oiken akateemisia enkä toisaalta vähän koulutettuja ihmisiä enkä tiedä miten heidän sosiaaliset kuvionsa toimivat

- olen köyhä eli en pysty tekemään asioita, joita keskiluokkaiset ihmiset tapaavat tehdä

- pukeudun "ajattomasti" klassista tyyliä mukaillen, mutta vaatteeni ovat kuluneita, risoja ja korjattuja

- leikkaan hiukseni itse

- en käytä päihteitä, syön terveellisesti ja kuntoilen

Jos onnistuit tutkija-aikanasi hankkimaan asunnon tai muuta vähän isompaa omaisuutta, kuulut omaisuutesi perusteella alempaan keskiluokkaan, vaikka eläisitkin nyt yhteiskunnan tuilla. Jos taas asut vuokralla ja elät yhteiskunnan tuilla (tai puoliso elättää tms.) olet ylempää alaluokkaa, johon kuuluu paljon keskiluokkaisesta taustasta pudonnutta ns. sivistyneistöä. 

Ei yliopistotutkijasta tule työttömänä alaluokkaa, ei muustakaan sivistyneistöstä. Älä jaksa.

Mutta mihin hän sitten kuuluu?

Ehkä aina on ollut ihmisiä, jotka ei oikein sovi mihinkään lokeroon.

Sosiaaliluokka ei ole niinkään sidoksissa varallisuuteen kuin sivistys- ja kulttuuripääomaan. On yliopistosta valmistuneita, jotka eivät välitä esimerkiksi kirjallisuudesta tai kuvataiteista. Siten akateeminen koulutus ei aina välttämättä tarkoita sitä, että kuuluisi sivistyneeseen kansanosaan.

Tuolla logiikalla kirjallisuustieteilijä on aina ylempää luokkaa kuin lääkäri tai juristi. No ei ole.

Ei toki, riippuu tutkinnosta ja kotitaustasta sekä omasta sivistystaosta. Ei kirjallisuustieteilijäkään välttämättä välitä kulttuurista sen enempää, tutkii vaan putkinäöllä omaa aihettaan. Lääkäri voi olla sivistyneistösuvusta. Luokkaan vaikuttaa peritty ja hankittu sivistyspääoma ja miten sitä käyttää ja ilmentää.

Vierailija
2452/5592 |
15.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmmm kirjoitti:

Itse luen hyvin monipuolisesti kaikkea, tosin Steelin kaltaisia viihdekirjailijoita en yleensä jaksa.

Siri Hustvedt on tylsä. Hyvin kehuttu kirjailija, jonka kirjojen pitäisi säväyttää, koska ne ovat erinomaisesti kirjoitettuja, mutta en vain saanut paljoa irti Amerikkalaisesta elegiasta. Henkilöhahmot ylianalysoituja, eivätkä ne vain liikuttaneet minua. On kirjailijoita, jotka ovat hyvin koulutettuja ja tietävät paljon aiheesta, josta kirjoittavat, mutta eivät kykene tekemään uskottavia henkilöhahmoja.

Vierailija
2453/5592 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.

Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.

Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy. 

Ulkoministeri on julkisesti kertonut provaansa vanhaa Volkkaria, jutussa ei puhuttu juomista propaamisen lomassa.

Ei nykyajan autoja oikein voi itse korjata. Oli varmaan Stubbin yritys kansanomaistaa itseään tuo enemmän kuin totta. Kyllä se auton imurointiin ja renkaiden vaihtoon monilla jää auton ropaamisen taidot.

Vierailija
2454/5592 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Duunari naisilla on usein paljon tatuointeja, perse tyrkyllä, paksut irtoripset, suttuiset meikit, kiroilevat paljon, polttavat tupakkaa, hiukset värjätty puhki, rumat hiuslisääkkeet, ei käytöstapoja, raskaaks tultu ylä-asteella, kielikoru, nenäkoru... tulikohan tässä jo kaikki?

Joskus työmaalla oli kaksi Viron venäläistä naismaalaria. Nämä tulivat töihin ja lähtivät töistä leningeissä ja korkkareissaan. Ei näkyny shokkivärejä j tatuointeja.

Suomalaisilla duunarinaisilla näitä kyllä riitti samoin virolaisilla. Tuntuu kuin Suomen amiksissa eläisi joku äri vulgaaria ulkonäköä korostava kultti. Nuorilla naisilla on kädet tatuoitu kämmenselkä myöten ja usein kaulasskin kuvia. Nenärengas tuntuu olevan nykyään standardi. Yli 40v virolaisnaiset pukeutuvat taas klassisesti.

Vierailija
2455/5592 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Runsaat tatuoinnit ja lävistykset kertoo heti, että kyseinen ihminen kuuluu alimpaan sosiaaliluokkaan."

Muualla Eurooopassa tämä ero on vieläkin selvempi, esim. Briteissä tatuoinnit ovat aina kuuluneet työväenluokalle.

Japanissa tatuoinnit kertovat, että kyseinen henkilö kuuluu järjestäytyneeseen rikollisuuteen.

Thaimaassa ja muualk Aasiassa joka on konservatiivinen prostituoidut tatuoivat itsensä. Eikö tatuoituja Suomi naisia hävetä jos kassajonossa seisoskelee vieressä joku tatuoitu baarityttö asiakkaansa kanssa.

Vierailija
2456/5592 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän voi lisätä osan lihoneen tolkuttomasti viimeistään ensimmäisen kerran raskaana ollessaan. Tästä joukosta löytyy myös 99% salien fitness kissoista. Jotka lähes asuvat salilla ja ihailevat lihaksiaan peilistä. Tatuointeja myös riittää. Viimeistään ennen kisoja iho paahdetaan kahvipavun väriseksi solariumissa.

Vierailija
2457/5592 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanha raha ei useinkaan kersku, ellei ole kuin Nalle. Uusi raha pröystäilee ja kerskuu, ylentää itsensä.

Eikös Nallen raha ole hänen itsensä keräämää? Buntta Wahlroos ei kai ollut erityisen varakas, ainakin Nalle W. kirjassaan sanoo, että isä ei onnistunut omaisuuden keräämisessä.[/quot

Ei Bunttaa voinut oikrin köyhäksikään sanoa...ja melkoiden vaikutusvaltainen.jos björn olisi syntynyt leskiäitiperheeseen syvällä pohjoiskarjalassa niin ei metsästäisi kaarle kustaan kanssa.tuskin olis hankenilla opiskellut...

Vierailija
2458/5592 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työläisillä on lapsen nimenä omistusmuoto esim. Tomminpoika (lapset ovat isän omaisuutta).

Serkkuni DI ja puolisonsa,invepankin analyytikko,penska on näitä tomminpoikia.tosin duunareita nuokin on.

Vierailija
2459/5592 |
16.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei nykyajan autoja oikein voi itse korjata. Oli varmaan Stubbin yritys kansanomaistaa itseään tuo enemmän kuin totta. Kyllä se auton imurointiin ja renkaiden vaihtoon monilla jää auton ropaamisen taidot.

Mutta Stubb rakensi itse itselleen mökin tai siis osallistui paljon sen tekemiseen. Maalasi jne. Tiedän monia korkeasti koulutettuja ihmisiä, jotka tekevät mielellään itse kaikkea. Remontoivat ja autojakin ropaavat. Oma mieheni kuuluu tuohon joukkoon.

Vierailija
2460/5592 |
24.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marin paljasti duunariutensa viihdeohjelmassa valitsemalla lahtarin sijasta näyttelijän, joka on kuvernööri Yhdysvalloissa. Etenkin Tampereen seudulla kansalaissota muistetaan vielä monen sukupolven ajan. Aivan sama, että onko maan pääministeri ja olisi korrektia vastata Mannerheim.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä