Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?
Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?
Kommentit (5592)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka järjestää grillijuhlia ja kaveriporukalla tapaamisia tapas-pöytineen, ei alaluokka.
Pienituloiset tekevät yleensä itse ruokaa kuten me esim. perunoita ja karjanlanpaistia, kanaa ja riisiä, uunilohta ja perunoita, pizzaa, tortilloita, nakkikeittoa, siskonmakkarakeittoa, lihakeittoa, kalakeittoa, paistia ja ranskalaisia, ranskalaisia ja nakkeja, uunimakkaraa, tonnikalapastaa, lämpimiä voileipiä, lasagnea, makaroonilaatikkoa, kinkkukiusausta jne.
Tuo on enemmän sitä arkea. Puutarhajuhla tarkoittaa ihan eri asiaa eri luokkien ihmisille.
Jos työmatkat on olevinaan kovin hienoa..
Vierailija kirjoitti:
Jos työmatkat on olevinaan kovin hienoa..
Nehän ovat työtä. Ei sitä matkakohdetta pääse tutkimaan. Lentokentät ovat aika tylsiä paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Osa pukeutuu laadukkaasti (ei tarkoita Marimekkoa) ja kyllä siitä voi jotakin päätellä. Jos on siistit hoidetut hiukset, nätit kynnet, nätti meikki ja laadukkaat vaatteet, kengät ja laukku niin kyllä ihmisellä on jotakin varallisuutta jota laittaa itseensä koska tuo kaikki ei ole ilmaista.
Narkkareilla on yleensä todella muodikkaat vaatteet. Ne on varmaan tosi korkealla sosiaaliluokassa...
Vierailija kirjoitti:
Hmmm kirjoitti:
Kirjahylly. Keskiluokalla, varsinkin vanhemman rahan tai sivistyssuvusta tulevalla, on kirjahyllyjä ja niissä paljon kirjoja. Alemmilla sosiaaliluokilla ei ole kirjahyllyä tai jos on, siinä on jotain suvun valokuvia ja kuppanen matkamuisto Mallorcalta.
Minä olen duunariperheestä ja meillä oli kirjahylly täynnä kirjoja. Lisäksi kävimme ahkerasti kirjastossa. Itse olen amk-koulutuksen hankkinut ja minulla on myös kirjahylly täynnä kirjoja. Samoin on tutuillani.
Ei pelkkä kirjahylly tai paljon kirjoja kerro juuri mistään muusta kuin lukemisesta. Ihan eri juttu sitten on, mitä kirjoja kirjahyllyssä on, ovatko ne Danielle Steelia vai vaikkapa Siri Hustvedtia, vitsikirjoja vai tietokirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokka järjestää grillijuhlia ja kaveriporukalla tapaamisia tapas-pöytineen, ei alaluokka.
Miksi ei?
Alemman luokan grillijuhlassa grillataan makkaraa ja oheistarjottavana on sinappia, ketsuppia ja kurkkusalaattia sekä tietenkin alkoholia. Siinä ei pohdita mitään makukirjon hienostuneisuutta jne illan aikana.
Typerä yleistys, että tulotaso määrittäisi ihmisen makuaistin. Kyllä meillä ainakin tehdään hyviä ruokia ja grillataan pihvejä, tehdään itse salaatit, erilaisia vartaita, itse savustettuja kaloja jne... Kyse on satsauksesta, joka tehdään silloin tällöin.
Meillä on huipputulot, mutta meillä ei koskaan grillata. Jos pihviä haluttaa syödä, niin menemme pihviravintolaan.
Supersaukko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Alemman luokan grillijuhlassa grillataan makkaraa ja oheistarjottavana on sinappia, ketsuppia ja kurkkusalaattia sekä tietenkin alkoholia. Siinä ei pohdita mitään makukirjon hienostuneisuutta jne illan aikana.
Typerä yleistys, että tulotaso määrittäisi ihmisen makuaistin. Kyllä meillä ainakin tehdään hyviä ruokia ja grillataan pihvejä, tehdään itse salaatit, erilaisia vartaita, itse savustettuja kaloja jne... Kyse on satsauksesta, joka tehdään silloin tällöin.
Minulla on ystäviä ja sukua kummallakin taustalla. Duunaritaustaisten grillijuhlissa syödään niin, että napa rutisee, ylemmän keskiluokan juhlista lähdetään mäkkärin kautta kotiin. Hieman yleistystä tässäkin, mutta vain hieman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm kirjoitti:
Kirjahylly. Keskiluokalla, varsinkin vanhemman rahan tai sivistyssuvusta tulevalla, on kirjahyllyjä ja niissä paljon kirjoja. Alemmilla sosiaaliluokilla ei ole kirjahyllyä tai jos on, siinä on jotain suvun valokuvia ja kuppanen matkamuisto Mallorcalta.
Minä olen duunariperheestä ja meillä oli kirjahylly täynnä kirjoja. Lisäksi kävimme ahkerasti kirjastossa. Itse olen amk-koulutuksen hankkinut ja minulla on myös kirjahylly täynnä kirjoja. Samoin on tutuillani.
Ei pelkkä kirjahylly tai paljon kirjoja kerro juuri mistään muusta kuin lukemisesta. Ihan eri juttu sitten on, mitä kirjoja kirjahyllyssä on, ovatko ne Danielle Steelia vai vaikkapa Siri Hustvedtia, vitsikirjoja vai tietokirjoja.
Uskokaa nyt ihmiset, ettei se laatukirjallisuus hyllyssä teidän yhteiskuntaluokkaanne nosta, vaikka lukeminen hyvä harrastus onkin.
Supersaukko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Olihan tässä ketjussa juuri äsken köyhä, jonka mukaan köyhän tunnistaa siitä, että hän tekee itse kaikki ruuat alusta alkaen.
Siis mikä ihmeen sosiaaliluokka? Herää kysymys, että millainen ihminen edes luokittelee ihmisiä tämmöisin perustein, no meitä on moneen lähtöön ja osa jää pois kyydistä.
Vierailija kirjoitti:
Supersaukko kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei?
Olihan tässä ketjussa juuri äsken köyhä, jonka mukaan köyhän tunnistaa siitä, että hän tekee itse kaikki ruuat alusta alkaen.
Sekin on aika typerä näkemys. Itse olen ainakin sen verran monta kertaa lähtenyt hyvästäkin ravintolasta sellainen ajatus päässäni pyörien, että olisin minä tuon voinut itsekin tehdä ja ehkä jopa hieman paremmin, joskus jopa paljon paremmin... Silloin se ravintolassa syöminen menettää merkityksensä ja on rahan tuhlaamista. Jos olen valmistautunut tekemään oikein hyvän illallisen, ei sen valmistaminen tunnu edes työläältä, vaan nautinnolliselta.
Työläisillä on lapsen nimenä omistusmuoto esim. Tomminpoika (lapset ovat isän omaisuutta).
Örkki kirjoitti:
Siis mikä ihmeen sosiaaliluokka? Herää kysymys, että millainen ihminen edes luokittelee ihmisiä tämmöisin perustein, no meitä on moneen lähtöön ja osa jää pois kyydistä.
Totta tuo käytös asia. Itse olen aatelisperheestä ja lapsena opetettu käytöstapoja. Sain lahjaksi mm "käytöksen kultaisen kirjan" kun olin 7 vuotias. Sitä sitten luettiin ja opeteltiin. Kättely, istumajärjestykset, keskustelut vierailuilla, ristiriita tilanteiden ratkaisut mm päivällisillä ym. Kävelytyyli. Kaikki nämä hauskaa. Mutta siis käytös kasvatus oli järjestelmällistä. Yhtenä kesänä minut lähettiin erään äidin tädin luo ulkomaille oppimaan kulttuuria. Olin 11 v. Kaikki sen kaupungin museot ja taidegalleriat kierrettiin. Viimeisenä päivänä käytiin pizzalla. Vaikka se ei ollut "hyvä". Isoisäni jos halusi viedä meidät lapsenlapset hampurilaiselle, hän vei meidät ravintolaan syömään niitä. Myös matkalle pääsin (ulkomaille) vaikka Suomesta aloitettiin. Aina tähdennettiin, että ole kuin kotonasi vaikka Pariisissa. Käyttäydy sen mukaan. Jep, hauskaa
Ei Suomessa mitään "sosiaaliluokkia" ole enää ollut aikoihin olemassakaan.
Toki jotkut reppanat yrittävät uskotella olevansa jotain hienostoväkeä ja sitä kulissia yritetään epätoivoisesti pitää yllä, vaikka joudutaan ottamaan lainaa lainan päälle katkeraan loppuun saakka. Tulothan saattavat olla hyvätkin, mutta eletään yli varojen kun esitetään jotain mitä ei olla.
Ei se koulutus mitään "sosiaaliluokkaa" nosta. Edelleen on toimitusjohtajiakin ihan peruskoulupohjalla, joilla tulot ovat miljoonaluokkaa. Siinä hienostelijoille vähän miettimisen aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.
Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.
Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy.
No juuri näitä harrastuksia on todella hyvin toimeentulevilla. Eli olipa todella huonosti yleistetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Runsaat tatuoinnit ja lävistykset kertoo heti, että kyseinen ihminen kuuluu alimpaan sosiaaliluokkaan."
Muualla Eurooopassa tämä ero on vieläkin selvempi, esim. Briteissä tatuoinnit ovat aina kuuluneet työväenluokalle.
Taiteilijat ja muusikot ainakin ovat tatuoituja ja vaikka minkä värisiä karvoistaan riippumatta siitä, että ovatko akateemikkojen vaiko duunareiden lapsenlapsia.
Höpö höpö. Vain rokkarit ovat tatuoituja ja he tulevat lähes poikkeuksetta työläiskodeista. Klassisen musiikin ammattilaiset ei taatusti ole tatuoituja, eikä designerit tai kirjailija-älyköt. He taas tulevat tyypillisesti sivistyneistä kodeista. Eli kyllä ne tatskat vaan aina ovat alaluokkaisuuden tunnus.
Vierailija kirjoitti:
Työläisillä on lapsen nimenä omistusmuoto esim. Tomminpoika (lapset ovat isän omaisuutta).
Minun tietämäni pojat ja tyttäret ovat isojen maatilojen lapsia, eli en ensimmäisenä arvaisi luokitella työläisiksi.