Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
2401/5592 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.

Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.

Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy. 

Sitä juuri tarkoitin teinijutuilla eli miehet juhlivat isolla porukalla keskenään vielä aikuisiälläkin. En tunne tuollaisia ihmisiä. 

Nykyajan autoja ei oikein itse voi kukaan korjata, mutta kyllä isäni aikoinaan korjasi autoja (oli aika iso pomo aikoinaan). Mutta kukaan aikuinen ei lapsuudessani eikä nykyäänkään harrasta mitään mökkireissuja poikaporukalla, vaan eletään hyvin perhekeskeisesti, tavataan pariskunnittain jne. Olen pitänyt tuollaista aivan teini-ikään kuuluvana, vasta palstalla opin, että se kuuluu alaluokkaisuuteen.

Vai että tavataan pariskunnittain, höpö höpö! Katso ympärillesi menestyneitä ihmisiä. Oliko Jörn Donner perhekeskeinen? Entä Tove Jansson? Kuuluisuus ja rikkaudet pikemminkin korreloivat päihteiden käytön, luovuuden ja nimenomaa perhestereotypioiden rikkomisella. Parisuhdeillat on keskiluokkaisin asia mitä tiedän eivätkä liity mitenkään rahaan tai sivistykseen.

Keskiluokastahan hn puhui parisuhdeiltoineen verrattuna työväenluokan jätkäkarkeloihin mökeillä. Donner ei ollut keskiluokkainen. 

Meillä on kaveriporukan mökkireissuja pari kertaa vuodessa. Kaikki ollaan ylempää keskiluokkaa, osa työläistaustaisia ja osa keskiluokkaisesta perheestä lähtöisin. Voisiko joku selittää, miten tuo on merkki alemmasta sosioekonomisesta asemasta? Miksi parisuhdeillat on jotenkin sivistyneempää kanssakäymistä?

Parisuhdeilloissa vahvistetaan sosiaalisia verkostoja. Sen lisäksi voi hyvässä lykyssä nähdä pariskunnan jälkikasvua. Voi tulla eteen tilanne, jossa pitää vaihtaa palvelus palveluksesta kuten vaikkapa saada oman lapsen jalka työelämän oven väliin.

Siinä verkostoja omaavien vanhemmat ovat todella hyödyllisiä lapsilleen. Sen ensimmäisen työpaikan saaminen on todella tärkeää jos haluaa menestyä elämässä.

Kommentoimassasi viestissä ihmeteltiin miten kaveriporukan mökkireissut ovat merkki alemmasta sosioekonomisesta asemasta. Ei se mulle ainakaan mikään merkki ollut, kun en edes ole tiennyt, että aikuiset sellaista harrastavat, että mennään poikaporukalla mennään mökille tai johonkin tarkoituksena ryypätä. Sillä tavalla tehtiin teini-ikäisenä eli en tunne ketään sellaista aikuista miestä, joka tuollaista tekisi. Ja teidän kaveriporukka on duunaritaustainen ja keskiluokkainen eli ilmeisesti sieltä malli tulee kuitenkin. Tällaista mallia ei vain ole mistään saatu, että aikuiset miehet tekevät tuollaista. Ei omien vanhempienkaan ikäluokassa siis.

Suomessa yläluokkaan kuuluu noin prosenttiväestöstä - siihen pääsee perimän(ne kuuluisat kaksikymmentä perhettä) tai huomattavan taloudellisen vaurauden tulevan vallan kautta. Vuosittain yläkuokan jäsenet käyvät omilla äijäreissuillaan. Keskiluokalta tapa ehkä puuttuu, se on sitä massaa, mihin ei tule niin keskittäneeksi huomiota.

Vierailija
2402/5592 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutuista sen huomaa jopa täällä. Ei se paljon auta, vaikka vaatteet olisivat laadukkaat, kun jutuista tunnistaa heti alaluokkaisuuden. Yhtä hyvin tunnistaa yläluokkaisenkin tai keskiluokan, vaikka pukeutuisi ryysyihin. Ihan vain siitä miten ja mistä puhuu.

Jotenkin tuntuu, että alaluokkaiset ihmiset ovat jääneet sinne teiniaikoihin. Jutut ovat samanlaisia ainakin miehillä.

Niin onhan ne harrastuksetkin hyvin erilaisia. Ei koulutettu keskiluokka harrasta esim. autonropaamista olutpullot mukana tai jätkäporukan mökkireissuja. Jopa liikuntaharrastukset ovat erilaisia, puhumattakaan lasten harrastuksista. Jossain jäähallissa ei paljoa työväenluokan lapsia vanhempineen näy. 

Sitä juuri tarkoitin teinijutuilla eli miehet juhlivat isolla porukalla keskenään vielä aikuisiälläkin. En tunne tuollaisia ihmisiä. 

Nykyajan autoja ei oikein itse voi kukaan korjata, mutta kyllä isäni aikoinaan korjasi autoja (oli aika iso pomo aikoinaan). Mutta kukaan aikuinen ei lapsuudessani eikä nykyäänkään harrasta mitään mökkireissuja poikaporukalla, vaan eletään hyvin perhekeskeisesti, tavataan pariskunnittain jne. Olen pitänyt tuollaista aivan teini-ikään kuuluvana, vasta palstalla opin, että se kuuluu alaluokkaisuuteen.

Vai että tavataan pariskunnittain, höpö höpö! Katso ympärillesi menestyneitä ihmisiä. Oliko Jörn Donner perhekeskeinen? Entä Tove Jansson? Kuuluisuus ja rikkaudet pikemminkin korreloivat päihteiden käytön, luovuuden ja nimenomaa perhestereotypioiden rikkomisella. Parisuhdeillat on keskiluokkaisin asia mitä tiedän eivätkä liity mitenkään rahaan tai sivistykseen.

Keskiluokastahan hn puhui parisuhdeiltoineen verrattuna työväenluokan jätkäkarkeloihin mökeillä. Donner ei ollut keskiluokkainen. 

Meillä on kaveriporukan mökkireissuja pari kertaa vuodessa. Kaikki ollaan ylempää keskiluokkaa, osa työläistaustaisia ja osa keskiluokkaisesta perheestä lähtöisin. Voisiko joku selittää, miten tuo on merkki alemmasta sosioekonomisesta asemasta? Miksi parisuhdeillat on jotenkin sivistyneempää kanssakäymistä?

Parisuhdeilloissa vahvistetaan sosiaalisia verkostoja. Sen lisäksi voi hyvässä lykyssä nähdä pariskunnan jälkikasvua. Voi tulla eteen tilanne, jossa pitää vaihtaa palvelus palveluksesta kuten vaikkapa saada oman lapsen jalka työelämän oven väliin.

Siinä verkostoja omaavien vanhemmat ovat todella hyödyllisiä lapsilleen. Sen ensimmäisen työpaikan saaminen on todella tärkeää jos haluaa menestyä elämässä.

Kommentoimassasi viestissä ihmeteltiin miten kaveriporukan mökkireissut ovat merkki alemmasta sosioekonomisesta asemasta. Ei se mulle ainakaan mikään merkki ollut, kun en edes ole tiennyt, että aikuiset sellaista harrastavat, että mennään poikaporukalla mennään mökille tai johonkin tarkoituksena ryypätä. Sillä tavalla tehtiin teini-ikäisenä eli en tunne ketään sellaista aikuista miestä, joka tuollaista tekisi. Ja teidän kaveriporukka on duunaritaustainen ja keskiluokkainen eli ilmeisesti sieltä malli tulee kuitenkin. Tällaista mallia ei vain ole mistään saatu, että aikuiset miehet tekevät tuollaista. Ei omien vanhempienkaan ikäluokassa siis.

Suomessa yläluokkaan kuuluu noin prosenttiväestöstä - siihen pääsee perimän(ne kuuluisat kaksikymmentä perhettä) tai huomattavan taloudellisen vaurauden tulevan vallan kautta. Vuosittain yläkuokan jäsenet käyvät omilla äijäreissuillaan. Keskiluokalta tapa ehkä puuttuu, se on sitä massaa, mihin ei tule niin keskittäneeksi huomiota.

Keskiluokka ja duunarit käyvät kaveriporukassa viettämässä vapaa-aikaa omalla tai vuokratulla huvilalla, ja samaan aikaan yläluokkaan kuuluvat miehet käyvät ulkomailla "viettämässä aikaansa" äijäporukalla, ja tuovat sieltä tuliaisina äideilleen muovikasseja ja vaimoilleen sukupuolitauteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2403/5592 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka ja duunarit käyvät kaveriporukassa viettämässä vapaa-aikaa omalla tai vuokratulla huvilalla, ja samaan aikaan yläluokkaan kuuluvat miehet käyvät ulkomailla "viettämässä aikaansa" äijäporukalla, ja tuovat sieltä tuliaisina äideilleen muovikasseja ja vaimoilleen sukupuolitauteja.

Ulkomaan matkoista en tiedä. Täällä on jo vuosia aika lailla vakiokokoonpanolla käynyt 'äijäporukka' pari kertaa vuodessa. Aika hiljaista, omassa porukassa vietettyä vapaata viettävät - syksyllä viikko, keväällä viikko. 

Vierailija
2404/5592 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä vähän eri asia onko kyseessä kaveriporukan laskettelureissu Val D'Iseressä chalet-mökissä vai mennäänkö äijäporukan kanssa Salon mummonmökillä kännäämään ja grillaamaan viikonlopuksi.

Vierailija
2405/5592 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntaluokka on käsite, jonka avulla voidaan suunnata huomiota poliittisesti. Hyvässä tai pahassa.

Ehkä joku tarvitsee itseänsä motivoidakseen jonkun ylemmän luokan, jota kohti puurtaa. Tai alemman luokan, jota välttääkseen jaksaa painaa duunia.

Tavoitetila itselläni on tasa-arvon kokemus ja hyvä itsetuntemus. Vertailu tapahtuu suhteessa itseeni, ei muihin.

Ja sillä rahalla mennään, mikä tilillä on.

Vierailija
2406/5592 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Runsaat tatuoinnit ja lävistykset kertoo heti, että kyseinen ihminen kuuluu alimpaan sosiaaliluokkaan."

Muualla Eurooopassa tämä ero on vieläkin selvempi, esim. Briteissä tatuoinnit ovat aina kuuluneet työväenluokalle.

Vierailija
2407/5592 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en kyllä allekirjoita tätä.

Kun on varakas, niin eletään vain pienessä kuplassa oman perheen tai kumppanin kanssa?

Se nyt ainakin on köyhää elämää, jos piirit pienenee niin paljon.

Omassa lähipiirissä pelkän perheen tai kumppanin kanssa eniten viettää aikaa he, jotka ovat alemmasta sosiaaliluokasta. Isommat sosiaaliset ympyrät, illanvietot ystäväporukalla tai jopa sinkkuna tyytyväisenä eläminen (koska siihen on varaa) näkyy enemmän parempituloisilla.

Vierailija
2408/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokka järjestää grillijuhlia ja kaveriporukalla tapaamisia tapas-pöytineen, ei alaluokka.

Vierailija
2409/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka järjestää grillijuhlia ja kaveriporukalla tapaamisia tapas-pöytineen, ei alaluokka.

Miksi ei?

Vierailija
2410/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloiset tekevät yleensä itse ruokaa kuten me esim. perunoita ja karjanlanpaistia, kanaa ja riisiä, uunilohta ja perunoita, pizzaa, tortilloita, nakkikeittoa, siskonmakkarakeittoa, lihakeittoa, kalakeittoa, paistia ja ranskalaisia, ranskalaisia ja nakkeja, uunimakkaraa, tonnikalapastaa, lämpimiä voileipiä, lasagnea, makaroonilaatikkoa, kinkkukiusausta jne.

Vierailija
2411/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloiset tekevät yleensä itse ruokaa kuten me esim. perunoita ja karjanlanpaistia, kanaa ja riisiä, uunilohta ja perunoita, pizzaa, tortilloita, nakkikeittoa, siskonmakkarakeittoa, lihakeittoa, kalakeittoa, paistia ja ranskalaisia, ranskalaisia ja nakkeja, uunimakkaraa, tonnikalapastaa, lämpimiä voileipiä, lasagnea, makaroonilaatikkoa, kinkkukiusausta jne.

Synttäreille leivon itse täytekakun, pullaa, kuivakakkuja, keksejä, voileipäkakkua.

Olen sellainen nainen, että teen kaikki itse.

Vierailija
2412/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, teen myös lihapullia ja perunamuusia, puuroa ja soppaa, munakkaita.

Lapset eivät tykkää kaupan valmisruoista, kun ovat tottuneet itse tehtyihin ruokiin.

Vierailija
2413/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen nainen ei sovi johtajien vaimoksi, koska on tottunut, että kaikki ruoat tehdään itse. Olen yleensä vapaapäivällä ennen jouluaattoa, kun teen kaikki jouluruoat itse ja paistan kinkun.

Vierailija
2414/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen nainen ei sovi johtajien vaimoksi, koska on tottunut, että kaikki ruoat tehdään itse. Olen yleensä vapaapäivällä ennen jouluaattoa, kun teen kaikki jouluruoat itse ja paistan kinkun.

Vähän kyllä harmittaa, että kenelle minä sitten teen jouluruokia, kun lapset muuttavat kotoa pois ja jos ne haluavat viettää oman joulun.

Vierailija
2415/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse keskiluokkaa, mutta tunnen muutamia vanhojen rahasukujen edustajia. He ovat mielestäni aivan omanlaisiaan tavoiltaan ja kulttuuriltaan, ja vaikka vaikuttaisivat tavallisilta, hyvät ja vanhahtavat käytöstavat ja tietty viaton tietämättömyys alaluokan elämästä ja tavoista ovat leimallisia.

Jos henkilöllä on hienot autot, talot, varusteet ja joka asiassa kallis maku ja harrastukset, raha on poikkeuksetta uutta. Nämä ovat ylempää keskiluokkaa, ei yläluokkaa.

Sitten on minun tyyliseni porukka, vanhempani akateemisesti koulutettuja mutta pientilallisten lapsia, itsekin olen koulutettu ja erittäinkin hyvätuloinen, mutta mitään kulttuurisukua ei kyllä tosiaan olla, perinteet puuttuvat.

Vierailija
2416/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat mönjäset kynnenaluset. Likanen vessa. Perheessä monta lasta jotka huitelee öisin missä sattuu. Kukaan ei välitä.

Vierailija
2417/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kyllä harmittaa, että kenelle minä sitten teen jouluruokia, kun lapset muuttavat kotoa pois ja jos ne haluavat viettää oman joulun.

Elämä on pelkkää luopumista. Semmosta se vain on.

Vierailija
2418/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidillä on taas huomenna migreeni. 5 min ulkona ja valitti jo, että niskat kipeet, kun joutui katsomaan ylöspäin.

Meneppä Heidi tutkimuksiin. On tosi oudot nuo Sinun hermostolliset kiputilat. Onko töissä samanlaista kipuilua raajoissa tai paljon saikkupäiviä ?

Huono ryhti, se pistää silmään ja ainainen jalkojen vapisuttaminen ja nykiminen.

Vierailija
2419/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse keskiluokkaa, mutta tunnen muutamia vanhojen rahasukujen edustajia. He ovat mielestäni aivan omanlaisiaan tavoiltaan ja kulttuuriltaan, ja vaikka vaikuttaisivat tavallisilta, hyvät ja vanhahtavat käytöstavat ja tietty viaton tietämättömyys alaluokan elämästä ja tavoista ovat leimallisia.

Jos henkilöllä on hienot autot, talot, varusteet ja joka asiassa kallis maku ja harrastukset, raha on poikkeuksetta uutta. Nämä ovat ylempää keskiluokkaa, ei yläluokkaa.

Sitten on minun tyyliseni porukka, vanhempani akateemisesti koulutettuja mutta pientilallisten lapsia, itsekin olen koulutettu ja erittäinkin hyvätuloinen, mutta mitään kulttuurisukua ei kyllä tosiaan olla, perinteet puuttuvat.

Suvussani olisi perinteitä ja tapakasvatusta vaikka muille jakaa, mutta varallisuutta enää normaalin ylemmän keskiluokan verran. Kotikielikin vaihtui ruotsista suomeksi minun sukupolvellani. Varsinkin nuorempana tunsin itseni melkein seurassa kuin seurassa ulkopuoliseksi. Keskiluokan rahalla leveily ja statuskilpailu tuntuu melkein yhtä vieraalta kuin duunareiden herraviha tai alaluokan suoruus eli käytöstapojen puute, jos lähdetään kärjistämään. Toisaalta äidinkieli erottaa siitä viiteryhmästä, johon varmaan muuten kuuluisin.

Onneksi todellisuudessa ihmiset ovat yksilöitä eivätkä pelkästään oman sosiaaliluokkansa edustajia. Erilaiset taustat huomaa kyllä muista, mutta eipä se ystävyyttä haittaa millään tavalla, jos ajatusmaailmat muuten kohtaavat.

Vierailija
2420/5592 |
14.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Runsaat tatuoinnit ja lävistykset kertoo heti, että kyseinen ihminen kuuluu alimpaan sosiaaliluokkaan."

Muualla Eurooopassa tämä ero on vieläkin selvempi, esim. Briteissä tatuoinnit ovat aina kuuluneet työväenluokalle.

Taiteilijat ja muusikot ainakin ovat tatuoituja ja vaikka minkä värisiä karvoistaan riippumatta siitä, että ovatko akateemikkojen vaiko duunareiden lapsenlapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän