Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
2341/5592 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingin Sanomissa oli jokin aika sitten artikkeli vähävaraisuudesta. Itku tuli lukiessa kun nuori ihminen sanoi toimittajalle tunnistavansa itsensä kaltaisen, vähävaraisen perheen lapsen, käytöksestä. Huono itsetunto näkyy katsekontaktin välttelyssä, ryhdissä, asettumisessa tilaan. Surullista. Ihan kauhean surullista.

Hyvin sanottu: miten ihminen asettuu tilaan ja uskaltaa ottaa tilaa. Hyväosaisempi ei kyseenalaista samalla tavalla oikeuttaan olla tilassa ja ottaa tilaa. Yksi opettaja sanoi, että tästä hän tunnistaa lapset, jotka on "hoidettu hyvin" ja jolla on asiat hyvin kotona.

Ensi talvena näemme kuinka hyvin lapsia hoidetaan. Monella päättyy sähkösopimus eli se viime talven 500 sähkölasku on 3000 ja verovähennystä saa 600 tammi-huhtikuussa.

Sähkönhinta 5 snt/kWh ja uudessa sopimuksessa 30 snt/kWh niin 500 lasku on 3000 euroa kuukaudessa ja siihen saa verovähennystä 600.

Miten joku yksin asuva maksaa tuon?

Se yksin asuva myy taloksa ja muuttaa johonkin järkevämpään asuntoon.

Ei kukaan halua ostaa sähkölämmitteistä taloa.

Ja kenelle se myy, työkokeilijalleko, joka ei saa edes lainaa.

Vierailija
2342/5592 |
09.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiuksista huomaa. Pinkkiä ja violettia huonosti värjättyä kuontaloa näkee vähemmän varakkailla ihmisillä.

Ja ryppyjä aurinkolomilla käyvillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en välitä pätkän vertaa mitä päälleni laitan vaikka varallisuutta on riittävästi.Joskus on huvittavia ilmeitä kun avaankin uuden mersuni oven ja istahdan kuskinpaikalle.

Usko jo: kaikkia ei kiinnosta ihmisten auton merkki. Enemmän arvostan hyvää ajotaitoa.

Toiset arvostaa autoja kulkuvälineenä niin, että pääsee paikasta toiseen nopeasti ja turvallisesti.

Vierailija
2344/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällä nousee myös yhtiölainan korko ja 2-3 vuotta vanhoissa kerrostaloissa alkaa yhtiölainan lyhennys eli noin 1000 euroa kuukaudessa lisää.

Kerrostalossa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista eikä asuntoa niin vaan vuokrata, kun vuokra-asuntoja on liikaa Suomessa, iso ylitarjonta.

1000 euroa kuukaudessa lisää? Älä höpötä joutavia.

Vierailija
2345/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään ihmisistä, joilla on monenlaista sivistystä, sosiaalista älykkyyttä, kohteliaisuutta ja empatiaa. Tällaisia ihmisiä tunnen hyvin erilaisista sosiaaliluokista.

Ankeimmat (sekä elämäntavoiltaan, käytökseltään kuin tyyliltään) ja tylyimmät tuntemani tyypit kuuluvat keskiluokkaan.

Vierailija
2346/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä kertoo ihmisen sisäisestä sosiaaliluokasta: vaatteet haisevat vahvasti pesuaineelta/huuhteluaineelta

Nyt olen äimän käkenä, ja kysyn, että miten käytetyt pesuaineet kielivät ihmisen sosiaaliluokasta? Mihin luokkaan kuulun, kun käytän hajustamattomia pyykinpesuaineita?

Kyllä ne voimakkaat hajusteet ovat kuin räikeä meikki. Voimakkaat hajusteet kielivät siitä, että ei oteta muita huomioon joko välinpitämättömyyttään, tietämättömyyttään tai ylimielisyyttään. Räikeän meikin vuoksi harvemmin kenenkään silmät ja nenät vuotavat jos ei joudu ihan lähelle. Hajusteiden vuoksi niin käy.

Hajusteettomilla on sitä sivistyksellistä pääomaa kun ovat lukeneet hengityselinsairauksista ja hajusteallergiasta. Heitähän on 25% Suomen väestöstä. Sen lisäksi yleensä parempien perheiden kodeissa opetetaan, että jos käyttää hajustetta niin toinen tuntee sen nenässään vasta kun tulee metrin päähän. Sääntö taitaa olla ihan paljon puhutussa Käytöksen kultaisessa kirjassa, jonka saa divarista kolmella eurolla.

Hienoa, kun huomaa kuuluvansa ylimystöön hajustamattomalla elämällä. Itse en edes omista hajuvettä. Puhtaus ja siisteys, niin kodissa kuin kehossa, on itselleni yksi tärkeimmistä asioista, niistä ei tingitä. Pesetän lakanat ja muut liinavaatteet pesulassa ja ne pestään aina hajustamattomilla pesuaineilla. Mikä se mukavampaa, kuin saada pino pestyjä ja mankeloituja liinavaatteita takaisin.

Vierailija
2347/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat ja kierrättäminen. Nämä ovat monelle alemmalla sosiaaliluokalla olevalle vieraita asioita. Nämä tuli nyt nopeasti mieleen.

Vierailija
2348/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä kertoo ihmisen sisäisestä sosiaaliluokasta: vaatteet haisevat vahvasti pesuaineelta/huuhteluaineelta

Nyt olen äimän käkenä, ja kysyn, että miten käytetyt pesuaineet kielivät ihmisen sosiaaliluokasta? Mihin luokkaan kuulun, kun käytän hajustamattomia pyykinpesuaineita?

Kyllä ne voimakkaat hajusteet ovat kuin räikeä meikki. Voimakkaat hajusteet kielivät siitä, että ei oteta muita huomioon joko välinpitämättömyyttään, tietämättömyyttään tai ylimielisyyttään. Räikeän meikin vuoksi harvemmin kenenkään silmät ja nenät vuotavat jos ei joudu ihan lähelle. Hajusteiden vuoksi niin käy.

Hajusteettomilla on sitä sivistyksellistä pääomaa kun ovat lukeneet hengityselinsairauksista ja hajusteallergiasta. Heitähän on 25% Suomen väestöstä. Sen lisäksi yleensä parempien perheiden kodeissa opetetaan, että jos käyttää hajustetta niin toinen tuntee sen nenässään vasta kun tulee metrin päähän. Sääntö taitaa olla ihan paljon puhutussa Käytöksen kultaisessa kirjassa, jonka saa divarista kolmella eurolla.

Hienoa, kun huomaa kuuluvansa ylimystöön hajustamattomalla elämällä. Itse en edes omista hajuvettä. Puhtaus ja siisteys, niin kodissa kuin kehossa, on itselleni yksi tärkeimmistä asioista, niistä ei tingitä. Pesetän lakanat ja muut liinavaatteet pesulassa ja ne pestään aina hajustamattomilla pesuaineilla. Mikä se mukavampaa, kuin saada pino pestyjä ja mankeloituja liinavaatteita takaisin.

Tunnen muutaman tuoksu- ja muutenkin yleisyliherkän. Ovat työttömiä, käytännössä työkyvyttömiä, niiden yliherkkyyksiensä takia. Ei mitään yläluokkaa. 

Vierailija
2349/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin viime kesänä 40-vuotispäivillä. Jos olisin tänään ollut utelias, olisin voinut löytää verokoneesta kahta lukuun ottamatta vieraslistan. Meitä kahta yhdistää naisvaltainen ammattiala. Jos jatkan ajatuskulkua, tiedän googlaamattakin, että isäntäparin pääomatulot ovat likimain vuosipalkkani verran. Minusta Suomi on selkeästi jakautumassa hyvin toimeentuleviin ja vähävaraisiin. Mutta muodostuuko raja koulutuksen,  sukupuolen vai parisuhdestatuksen mukaan, mietityttää itseäni.

Keskiluokassa parisuhdestatus on tärkeä, et ole mikään jos olet sinkku saatika yksinhuoltaja. Ihan sama mikä koulutus, kunhan olet parisuhteessa. Olin hetken työpaikassa , jossa keskiluokkaiset virkanaiset arvotti ihmiset näin.

Vierailija
2350/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja tässä keskustelussa. Kiinnostaisi nyt tietää, mikä on yhteiskuntaluokkani eli mistä löydän ne sosiaaliset piirit, joissa olen kuin kotonani, jos taustatietoni ovat nämä:

- keskiluokkainen kotitausta

- kokenut aina ulkopuolisuutta

- lapsena pienellä paikkakunnalla en kelvannut työväenluokkaisten enkä paremman väen lapsien porukohin eikä muita ollut

- työkokemus yliopistolla tutkijana

- viimeiset viisi vuotta työttömänä

- en tunne oiken akateemisia enkä toisaalta vähän koulutettuja ihmisiä enkä tiedä miten heidän sosiaaliset kuvionsa toimivat

- olen köyhä eli en pysty tekemään asioita, joita keskiluokkaiset ihmiset tapaavat tehdä

- pukeudun "ajattomasti" klassista tyyliä mukaillen, mutta vaatteeni ovat kuluneita, risoja ja korjattuja

- leikkaan hiukseni itse

- en käytä päihteitä, syön terveellisesti ja kuntoilen

Jos onnistuit tutkija-aikanasi hankkimaan asunnon tai muuta vähän isompaa omaisuutta, kuulut omaisuutesi perusteella alempaan keskiluokkaan, vaikka eläisitkin nyt yhteiskunnan tuilla. Jos taas asut vuokralla ja elät yhteiskunnan tuilla (tai puoliso elättää tms.) olet ylempää alaluokkaa, johon kuuluu paljon keskiluokkaisesta taustasta pudonnutta ns. sivistyneistöä. 

Ei yliopistotutkijasta tule työttömänä alaluokkaa, ei muustakaan sivistyneistöstä. Älä jaksa.

Vierailija
2351/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin luokkaan töissä käyvä kotineuvos kuuluu?

Vierailija
2352/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin viime kesänä 40-vuotispäivillä. Jos olisin tänään ollut utelias, olisin voinut löytää verokoneesta kahta lukuun ottamatta vieraslistan. Meitä kahta yhdistää naisvaltainen ammattiala. Jos jatkan ajatuskulkua, tiedän googlaamattakin, että isäntäparin pääomatulot ovat likimain vuosipalkkani verran. Minusta Suomi on selkeästi jakautumassa hyvin toimeentuleviin ja vähävaraisiin. Mutta muodostuuko raja koulutuksen,  sukupuolen vai parisuhdestatuksen mukaan, mietityttää itseäni.

Keskiluokassa parisuhdestatus on tärkeä, et ole mikään jos olet sinkku saatika yksinhuoltaja. Ihan sama mikä koulutus, kunhan olet parisuhteessa. Olin hetken työpaikassa , jossa keskiluokkaiset virkanaiset arvotti ihmiset näin.

Taisit olla pikkuporvarien keskellä.

Mitäs sitten kun rouville tulee itselleen avioero, mitäpä luulet, että sanovat sitten?

Vierailija
2353/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisit olla pikkuporvarien keskellä.

Mitäs sitten kun rouville tulee itselleen avioero, mitäpä luulet, että sanovat sitten?

Olin joo, pikku kaupungissa. Rouvat roikkuvat varmaan huonoissa liitoissa vaikka väkisten?

Vierailija
2354/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keväällä nousee myös yhtiölainan korko ja 2-3 vuotta vanhoissa kerrostaloissa alkaa yhtiölainan lyhennys eli noin 1000 euroa kuukaudessa lisää.

Kerrostalossa ollaan vastuussa myös naapureiden yhtiölainoista eikä asuntoa niin vaan vuokrata, kun vuokra-asuntoja on liikaa Suomessa, iso ylitarjonta.

1000 euroa kuukaudessa lisää? Älä höpötä joutavia.

Sun kannattaisi varmaan mennä lukemaan asiasta tämän päivän lehdistä.

Jos asukkaat ei pysty maksamaan niin taloyhtiö voi mennä konkurssiin.

Vierailija
2355/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burnis kirjoitti:

Tupakointi selkein alemman sosiaaliluokan merkki. Tutkitusti esim. korkeakoulutetut tupakoivat huomattavasti vähemmän.

Suomalaiset ei liiemmin vaatteilla koreile, vaikka olisi rikaskin, joten ne ei välttämättä paljoa kerro. Ehkä laadukkaat kengät, puku tai kello voi kuitenkin kertoa jotain varallisuudesta. Samoin kiireinen vaikutelma, huolirypyt ja läppäri kainalossa (jos rahat on hankittu töitä tekemällä).

Täällä mainituista ripsenpidennyksistä sen verran, että niitä ei ole kyllä ihan pienituloisella varaa hankkia, ei ole mitään halpaa puuhaa. Ja niitäkin on olemassa tyylikkäitä, muita kuin ne hämikset. Itse pidän toisinaan juuri ajansäästön vuoksi, ei mene aamulla niin paljoa aikaa meikkaamiseen, kun huolitellulta on ihan kiva näyttää toimistolla.

Terveellisempi ruokavalio vielä isompi merkki.

Suomen eläkeläisnaisilla kaikista ilmastoystävällisin ruokavalio ja vähiten ruokahävikkiä. Toki he ovat ikäluokkaa, joka on tottunut lukemaan uutisia ja moni heistä on Martoissa mukana. Martathan halusivat ja ovat onnistuneet tuomaan sen sivistyksen ja järkeistämisen suurien massojen pariin.

Vierailija
2356/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä, että on aikaa kirjoittaa mm. Vauva palstalle jonniijoutavia. Erityisesti ehkä se henkinen köyhyys.

Vierailija
2357/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä, että on aikaa kirjoittaa mm. Vauva palstalle jonniijoutavia. Erityisesti ehkä se henkinen köyhyys.

Henkinen rikkaus ei aina ole kummoinenkaan, tärkein on tiedostaa että on hiukan duunaria koulutetumpi ja tai varakkaampi.  Omaksua sitten vastaavat käytöstavat.  Eikä tarvitsekaan,  mutta joskus ylemmyydentunne on ylimitoitettua.  Tällaiset palstat on oma lajinsa. 

Vierailija
2358/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on muiden huomioimista. Kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Vierailija
2359/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen korkeasti koulutettu ja mun vanhemmat on amiksia ja isä sen lisäksi alkoholisti sekä enimmäkseen työtön. Olen kasvanut surkeissa lähiöissä ja kotona ollut vaikka minkä näköstä porukkaa juopoista sekakäyttäjistä nisteihin sekä väkivaltarikollisiin ja murhasta tuomittuja. Työporukka taas on kermaperseiden jälkeläisiä ja niille oli nauramista ja haukkumista siinä kun firman järjestämässä fine diningissa tiennyt mitä haarukkaa pitää käyttää ja erehdyin kysymään. Samalla sitten tästä porukasta ihmetellään, kuinka Malmilla joku kännissä oleva mies huuti naiselle v**u n hu**a! Tai yks tyyppi ihmetteli kun kävin keskellä viikkoa kaupassa ja sen edessä oli mies ostamassa kaljaa, joka haisi aivan vanhalle viinalle. Totesin vaan, että pitäskö sun lähtee ens lomalla lähiöön asumaan...

Vierailija
2360/5592 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burnis kirjoitti:

Tupakointi selkein alemman sosiaaliluokan merkki. Tutkitusti esim. korkeakoulutetut tupakoivat huomattavasti vähemmän.

Suomalaiset ei liiemmin vaatteilla koreile, vaikka olisi rikaskin, joten ne ei välttämättä paljoa kerro. Ehkä laadukkaat kengät, puku tai kello voi kuitenkin kertoa jotain varallisuudesta. Samoin kiireinen vaikutelma, huolirypyt ja läppäri kainalossa (jos rahat on hankittu töitä tekemällä).

Täällä mainituista ripsenpidennyksistä sen verran, että niitä ei ole kyllä ihan pienituloisella varaa hankkia, ei ole mitään halpaa puuhaa. Ja niitäkin on olemassa tyylikkäitä, muita kuin ne hämikset. Itse pidän toisinaan juuri ajansäästön vuoksi, ei mene aamulla niin paljoa aikaa meikkaamiseen, kun huolitellulta on ihan kiva näyttää toimistolla.

Huolirypyt kertoo varallisuudesta?   Tämähän on kohteliaisuus. Nyt harmittaa hiukan vähemmän nuo otsarypyt. Sukuvika, vaikka en ole vielä varsinaisesti ryppyiässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi