Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sosiaaliluokka näkyy ihmisessä?

Vierailija
27.10.2022 |

Miten näkyy jos on korkea tai matala sosiaaliluokka tai sosioekonominen asema?

Kommentit (5592)

Vierailija
2221/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja tässä keskustelussa. Kiinnostaisi nyt tietää, mikä on yhteiskuntaluokkani eli mistä löydän ne sosiaaliset piirit, joissa olen kuin kotonani, jos taustatietoni ovat nämä:

- keskiluokkainen kotitausta

- kokenut aina ulkopuolisuutta

- lapsena pienellä paikkakunnalla en kelvannut työväenluokkaisten enkä paremman väen lapsien porukohin eikä muita ollut

- työkokemus yliopistolla tutkijana

- viimeiset viisi vuotta työttömänä

- en tunne oiken akateemisia enkä toisaalta vähän koulutettuja ihmisiä enkä tiedä miten heidän sosiaaliset kuvionsa toimivat

- olen köyhä eli en pysty tekemään asioita, joita keskiluokkaiset ihmiset tapaavat tehdä

- pukeudun "ajattomasti" klassista tyyliä mukaillen, mutta vaatteeni ovat kuluneita, risoja ja korjattuja

- leikkaan hiukseni itse

- en käytä päihteitä, syön terveellisesti ja kuntoilen

Kuulut köyhäillistöön.

Vierailija
2222/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyviä pointteja tässä keskustelussa. Kiinnostaisi nyt tietää, mikä on yhteiskuntaluokkani eli mistä löydän ne sosiaaliset piirit, joissa olen kuin kotonani, jos taustatietoni ovat nämä:

- lapsena pienellä paikkakunnalla en kelvannut työväenluokkaisten enkä paremman väen lapsien porukohin eikä muita ollut

- en tunne oiken akateemisia enkä toisaalta vähän koulutettuja ihmisiä enkä tiedä miten heidän sosiaaliset kuvionsa toimivat

- olen köyhä eli en pysty tekemään asioita, joita keskiluokkaiset ihmiset tapaavat tehdä

- pukeudun "ajattomasti" klassista tyyliä mukaillen, mutta vaatteeni ovat kuluneita, risoja ja korjattuja

- leikkaan hiukseni itse

Hyvä viesti ja kysymys. Mitä yhteiskuntaluokkaa edustavat köyhät tai työttömät akateemiset?

Entä onko silloin luokkansa edustaja, jos on lapsena ollut esim. keskiluokkaa, muttei ole sitä enää aikuisena?

Onko luokkatausta enemmän taloudellinen vai sosiaalinen ominaisuus?

Mutta vastaan aloistusviestiin, minusta kiroileminen antaa kyllä alaluokkaisen vaikutelman, etenkin v-sanan käyttö. Suomessa kiroilu on hiukan sallitumpaa kuin monilla muilla kielillä. Esimerkiksi Englannissa kiroilu on todella huonoa käytöstä ja huonona sitä pitävät myös kohteliaat amerikkalaiset.

Ylempänä mainittu prekariaattinäkökulma tosiaan voisi tarkentaa tätä käytyä luokkakeskustelua, joka itsessään tuntuu edelleen käyttökelpoiselta tavalta selittää tiettyjä asioita yhteiskunnassa. Ymmärrän omaa sijoittumistani paremmin, jos ajattelen marginaalissa olevaa prekaariryhmää ja sitten itseäni sen marginaalissa. Ei mikään mahtava paikka, mutta eivät mitkään epätyypilliset asemat yleensä olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2223/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outoa kysyä ihmisten sosiaaliluokkaa ja miten se näkyy? Kysyisin ennemmin sitä, että mitä muut nähneet hyvää toisissa ihmisissä elämänsä aikana? Sosiaaliluokalla ei saa yhtään mitään, vaikka niin kuvittelee. Koska me ihmiset haluamme eniten rakkautta, arvostusta, kunnioitusta ym. Joten kaikki menee siihen, että me kaipaamme jotakin toisilta itseämme kohtaan.  Ei kukaan ihan syvältä sisimmältään kiinnostunut kenenkään sosiaaliluokasta. Jos jos uskoo tähän että toiset lokeroidaan A ja toiset B ja sen jälkeen C ym. Niin ei näitä sosiaaliluokkia voi oikeasti arvioida, koska monet hyvätuloiset ja myös vähätuloiset ym. Ja tittelit ym. miten näkyy? Onko sillä ihan oikeasti väliä? Välitän itse vain ihmisistä, jotka kohtelevat toisiaan hyvin, sosiaaliluokasta huolimatta. Ja ap, jos haluat kysyä minun sosiaaliluokkaa, niin vastaan, etten kuulu mihinkään. Koska minä olen minä. I am what I am. 

Vierailija
2224/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväosainen elää pidempään. Elinaikaero on helposti 20 v.

Vierailija
2225/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienovaraisemmat pöytätavat: syödään haarukan piikit alas päin, pidetään viinilasia jalasta, murretaan leipä jne.

Tarkoitat leivän murtamisellq sitä, että leipäpalasta otetaan aina pieni pala, joka laitetaan käsin suuhun? Juomalasien kiinnipitäminen on kiinni täysin juoman ominaisuuksista.

Onko mielessäsi joku tietty juoma? Viinin suhteen ei tule mieleeni muuta kuin lämpötila. Viinin käsin lämmittäminen voi olla riskialtista ja lasiin saattaa jäädä sormenjälkiä. Yleensä lasi yritetään pitää puhtaana, siksi esimerkiksi juodaan aina samasta kohtaa (aromien lisäksi). On turvallista pitää varrellista viinilasia kiinni varresta.

Se, onko viiniharrastus nyt sitten mikään tae mistään luokasta -- ei tietenkään!

Vierailija
2226/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienovaraisemmat pöytätavat: syödään haarukan piikit alas päin, pidetään viinilasia jalasta, murretaan leipä jne.

Tarkoitat leivän murtamisellq sitä, että leipäpalasta otetaan aina pieni pala, joka laitetaan käsin suuhun? Juomalasien kiinnipitäminen on kiinni täysin juoman ominaisuuksista.

Onko mielessäsi joku tietty juoma? Viinin suhteen ei tule mieleeni muuta kuin lämpötila. Viinin käsin lämmittäminen voi olla riskialtista ja lasiin saattaa jäädä sormenjälkiä. Yleensä lasi yritetään pitää puhtaana, siksi esimerkiksi juodaan aina samasta kohtaa (aromien lisäksi). On turvallista pitää varrellista viinilasia kiinni varresta.

Se, onko viiniharrastus nyt sitten mikään tae mistään luokasta -- ei tietenkään!

Onhan niitä nyt muitakin juomia kuin viini. Ja esimerkiksi sakea juodaan usein mukista, harvemmin jalallisesta viinilasista. Eri

Vierailija
2227/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Hyväosainen elää pidempään. Elinaikaero on helposti 20 v.

Näin on, varsinkin huono- ja hyväosaisten miesten välillä on iso ero eliniässä.

Vierailija
2228/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleekohan tästä palstan pisin ketju?

Vierailija
2229/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa

Mikä tässä on hohhoijaa?

Asialliseen kysymykseen vastaus on, että sosiaalinen luokka näkyy yleensä intressesssä asioihin.

Esimerkiksi asunnon omistavalla on ihan eri intressit kuin vuokralla asuvalla, vaikkei suoraan varallisuutta kuvaakkaan, mutta omistavana (jos siis pidät itseäsi ylempänä) suhde ympäristöön on siisti ja samalla muiden omaisuuteen kunnioittava. Jos taas koet olevasi alempi, niin suhde muiden omaisuuteen tai vuokra kohteeseen on välinpitämätön. Näistä kumpikaan ei kuvaa suoraan ihmisen luonnetta, koska vuokrallakin asutaan siistissä ympäristössä noin yleensä, mutta asian kyllä moni huomaa jo asuinalueessa heti.

Sama asia saattaa näkyä pukeutumisessa tai tavaroissa, muttei suinkaan yleisesti, koska yleensä köyhempi ostaa laatua, koska se kestää. Näin ainakin itse ajattelisin. Tosin rikkaissakin on tyyppejä, jotka ostavan aina halvinta kaikessa eli asia ei ole yksiselitteinen alkuunkaan vaan hankala.

Koulutus liittyy sosiaaliluokkaan, muttei niinkään suomessa, koska meillä on hyvä perusta, jolloin kaikilla on ainakin teoriassa samat lähtökohdat tulotasosta riippumatta. Ennen 70 luvulla pystyi hakemaan tukea oppikouluun, jos vaikka oli yksinhuoltaja kyseessä. Tuki mahdollisti matkat ja kirjat ainakin.

Asuin pitkään vuokralla ja pidin todella hyvää huolta asunnosta. Samoin laajemminkin ympäristöstä. Olen kierrättänytkin kaiken mahdollisen jo kymmeniä vuosia. Toisin sanoen ympäristöstään huolehtiminen ei riipu mitenkään siitä, sattuuko asunnon, kiinteistön omistamaan.

Vierailija
2230/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaluokalla on pin pi ja yläluokalla pip peli.

Vierailija
2231/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Presidentti olisi yläluokkaa, jos hän olisi syntynyt sinne tai avioitunut sinne. Moni presidentti on ollut yläluokkaa, vaikka Svinhufvud on aatelissuku. Niinistö on tuon taustan perusteella ylempää keskiluokkaa jo monta sukupolvea. Eikös se ole vain hyvä, että demokratiassa presidentti voi olla muutakin kuin yläluokasta.

Elämme tasavallassa, aatelisuus ei ole kovinkaan suuri juttu. Mahdollinen yläluokkaisuus tulee muista asioista.

Vierailija
2232/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulleppa on opetettu,että varallisuus ei välttämättä näy päällepäin ollenkaan.

Tiedän itsekkin tapauksen,joka näytti laitapuolen kulkijalta,mutta oli todella varakas.

Koskaan ei pidä arvostella ihmistä ulkonäön perusteella.

Vierailija
2233/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan niitä nyt muitakin juomia kuin viini. Ja esimerkiksi sakea juodaan usein mukista, harvemmin jalallisesta viinilasista. Eri

Tuossa alkuperäisessä viestissä oli viinilasi, jäi siksi kiinnostamaan!

Vierailija
2234/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ole se, jota kommentoit, mutta mietitäänpä. Joissakin maissa valkoviiniä juodaan soodaveden ja jäiden kanssa, jolloin sitä ei välttämättä juoda viinilasista. Unkarissa esimerkiksi eikä se ole yhtään hassumpaa kesäisin. Luulen, että osittain tuo on tullut tavaksi sen vuoksi, että viini ei ole ollut kovin laadukasta. Soodaveden ja jäiden kanssa se on ihan ok kesäjuoma eikä alkoholiakaan liiaksi. Sitten on tietysti sangria, jota voi juoda vaikka tavallisista juomalaseista. Ja hehkuviini, joka juodaan mukista.

Vierailija
2235/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään ole se, jota kommentoit, mutta mietitäänpä. Joissakin maissa valkoviiniä juodaan soodaveden ja jäiden kanssa, jolloin sitä ei välttämättä juoda viinilasista. Unkarissa esimerkiksi eikä se ole yhtään hassumpaa kesäisin. Luulen, että osittain tuo on tullut tavaksi sen vuoksi, että viini ei ole ollut kovin laadukasta. Soodaveden ja jäiden kanssa se on ihan ok kesäjuoma eikä alkoholiakaan liiaksi. Sitten on tietysti sangria, jota voi juoda vaikka tavallisista juomalaseista. Ja hehkuviini, joka juodaan mukista.

Jatkan vielä, että Ranskassa olen monesti nähnyt, että viiniä juodaan ihan tavallisesta juomalasista. Samoin juodaan myös pastis, minkä vuoksi minäkin ostin nuo uudenmalliset viinilasit, mistä tavallaan puuttuu jalka kokonaan. Muuten on tulppaanin muotoinen, mutta isompi, leveämpi kuin GT-lasi. On niin helppo pestä koneessa, että usein kaadan normiviikonloppuna viinin vain niihin. Nykyisessä astianpesukoneessa on todella epäkäytännöllinen pesukori entiseen verrattuna viinilasien pesua ajatellen.

Vierailija
2236/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella outoa kysyä ihmisten sosiaaliluokkaa ja miten se näkyy? Kysyisin ennemmin sitä, että mitä muut nähneet hyvää toisissa ihmisissä elämänsä aikana? Sosiaaliluokalla ei saa yhtään mitään, vaikka niin kuvittelee. Koska me ihmiset haluamme eniten rakkautta, arvostusta, kunnioitusta ym. Joten kaikki menee siihen, että me kaipaamme jotakin toisilta itseämme kohtaan.  Ei kukaan ihan syvältä sisimmältään kiinnostunut kenenkään sosiaaliluokasta. Jos jos uskoo tähän että toiset lokeroidaan A ja toiset B ja sen jälkeen C ym. Niin ei näitä sosiaaliluokkia voi oikeasti arvioida, koska monet hyvätuloiset ja myös vähätuloiset ym. Ja tittelit ym. miten näkyy? Onko sillä ihan oikeasti väliä? Välitän itse vain ihmisistä, jotka kohtelevat toisiaan hyvin, sosiaaliluokasta huolimatta. Ja ap, jos haluat kysyä minun sosiaaliluokkaa, niin vastaan, etten kuulu mihinkään. Koska minä olen minä. I am what I am. 

Ei kenenkään tarvitse ollakaan kiinnostunut sosiaaliluokasta, mutta se näkyy usein ihmisestä. Ei aina.

Sanoisin kirjoitustyylisi perusteella, että olet todennäköisesti koulutettu, ainakin  yleistason kirjoittamisen hallitset, käytä sanoja, kuten "lokeroida" ja puhut rakkauden merkityksestä. Kirjoitat loogisesti suomen kielellä. Tämä perusteella olet jo jonkin verran etuoikeutettu.

Vierailija
2237/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- leikkaan hiukseni itse

Kuulut köyhäillistöön.

Ongelmana vain se, että yhteiskunnan alakerroksissa on yleensä esim. köyhyyttä kompensoivia rakenteita kuten yhteisöllisyys sisältäen tavat hallita yhdessä köyhyyden haasteita. Näistä minä olen ulkopuolella.

Vierailija
2238/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään tarvitse ollakaan kiinnostunut sosiaaliluokasta, mutta se näkyy usein ihmisestä. Ei aina.

Sanoisin kirjoitustyylisi perusteella, että olet todennäköisesti koulutettu, ainakin  yleistason kirjoittamisen hallitset, käytä sanoja, kuten "lokeroida" ja puhut rakkauden merkityksestä. Kirjoitat loogisesti suomen kielellä. Tämä perusteella olet jo jonkin verran etuoikeutettu.

Minusta hänen jossain määrin etuoikeutettu luokka näkyy myös siinä, että hänellä on varaa olla priorisoimatta rahaa ja asemaa, ehkä jopa selviytymistä, ja voi priorisoida arvoja, kuten rakkautta ja kunnioitusta. Lisäksi luokkaerot jäävät usein huomaamatta, jos elää melko turvallisessa keskiluokkaisessa kuplassa. Sehän lienee Suomessa suurin luokka kuitenkin.

Vierailija
2239/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- leikkaan hiukseni itse

Kuulut köyhäillistöön.

Ongelmana vain se, että yhteiskunnan alakerroksissa on yleensä esim. köyhyyttä kompensoivia rakenteita kuten yhteisöllisyys sisältäen tavat hallita yhdessä köyhyyden haasteita. Näistä minä olen ulkopuolella.

Olet ilmeisesti tehdaspaikkakunnalta tai vastaavalta, jossa akateemisten osuus on häviävän pieni. Ilmankos et löytänyt luokkaasi, kun se mielestäni olisi sivistyneistö, eli ylemmän keskiluokan alalaji. Jopa akateeminen köyhälistö on silti sivistyneistöä. Et akateemisuuden takia ole enää sitä peruskeskiluokkaa, joka ilmeisesti sen laajan työväestön lisäksi oli ainoa vaihtoehto lapsuudessasi.

Olen tavannut kaltaisiasi taidekorkeakoulussa, ja he tulivat eliittilukioista. Siellä on mahdollista olla omaa lajiaan. Suomessa tuo laji on vain kovin pieni, ja ehkä vain pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
2240/5592 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta hänen jossain määrin etuoikeutettu luokka näkyy myös siinä, että hänellä on varaa olla priorisoimatta rahaa ja asemaa, ehkä jopa selviytymistä, ja voi priorisoida arvoja, kuten rakkautta ja kunnioitusta. Lisäksi luokkaerot jäävät usein huomaamatta, jos elää melko turvallisessa keskiluokkaisessa kuplassa. Sehän lienee Suomessa suurin luokka kuitenkin.

Minä luokittelisin työväenluokkaan tai alempaan keskiluokkaan. Mutta yhden henkilön luokittelu ei ole tärkeää, merkittävämpää minusta on nähdä laajempi kuva. Miksi lähihoitajan lapsesta tulee todennäköisemmin lähihoitaja kuin lääkäri?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi