Syntyvyys tänä vuonna on mittaushistorian alhaisin
KotimaaSuomessa tammisyyskuussa elävänä syntyneiden määrä oli vuodesta 1900 alkavan mittaushistorian pienin, käy ilmi Tilastokeskuksen tänään julkaisemasta väestön ennakkotilastosta.
Syyskuun ennakkotilaston mukaan tammisyyskuun aikana syntyi 34 227 lasta, mikä on 3 539 lasta vähemmän kuin viime vuonna.
Kuolleiden määrä samalla aikavälillä taas oli vuodesta 1945 alkavan mittaushistorian suurin.
Tammisyyskuussa kuoli 46 111 ihmistä, mikä on 4 239 ihmistä enemmän kuin vuotta aiemmin.
ENNAKKOTIETOJEN MUKAAN syntyvyys laski viime vuodesta. Viimeisen 12 kuukauden kokonaishedelmällisyysluku oli 1,35, kun kalenterivuonna 2021 se oli 1,46.
Kommentit (358)
Vierailija kirjoitti:
----+---- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vauraampi maa, sen pienempi syntyvyys. Näin on kaikkialla maailmassa. Mitä paremmin ihmisellä menee, sen todennäköisemmin hän on lapseton. Joten tämähän kertoo vain sen, että meillä menee hyvin.
Itäryhmänmaissa on varsin pieni syntyvyys.
Muut pohjoismaat ovat Suomea vauraampia monella mittarilla. Niissä kaikissa on kuitenkin Suomea korkeampi syntyvyys - myös kantaväestön parissa.
Vaikka syntyvyys eli uusiutuvuus on surkeaa myös muissa länsimaissa, on suomen syntyvyys pohjanoteeraus.
ltäryhmän maissa on varsin alhainen syntyvyys. Useimmat itämaat ovat yhä kehitysmaatasoa.
Itäryhmän maista alhainen syntyvyys on Kiinassa, Japanissa ja Etelä-Korea saa, jotka ovat Aasian vauraimpia maita. Muissa itäryhmän maissa syntyvyys huomattavasti korkeampi. Ja kiinassakin taitaa jakaantua niin että syntyvyys korkeampaa köyhällä maaseudulla ja matalaa vauraissa kaupungeissa.
"Itäryhmä" tarkoitti tässä kylmän sodan ajan itäryhmää.
Moni suomalainen on vasten tahtoaan lapseton tai ei ole saanut niin monta jälkeläistä kuin olisi halunnut. Nämä ongelmat koskevat eniten heikosti koulutettuja ihmisiä ja heistä useammin miehiä kuin naisia.
Vuonna 2010 hedelmällisyysluku oli yli 1,9. Siis miljoona naista n 2-sukupolvea, 40v)synnytti 1900000 lasta.
Nyt ollaan 1,3 ja syntyvyys jatkaa laskuaan. Siis 1300000 lasta/miljoona naista. Syntymättä" On jäänyt 0,6m lasta siis lähes 12-vuosikertaa nykyluvuilla.
Suomeksi 3 lasta kohden on enää 2, (alueellisesti jopa puoleen tippunut). Pks "tämän lapsen" on korvannut vieraskielinen lapsi. Yli 10 vuoden ajan , jo! Lähikoulussa, joka 3. on ulkomailta.. Osassa luokista puolet.
Eikö tuo ole odotettu ilmiö ja johtuu ikärakenteesta.
Jos v. 2021 hedelmällisyysluku on 1.46 niin se on kuitenkin korkeampi kuin esim. 1970 kun hedelmällisyysluku oli 1.37.
Jos syntyvyys halutaan nostaa, synnytysikäiset naiset pitäisi synnyttää 3-4 lasta, koska niitä synnytysikäisiä ikärakenteesta on vähän.
Ilmiö on ollut jo 70-luvulta alkaen eli yli 50vuotta, kun e-pillerit tulivat yleiseen käyttöön.
Jos Tilastokeskuksen ennuste toteutuu, hyvinvointivaltion perusta pettää. Huoltosuhde nyrjähtää. Suomi lähestyy hiljalleen tilannetta, jossa yhtä huollettavaa eläkeläistä tai lasta kohden on yksi työntekijä.
Jos tilanne syntyvyys jatkaa laskuaan, kohta on 2x yli 65v, verrattuna alle 15v.
Tähän vielä muut ei-työlliset
Vierailija kirjoitti:
Jos v. 2021 hedelmällisyysluku on 1.46 niin se on kuitenkin korkeampi kuin esim. 1970 kun hedelmällisyysluku oli 1.37.
Jos syntyvyys halutaan nostaa, synnytysikäiset naiset pitäisi synnyttää 3-4 lasta, koska niitä synnytysikäisiä ikärakenteesta on vähän.
Ilmiö on ollut jo 70-luvulta alkaen eli yli 50vuotta, kun e-pillerit tulivat yleiseen käyttöön.
Minä synnyttäisin heti sen 4 lasta, jos saisin luotettavan hyvätuloisen miehen (pienituloisen kanssa ei elätetä 4 lasta, jos minä vielä ne hoidan) ja että minulla olisi oikeus suojella lastani erilaisilta kulteilta, kuten tuo transliike on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä suuntaus vittuttaa lähinnä pörssisikoja. Maapallolle todella hyviä uutisia!
Vielä kun jatkuisi kehitysmaissa sama. Mutta sieltä päästä alkaa kusta sitten, väki kasvaa ja elintaso kasvaa.
Lapsi sekoittaa elämäsi sekaisin siis miksi niitä sitten pitäisi tehdä? Suomi ei mikään lintukoto. Täällä kytätään toista ja tehdään lasu:ja minkä ehditään. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä synnyttäisin heti sen 4 lasta, jos saisin luotettavan hyvätuloisen miehen (pienituloisen kanssa ei elätetä 4 lasta, jos minä vielä ne hoidan) ja että minulla olisi oikeus suojella lastani erilaisilta kulteilta, kuten tuo transliike on.
Rosebrides search osiosta katolilaisia ja luterilaisia, kristittyjä.
Sekä:
https://www.farmersdatingapp.com/
https://www.farmersonly.com/
https://www.singlefarmersdating.com/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rosebrides search osiosta katolilaisia ja luterilaisia, kristittyjä.
Sekä:
https://www.farmersdatingapp.com/
https://www.farmersonly.com/
https://www.singlefarmersdating.com/
En todellakaan seurustelisi kenenkään uskovaisen kanssa. Pahimpia hyväksikäyttäjiä.
Ja ei nuo sivut takaa, että henkilö olisi luotettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos planeettaa vaivaava syöpä leviää hiukan vähemmän aggressiivisesti.
Syntyvyys lisääntyy monissa maissa puhutaan väestönräjähdyksestä ja nimenomaan sellaisissa maissa joissa joet on viemäreitä ja väestön aö on lievästi kehitysvammaisen tasolla.
aö? Paraskin puhuja 😂
Vierailija kirjoitti:
Jos ilmiö on odotettu, miksi se yllättänyt mm Eläketurvakeskuksen? Siellähän ollaan viran puolesta näistä asioista kiinnostuneita, ja varmaan siellä on kaikki laskelmat tehtyinä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan nykymaailmaan halua lasta tehdä. Miehet on nykyään naisia, omaa lasta ei voi millään tavalla suojella miltään tai sosiaalihuolto ottaa haltuun. On koronaa, on sodan uhkaa, on inflaatiota.
Sitten siihen päälle vielä se, että pettäminen näyttää olevan nykyaikaa ja "normaalia". Ei kiitos.
Inflaatioita ja sotien uhkia on ollut ennenkin. Esimerkiksi 1960-luvun alussa maailma oli kolmannen maailmansodan partaalla. Ja tiedätkö, minkälainen inflaatio oli ensimmäisen maailmansodan aikana Suomessakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ainakaan nykymaailmaan halua lasta tehdä. Miehet on nykyään naisia, omaa lasta ei voi millään tavalla suojella miltään tai sosiaalihuolto ottaa haltuun. On koronaa, on sodan uhkaa, on inflaatiota.
Sitten siihen päälle vielä se, että pettäminen näyttää olevan nykyaikaa ja "normaalia". Ei kiitos.
Inflaatioita ja sotien uhkia on ollut ennenkin. Esimerkiksi 1960-luvun alussa maailma oli kolmannen maailmansodan partaalla. Ja tiedätkö, minkälainen inflaatio oli ensimmäisen maailmansodan aikana Suomessakin?
Niin, entä sitten jos on ollut ennenkin?
Surullista. Mä olen tykännyt siitä ajatuksest, että tällä pallolla on suomalaisiakin.
Meillä on niin kaunis ja monipuolinen kielikin. Eikä me olla kaikkein tyhmimpiä eikä laiskimpiakaan. Eikä edes rumimpia.
Vierailija kirjoitti:
----+---- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vauraampi maa, sen pienempi syntyvyys. Näin on kaikkialla maailmassa. Mitä paremmin ihmisellä menee, sen todennäköisemmin hän on lapseton. Joten tämähän kertoo vain sen, että meillä menee hyvin.
Itäryhmänmaissa on varsin pieni syntyvyys.
Muut pohjoismaat ovat Suomea vauraampia monella mittarilla. Niissä kaikissa on kuitenkin Suomea korkeampi syntyvyys - myös kantaväestön parissa.
Vaikka syntyvyys eli uusiutuvuus on surkeaa myös muissa länsimaissa, on suomen syntyvyys pohjanoteeraus.
ltäryhmän maissa on varsin alhainen syntyvyys. Useimmat itämaat ovat yhä kehitysmaatasoa.
Itäryhmän maista alhainen syntyvyys on Kiinassa, Japanissa ja Etelä-Korea saa, jotka ovat Aasian vauraimpia maita. Muissa itäryhmän maissa syntyvyys huomattavasti korkeampi. Ja kiinassakin taitaa jakaantua niin että syntyvyys korkeampaa köyhällä maaseudulla ja matalaa vauraissa kaupungeissa.
Unohdit venäjän. Myös siellä naiset hallitsee lapsettomuuden. Ei tietenkään niin hyvin kuin suomessa. Me osataan tää hei! Jääkiekko!
Emma K. kirjoitti:
Lapsi sekoittaa elämäsi sekaisin siis miksi niitä sitten pitäisi tehdä? Suomi ei mikään lintukoto. Täällä kytätään toista ja tehdään lasu:ja minkä ehditään. Ei kiitos.
Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistäköhän tuo kertoo? Jotakin on mennyt pahasti pieleen Suomalaisessa yhteiskunnassa. Kuolevan yhteiskunnan korinoita. Yksi-kaksi sukupolvea, niin Suomessa on jo enemmistö jotakin muuta porukkaa kuin kantasuomalaisia...
Ihmiset ovat viisastuneet ja havahtuneet maailman liikakansoitukseen.
Valkosten kannattaa kuolla pois että somput ja muut touhaajat sikiää joka päikkaan. Juutalaiset johtaa sitten tätä epämäärästä ja epävakaata sakkia
Sitä ne rokotepiikit tekee, aiheuttaa keskenmenoja ja lapsettomuutta. Keskenmenojen määrä lisääntynyt tänä vuonna valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ne rokotepiikit tekee, aiheuttaa keskenmenoja ja lapsettomuutta. Keskenmenojen määrä lisääntynyt tänä vuonna valtavasti.
Noinkohan on? Onko mitään faktaa aiheesta?
Tämähän on pelkästään hyvä asia, ylikansoittuneella planeetalla. Toki eläke-, verotus- yms. järjestelmien pitää sopeutua huoltosuhteen muutoksiin, mutta kyllä se onnistuu. Loppujen lopuksi koko raha on vain sopimusluontoinen asia, keino rajoittaa ihmiskunnan resurssien käyttöä. Sitä saadaan kyllä tarvittaessa lisää.
Itsekin olen päättänyt pysyä lapsettomana. Ympäristösyyt on yksi syy, pidän ilmastonmuutostilannetta hyvin arvaamatttomana, sellaisena että maailmastsa voi tulla hyvinkin tukala paikka seuraavan sukupolven elinaikana. Mutta jos nyt olisi kova halu saada vauva niin enköhän saisi itseni huijattua olemaan optimistisempi maailman tilan suhteen. En vaan myöskään halua sitoutua pitkäksi ajaksi lapsiperhe-elämään ja vastuuseen lapsesta. Elämäni on oikein mukavaa näin lapsettomana, helppoa ja vapaata.