Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsilisäjärjestelmä remonttiin

Kommentit (261)

Vierailija
21/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä että lapsilisän voisi poistaa kokonaan tietyn tulorajan ylittäviltä perheiltä. Tai vähintään puolittamaan. Ja sama summa jokaisesta lapsesta. Tähän olisin valmis myös meidän perheen kohdalla.

Juu ei. Kyllä ne enemmän veroja maksavat ovat oikeutettuja edes johonkin vastaantuloon yhteiskunnalta kun kaikesta muusta maksavat kuitenkin kalleimman mukaan - maksamistaan veroista puhumattakaan. Ja kyseessä ei edelleenkään ole mikään sosiaalituki, pienituloisille on jo omat tukijärjestelmänsä.

Ymmärrän hyvin tuonkin pointin,mutta jos tämän maan talous on täysin kuralla,niin näkisin että jostain on kaikkien tingittävä,ja tuon näkisin ihan kohtuulliseksi.

Vierailija
22/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä että lapsilisän voisi poistaa kokonaan tietyn tulorajan ylittäviltä perheiltä. Tai vähintään puolittamaan. Ja sama summa jokaisesta lapsesta. Tähän olisin valmis myös meidän perheen kohdalla.

Juu ei. Kyllä ne enemmän veroja maksavat ovat oikeutettuja edes johonkin vastaantuloon yhteiskunnalta kun kaikesta muusta maksavat kuitenkin kalleimman mukaan - maksamistaan veroista puhumattakaan. Ja kyseessä ei edelleenkään ole mikään sosiaalituki, pienituloisille on jo omat tukijärjestelmänsä.

Ymmärrän hyvin tuonkin pointin,mutta jos tämän maan talous on täysin kuralla,niin näkisin että jostain on kaikkien tingittävä,ja tuon näkisin ihan kohtuulliseksi.

Unpopular and unorthodox suggestion: Ehkä köyhät voisi sitten tinkiä lastenhankinnasta..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerä uudistus.

Hyvätuloisilta pois kokonaan.

Enemmän pienituloisille.

Yksinhuoltajalisä suuremmaksi.

Teini todellakin syö, harrastaa, kuluttaa enemmän kuin taapero.

Ei, ei. Lapsilisän tarkoitus ei ole tasata eroja rikkaiden ja köyhien välillä. Sitä varten on muita järjestelmiä, esimerkiksi progressiivinen verotus, tulojen mukaan porrastetut päivähoitomaksut ja asumistuki. Moninkertainen tukijärjestelmä johtaa vain turhiin köyhyysloukkuihin. Ei lapsilisää ole hyvä sitoa tuloihin. Mieluummin kunnon korotus toimeentulotukeen tai kansalaispalkka tai perustulo köyhille. 

Lapsilisän tarkoitus on tasata eroja niiden kotitalouksien välillä, joissa on lapsia ja niiden kotitalouksien välillä, joissa ei ole lapsia. Koska lapset eivät voi käydä töissä ja lapset ovat meidän kansakunnan tulevaisuus ja meidän kaikkien tulevia eläkkeenmaksajia. 

Vierailija
24/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä kuuluu jokaiselle lapselle. Piste.

Ei voi olla niin, että yksi porukka sen kun maksaa aina ja iänkaiken kaikesta ja mitään ei saa takaisin päin. Tämä alkaa olla jo ihan periaatekysymys tässä sikamaisten korkeiden verojen maassa. Veroja kiskotaan, kaikesta maksat kalleimman kautta ja itse, ihan vaan kiitoksena siitä, että olet asiasi hyvin hoitanut. Ja nyt veisi osa vielä lapsilisätkin.

Vähävarainen saa aivan kaiken kupattua yhteiskunnalta. Joku raja pitää olla siinä miten paljon paapotaan ja kannustetaan tätä heikompaa ainesta lisääntymään jo valmiiksi tuetussa tilanteessa. Lapsilisän raja voisi hyvin olla 3 lasta. Se on jo suuri perhe. Jos hankit isomman perheen, maksat sitten myös itse. Loppuisi se työkyvyttömien ja kouluttamattomien pentutehtailu.

Vierailija
25/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä uudistus.

Hyvätuloisilta pois kokonaan.

Enemmän pienituloisille.

Yksinhuoltajalisä suuremmaksi.

Teini todellakin syö, harrastaa, kuluttaa enemmän kuin taapero.

En ymmärrä tätä yksinhuoltajien vinkumista. Miksi pitää saada lisää ja lisää? Eikö yksinhuoltajan pidä itse kantaa myös kortensa kekoon sen lisäksi että saa elatusmaksut, lapsilisät, korotukset jne?

Öh, eihän se elatusmaksu sen yksinhuoltajan elatusta varten ole, vaan se on sille lapselle. Mutta ei tietenkään tarvitse välttämättä mitään yksinhuoltajakorotuksia. Jos korotuksia on, ne pitäisi riippua tuloista eikä siitä, onko perheessä yksi vai kaksi aikuista. Yksi hyvätuloinen voi tienata paljon enemmän kuin kaksi pienituloista. 

Vierailija
26/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla niin, että yksi porukka sen kun maksaa aina ja iänkaiken kaikesta ja mitään ei saa takaisin päin. Tämä alkaa olla jo ihan periaatekysymys tässä sikamaisten korkeiden verojen maassa. Veroja kiskotaan, kaikesta maksat kalleimman kautta ja itse, ihan vaan kiitoksena siitä, että olet asiasi hyvin hoitanut. Ja nyt veisi osa vielä lapsilisätkin.

Vähävarainen saa aivan kaiken kupattua yhteiskunnalta. Joku raja pitää olla siinä miten paljon paapotaan ja kannustetaan tätä heikompaa ainesta lisääntymään jo valmiiksi tuetussa tilanteessa. Lapsilisän raja voisi hyvin olla 3 lasta. Se on jo suuri perhe. Jos hankit isomman perheen, maksat sitten myös itse. Loppuisi se työkyvyttömien ja kouluttamattomien pentutehtailu.

Amen. Jostain syystä olemme ajautuneet tilaan, jossa kaikilla tuntuu olevan vain oikeuksia, mutta ei ollenkaan velvollisuuksia. Se on jännä tila se, eikä yhteiskunta sillä pitkään pyöri.

Vierailija
27/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tekee lapsia parin vuoden välein ja jokainen pidetään kotihoidossa 3v. asti niin kyllä ihan itseään voi syyttää "lapsiperheköyhyydestä". Ja turha vedota siihen kuinka kalliiksi päivähoidon järjestäminen tulee, kyllä työssäkäyvä ja veroja maksava äiti on taloudellisesti parempi vaihtoehto yhteiskunnalle kuin muskarissa ja perhekahviloissa ravaava kotiäiti.

Kannattaa sitten osa niistä korotetuista lapsilisiä jemmata tulevaisuuden ruokalaskujen varalle, meinaan 15v. poika syö sen mitä kolme taaperoa yhteensä eikä riitäkään... en ymmärrä tätä päättäjien logiikkaa. Kulut ne vaan nousee lasten kasvaessa ja nykytilanteessa koko palkkakehitys sulaa elinkustannusten nousuun.

Vierailija
28/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei voi laittaa samoja ihmisiä maksamaan koko sirkusta.

Vierailija
29/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos toinen perheen vanhemmista menehtyy yllättäen, kun lapset ovat vielä pieniä? Lähipiirissä on pari tällaistakin tapausta. Vaikka yksin jäävä olisi fiksu ja koulutettu, niin talous on tiukilla kun jää yksin asuntolainojen ja lasten kanssa. 

Vierailija
30/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan väärin ajateltu. Eka lapsi on kallein ja sitä kalliimpi on lapsi mitä vanhempi. Eli ihan hyvä ettei siitä saa rahaa mitä enempi lapsi tekee mut vähiten lapsilisää tarvii alle kouluikäisestä. Teinit tulee kalliiksi. Aikuisten vaatteet, kengät, menot. Ei päiväkoti-ikäinen kuluta juuri mitään. Vauva-aika toki kallis eli vois oll joku syntymälisä.

Vierailija
31/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kun kyselty hyvätuloisista, niin mielestäni sellainen yli 150 000 e perheen yhteenlasketut tulot alkaa olla jo aika hyvätuloinen. Tai vähän vähemmän, 120 000 e ehkä. Koska meillä yhteenlasketut bruttopalkat vuodessa n. 90k enkä koe meitä erityisen hyvätuloisina.

Vierailija
32/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos toinen perheen vanhemmista menehtyy yllättäen, kun lapset ovat vielä pieniä? Lähipiirissä on pari tällaistakin tapausta. Vaikka yksin jäävä olisi fiksu ja koulutettu, niin talous on tiukilla kun jää yksin asuntolainojen ja lasten kanssa. 

tämä. Esim meillä asumiskulut 5000€/kk meistä riippumattomista syistä. Parin vuoden päästä 8000€/kk eikä poispääsyä ole. Itse tienaan reilu tonnin eli jos mies kuolee niin tulee kalliiksi taloyhtiön muille osakkaille kun kimpassa maksavat meidän kuluja.

Vierailija
33/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilisä on tuki lapsiperheelle, ei köyhälle perheelle. Eroa tehdään siis lapsettomiin, ei muihin lapsiperheisiin.

Miksi köyhät aina kuvittelevat, että muiden on kustannettava heidän lastenhankintansa, kun hyvä vaihtoehto olisi se, että lapsilisää saa vain 2 lapsesta, loput pitää elättää itse.

Vierailija
34/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tekee lapsia parin vuoden välein ja jokainen pidetään kotihoidossa 3v. asti niin kyllä ihan itseään voi syyttää "lapsiperheköyhyydestä". Ja turha vedota siihen kuinka kalliiksi päivähoidon järjestäminen tulee, kyllä työssäkäyvä ja veroja maksava äiti on taloudellisesti parempi vaihtoehto yhteiskunnalle kuin muskarissa ja perhekahviloissa ravaava kotiäiti.

Kannattaa sitten osa niistä korotetuista lapsilisiä jemmata tulevaisuuden ruokalaskujen varalle, meinaan 15v. poika syö sen mitä kolme taaperoa yhteensä eikä riitäkään... en ymmärrä tätä päättäjien logiikkaa. Kulut ne vaan nousee lasten kasvaessa ja nykytilanteessa koko palkkakehitys sulaa elinkustannusten nousuun.

En lähtisi syyllistämään niitä, jotka käyttävät kotihoidontukea. Kun se nyt on mahdollista, se pitää olla myös hyväksyttävää. Jos ei haluta, että kotihoidontukea käytetään, niin se pitää rajata esimerkiksi kahteen lapseen tai jokaisen ihmisen kohdalla tiettyyn elinaikaiseen kuukausimäärään kuten opintotuki. 

Vierailija
35/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsilisä on tuki lapsiperheelle, ei köyhälle perheelle. Eroa tehdään siis lapsettomiin, ei muihin lapsiperheisiin.

Miksi köyhät aina kuvittelevat, että muiden on kustannettava heidän lastenhankintansa, kun hyvä vaihtoehto olisi se, että lapsilisää saa vain 2 lapsesta, loput pitää elättää itse.

Oi voi. Entäs jos saa kolmoset?

Vierailija
36/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tämä. Esim meillä asumiskulut 5000€/kk meistä riippumattomista syistä. Parin vuoden päästä 8000€/kk eikä poispääsyä ole. Itse tienaan reilu tonnin eli jos mies kuolee niin tulee kalliiksi taloyhtiön muille osakkaille kun kimpassa maksavat meidän kuluja.

Järkyttävän isot asumiskulut teillä. Ei kai tuossa voi kuin muuttaa pois, jos tonnin tulot. Ei sellaisia asumistukia voi saada, että ne kattaisi tuollaista. Eikä tuohon mikään lapsilisän yksinhuoltajakorotuskaan riitä. 

Vierailija
37/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lähtisi syyllistämään niitä, jotka käyttävät kotihoidontukea. Kun se nyt on mahdollista, se pitää olla myös hyväksyttävää. Jos ei haluta, että kotihoidontukea käytetään, niin se pitää rajata esimerkiksi kahteen lapseen tai jokaisen ihmisen kohdalla tiettyyn elinaikaiseen kuukausimäärään kuten opintotuki. 

Kyllä mä kotihoidontukea kannatan. Se ei aina mene yksi yhteen, että vain sossupummit käyttäisivät sitä paljon. Meillä esim. puolitettu vapaita: kumpikin kotona putkeen 1,5 v. Nuorimman tapauksessa äiti vuoden, isä vuoden ja loppuajan vielä äiti muutaman kk.

Vierailija
38/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsilisään tulisi joku tuloraja, niin täytyy olla idiootti, jos ei tajua, että sitä rajaa laskettaisiin sen jälkeen aina alemmas ja alemmas, kun halutaan säästöjä, kun kerran ollaan sille tielle lähdetty. Parempi kaikille, että ei ole rajaa ollenkaan.

Vierailija
39/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun kyselty hyvätuloisista, niin mielestäni sellainen yli 150 000 e perheen yhteenlasketut tulot alkaa olla jo aika hyvätuloinen. Tai vähän vähemmän, 120 000 e ehkä. Koska meillä yhteenlasketut bruttopalkat vuodessa n. 90k enkä koe meitä erityisen hyvätuloisina.

Jos perheessä on yli 150 000 e vuosituot ja molemmilla vanhemmilla sama palkka, niin se tarkoittaa että molemmat tienaavat yli 6250 euroa/kk. Suomalaisista kotitalouksista kuuluu tuohon tuloluokkaan alle 5%.  Alle 5%:n lapsilisien leikkaamisesta kerry sellaista säästöä, jolla olisi mitään merkitystä kansantaloudelle, jos loput yli 95% saa lisät kuten ennenkin. 

Vierailija
40/261 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oi voi. Entäs jos saa kolmoset?

Sucks to be you, I guess ¯\_()_/¯