<3 Enskojen luminen viikonloppu <3
Perjantaiset turinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8756140&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (30)
AURINKO PAISTAA JA PIKKUPAKKANEN PIRISTÄÄ! Odotan siskon hauvaa hoitoon innokkaana, jotta päästään metsään ja rantsuun kävelylle! :) Toppahousut pitäisi kaivaa jostain vaatehuoneen perukalta esiin.
" Lepyttelyt" sujui mainiosti. =D Mies sai kotiin tullessaan nenänsä eteen ruokaa ja viiniä. Saunan jälkeen kylmän oluen.. (Se taitaa olla se lemppari) Sekä sitten katsottiin leffa ja mentiin ajoissa " nukkumaan" ! ;) Hih. Nyt se lähti hyvillä mielin päivän pelejä pelaamaan.. Että moisia keinoja voi suositellan muillekin.
Yritettiin aamulla kovasti jutella meidän tiitiäiselle ja mies yritti kuulostella ahkerasti kuuluisiko masusta mitään, mutta vähän hiljasta oli. On niin hassua ajatella että tuolla masussa oikeasti on joku, mutta kun ei tunne liikkeitä vielä lainkaan niin vähän sellanen epäusko hiipii mieleen.. Toivon vain että pian voisin tuntea liikkeitä. Vielä kun jaksaisi vajaa 2 vkoa odottaa ultraa..
Anyway, IHANAA LAUANTAITA kaikille!
Mammanalku + tiitiäinen 18+1
[color=3A5FCD]Onpas ihanaa kun on koko viikonloppu miehen kanssa ilman kiirettä. Nostetaankin vene vasta ensi viikonloppuna, toivottavasti ei tuu killeripakkasia siihen mennessä..Laitetaan nyt Wilma kuntoon, että on taas vaimolla auto käytössä..Johan sitä kaipasikin! =)
Mörötin: mä oon sitä mieltä, että mahasta pitää ottaa kaikki ilo irti. Mieskin sanoo, että sit kun on iso maha niin nojailet aina tuskaisen näköisenä ja puuskutat, että päästään joka paikkaan helpommin..=) Et pusertais pientä Halloween-vauvaa tänään? =)
Essille myöhästyneet synttärionnittelut! Kai sä jotain pikku herkkuja vetelit siellä yksiksesi? =) Hienon isyyspakkauksen olit kasannut!!
Kandille mukavaa viikonloppua Jämsään! Niistä massuarvista: sähän voit ottaa jonku tajuttoman hassun tatsan peittään koko mahan sit myöhemmin niin ei tartte yhtään hävetä? Paitsi sit tietty sitä tatsaa. =D Mut arpia ei näkyis.
Kesämorsiankin oli piipahtanut! Rauhassa vaan niiden suppareiden kanssa..mulla ei niitä harjoituksia ole kuulunut, mutta mun neuvolatätsy sanoi, että joillenkin tulee aika aikasin ja paljonki, mutta toi liikkuva vauvahan enteilee jo hyvää. Lepäilehän nyt viikonloppu!
AA: eihän mua ikinä mikään kysyminen hävetä, mutta toivon vaan, että tästy antaa puheenvuoroa..Ettei oo mikään luentotyyppinen ja sit kotiin..=) Meitä tammikuussa synnyttäviä on kuulemma niin paljon, että joutu puolittaan ryhmän eli ehkä mennään vauhdilla asiaa, ennenkuin kaikki alkaa kysellä tyhmiä..=) Kiiltääkö uus laminaatti jo lattialla? =)
Osse: mikä toi proteiinijuttu on? Onks se edelleen sitä myrkytystä enteilevää? Toivottavasti saisit nyt kuitenkin olla tän viikonlopun rauhassa kotona..Mee vaikka ens viikosta heti sinne osastolle HAKEMAAN VAUVAA! =)
Riikka meinaa olla koko päivän korkkareissa? Huh! Minä kun en semmoisista tiedä. =) Mutta ei kai niissä häissä tartte seisoskella koko ajan eli lepuuttelet aina välillä jalkoja. Katsos me raskaana olevat saadaan istua AINA kun huvittaa. =D
Naukukin oli piipahtanut pitkästä aikaa! Mä kans lueskelen noita ' ongelmapinoja' pylly puuduksissa, mutta eihän tässä auta kun odottaa, että vauva on ulkona kun nähtävästi mistään ei voi olla varma..Kai se Bruno olis jotain huomannu jos ois jotain ihan kauheeta, eikös se oo todella kokenut mies?
Heidi: mä oikeastaan ootan, että SAAN vaappua sit loppuajan..Pienestä on ilot tosiaan kiinni. =D
Mammanalulla ja miehulilla oli ollut onnistunut ilta..se on kyllä hyvä. =)
Mä oon kuulkaas tullut siihen lopputulokseen pitkällisen pohdinnan jälkeen, että me ei taideta pärjätä esim. niillä kahdella sukkaparilla mitkä saatiin äippäpakkauksesta? Tai sit sillä yhdellä lakanasetillä? Korjatkaa toki jos oon väärässä. =D Mulla ei oikein ole mitään realistista kuvaa siitä, kuinka hitosti me tarvitaan niitä vaatteita..Kai mä jotenkin meinaan jynssätä kynsipyykkinä aina ne likaantuneet? =D Paljonko teillä muilla on kamaa?! Ääää! =)
Nyt meen tekemään aamuleipiä..Räpsykin odottelee ihan hiljaa tuolla..=)
Oikein mainiota pyhälauantaita jokaiselle!!
t. poppis ja räpätti rv28+3
ihana olla kotona! Vaikka eilen olikin pikku konflikti (näyttää tulleen jo tavaksi että kun tauon jälkeen nähdään, niin molemmilla on hermo kireenä ja sit jysähtää), ja tänään olen lähes koko päivän yksin, niin SILTI on tää kuulkaa mahtavaa tallustella täällä kotona!
Olenkohan vielä huomannut toivottaa Hoytia tervetulleeksi?! No kerta kiellon päälle jos olen - lämpöisästi tervetuloa!
Nauku oli käynyt, kiva kuulla kuulumisiasi!
RHjotain pohdiskeli juhlakestävyyttä. Samaa pohdin minä. Meillä on tulossa juhlat, joissa pitäis ensin kärvistellä oopperassa iltakymmeneen ja sen jälkeen alkaa vasta syömiset ja biletykset. Oih ja voih. Joulukuussa on mun ystävän häät, joissa olen kaaso (toinen kaaso on myös raskaana, la tammikuussa). Ja siis tässä tuskailee nyt ihminen, joka on koko ajan väsynyt ja kömpii tavallisesti viimeistään yhdeksän aikoihin petiin... Voiko jotain energiajuomia naukkailla?
Eilen syötiin juustoja ja minäkin tilkan viiniä, nami nami. Saunassa otin alkottoman Bucklerin, oli ehkä paras alkoton olut mitä olen maistanut. Suosittelen.
Oon tosiaan tänään melkein koko päivän ja illan yksikseni, joten tulen tänne varmaan vielä jaarittelemaan ja kommentoimaan enemmänkin. Mutta nyt meen leipomaan SUKLAAKAKKUA :)
Nautinnollista lauantaita ja olkaa ihmiset ahkerampia ulkona liikkujia kuin minä, siellä on nätti keli!
Makkara ja rinsessanakki 25+5
Ihan höpöä tällainen, että kaupat kiinni ja kaikkea. Pakana täällä puhisee, ihan ku mä nyt mihinkään kauppaan olisin muutenkaan päässyt... :)
poppis, proteiinit on vissiin taas sitä myrkytysjuttua. Musta ne oli näin kotona mitattunakin vähän koholla, mut aika hankala tulkita ku ekaa kertaa piti koko tikkua kädessään... mut ei missään nimessä ollut niin paljoa, että lähtisin mihinkään. Ja paineetkin oli tänään taas ok. Mä oon kyllä itekin sitä mieltä, että ens viikolla voisin yhden pienen pyöräyttää.
Noista vaatteista yms. vielä, että mä oon ostanut varmaan ihan liikaa... mutta ku ne on niin söpöjä! Jotkut sanoo, et n. viidellä vaatekerralla pärjää loistavasti, toiset sanoo et tarttee enemmän. Ja joittenkin mielestä vähemmän. Et ota siitä sit selvää. Mut mä oon kuullut myös tän hurjan huhun, et vauvanvaatteita sais kaupasta myös synnytyksen jälkeen? Uskoisko?
Heidi, mä kyllä vaapun kans ja ihan mielelläni vaapun, ku sillon tuntuu niin paljon paremmalle se kävely! Mun kaveri nauro mulle yks päivä, et ei meinannut mua tunnistaa kadulla kunnes tajus, että mä oon varmaan se, joka heiluu puolelta toiselle ja jonka ohi kaikki mummotkin porhaltaa...
Riikka, mä olin kans kaksissa häissä kesällä ja toisissa vaihdoin tanssivaiheessa lättänäkengät ja toisissa en tanssinut vaan istuskelin loppuun asti pöydässä (ja söin!). Ja tosiaan istumapaikan saa aina mahansa kanssa.
SS vois käydä heittämässä mulle tänne sohvalle palan suklaakakkua. No, mut on onneksi kutsuttu iltapäivällä syömään ja veli lupas vielä kyydinkin, kun mies meni tänään ylitöihin. Olis ihana kävellä tuolla auringonpaisteessa, mutta on vähän turhan pitkä matka tällä mahalla vaappua.
Että sellasta. Nauttikaa auringosta muutkin kuin mammanalku koirineen!
-Osse ja Santeri rv 39+3
[color=104E8B] Ihana ilma ulkona! Kirpeä pakkaskeli ja aurinko vaan paistelee:) [/color]
[color=BF3EFF] On ollut kyllä niin kiirettä, että hyvä jos olen kerinnyt käydä lukemassa teidän kuulumisianne, saati sitten itse kirjoitella mitään tänne:( Hö! Niin kiire ei saisi ikinä olla, ettei Enskailla kerkiäisi:)! Kouluhommat ja kodin remontti vievät tällä hetkellä hieman liikaa aikaa... [/color]
[color=104E8B] Tänään olisikin ihana rentoutumispäivä tiedossa:) Lähdetään yhden aikoihin miehen vanhempien, siskon, veljen sekä veljen tyttöystävän kanssa keilailemaan, jonka jälkeen lämmitetään sauna. Kuudelta olisi pöytä varattuna meille hienoon ravintolaan, jonne sitten suuntaamme. Siellä suunnitelmiin kuuluu itsensä ihan ähkyksi syöminen, pitkän kaavan mukaan! Nams! [/color]
[color=BF3EFF] Heidi: Hih, hauskalta kuulosti tuo sinun " vaappuminen" :D [/color]
[color=104E8B] Mammanalku: Oih, ihana kun teille tulee koiruli hoitoon! Koirat on ihania! Mukava, että lepyttelyt onnistuivat loistavasti! Miehiä on onneksi usein aika helppo lepytellä...siihen riittävät juuri nuo käyttämäsi sauna, olut ja läheisyys:) Toivottavasti pian alkaisit tuntemaan liikkeitä=)! Eipä siihen varmasti enää kauaa mene! [/color]
[color=BF3EFF] Poppis: Mulla on kanssa vähän hakusessa se, miten paljon vaatetta ym. vauva tarvitsee. No meillä kyllä on sillain, että ollaan saatu ja saadaan ihan tosi paljon vauvatavaraa ystäviltä, tutuilta ja sukulaisilta, joten ainakaan liian vähän sitä ei pitäisi olla, luulen että päinvastoin. Mutta eihän sitä koskaan tiedä:) [/color]
[color=104E8B] Hoyt: Tervetuloa Enskailemaan tänne odotuspuolelle!!! [/color]
[color=BF3EFF] Nauku: Moikka pitkästä aikaa! Kiva, kun pyörähdit! Olisi mukava kuulla kuulumisiasi useamminkin:)! [/color]
[color=104E8B] Mörötin: *energiahalaus* [/color]
[color=BF3EFF] Makkara: Mäkin haluun suklaakakkua!!! [/color]
[color=104E8B] Oma napa: Liikkeitä tuntuu jo päivittäin!!! Aivan mahtava tunne! Hymyilyttää kovasti aina, kun pikkuinen myllertää:)! Olo on pirteä ja muutenkin hyvä! [/color]
[color=BF3EFF] Aurinkoista viikonloppua kaikille Enskuille! [/color]
[color=104E8B] ~ ♥ ~ Viipuli ja Piksu-pikkuinen, rv 20+5 ~ ♥ ~ [/color]
Aurinkoista ja kylmää lauantaita!
HRRR! Taitaa olla täällä vieläkin kymmenkunta astetta pakkasta, mutta kovasti houkuttelee tuo ilma kävelylenkille. Ongelmana on lähinnä se, että mitä saisi mahtumaan päälle, ettei ihan paleltuisi.
Essille myöhästyneet synttärionnittelut! Kivan isyyspakkauksen olit koonnut :)
Kandille lohdutukset raskausarvista, kyllä ne siitä vielä haalenee. Kyllä varmasti meille kaikille jää jonkinlaiset " arvet" tästä raskaana olemisesta, mutta onhan se vauva sen arvoinen.
Osse: Kukapa sitä viikonloppua haluaa osastolla viettää, vaikka taisitkin viimeksi viihtyä siellä ihan kohtalaisesti. En oikein usko, että viihdyt täällä enää kolmea viikkoa. Toivottavasti synnytys käynnistyisi nyt lähiaikoina ihan omia aikojaan, ettei tarvitsisi väkisin käynnistellä. tosin sullahan oli jo ihan lupaava tilanne siellä kohdunsuulla, että tuskin se hirmu tiukille ottaisi se lääkkeellinen käynnistyskään. Onko sulla kuitenkin olo ihan ok tuosta verenpaineesta ym. huolimatta?
-Heidi-n ilta ei tainnut olla kaikista onnistunein, rähmä sentään. Mulla sitä vaappukävelyä ei aiheuta oikeastaan muu kuin jos kävellessä supistaa. Muutoin kävelen mielestäni suht normaalisti ja olen sitä ihmetellytkin, kun vauva on tosiaan jo tooosi alhaalla. Äidille nauroinkin, että kai se kohta alkaa meille vilkutella tuolta haarovälistä ;)
Mammanalku pääsee koiruuden kanssa lenkille. Olisipa mukavaa saada itsekin hauveli lenkkikaveriksi. Lapsuudenkodissa meillä oli aina koiria kisujen lisäksi, mutta nyt meillä on vaan nuo kaksi kissaherraa, kun mies on allerginen koirille. Mistähän minä saisin koiran lainaan?
Kävin siis eilen siellä vyöhyketerapiassa ja mulle tehtiin sellainen synnytystä käynnistelevä käsittely. Tiettyjen pisteiden käsittely teki aika kipeää, mutta mulle tehtiin se käsittely ihan tarkoituksella reippaanlaisesti, että siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä. Niitä pisteitä hierottiin päästä, korvanlehdistä, jalkapohjista ja jaloista. Sain vielä ohjeet, miten ja mitä pisteitä voisi itse hieroa. Käsittelyn jälkeen oli mukavan raukea olo ja illalla tuli useampi tujakka supistus. Muutenkin supistukset tuntuu saaneen lisää tehoa, että kai tässä hitaaaaaaasti maalia kohti edetään. Eilinen päivä menikin ihan muutaman tunnin taukoa lukuunottamatta supistellessa ja nätisti niitä napsui 10 min välein.
Viime yönä sain taas vaihteeksi nukuttua klo 23-06 ja heräsin ihan pirteänä. Nyt onkin siivottu ja tässä tosiaan haaveilen vielä siitä kävelystä. Vaikka se kävely ei mulla supistusten puolesta näytä tulosta tekevän, niin jotenkin siitä on kehittynyt sellainen rutiini, että sitä ilman tuntee olonsa levottomaksi. Sitä paitsi siellä saa olla hetken ihan omissa oloissaan ja ajatuksissaan. Kävelyn lisäksi haaveilen elokuviin menosta. Katsellaan saanko miehen innostumaan. Niin ja kandi taisi kysellä muuten minun voinnista niin tosiaan väsymystä ja turhautumista lukuunottamatta voin hyvin. Ikävintä on tosiaan se, että on mennyt usko omaan kroppaan ja tunnen itseni jo nyt huonoksi synnyttäjäksi. Ensin oli vaikeuksia saada lapsi alulle (minussa siis vikaa) ja nyt en tahdo saada sitä synnytettyä. Ei kai sillä sitten loppujen lopuksi ole väliä milloin ja miten tämä lapsonen maailmaan tulee, kunhan tulee mahdollisimman terveenä ja hyvinvoivana. Ja kai sillä ajatuksella voi lohduttautua, että Otso on kyllä koko raskauden ajan voinut mainiosti ja ilmeisesti voi edelleen, kun tuolla masussa viihtyy.
Muuta nyt lähden ulkoiluttamaan itseäni ja tätä rakasta lastani, aurinkoista päivänjatkoa enskoille!
Mörötin ja Otso rv40+1
Essi - nyt vasta luin miten ihanan paketin olit tehnyt! :) Mäkin pistin siskon ja tulevan mummon eilen Omenan Cittariin ostoksille. Ostivat sellasen I love daddy-bodyn. Kohta saan nähdäkin sen!!! Eka vaate mikä meidän pienokaiselle on hankittu! Haluaisin kyllä ihan sikana jo alkaa osteleen kaikkea, varsinkin vaatteita. Tuijottelen joka päivä H&M esitettä, siellä kun oli kans NIIN sulosia kuteita.. En ole vaan vielä " uskaltanut" alkaa osteleen.
Poppiupau - aivan loistoidis se masutatska! =D Voi tulla sit joskus harkintaan.. Hih!
Makkara - ei kai niitä energiajuomia kauheesti sais juoda.. Munkin herkkudrinkki kun sisältää puolet RedBullia. Sitä kaiholla odotan saavani naukata sit joskus vuoden päästä. ;) Mulla on helpottanut väsymykseen ihan banaani, suklaa, mehut..
Osborne - samma här, mieluummin oisin kyllä lähtenyt käymään vähän kaupoissa (shoppailumaanikko) tms, mut nyt on kyllä pakko sitten alkaa pakkaamaan tulevaa muuttoa varten. Plääh.
Viipulin hemmottelupäivä, keilaukset, saunat ja ravintolat kuulostaa NIIN hyvälle! Nauti!!!
Mörötin - tjaa, mistäköhän keksis sulle koiran lainaan. Munkin pitää oikein ruinata aina tuota siskon koirulia lainaan. Se kun on täyttänyt jo 14v ja sisko ei raaski hukata yhtään hetkeä.. Mutta onneksi se joutuu tänään töihin niin sain sillä verukkeella hauvelin itselleni!! :) Vyöhyketerapiaa täytyy tod.näk. munkin kokeilla sitten ensi vuoden puolella. Kiitos kommenteista! Otso on masussa varmasti niin kauan kuin viihtyy ja on hyvä olla! Siellähän sen on PARAS olla!!! Oman äidin hellässä hoivassa.. :)
Jep, nyt taidan heiluttaa vähän imuria!
Palataan taas.. :)
älä nyt itseäsi huonoksi tunne tuon pitkän odottelun takia!!! Et sinä sille mitään mahda, nää on vaan näitä luonnon oikkuja, et toisten pitää käydä asiat hankalimman kautta ja toisille ne samat asiat käykin sit ku tanssi. Mä tiedän kyllä, miltä se oman kropan pettäminen tuntuu, mutta usko pois, sä et siihen vaan voi vaikuttaa eikä siitä silloin kannata huonommuutta tuntea! Sun kroppas on kuitenkin kasvattanut sulle Otson, niillä voimavaroillaan joita sillä on. Otso on ihme siinä missä meidän Santerikin, ja nyt me vaan iloitaan niistä, vaikka välillä tuskalliselta tuntuukin... Aattele, pian Otso tuhisee sylissä ja on niiiiin ihana, ettet voi ees vielä kuvitella!
Mun olo on ihan ok, vaikka miehelle eilen taas kiukuttelin. Käytiin illalla pienellä happihyppelyllä, oli ihanan näköistä kun valot hohteli ja lumi teki kaikesta kaunista. Paikallaan olo ja tekemättömyys vaan rassaa, mutta en viitsi hirveesti uhmata lääkärin lepo-ohjeita. Ja mä tosiaan voisin mennä sinne osastolle viikolla, kun kaikki muut on töissä. Nyt viikonloppuna mulla on kuitenkin seuraa täällä kotonakin (paitsi et mies meni nyt sinne töihin, mut on se huomenna kotona).
Toivottavasti ne supistukset nyt vaan tehostuu! Ja nuku aina ku voit. Mä nukuin taas viime yön hyvin, mitä nyt näin painajaisia aamulla. Nyt ehtis vielä yhdet päikkärit vetästä ennen päivälliskutsuja...
-Osse
Aikamoisen kiireinen viikko takanapäin. Ahkerasti olen käynyt iltaisin kurkkailemassa mitä teille kuuluu, mutta en sitten ole jaksanut kirjoitella oikein mitään.
Ainakin Hoyt oli siirtynyt uutena tuolta kuumeilupuolelta tänne! Tervetuloa ja onnellista odotusta. =)
Essi oli saanut kakkuun yhden kynttilän lisää. Hiempun verran myöhästyneet synttärionnitelut siis sinulle.
Aika monella alkaa loppusuora olla ihan lähellä. Mahdollisimman hyvää oloa ja suppareita niitä kaipaileville...
Mammanalku pohdiskeli tämän alkuvaiheen tunnelmia, kun tavallaan ei mitään varsinaisia merkkejä raskaudesta ole. Täysin samaa pohdiskelen myös itse. Järjellä tietää, jotta pikkuinen tuolla masussa kasvaa ja kehittyy mutta on vaan niiiiiin vaikea odottaa jotta liikkeet tuntisi. Sen olen kyllä huomannut, että ihan kaikki housut ei oikein tunnu enää hyviltä päällä. Eli ehkä tuo masuasukki valtaa hiljalleen tilaa enemmän ja enemmän.. =)
Meillä piti olla tänään pikkujoulut ja kiekkopeliin menoa yms yms mutta suunnitelmat peruuntui. Mies ollut jo pari päivää kuumeessa ja itsellänikin meinaa flunssan oireita olla. Tänään siis ihan kotipäivä. Ihan mukavakin olla vaan. Paljon ollaan miehen kanssa vauvasta tänään puhuttu. Pyykkiä olen myös pessyt ja ajattelin jotain leipoa. Huomenna olisi työpäivä, joten yritän tässä malttaa lepäilläkin.
Auringon paistetta ja iloista mieltä teille kaikille!
iida-linnea 15+3
Kaikille uusille tasapuolisesti tervetuloa, jos sitä vielä en ole vielä kaikille tehnyt. Päivittelin juuri tuon enskojen listan ja teitähän oli tullut mukaan paljon, mukavaa.
Hmm..Nyt en taas muista yhtään mitään mitä oli kirjoitettavana..Tätä se raskaus ja raskausaivot ilmeisesti teettää.
Mut kyllä ne miehilläkin tahtoo tuo muisti pettää tai no menee varmaan pitkälti kuuntelemattomuuden piikkiin. Viime viikonloppuna ohjeistin miehelleni koirien ruokinnan (normaalit raksut osaa kyllä antaa, mut yrjölänpuuron sekoitus joukkoon aih. ongelmia..), kun alunperin viikon ajan, mut loppujen lopuks melkein viikkoon en koiriani päässyt kotiin näkemään. No, eilen sitten kyselin, ett vieläkö sitä puuroa on koirien ruokaan? Mies oli aivan että häh? Mitä puuroa? Siellä se puuro oli jääkaapissa täysin koskemattomana. En kuulema ollut sanonut asiasta...Vaikka aivan selkeästi kerroin viikonloppuna oman ruokailun aikana.
Sanoin sitten miehelle, että taitaa mennä mun jutut vain toisesta korvasa sisään ja toisesta ulos. Johon ukkokulta sitten. että eikös sellainen toiminto aktivoidu kun se pappi aamenen sanoi :-) Ei voinut olla nauramatta.
Ensi viikolla pitäisi ilmeisesti tehdä yksi ylimääräinen vuoro terkkarina. Pitäis mennä lääkärinneuvolaan avustamaan. Saa nähdä, kun terkan hommat on jääneet melko vähäiselle ensihoidon ja päivystyksen töiden taakse. Muty toisaalta ihan mielenkiintoista tavata paljon raskaana olevia naisia.
Mut nyt töiden pariin..
- Ninca - rv12+1 (huih, ensimmäinen kolmannes takana)
Mä tosin vietän päivää pääasiassa sisällä, kun päätin viimein edistää tuota joulukorttiprojektia oikein urakalla. Tulostakin syntyy ja alan hiljalleen uskoa, että nuo kortit voi joskus oikeastikin valmistua.
Mies illalla soitteli ja kertoi tulevansa kotiin jo tänään. Olin varautunut siihen, että tulisi vasta huomenna illalla, joten yllättynyt olin. Ei se kyllä ainakaan mihinkään ikävään vedonnut, joten kaipa tuo haluaa muuten vaan viettää vapaa-aikaa kotonakin... Mutta ihan kiva kun tulee, sille riittääkin pihahommia kun puutarhakalusteet on vieläkin terassilla.
Poppis, samaa mäkin olen pohdiskellut, että minkä verran noita vaatteita oikeesti tarvii. Noi eiliset oli nyt ekat mitä ostin tommosta pikkutavaraa ja noi tuskin riittää. Alkuun luulin, että saatais tutuilta koko setti kaikkea tarpeellista mutta olivatkin antaneet ne jo pois. Nyt siis pitää itse oikeesti ruveta miettiin, mitä oikeesti pitäis hankkii. Ja tommosia sukupuolettomia on ihan älyttömän vähän tarjolla. Pitää kai vaan marssia eurokankaaseen ja ommella muutamat perusvaatteet itse, että saa muutakin kuin sinistä tai vaaleanpunaista. Se on sitten seuraava projekti joulukorttien ja pinnasängyn reunapehmusteen jälkeen.
Niin ja siitä eilisestä herkuttelusta piti kommentoida, että aika rajalliseksi jäi herkut. Sipsejä mussutin hieman, mutta siinä kaikki tavallisesta poikkeava.
Ja sitten taas joulukorttien pariin - päiväkahvit voisi keittää siihen ohelle :)
Ihanaa viikonloppua!
t. Essi, rv 27+4
Täälä kieriskellään nyt sitten flunssan kourissa,ja niin olin ajatellut kun meillä on kerrankin miehen kanssa aikaa viettää kummipojan kanssa,mut sit tää flunssa iski,veto on ihan poissa. Laitoin noi pojat miehen siskon synttäreille sitten ihan kahdestaan kun haluun huilia ihan rauhassa kotosalla,onneks ostin eilen hyvän kirjan mitä kohta kömmin lukemaan tonne sängyn pohjalle.
Meiän Fisu on alkanut kauheen paljon enemmän potkimaan tuolla masussa,mikä on miusta vaan ihanaa,nautin kyllä ihan hirveesti kaikista pienimmistäkin liikkeistä,miulla on toi istukka tossa eessä joten se on vaimentanu hirveesti noitten liikkeitten tuntemista.
Ajattelitteko mennä loppuraskaudesta vielä johonkin ultraan,mie en usko vaik ihana ois nähhä pikkusen sielä vielä kelluvan.
Nyt kömmin sinne sänkyyn kirjan pariin,tuun kyllä varmasti vielä lukemaan teiän viestejä viikonlopun aikana.
Sarita ja Fisu 21+2
Nyt en todella jaksa kommentoida teidän juttuja, vaikka niitä yritin tuossa äsken hieman lukeakin..Muutamaan päivään kun ei täällä ole tullut käytyä, niin tuota luettavaa näköjään riittää.
Nyt siis siitä vuodosta ja kivuista, joiden takia kättärille jouduin soittelemaan. Ihan kuulemma harmitonta, konttausasentoon se kätilö käski mennä aina kivun tullessa ja kyllä se helpottikin.
Jos nyt sit muutaman päivän kuulumiset teille tarinoisi. Torstaina olin lähdössä viemään koiria äidille hetkeksi hoitoon, niitä kun ei koko ajan jaksa (eivät anna päivällä nukkua kun pitäis vaan leikkiä) ja erittäin väsyneenä tallustin ison mahan kanssa tuonne bussipysäkille. Kun olin menossa katsomaan, kuinka kauan siinä joudun seisoskelemaan, niin teitysti onnistuin kaatumaan. Ja suoraan mahalleni. Molemmissa käsissä koira, joten en edes kädellä onnistunut oikeen kaatumista " pehmentämään" . Ylös en meinannut päästä ja vaikka bussipysäkki oli täynnä ihmisiä, kukaan ei vaivautunut auttamaan. Mikä ihmisiä nykyään vaivaa?? Kesti varmaan 10 minuuttia ennen kuin ylös siitä pääsin, kaatumisen jälkeen kun tuli mahaan ihan kamalat kivut. Yhtään ei auttanut se, että koirat vetivät ja peuhasivat siinä hihnoissaan. Kun vihdoin pääsin ylös, siihen tuli bussi jolla äidilleni pääsisin ja siihen sit hyppäsin ajatellen, että hieman vain paikat tärähti, kyllä se ohi menee... Noh, eipä mennyt. Pääsin bussista ylös, soitin äidilleni joka tuli hakemaan koirat ja soitti isäni autolla paikalle.
Kivut oli niin kamalat, että kättärille oli aivan pakko lähteä. Sinne pääsin torstaina joskus muutamia minuutteja kolmen jälkeen. Sängylle laittoivat makaamaan, vaikka kipeää teki ja vaavin sydänkäyrän ottivat. Onneksi sen mukaan kaikki oli hyvin. Käyrän jälkeen tulivat ottamaan verikokeita, mun verestä kuulemma näkee onko vauvalla mitään verenvuotoja tms. Yli tunnin jouduin siinä epätietoisuudessa makaamaan ennen kuin pääsin lääkärille. Siinä sitä jo melkeen itku oli tulossa, kun kivut olivat niin hirveät. Kun joku hoitaja tuli sanomaan, että lääkäri olisi vapaana, lähtivät kävelyttämään mua lääkärin huoneeseen, joka oli tietenkin pitkän käytävän ihan toisessa päässä. Ultralla katottiin, Iivarilla oli onneksi kaikki hyvin ja istukkakin oli ja pysyin kiinni. Kertoi lääkäri myös meidän pienen olevan jo iso, painaa jopa 730g!!
Niiden järkyttävien kipujen takia lääkäri päätti ottaa meidät osastolle tehotarkkailuun. Pääsin onneksi huoneeseen, joka oli aivan vessan vieressä. Kaksi hoitajaa auttoivat minut sänkyyn, itse en sinne olisi päässyt. Särkylääkettä antoivat ja hetken päästä toivat hieman syömistäkin. Siinä seurasivat muutaman tunnin käyrällä Iivaria. Pahinta tässä kaikessa oli se, että mieheltä hajosi puhelin edellisenä päivänä eikä meillä yhtään varapuhelinta ollu eli en häntäkään siinä hädän keskellä saanut tavoitettua. Kun äidille sain ilmoitettua joutuvani jäämään sinne, hän laittoi pikkusiskoni viemään toisen puhelimensa miehelleni töihin. Kuuden lopulla sitten sain oman murun kiinni, tietenkin myös mies säikähti ihan kamalasti. Miehen pomo tosin ei ollut yhtä ymmärtäväinen, ei päästänyt lähtemään.
Muutama tunti meni jo ihan hyvin, kipulääke auttoi ja ei enää sattunut niin paljon. Kahdeksan jälkeen, kun olin käynyt iltapalalla, alkoi ihan mielettömän kivut alamahassa ja selässä. Kätilöt jo käskivät valmistautua siihen, että meidän pieni tulee ulos. Supisteli ihan hirveän kipeesti ja sain siihen jotain lääkettäkin. Kaikki muu helpotti jonkun ajan kärsimisen jälkeen, mutta selkäkivun takia en oikein pystynyt nukkumaan.
Mies kävi siellä joskus yöllä töiden jälkeen, tuntia kauempää hän ei saanut olla. Vajaan 2 tuntia sain yöllä nukuttua (lähti muuten 3 sen yön aikana synnyttämään..), aamulla oli jo asiat paremmin. Lääkäri kävi tutkimassa ja totesi kaiken olevan hyvin. Jonkun ajan kuluttua siitä, alkoi taas tulemaan supistuksia ja sattumaan mahaan. Toinen lääkäri päätti, että jään sinne vielä. Iltaan mennessä kivut rauhoittuivat ja sain luvan, että kun mies pääsee töistä, hän voi minut hakea. Siinä sit seurasin kun 7 naiselta käynnistettiin synnytys ja vuorotellen lähtivät synnytyssalia kohti..
Viime yönä siis pääsin kotiin, nyt täällä seurailen Iivarin liikkeitä ja omia kipuja, jos kipuja taas tulee niin joudun lähtemään kiireesti uudestaan. Eli tällä hetkellä kaikki on hyvin.
Lopuksi vielä ihan pakko kertoa yhdestä naisesta, jonka kanssa ekat tunnit olin samassa huoneessa. Nainen oli kolmatta lastaan tullut synnyttämään. Kymmenen jälkeen aamulla oli mennyt lapsivedet, mitään ei sen jälkeen ollut tapahtunut. Siinä kun käytävillä nähtiin ja juteltiin, kuuden aikaan oli paikat ollut 4 senttiä auki eikä supistellut juuri ollenkaan. Kun illalla/yöllä jäin odottelemaan miestäni, kun hän käymään tuli, tämä kyseinen nainen lähti nukkumaan. Jonkun ajan kuluttua tuli ja kertoi supistusten hieman lisääntyneen, kuitenkaan vielä puolen yön jälkeen ei ollut muutosta tapahtunut, edelleen vaan se 4 senttiä oli auki. Kun mieheni yhden aikaan lähti, melkein heti perään tuli tämä nainen huoneestaan ja lähti jonkun hoitajan kanssa kävelemään kohti synnytysosastoa, josko se sieltä kuitenkin jossain vaiheessa ulos tulisi. 5 minuuttia siitä, kun hoitaja oli naisen kanssa ovista hävinnyt, hän tuli takaisin ja kertoi näillä sanoilla: " Hyvä, kun lähdettiin, se synty jo" . Siinä oli aika vauhdilla lapsi ulos tullut.
Mutta eipä tässä muuta, nyt jos menisi hetkeksi aikaa vielä päiväunia nukkumaan, jäi tuota univelkaa kun ei saanut siellä kättärillä nukuttua.
Henna ja Iivari, nyt jo 24+1 (!)
olipas Hennalla käynyt kompuroimisen kanssa ikävästi! Hyvä että on nyt kunnolla tsekattu sekä äidin että vauvan tila. Ollaanpa kaikki varovavisia tuolla ulkona liukkailla (just, onpas tosi helppoa...)!
Osse pyysi kakkua. Voin lohduttaa, että ei siitä tullut mitään herkkua. Tein sen sitäpaitsi sellaisesta valmisjauheesta, lisäsin vaan veden. Koitin täällä teidän monien pikkumarttojen seurassa vaan antaa itsestäni kotikätevämmän kuvan, mutta omatunto soimasi ja päätin tunnustaa totuuden :)
Viipulin päivä ja ilta kuulostaa mahtavalta! Varsinkin kun itse olen ollut melkein koko päivän yksin, ja iltakin menee yksin ollessa :( Noh, mulla on nachoja ja salsaa ja juustokastiketta, ja Hyvää Makumaasta -pussi, sekä cokista. Et enköhän mä pärjää!
Mitäs se Mörötin nyt itseään siellä syyllistelee :( Hyvät olot vaan siellä sun masussa pikkuisella!
Saritalle ja Iida-Linnealle tervehtymistä! Juokaa PanadolHottia ja nukkukaa paljon!
Essille vihdoinkin toivotan pahasti myöhästyneet synttärionnittelut! Hirvittävän vähän olit kyllä herkutellut päivän kunniaksi, alkoi ihan harmittamaan :)
Mä kävin äsken saunassa ja kuuntelin (meillä on saunassa kajarit, pakko hehkuttaa) musiikkia. Tuli ihan semmoinen baariin lähtö -fiilis, ja suihkun jälkeen tein jo peilin edessä jotain tanssiliikkeitä muistuttavia ketkutuksia Bon Jovin tahtiin. Sitten tajusin miten pöllöltä näytin ja vetäydyin kylpytakin suojiin häpeemään...hih. Mä kovasti haaveksin siitä, et kävisin jossain keikoilla tai vähän tanssimassa baarissa, mut kun tää mun iltaelämä on nykyään vaan Nukkumatin kanssa pelehtimistä niin jää ajatuksen asteelle nuo fantasiat. No, ehtii sitä sitten vielä joskus myöhemmin....jos ei ennen jaksa niin ehkä sit viidenkympin villityksissä jossain pärnun kylpylässä tai kurppakerhon laivaretkellä....
Jospa silti vielä vähän penkoisin levyjä ja luukuttaisin stereoita!
Yksin mahansa kanssa bilettävä elämää villimpi Makkara
Olipas taas tekstiä kun on yks päivä jääny välistä etten oo koneelle ehtiny (eli mullakin on ollu elämää?) Mitähän sitä piti kommentoida..
Hoyt oli ainakin plussannut, paljon onnea raskauteen ja tervetuloa! Muistan sut kuumeilupuolelta, olitkos se sinä jolla oli vain toinen torvi " käytössä" ? Oli itselläkin silloin pelkoa kohdunulkoisesta, joten jäi mieleen.. Mutta olit tai et niin hienoa että viimeinkin tärppäsi, melko pitkän aikaa olette joutuneet kuumeilemaan!
Hennalla oli ollut aikamoisia kauhunhetkiä! Säikäytti varmasti pahemman kerran, onneksi kaikki vaikuttaa nyt olevan kunnossa masussa!
Mörötin, kurjan hidasta sulla tuo paikkojen kypsyttely. Voimia ja jaksamista, toivottavasti pääset jo vaikka ensi yönä Otsoa hakemaan!
Ossenkin nyytti saisi pian jo syntyä ettei äipän tarvitse kärvistellä toksemiaepäilyjen kanssa!
Vieläkös JoJo on yhtenä? Vai onko tullut äkkilähtö :)
Heidi myös kaipaa varmasti jo toimintaa edistäviä suppareita :)
Makkara siellä fiilistelee masun kanssa :) Kurjalta kuulostaa tuo jatkuva miehestä eroon joutuminen. Koitahan jaksaa, pian se mammaloma sullakin koittaa!
( . ) Neuvolassa siis oltiin eilen. Kaikki oli ihan ok. Sf oli laskenut viime viikon 33cm -> 32cm joten kyllä siellä on alettu viimein laskeutua. Mutta kiinnitytty ei ole. Terkka kysyi haluanko että kokeilee kohdunsuun tilannetta - no tottahan toki halusin! Sama tilanne parin viikon takaiseen eli k.suu pehmeä ja sentin auki, mutta kanavaa oli jäljellä enää 1cm eli se oli lyhentynyt! Sanoi että vähän näyttäis siltä että pyhien aikana olisin lähdössä synnyttämään.. (tai sitten tulen vielä ensi viikolla). No saas nähdä!
Suppareita tosiaan täälläkin riittää, mies parka oli ihan täpinöissään kun tänä aamuna suppareita tuli säännöllisesti taas sen pari tuntia n.5-10min välein, ja osa melko kipeitäkin, mutta kun ei niin ei... Just tuo että alkaa tulla säännöllisiä suppareita, niin antaa toivoa ja sitten harmittaa kun mitään ei tapahdukaan. Mutta ehkäpä parin viikon päästä viimeistään!
Hauskaa Halloweeniä rakkaat enskasiskoseni!
Viipero & Kaapo rv 39+5
Todellakin onni onnettomuudessa Hennalla! Aika kurja kokemus mutta ihanaa jos nyt on parempi olotila ja molemmat olette ok! :) Olen itsekin ihmetellyt että mikä ihmisiä oikeesti vaivaa kun ei auteta tuolla kaupungilla.. Olen itse kahdessa tapauksessa ottanut ja myöhästynyt töistä sen takia kun jäin molemmilla kerroilla soittamaan ambulanssia ja auttamaan sen minkä osaan.. Molemmat herrat olivat ns. alkoholisteja, mutta silti ihmisiä. Miksi sitten kukaan ei auta raskaana olevaa naista on mulle ihan käsittämätöntä! Grr.. pistää vihaksi. Kai sä sanoit niille tolloille siellä pysäkillä että en ois mitään apua tarvinutkaan.. :(
Mulle kans kakkua!!! Sitä paitsi itse ainakin tykkään niistä valmisjauheesta tehdyistä kaakuista! Kokeilin kerran yhtä " brownies" -versiota ja lisäsin veden sijaan appelsiinimehua ja ai että oli namia.. mmm. Harmi/onneksi ei ole kotona moista että voisin alkaa kokkaan.
Oi kun ois makeeta kun ois saunassa kajarit! Vitsit!!! Kävisin joka päivä saunassa.. ;) Mullakin tossa yks ilta tanssijalka vipatti, mutta onneksi oli arki-ilta ja kulta hekotteli siihen malliin että tyydyin vipattamaan kotona.. Heh. Mä voin lähtee sit Makkaran kans joraileen joskus kun on tuo pieni ihme tullut masusta ulos. Sisko lupaili että ottaa heti vaan pienokaisen yökylään ja hoitaa aina kun tarvii. Tuumasi että lapsen pitää opetella nukkumaan muuallakin kuin kotona jotta ei roiku koko elämäänsä mamman helmassa.. :) Ihan hyvälle kuulosti. Täytyy yrittää sit raskia antaa toinen hoitoon.
Voisko joku nyt vähän morkata mua! :( Mun piti pakata tänään noi ekat 7 pahvilaatikkoa, enkä ole edes aloittanut.. Yyh.. Kävin vaan nautinnollisella lenkillä ihanan hauvelin kanssa ja nyt me ollaan halittu ja otettu nokosia sohvalla. Miten tästä nyt vielä piristyisi ja saisi otettua itseään niskasta kiinni..? Iik..
Mammanalku + tiitiäinen
Ehdottomasti lähdetään joskus johonkin tuulettumaan! Mä olen kans ajatellut että täytyy sitä vauvaa antaa joskus hoitoonkin - enkä nyt tarkoita sitä et se tarkoittaa aina baarireissua... Tiedän, että sit tosipaikassa sen nyytin jättäminen on varmaan tosi hankalaa, mutta koitan ajatella että se on kaikkien parhaaksi että välillä ollaan vähän erossakin. Äitihän on tietysti korvaamaton, mutta joskus voi vaikka sattua jotain ikävää (esim. äiti katkaista koipensa ja joutua sairaalaan), ja sit on ikävää jos se vauva ei ole tottunut olemaan kenenkään muun hoidettavana.
Uua hela natten, uua hela dag...cokislasin kanssa jammailee tämä täällä, ihan humalassa pelkästä musiikista!
Makkara
Pitkästi te kyllä jaksatte kirjoitella, itse olen yleensä aika suupaltti, mutta jotenkin tää kirjoitelu tiivistyy aina lyhyeksi. Ei parane kaikkea vielä kirjoitella, kun toivottavasti tässä on pitkä aika edessä rupatella!
Kiitos tervetulotoivotuksista! Kyllä nää Ensikko-porukat on parhaita sekä täälä että kuumeilupuolella. Ja näyttää tuolla vauvat-puolella olevan myös mukava porukka kasassa.
Viipero: En ole se, jolla oli tosiaan vain toinen " johto" käytössä. Itsellä jäi myös mieleen hänen kirjoittelut, oli sen verran erikoinen tilanne. Ehtihän tässä tosiaan kuumeilla ihan mukavan tovin. Minulla tosin kierrot olivat niin sekaisin ja pitkiä, että aika tuntui paljon lyhemmältä. Onneksi tänne nyt pääsin ja tavoitteena ois pysyäkkin.
Hennan kokemus oli hurja! Varmasti säikähdit ihan hirveänä, kun vähemmästäkin tässä olotilassa säikähtelee kaikkea mitä tapahtuu/ei tapahdu. Nyt otat sitten rauhallisesti ja lepäilet!
Oma olotila ei kyllä normaalista paljon poikkea. Viikolla oli kovastikin nipistelyitä ja jomotuksia mahalla, mutta nyt ei mitään. Tissit kyllä edelleen kipuilee ja lämmöt koholla, mutta ajattelin taas varmistuksen varmistuksen tehdä maanantaina ennen kuin uskallan neuvolaan soittaa. Mielenrauhan kannalta ois mukava, jos tää raskaus tuntuis heti alusta asti ja kunnolla niin ei mielikuvitus lähtis näin juoksemaan! ;)
Tarkemmin en nyt ehdi kommentoida, kun yövuoroon meno painaa päälle. Ensi viikolla on onneksi vain 2 työpäivää koko viikolla niin ehtii palstailla. Harvinaista herkkua, josta kyllä sitten ens listalla taas joutuu kärsimään!
Hoyt rv5+0
Päätä särkee.. :( Ja on särkenyt koko päivän. Vaikka kävin ihanan hauvelin kanssa pariinkin otteeseen ulkoilemassa ja otinpa särystä ahistuneena yhden panadolinkin.. Eikä mee ohi. Höh! Onko muilla ollut samanlaista? Alkaa tympimään vähitellen.. Äh, parempi vaan mennä sänkyyn tuhisemaan ja ottaa hauva kainaloon vierihoitoa antamaan. :) Öitä..
Mammanalku + tiitiäinen
tähän aikaan ollut vielä pinoa... tai sitten olin tosi sokea...
Hoytille tervetuloa joukkoon :O)
Mörörtin: ei kuulosta kyllä yhtään hyvältä tuo synnytykseen valmistautuminen siellä teillä päin ;) Toivottavasti alkaa pian tulemaan niitä " oikeita" supistuksia.
Laralla oli huojentavia ultra kuulumisia. Hyvä, että kaikki oli kuitenkin kunnossa.
Essillä oli eilen synttärit ONNEKSI OLKOON!
Kesämorsian: mulla supisteluita aiheutti tuossa samassa vaiheessa emätintulehdus, jonka vuoksi myös valkovuoto värjäytyi punakaksi. Eli meet vaan sinne kokeisiin, ja voipi olla, että sullakin jokin tulehdus on.
Osse: mä olen ajatellut, vaikka laskettu aika on viikon päästä, että kyllä tässä menee vielä max 3 viikkoa. Ei tuu niin hermostunut olo, ja on jo valmiiksi asennoitunut roikkumaan täälläkin vielä 3 viikkoa :O)
Essi: tuli kyllä tosi mukavan kuuloinen pakettil. Mun mies oli ainakin tosi otettu, kun mä sille annoin oman pakettini :O) Teille käy varmasti samalla lailla.
Eilen oli tosissaan nuo luokkabileet. Toisaalta ne kyllä loppui multa jo klo 9. Tuli vaan maha niin kovaksi, että oli lähdettävä kävelemään. Oltiin Zetorissa syömässä, ja jos kenenkään ei ole pakko sinne mennä niin ei mitään hirveän herkullista ruokaa ollut tarjolla.
Kävely oli sitten aika hankalaa, kun tää vauva on jo kiinnittynyt ja laskeutunut tuonne alas. Ja niin, vaikka alkuraskaudesta melkein vannoin, etten vaapu kuin " raskaana" olevat, niin nyt kyllä on pakko :O)
Kaippa tästä on lähdettävä tekemään jotain....
Heidi <3 Toukka 38+6