Jenkkiserkku muutti suomeen. Hänellä on paperit berkeleystä ja tienasi ennen 190 tonnia vuodessa. Arvatkaa paljonko suomalainen työnantaja tarjosi....
3200e/kk.
"eihän noi edes oo maisterin paperit..."
Kommentit (483)
Jenkeissä IT-alan ja siihen kouluttautuneiden ihmisten vuosiansiot ovat $ 59 000 - 109 000, ja jälkimmäiset johtotehtävissä.
Vierailija kirjoitti:
Paperit Berkeleestä
P er keleen yliopistosta, Saaa tanan linjalta? :DDD Yleisarvosana veedddu?
Täällä ei tarvitse tienata 190 000 vuodessa, että pärjää hyvin. Jenkeissä pitää vähintään tuo tienata, että on edes perusturva taattu.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja on provotrolli, sillä Berkeleyn yliopistossa ei edes ole informaatioteknologian koulutusohjelmaa.
Olisit edes ottanut jonkun Jenkkien IT-koulutusohjelman tarjoavan yliopiston/korkeakoulun provoon mukaan, eli jonkin näistä:
Cornell
NYU
Carnegie Mellon
RPI
Lehigh
BYU
Purdue
UW Seattle
Ulkomailla it-alalle palkataan jopa arts-tutkinnolla. Suomessa on hankaluuksia päästä haastatteluun jos ei ole sekä alan tutkintoa että 2-4 vuotta työkokemusta just siitä erikoisteknologiasta mitä firma sattuu käyttämään koska suomifirmat ei kouluta saati sitten perehdytä työntekijöitään nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mihin ammattiin hän pyrki täällä?
It-alan hommia
Sitten hän valehtelee. Kaikki it -hommissa olevat ainakin väittävät tienaavansa väh. n. 6-10 000/kk Suomessa.
No ei saa. Kaveri on ollut jo vuosia vastuullisessa aspa/koulutustyössä amistason it-tutkinnolla. Alussa palkka oli 2700, nyt kai sentään himpun päälle 3000.
Tuohon työhön firma kouluttaa, eli perustutkinnolla ei sinänsä ole paljon väliä, kun työ vaatii spesiaaliosaamista. Uutta/sijaista ei voi palkata pystymetsästä, vaikka olisi MITin paperit.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos hän perustaa joskus oman yrityksen tänne, joka on kansainvälinen ja silloin summa voi olla taas eri.
Om han har en bra utbildning och en god lön, flyttar han inte till Finland. Grundar han ett bolag i Finland, torde hans utbildning hindra honom från att grunda det i Finland.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä muuttaisi taantuvaan Itä-Euroopan maahan jenkeistä... ainakaan ennen eläkeikää
Maailman kovin verotus, alhainen palkkataso, olematon talouskasvu, rajalliset työmarkkinat, vaatimaton urakehitysmahdollisuus, heikot julkiset terveyspalvelut, outo kieli, sosialistinen valtionjohto, korporaatioiden hallitsema talous ja työelämä, yrittäjävastaisuus, .... siinä niitä "vetovoimatekijöitä" Amerikan piilaaksosta tulevalle länsimaiseen yksilönvapauteen tottuneelle. Lisäksi kalsea sää ja tympeät ihmiset.
Ne arvot, ne arvot, baby. Minusta oikeaa vapautta on se, että voi nukkua yönsä rauhassa. Rakastan työtäni ja sen tekemistä, mutta Jenkkilässä en varmaan nukkuisi ilman pillereitä, koska olisi tuli perseen alla koko ajan.
Jenkki säälisi sinua kun joudut asumaan sosialistisessa maassa ja elintasosi on alhainen. Etkä edes saa osaamistasi vastaavaa työtä edetäksesi urallasi.
Suomessa on käsittääkseni aika hyvä elintaso. Vai onko jotain puutteita? Kiiltävä auto ja sen sellaiset mulla jo on, mutta ei ne musta ole niin tärkeitä kuin vaikka hyvä terveys ja ystävät, harrastukset, ja vaikka se että saa iltaisin rauhassa lukea kirjaa nojatuolissa, ja hengähtää hiukan. Mutta olet oikeassa, jos haluaa elää amerikkalaisten arvojen mukaan, ei varmaan kannata tulla tänne.
Miten voi puhua hyvästä elintasosta jos 100 neliön tönöä joutuu makselemaan vuosikymmeniä?
Sulle saattaa tulla yllätyksenä, mutta ei elintasoa mitata pelkästään sillä, miten paljon tavaroita omistaa.
Ei niin. Sitä mitataan OSTOVOIMALLA, mitä suomalaisilla ei ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomeen kannata tulla tienaamaan, jos oli noin hyväpalkkainen työ Jenkeissä niin miksi edes halusi tulla tänne?
Jenkeissä työnantaja maksaa terveydenhuollon, jos maksaa, muuten maksat itse-- ja ei ole halpaa. Koulutus maksetaan itse, ravintoloissa maksetaan teippiä, asuntojen vuokrat, kiinteistöverot yms ovat paljon suurempia.
Ja useinkaan työnantaja ei maksa siitä terveydenhuollon vakuutuksesta kaikkia vaan vain osan. Tai se vak. ei sisällä esim syöpähoitoja vaan joudut itse maksamaan 50000 per kuukausi jos huonosti käy.
Tai ei korvaa lapsen synnytystä, 70000 taalaa per lapsi. Ei se vakuutus ole mikään täyskasko!
Olen kuullut toista. Mies oli töissä, vaimo ei. Keisarinleikkaus synnytyksessä eikä itse tarvinnut maksaa siitä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei serkkusi sitten jäänyt usaan töihin jos kerran raha on noin tärkeä?
Suomen työläisten paratiisiin tosiaan kannattaa "työvoimapulaa" paikkaamaan houkutella vain niitä jotka ei osaa mitään ja joille 3200 on iso raha. Tällä tää maa muuttuu pikkuhiljaa kilpailukykyiseksi tiettyjen maiden kuten kiina ja muut halpatyömaat kanssa.
Demarit ja muu broilerivasemmisto jaksaa haukkua kokoomusta siitä että se muka tekisi suomesta halpatyömaata mutta tosiasiassa nuo itse tekee kaikkensa jotta suomi muuttuisi halpatyömaaksi jossa aina vaan harvemmat edes on kokopäivätöissä ja pärjää ilman sosiaaliturvaa surkean palkkansa vuoksi. Asiantuntijoita noin vasemmistolaiset ei maahan halua sotkemaan ja kertomaan miten muualla hommia hoidellaan.
Kaikki poliitikot ajaa kansan elintason laskua.
Mutta eivät oman elintasonsa laskua
Suomessa kuukausipalkan päälle tulevat lomarahat, sairaspäivärahat, työterv. mahdolliset perhevapaat, eläkevak. tapaturmavak. jne.
Eli 3200€/kk palkan sivukulut on 70%, jotka pitäisi lisätä palkan päälle.
Jenkkiserkku maksaa sen kaiken omasta palkastaan.
Jenkeissä kaikki skaalautuu isoksi niin että tuollaiset palkat on mahdollisia hyvin menestyvissä yrityksissä. Kuka Suomessa edes kehtaa pyytää 15,000€ kuukausipalkkaa työhaastattelussa? Ehkä J. Käteinen, ei juuri muut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on edes muutama vuosi kokemusta, niin mistä tahansa it-pajasta saa yli 4ke / kk varmasti.
Suurin osa perus IT hommista on matala-palkka-aloja, joissa amis tekee jotain 1500-2000e/kk palkalla. Perus koodarit yms.. Tarjontaa on enemmän kuin työpaikkoja, joten työnantajilla on varaa maksaa vähän ja todeta vaan, että seuraava tulee tilalle, jos ei kelpaa duuni.
Mitä helvettiä mä just luin? Kyllä nyt pätevä Java/javascript koodaaja nyt vähintään 3500-4000e/kk vaikka olis uransa alkuvaiheessa. Ei tarviii edes olla tutkintoa jos on osaamista.
Webbisivujen vääntäjät ehkä saa pienempää palkkaa, mutta niitä en sanois koodareiksi.
Kun ei tuossa koodareista puhuttu, vaan "IT-alasta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomeen kannata tulla tienaamaan, jos oli noin hyväpalkkainen työ Jenkeissä niin miksi edes halusi tulla tänne?
Jenkeissä työnantaja maksaa terveydenhuollon, jos maksaa, muuten maksat itse-- ja ei ole halpaa. Koulutus maksetaan itse, ravintoloissa maksetaan teippiä, asuntojen vuokrat, kiinteistöverot yms ovat paljon suurempia.
Ja useinkaan työnantaja ei maksa siitä terveydenhuollon vakuutuksesta kaikkia vaan vain osan. Tai se vak. ei sisällä esim syöpähoitoja vaan joudut itse maksamaan 50000 per kuukausi jos huonosti käy.
Tai ei korvaa lapsen synnytystä, 70000 taalaa per lapsi. Ei se vakuutus ole mikään täyskasko!
Olen kuullut toista. Mies oli töissä, vaimo ei. Keisarinleikkaus synnytyksessä eikä itse tarvinnut maksaa siitä mitään.
No se oli sitten tuon työnantajan vakuutuksessa tuo sektio. Ei suinkaan ole kaikilla, ja kaikilla ei perhe ole vakuutettuna, ainoastaan työntekijä itse, eikä kaikilla sitäkään. Nämä on jenkiessä vapaaehtoisia työsuhde-etuja, vähän niin kuin meillä lounasetu tai liikuntaseteli.
Ruoka on halpaa. Autot on halpoja. Bensa on huomattavasti halvempaa. Verotus on huomattavasti vähemmän progressiivista. Et joudu koskaan maksamaan 50% tuloistasi veroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä muuttaisi taantuvaan Itä-Euroopan maahan jenkeistä... ainakaan ennen eläkeikää
Maailman kovin verotus, alhainen palkkataso, olematon talouskasvu, rajalliset työmarkkinat, vaatimaton urakehitysmahdollisuus, heikot julkiset terveyspalvelut, outo kieli, sosialistinen valtionjohto, korporaatioiden hallitsema talous ja työelämä, yrittäjävastaisuus, .... siinä niitä "vetovoimatekijöitä" Amerikan piilaaksosta tulevalle länsimaiseen yksilönvapauteen tottuneelle. Lisäksi kalsea sää ja tympeät ihmiset.
Ne arvot, ne arvot, baby. Minusta oikeaa vapautta on se, että voi nukkua yönsä rauhassa. Rakastan työtäni ja sen tekemistä, mutta Jenkkilässä en varmaan nukkuisi ilman pillereitä, koska olisi tuli perseen alla koko ajan.
Jenkki säälisi sinua kun joudut asumaan sosialistisessa maassa ja elintasosi on alhainen. Etkä edes saa osaamistasi vastaavaa työtä edetäksesi urallasi.
Suomessa on käsittääkseni aika hyvä elintaso. Vai onko jotain puutteita? Kiiltävä auto ja sen sellaiset mulla jo on, mutta ei ne musta ole niin tärkeitä kuin vaikka hyvä terveys ja ystävät, harrastukset, ja vaikka se että saa iltaisin rauhassa lukea kirjaa nojatuolissa, ja hengähtää hiukan. Mutta olet oikeassa, jos haluaa elää amerikkalaisten arvojen mukaan, ei varmaan kannata tulla tänne.
Miten voi puhua hyvästä elintasosta jos 100 neliön tönöä joutuu makselemaan vuosikymmeniä?
Sulle saattaa tulla yllätyksenä, mutta ei elintasoa mitata pelkästään sillä, miten paljon tavaroita omistaa.
Millä ei-materialistisilla arvoilla suomi sitten loistaa? Ankea tylsä paikka täynnä juoppoja narkkeja mamssuleita ja katkeria naapurin kyylääjiä.
Varmaan joku "luonto", eli kuusimettää, koivumettää ja silloin tällöin paskaiseksi rehevöitynyt lampi. Siinä jää Yosemitekin toiseksi!
Otatko sä sitten palkattoman vapaapäivän käydäksesi siellä Yosemitessa, vai käytät yhden niistä kymmenestä vuosilomapäivästäsi?
Tavallaan vastasit omaan kysymykseesi, eurooppalaiset arvostavat AIKAA, ei pelkästään rahaa.
Jompsis kumpsis.
Palkaton vapaapäivä Yosemitessa > kuukausi Suomen skutsis. Ei nyt pahalla, mutta näin on.
Mun serkku pani kerran sikaa Luleåssa, sai ylennyksen ja työsuhde Volvon. !0.000 liiraa kuussa, työsuhde-Sopu-teltta, ja Försäkringskassaan kanta-asiakkaaksi. Että näin se työura etenee...
Vierailija kirjoitti:
Ruoka on halpaa. Autot on halpoja. Bensa on huomattavasti halvempaa. Verotus on huomattavasti vähemmän progressiivista. Et joudu koskaan maksamaan 50% tuloistasi veroa.
Senkus muutat vaikka tänään. Sitten voit ihmetellä, kun Piikaaksossa et pärjää tuplasti paremmalla palkallakaan kuin Suomessa, vaikka kaiken piti olla halpaa.
IT-alan työt voivat olla mitä vaan. Ihan turha kuvitella, että saa jotain 5k kuussa jostain data entryn tai help deskin hommista, jollet nyt satu olemaan tiiminjohtaja.
Aloittaja on provotrolli, sillä Berkeleyn yliopistossa ei edes ole informaatioteknologian koulutusohjelmaa.
Olisit edes ottanut jonkun Jenkkien IT-koulutusohjelman tarjoavan yliopiston/korkeakoulun provoon mukaan, eli jonkin näistä:
Cornell
NYU
Carnegie Mellon
RPI
Lehigh
BYU
Purdue
UW Seattle