Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelastuslaitos kehottaa varautumaan niin, että pärjää ainakin kolme vuorokautta itsenäisesti ja ilman sähköä

Vierailija
26.10.2022 |

Ylen uutisista tämä:

Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Kotoa pitäisi löytyä vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.

Mitä kotoa olisi hyvä löytyä sähkökatkon varalta:

-Puhtaita ja kannellisia vesiastioita, esimerkiksi ämpäreitä
-Edes muutama litra juomavettä avaamattomissa kaupan pulloissa tai -kanistereissa (tarve on n. kaksi litraa/hlö/vrk)
-Helposti valmistettavaa ja kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
-Sellaisenaan syötävää ruokaa
-Ruokaa lemmikeille
-Paristoilla toimiva radio
-Paristoilla toimiva taskulamppu tai otsalamppu
-Paristoja
-Varavirtalähde mm. puhelimen lataamista varten
-Retkikeitin, sen polttoaine ja tulitikkuja
-Käteistä rahaa muutaman päivän varalle, kolikoita ja pieniä seteleitä
-Välttämättömät lääkkeet
-Hygieniatarvikkeita kuten kosteuspyyhkeitä, vaippoja tai kuukautissuojia
-Jätepusseja wc:tä varten
-Leveä, paksu teippi
Kertakäyttöastioita ruokailuun
-Lämmintä vaatetusta ja esimerkiksi lisätäkkejä tai makuupusseja
-Heijastimia ja mahdollisesti heijastinliivi ulkoilua varten.

Kommentit (868)

Vierailija
721/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kolme vuorokautta on ihan minimi. Jso auringonpurkaus käräyttää joitain muuntajia ollaan sähköittä vähintään kuukausia. Jos tuho on laajempaa, niin sitten sähköt eivät palaa koskaan. Hengissä selviävät ne joilla on varastoja, taitoja ja resilienssiä selvitä paluusta 1700-luvulle. Siirtymävaihe on erittäin hankala, koska meiltä puuttuvat lähes kaikki 1700-luvun elämään tarvittavat asiat. Lisäksi meitä on kriisin alkaessa useampi miljoona liikaa maaperämme kantokykyyn nähden.

Miten niin on ihan minimi? Jos kunnan vesijohtoveteen pääsee jotain kemikaalia tai vaikka noro-virus (kuten on käynytkin), kyllä vedenjakelupisteitä on ehditty pystyttää alle kolmessa vuorokaudessa. Mua ihmetyttää ihmiset, jotka kuvittelevat kotivaralla varauduttavan suunnilleen maailmanloppuun tai ainakin ydintalveen tai laajamittaista vahinkoa aiheuttaviin auringonpurkauksiin. Jos sellaiseen haluaa varautua, kannattaa seurata tuota survivalistiketjua eikä tätä 3 vrk kotivaraan liittyvää ketjua. 

Täällä monet kommentoivat miten kauheaa on, jos 3 vuorokautta pitäisi selvitä. Todellisuudessa voi tapahtua jotain sellaista, joka vaatii ihan eri mittakaavan selviytymistaitoja. Riski sille, että auringonpurkaus sattuu elämäsi aikana on melko suuri.

Vierailija
722/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo kolme vuorokautta on ihan minimi. Jso auringonpurkaus käräyttää joitain muuntajia ollaan sähköittä vähintään kuukausia. Jos tuho on laajempaa, niin sitten sähköt eivät palaa koskaan. Hengissä selviävät ne joilla on varastoja, taitoja ja resilienssiä selvitä paluusta 1700-luvulle. Siirtymävaihe on erittäin hankala, koska meiltä puuttuvat lähes kaikki 1700-luvun elämään tarvittavat asiat. Lisäksi meitä on kriisin alkaessa useampi miljoona liikaa maaperämme kantokykyyn nähden.

Miten niin on ihan minimi? Jos kunnan vesijohtoveteen pääsee jotain kemikaalia tai vaikka noro-virus (kuten on käynytkin), kyllä vedenjakelupisteitä on ehditty pystyttää alle kolmessa vuorokaudessa. Mua ihmetyttää ihmiset, jotka kuvittelevat kotivaralla varauduttavan suunnilleen maailmanloppuun tai ainakin ydintalveen tai laajamittaista vahinkoa aiheuttaviin auringonpurkauksiin. Jos sellaiseen haluaa varautua, kannattaa seurata tuota survivalistiketjua eikä tätä 3 vrk kotivaraan liittyvää ketjua. 

Täällä monet kommentoivat miten kauheaa on, jos 3 vuorokautta pitäisi selvitä. Todellisuudessa voi tapahtua jotain sellaista, joka vaatii ihan eri mittakaavan selviytymistaitoja. Riski sille, että auringonpurkaus sattuu elämäsi aikana on melko suuri.

Toki näin, mutta ei tuo pelastuslaitoksen kotivaraohje ole mitään maailmanloppuja ja ydintalvia varten. Ja siksi tässä ketjussa, joka koskee nimenomaan pelastuslaitoksen antamia ohjeita, kannattaa keskittyä vain siihen. Jos on kiinnostunut laajamittaisemmastakin selviytymisstrategiasta, survivalistiketju on siihen oikein hyvä. 

72h kotivaraohjeistus on sitä varten, että kansalaiset pärjäävät sen 72h omillaan. Meillä ei istu missään satoja tuhansia suomalaisia vessapaperipinojen, laktoosittomien maitojen, tofujen, tonnikalapurkkien, gluteiinittomien jauhojen  yms yms yms kanssa odottamassa, että alkaisivat kiertää ovelta ovelle kysymässä, mitä herrasväki mahdollisesti tarvitsisi. Ihmiset, jotka alkavat auttaa muita viranomaisten määräyksestä, ovat normaalisti omissa töissään ja elävät normaalisti omaa elämäänsä. Osa avustustehtäviin ryhtyvistä ovat vapaaehtoisia (esim VPKlaisia eivätkä välttämättä edes kotona silloin, kun jotain sattuu, vaan vaikkapa mökillä toisella puolella Suomea). Siihen, että nämä ihmiset saadaan avustustehtäviin, menee aikaa. Ja ennenkuin viranomaiset katsovat, että tilanne ei tule menemään nopeasti ohi, menee siihenkin aikaa. Hätämajoituksen järjestämiseen yhden kunnan asukkaillekin menee aikaa. Väestönsuojat ovat normaalisti muussa käytössä ja niillekin on ohjeet, että tilat pitää saada tyhjennettyä tarpeettomasta tavarasta 72 tunnin sisällä siitä, kun viranomaiset ilmoittavat väestönsuojien käyttöönottotarpeesta. Eikä väestösuojapaikkojakaan ole Suomessa kuin alle 4:lle miljoonalle, vaikka Suomessa asuukin lähes 6 miljoonaa ihmistä. 

Laajamittaisen katastrofin ja normaaliolojen väliin jää todella paljon erilaisia skenaarioita. Suosittelen jokaista perehtymään näille sivuille:

https://www.kodinturvaopas.fi/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun luettuani mietin, että todella moni tuntuu eläneen koko elämänsä aikana, jolloin ei ole ollut kunnollisia lakkoja. Mä olen jo niin vanha, että oli pankkilakkoja (eikä ollut vielä edes pankkikortteja), ruokakauppojen myyjien lakkoja, AKT:n lakkoja (bussit ei kulkeneet ja tavarantoimitus kauppoihin nihkeää) jne. Silti aina piti varautua mitä erilaisimpiin lakkoihin. Ja ihan vaan omaan sairastumiseensa, kun ei ollut vielä Woltia ja Foodoraa. 

Vierailija
724/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuliase olisi myös hyvä, etenkin jos venäläiset alkavat uhkailemaan.

Sillä voisi myös kokeilla metsästämistä.

Vastakaarijousi on parempi valinta, voit valmistaa itse ammuksia.

Vierailija
725/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jousessa on vaan se huono puoli että sillä pitää osata oikeasti ampua ja metsästää=tuntea metsä ja sulautua sinne koska ampumamatkat ovat lyhyitä ja nuoli on hidas verrattuna luotiin.

Vierailija
726/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johonkin moottoripyöräkerhoon tai muuhin rikollisjärjestöön kuuluminen voisi olla kans aika hyvä keino varautua sähkökatkoksiin tai vedenjakelun häiriöihin. Varmaan sunkin lähistöllä asuu joku perhe, jonka saisit tapettua parin vesipullon ja muutaman tonnikalapurkin  takia. Tai joku vanhus, jonka vaatteet ja lääkkeet voisit käydä varastamassa sähkökatkoksen alettua. Onnistuu ihan vasaralla. 

Hei nyt ihan oikeesti......

Vierailija
727/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä tietoa veden säilömisestä:

https://yle.fi/uutiset/3-9134662

https://www.cdc.gov/healthywater/emergency/creating-storing-emergency-w…

Mulla on välineet ja osaaminen veden puhdistamiseen, mut varastoin kanistereiden ihan vesijohtovettä.

Testasin tänä syksynä tarkimman kautta (eli paljon laajemmat testit kuin kaivoveden testi) kahdeksan kuukautta kanisterissa kellarissa olleen veden. Tulos: tyydyttävää laatua vesijohtovedeksi edelleen. Ei mitään terveydellistä haittaa, voi käyttää sellaisenaan keittämättä.

Merkille pantavaa on kuitenkin se, miten oon kanistereita käsitellyt ennen täyttämistä ja miten täyttänyt ne. Ei tiskikoneita tai harjoja. Ei hipaisuakaan sormin kierteisiin tai korkin sisäpuolelle tms.

Puhtaan, uuden kanisterin huuhtelu kylmällä vedellä, ensin tilkka kloritea kanisteriin. Huuhtelu kylmällä vedellä. Täyttäminen kylmällä vedellä, ensin juoksutettu tovi hanasta ja sitten vedentuloon katkaisematta täyttö.

Kahdeksan kuukautta säilytystä kellarissa pimeässä. Kansainvälisissä lähteissä mainitaan puoli vuotta. Yleensä kierrätän veden käyttöön jo aiemmin, kuukausi tai pari. Toi 8 kk ollut oli testikappale.

Varastoin vettä vain viileinä tai kylminä kuukausina, en toukokuun puolesta välistä syyskuun puoleen väliin.

Vierailija
728/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kovalla pakkasella ollaan ilman sähköä kolmekin päivää, niin asuntojen putket jäätyvät ja aiheuttavat suuret vahingot rakenteille. Niiden korjaamiseen menee enemmän kun toiset kolme päivää.

Kysyin viranomaiselta tätä, hän sanoi, että voi vakuutusyhtiöltä tai sähköyhtiöltä sitten kysellä korvauksia.

Ja kertoi myös, että kunnilla/kaupungeilla ei ole velvollisuutta evakuoida sähkölämmitteisissä taloissa asuvia, vaan esim. asukas voi pystyttää teltan olohuoneeseen. Ja makuupussissa tarkenee plus kymmenessä kuulema hyvin.

Ja jos vielä viilenee, niin mennä jonkun ystävän tai sukulaisen luo, joilla on puulämmitys.

Eli aika lailla omillamme sitten ollaan, jos tällainen hätätila tulisi. Luulin toisin.

Mitä ihmettä? Täsyn oikeustoimikelpoinen ja ilmeisen toimintakykyinen ihminen kuvittelee, että kun tulee vähän kylmä tai vessa ei toimi, niin yhteiskunta tulee heti hätiin ja kiikuttaa vaikkapa lähimpään hotelliin?

Ei voi olla totta. Tai siis näköjään on.

En ole koskaan kuvitellutkaan, että normaali-ihmisiä pelastettaisiin piipaa-kyydillä normikatastrofeista (isot tulvat, metsäpalot ovat eri asia, ja erilaiset kemikaalivuodot), olen itse pitänyt pirtin lämpimänä viikon verran -20 asteen pakkasissa ja huolehtinut ihan omin pikku kätösin, että vesiputket eivät päässeet jäätymään. En sekuntiakaan edes ajatellut jonkun tulevan huolehtimaan minusta, vaan itse kävin naapurissa kysymässä, onko siellä kaikki ok.

Yhteiskunta huolehtii niistä, joiden ei oleteta selviytyvän hankalissa olosuhteissa itse, vanhukset, vammaiset, pitkäaikaissairaat, poliitikot. Tavallinen virkamies saa selviytyä ihan itse, ja siinä sivussa huolehtia myös naapurit ja sukulaiset, kun on kykenevä ja osaava.

Toki näin onkin, ja tarkoitin juuri vanhuksia, sairaita, sellaisia ihmisiä, jotka ei kykene kovin monimutkaisiin systeemeihin selviytyäkseen. Minusta viranomaisilla pitäisi olla suunnitema eri alueilla,  ketkä evakuoidaan, varmasti vanhuksissa on sellaisia, jotka eivät osaa toimia oikein. On moneen kertaan tullut esille vanhusten yksinäisyys, kenen luo yksinäinen vanhus menee?

Tuolla USA:ssa kun hurrikaani riehuu, käydään tarkistamassa ihmisten tilanteita. Kyllä pakkaseen jääminen on aikamoinen uhkatilanne.

Jos asuu taloyhtiössä, taloyhtiöllä on oltava sekä pelastussuunnitelma että vastuuhenkilö/t. Yksinkertaistuttana voisi siis sanoa, että jos jotain sattuu, taloyhtiössä aletaan noudattaa taloyhtiön omaa pelastussuunnitelmaa. Vastuuhenkilö/t alkavat organisoida hommaa ja jakaa tehtäviä taloyhtiön asukkaille. A-portaassa asuva Virtanen käy soittamassa kaikkien A-portaassa asuvien vanhusten, sairaiden ja vammaisten ovikelloja ja auttaa heitä tarvittaessa. B-portaassa asuva Mäkinen taas hoitaa saman homman B-portaassa, C-portaassa asuva Korhonen saman C-portaassa jne. 

Jos tulee tarvetta siirtää asukkaita hätämajoituspaikkoihin, kunta antaa sellaisessa tilanteessa taloyhtiön vastuhenkilöille tiedon, mihin mistäkin taloyhtiöstä asukkaita aletaan siirtää. Paikkaa ei voi päättää etukäteen, koska on ihan tilanteesta kiinni, voidaanko esim lähimmälle koululle siirtää hätämajoitukseen. Koska voihan lähimmästä koulustakin olla sähköt ja lämmitys poissa tai vesi tulvia koulun lattialle. Yleensä hätämajoituspaikat ovat kouluja ja urheiluhalleja eli paikkoja, joissa samaan tilaan saa mahtumaan paljon ihmisiä. Mutta mihin siirretään hätämajoitukseen riippuu ihan tilanteesta ja hätämajoitusta tarvitsevien lukumäärästä. Osa voi yleensä lähteä mökeilleen tai sukulaistensa tai ystäviensä nurkkiin vähäksi aikaa.  Ne, joilla ei ole ketään eikä mitään muutakaan paikkaa, menevät sitten kunnan järjestämään hätämajoituspisteeseen. Vastuuhenkilöt siis selvittävät joko itse tai delegoimalla homman taloyhtiön asukkaille, kuka käy keneltäkin asukkaalta selvittämässä, tarvitseeko tämä hätämajoituspaikan vai onko tällä jokin muu paikka, minne mennä. Näin vastuuhenkilö saa tiedon, kuinka moni tästä taloyhtiöstä tarvitsee hätämajoituksen ja ilmoitettuaan asian kunnan puolelta asiaa hoitavalle tyypille, kunta tietää, että Kotikatu 5:stä hätämajoituksen tarvitsee 21 henkilöä, joista 15 on aikuisia ja 6 lapsia ja aikuisista2 liikkuu pyörätuolilla. Esimerkiksi näin. 

Taloyhtiöissä on vastuuhenkilöt just sitä varten, että voidaan organisoida homma kuten viittauksessasi USAstakin Mulla ei ole tietoa, miten omakotitaloalueilla asia hoidetaan. 

Hoidetaan niin, että alueet käydään systemaattisesti läpi.

Vierailija
729/868 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä leveää teippiä tarvitaan?

No niitten paskapussien kiinnittämiseen pönttöön. Ilmastointireikien teippaamiseen yms

Aggregaatti hommaattiin myös niin saadaan tehtyä sähköä.

Vierailija
730/868 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kovalla pakkasella ollaan ilman sähköä kolmekin päivää, niin asuntojen putket jäätyvät ja aiheuttavat suuret vahingot rakenteille. Niiden korjaamiseen menee enemmän kun toiset kolme päivää.

Kysyin viranomaiselta tätä, hän sanoi, että voi vakuutusyhtiöltä tai sähköyhtiöltä sitten kysellä korvauksia.

Ja kertoi myös, että kunnilla/kaupungeilla ei ole velvollisuutta evakuoida sähkölämmitteisissä taloissa asuvia, vaan esim. asukas voi pystyttää teltan olohuoneeseen. Ja makuupussissa tarkenee plus kymmenessä kuulema hyvin.

Ja jos vielä viilenee, niin mennä jonkun ystävän tai sukulaisen luo, joilla on puulämmitys.

Eli aika lailla omillamme sitten ollaan, jos tällainen hätätila tulisi. Luulin toisin.

Mitä ihmettä? Täsyn oikeustoimikelpoinen ja ilmeisen toimintakykyinen ihminen kuvittelee, että kun tulee vähän kylmä tai vessa ei toimi, niin yhteiskunta tulee heti hätiin ja kiikuttaa vaikkapa lähimpään hotelliin?

En ole koskaan kuvitellutkaan, että normaali-ihmisiä pelastettaisiin piipaa-kyydillä normikatastrofeista (isot tulvat, metsäpalot ovat eri asia, ja erilaiset kemikaalivuodot), olen itse pitänyt pirtin lämpimänä viikon verran -20 asteen pakkasissa ja huolehtinut ihan omin pikku kätösin, että vesiputket eivät päässeet jäätymään. En sekuntiakaan edes ajatellut jonkun tulevan huolehtimaan minusta, vaan itse kävin naapurissa kysymässä, onko siellä kaikki ok.

Yhteiskunta huolehtii niistä, joiden ei oleteta selviytyvän hankalissa olosuhteissa itse, vanhukset, vammaiset, pitkäaikaissairaat, poliitikot. Tavallinen virkamies saa selviytyä ihan itse, ja siinä sivussa huolehtia myös naapurit ja sukulaiset, kun on kykenevä ja osaava.

Toki näin onkin, ja tarkoitin juuri vanhuksia, sairaita, sellaisia ihmisiä, jotka ei kykene kovin monimutkaisiin systeemeihin selviytyäkseen. Minusta viranomaisilla pitäisi olla suunnitema eri alueilla,  ketkä evakuoidaan, varmasti vanhuksissa on sellaisia, jotka eivät osaa toimia oikein. On moneen kertaan tullut esille vanhusten yksinäisyys, kenen luo yksinäinen vanhus menee?

Tuolla USA:ssa kun hurrikaani riehuu, käydään tarkistamassa ihmisten tilanteita. Kyllä pakkaseen jääminen on aikamoinen uhkatilanne.

Jos asuu taloyhtiössä, taloyhtiöllä on oltava sekä pelastussuunnitelma että vastuuhenkilö/t. Yksinkertaistuttana voisi siis sanoa, että jos jotain sattuu, taloyhtiössä aletaan noudattaa taloyhtiön omaa pelastussuunnitelmaa. Vastuuhenkilö/t alkavat organisoida hommaa ja jakaa tehtäviä taloyhtiön asukkaille. A-portaassa asuva Virtanen käy soittamassa kaikkien A-portaassa asuvien vanhusten, sairaiden ja vammaisten ovikelloja ja auttaa heitä tarvittaessa. B-portaassa asuva Mäkinen taas hoitaa saman homman B-portaassa, C-portaassa asuva Korhonen saman C-portaassa jne. 

Jos tulee tarvetta siirtää asukkaita hätämajoituspaikkoihin, kunta antaa sellaisessa tilanteessa taloyhtiön vastuhenkilöille tiedon, mihin mistäkin taloyhtiöstä asukkaita aletaan siirtää. Paikkaa ei voi päättää etukäteen, koska on ihan tilanteesta kiinni, voidaanko esim lähimmälle koululle siirtää hätämajoitukseen. Koska voihan lähimmästä koulustakin olla sähköt ja lämmitys poissa tai vesi tulvia koulun lattialle. Yleensä hätämajoituspaikat ovat kouluja ja urheiluhalleja eli paikkoja, joissa samaan tilaan saa mahtumaan paljon ihmisiä. Mutta mihin siirretään hätämajoitukseen riippuu ihan tilanteesta ja hätämajoitusta tarvitsevien lukumäärästä. Osa voi yleensä lähteä mökeilleen tai sukulaistensa tai ystäviensä nurkkiin vähäksi aikaa.  Ne, joilla ei ole ketään eikä mitään muutakaan paikkaa, menevät sitten kunnan järjestämään hätämajoituspisteeseen. Vastuuhenkilöt siis selvittävät joko itse tai delegoimalla homman taloyhtiön asukkaille, kuka käy keneltäkin asukkaalta selvittämässä, tarvitseeko tämä hätämajoituspaikan vai onko tällä jokin muu paikka, minne mennä. Näin vastuuhenkilö saa tiedon, kuinka moni tästä taloyhtiöstä tarvitsee hätämajoituksen ja ilmoitettuaan asian kunnan puolelta asiaa hoitavalle tyypille, kunta tietää, että Kotikatu 5:stä hätämajoituksen tarvitsee 21 henkilöä, joista 15 on aikuisia ja 6 lapsia ja aikuisista2 liikkuu pyörätuolilla. Esimerkiksi näin. 

Taloyhtiöissä on vastuuhenkilöt just sitä varten, että voidaan organisoida homma kuten viittauksessasi USAstakin Mulla ei ole tietoa, miten omakotitaloalueilla asia hoidetaan. 

Muuten kiva, mutta a) ne vastuutyypit eivät välttämättä ole kotona kriisitilanteessa eikä välttämättä edes kaikki muutkaan talon asukkaat ja b) joku vastuutyyppi (esim. minä) evakuoisi itsensä mieluummin mökilleen kuin rupeaisi pelastamaan veemäisiä naapureitaan. Joten realismia kehiin, pliis, eikä aina vain tällaisia ruusunpunaisia tuulentupia, joissa kaikki sujuu kivasti ja nätisti.

Kaikkina näinä vuosina pelastusuunnitelma ei ole kiinnostanut ketään muuta meidän talossa eikä kukaan ole kiittänyt, kun olen sitä lakisääteisesti tehnyt ja päivittänyt. Jotkut ovat jopa naureskelleet. Jos paha kriisi tulisi, vetäkööt käteen tai ittensä kiikkuun, ihan sama mulle.

Vierailija
731/868 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesi on tärkein asia. Vettä pitää olla paljon, juomavettä sekä myös pesuvettä. Jos wc ei toimi, voi ämpäristä kaataa vettä pönttöön, (mielellään kytetyt pesuvedet) Kauhalla voi pestä alapesun.

Ilman vara vettä, voi ulostaa muovikassiin ja viedä se heti roskiin. Hajuhaittoja tulee aivan taatusti.

Jokaisessa kylppärissä, myös kerrostaloissa, pitäisi minun mielestäni olla muurinpohja pata. Se olisi samalla varavesi säiliö. Myös veden lämmitys onnistuisi ihan vaan roskia polttamalla.

Ammeeseen voi myös laskea pesuvettä varalle, jos vaan tulppa pitää.

Trangia on hyvä ja helppokäyttöinen. Marinolia tai Sinolia pitää varata riittävästi.

Erilaista kuivaruokaa on hyvä olla. Näkkäriä, mysliä, taateleita, pähkinöitä, keksejä, maitojauhetta, heraproteiinia, viherjauhetta. Kahvia on helppo valmistaa annospusseista. Pesuvati on hyödyllinen peseytymisessä. Vedet voi hujauttaa pönttöön. Ne kertakäyttöastiat oli oivallinen huomio. Kiitos listasta.

Vierailija
732/868 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme litran pulloa viinaa. Sillähän se hoituu. Tuota lääkkeistä jankuttamista ihmettelen, kun en ole käyttänyt neljäänkymmeneen vuoteen kuin kuusi pilleriä asperiinia. Syökö ihmiset oikeasti lääkkeitä kaiket päivät?

Vierailija
733/868 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vesi on tärkein asia. Vettä pitää olla paljon, juomavettä sekä myös pesuvettä. Jos wc ei toimi, voi ämpäristä kaataa vettä pönttöön, (mielellään kytetyt pesuvedet) Kauhalla voi pestä alapesun.

Ilman vara vettä, voi ulostaa muovikassiin ja viedä se heti roskiin. Hajuhaittoja tulee aivan taatusti.

Jokaisessa kylppärissä, myös kerrostaloissa, pitäisi minun mielestäni olla muurinpohja pata. Se olisi samalla varavesi säiliö. Myös veden lämmitys onnistuisi ihan vaan roskia polttamalla.

Trangia on hyvä ja helppokäyttöinen. Marinolia tai Sinolia pitää varata riittävästi.

Erilaista kuivaruokaa on hyvä olla. Näkkäriä, mysliä, taateleita, pähkinöitä, keksejä, maitojauhetta, heraproteiinia, viherjauhetta. Kahvia on helppo valmistaa annospusseista. Pesuvati on hyödyllinen peseytymisessä. Vedet voi hujauttaa pönttöön. Ne kertakäyttöastiat oli oivallinen huomio. Kiitos listasta.

Jos vedet olisi siis poikki niin, eikö peseytyminen vedellä olisi aika tuhlailevaa. Kannattanee käyttää vauvojen kosteuspyyhkeitä ja/tai ei huuhtelua tarvitsevaa pesuvoidetta.

Vierailija
734/868 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa hyvä, että meidän maassamme ei ole tapana sallia aseita ihmisille, joille ensisijainen hankintasyy olisi epämääräinen ajatus itsepuolustuksesta ja metsästys jotain, mitä voisi kokeilla.

En haluaisi sellaista naapurustoa. Tuliasekuolemien määrä per capita USA vs Suomi kertoo siitä, että asepolitiikkamme on varmaan paras mahdollinen.

Vierailija
735/868 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten juuri näin, mutta sisätiloissa kaasukeitin on parempi. Lämmittääkin hieman sisäilmaa ruoanlaiton yhteydessä.

Spriikeitin aiheuttaa niin paljon hajua, ettei sovi sisälle.

Häkävaroitin on halpa henkivakuutus aina kun tulta pienessäkään määrin käytetään, mutta kaasukeittimen kanssa häkää ei kyllä synny lainkaan merkittävissä määrin.

Vierailija
736/868 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuten kiva, mutta a) ne vastuutyypit eivät välttämättä ole kotona kriisitilanteessa eikä välttämättä edes kaikki muutkaan talon asukkaat ja b) joku vastuutyyppi (esim. minä) evakuoisi itsensä mieluummin mökilleen kuin rupeaisi pelastamaan veemäisiä naapureitaan. Joten realismia kehiin, pliis, eikä aina vain tällaisia ruusunpunaisia tuulentupia, joissa kaikki sujuu kivasti ja nätisti.

Kaikkina näinä vuosina pelastusuunnitelma ei ole kiinnostanut ketään muuta meidän talossa eikä kukaan ole kiittänyt, kun olen sitä lakisääteisesti tehnyt ja päivittänyt. Jotkut ovat jopa naureskelleet. Jos paha kriisi tulisi, vetäkööt käteen tai ittensä kiikkuun, ihan sama mulle.

No juuri siksi, että ne vastuutyypit eivät välttämättä ole edes kotona, kun jotain sattuu, pitäisi jokaisella olla tuo 72 tunnin kotivara. Arvio on, että kolmessa vuorokaudessa alkaa järjestyä edes jotain apua. 

Vierailija
737/868 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolme litran pulloa viinaa. Sillähän se hoituu. Tuota lääkkeistä jankuttamista ihmettelen, kun en ole käyttänyt neljäänkymmeneen vuoteen kuin kuusi pilleriä asperiinia. Syökö ihmiset oikeasti lääkkeitä kaiket päivät?

Ei kaiket päivät, mutta aika moni joka päivä. Olet yli 40-vuotias, kyllä sun pitäisi jo tuohon ikään se ymmärtää.

Vierailija
738/868 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa, mitä tapahtuu Kiovassa juuri nyt. Sadattuhannet ihmiset ilman juoksevaa vettä.

Vierailija
739/868 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tarkoitit vanhuksia, sairaita jne, mikset kirjoittanut niin?

Olen itse työssä jossa hoidan myös kriisiasioita. Lue Suomen kriisivalmiusjärjestelmistä virallisilta sivuilta äläkä kysele yhdeltä työntekijältä.

Suositukset ja työnjako on olleet samat vuosikausia; kansalaiset hoitavat oman, lyhytaikaisen kriisivarautumisensa jolla aikaa me käynnistämme systeemit yhteiskunnan puolelta.

Ja kyllä, vanhukset ja sairaat on mietitty, kaikki muukin on mietitty. Riittää, että kansalaiset tekevät oman osuutensa, tilanteessa tulisi sitten tiedotusta räätälöitynä juuri siihen tilanteeseen. Osa turvallisuutta on, ettei niitä systeemejä tiedoteta etukäteen kaikille.

Ihan oikeasti näissä asioissa on jonkinlainen selonottovelvollisuus. Ei kukaan jätä lapsiaankaan pois neuvolajärjestelmästä tai koulusta koska en tiennyt.

Enempää en työajan ulkopuolella aio kommentoida.

Kiitos tästä kommentista! Se kannattaa aina välillä tässä ketjussa meidän muiden nostaa ylös ja esille.

Vierailija
740/868 |
04.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kuollaan kaikki 😯

Van entäs jos ei kuollakaan? Siksi tämä ketju. Ja ne alkuperäiset varautumisohjeet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme