Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelastuslaitos kehottaa varautumaan niin, että pärjää ainakin kolme vuorokautta itsenäisesti ja ilman sähköä

Vierailija
26.10.2022 |

Ylen uutisista tämä:

Kodeissa tulisi varautua pärjäämään itsenäisesti ainakin kolme vuorokautta häiriötilanteen sattuessa. Kotoa pitäisi löytyä vähintään kolmeksi vuorokaudeksi ruokaa, vettä ja lääkkeitä.

Mitä kotoa olisi hyvä löytyä sähkökatkon varalta:

-Puhtaita ja kannellisia vesiastioita, esimerkiksi ämpäreitä
-Edes muutama litra juomavettä avaamattomissa kaupan pulloissa tai -kanistereissa (tarve on n. kaksi litraa/hlö/vrk)
-Helposti valmistettavaa ja kaikille perheenjäsenille sopivaa ruokaa
-Sellaisenaan syötävää ruokaa
-Ruokaa lemmikeille
-Paristoilla toimiva radio
-Paristoilla toimiva taskulamppu tai otsalamppu
-Paristoja
-Varavirtalähde mm. puhelimen lataamista varten
-Retkikeitin, sen polttoaine ja tulitikkuja
-Käteistä rahaa muutaman päivän varalle, kolikoita ja pieniä seteleitä
-Välttämättömät lääkkeet
-Hygieniatarvikkeita kuten kosteuspyyhkeitä, vaippoja tai kuukautissuojia
-Jätepusseja wc:tä varten
-Leveä, paksu teippi
Kertakäyttöastioita ruokailuun
-Lämmintä vaatetusta ja esimerkiksi lisätäkkejä tai makuupusseja
-Heijastimia ja mahdollisesti heijastinliivi ulkoilua varten.

Kommentit (868)

Vierailija
681/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuaakohan ihmiset miten nopeasti asunto kylmenee?

Viime keväänä minun kerrostalosta meni jotain rikki, pattereista ei tullut lämpöä ja hanasta ei tullut lämmintä vettä. Ulkona oli muutama aste pakkasta. Ihan muutamassa tunnissa piti pistää villapaitaa ja paksua hupparia päälle, villasukkaa jalkaan. Asunto viileni hetkessä. Miettii jos ulkona on -20 pakkasta ja sähköt pois kolme päivää? Sisälämpötila laskee reippaasti miinukselle. Siinä ei auta ikkunoiden teippaaminen ja villapaidat.

Kerrostaloasunto alkaa viilenemään, jos sähkö on poikki. Kaukolämmityskään ei toimi, koska kiertovesipumput pysähtyvät ilman sähköä ja patterit kylmenevät.

Kerrostalossa tällaiseen voi varautua ostamalla kaappiin lämpöpusseja, kädenlämmittimiä ym. Tällainen maksaa vain pari euroa. Lisäksi avaruuslakana -foliopintainen kevyt ensiapuväline. Hankintahinta näille tarvikkeille osapuilleen 10 euroa, eikä vie paljoa tilaa kaapissa. Kädenlämmitin toimii 7 tuntia, eli kyllä sen kanssa avaruuslakanan alla nukkuu lämpimässä yhden yön yli. 

Vierailija
682/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://eralehti.fi/2021/03/10/sulatatko-vetta-lumesta-tee-kirveella-ja…

Lumen sulattaminen vedeksi vaatii paljon energiaa ja sitä tulee yllättävän vähän. Sentistä lunta saa millin verran vettä ja sekin on epäpuhdasta. Lumen syöminen sellaisenaan on taas huono juttu, se kuivattaa limakalvot ja rikkoo suupielet. Suosittelen siis varaamaan ihan vaan vesipulloja kaappiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime keväänä minun kerrostalosta meni jotain rikki, pattereista ei tullut lämpöä ja hanasta ei tullut lämmintä vettä. Ulkona oli muutama aste pakkasta. Ihan muutamassa tunnissa piti pistää villapaitaa ja paksua hupparia päälle, villasukkaa jalkaan. Asunto viileni hetkessä. Miettii jos ulkona on -20 pakkasta ja sähköt pois kolme päivää? Sisälämpötila laskee reippaasti miinukselle. Siinä ei auta ikkunoiden teippaaminen ja villapaidat.

Kerrostaloasunto alkaa viilenemään, jos sähkö on poikki. Kaukolämmityskään ei toimi, koska kiertovesipumput pysähtyvät ilman sähköä ja patterit kylmenevät.

Kerrostalossa tällaiseen voi varautua ostamalla kaappiin lämpöpusseja, kädenlämmittimiä ym. Tällainen maksaa vain pari euroa. Lisäksi avaruuslakana -foliopintainen kevyt ensiapuväline. Hankintahinta näille tarvikkeille osapuilleen 10 euroa, eikä vie paljoa tilaa kaapissa. Kädenlämmitin toimii 7 tuntia, eli kyllä sen kanssa avaruuslakanan alla nukkuu lämpimässä yhden yön yli. 

Saako noita Prismasta, vai pitääkö alkaa jotain nettikauppaa koluamaan?

Vierailija
684/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kuollaan kaikki 😯

Vierailija
685/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako noita Prismasta, vai pitääkö alkaa jotain nettikauppaa koluamaan?

Se avaruuslakana on huonompi kuin normaali peitto, ja keraa kosteutta alleen. Makuupussi on hyvä ja sinne kädenlämmitin, niin johan pärjää. Tai jos ei ole makuupussia, niin useampi peitto/huopa ja kädenlämmitin pusakan sisään. Siitä on ihan joka kaupassa mielestäni, ostinkohan Tokmannilta. Googlaa niin selviää sun lähinnkauppa.

Vierailija
686/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kovalla pakkasella ollaan ilman sähköä kolmekin päivää, niin asuntojen putket jäätyvät ja aiheuttavat suuret vahingot rakenteille. Niiden korjaamiseen menee enemmän kun toiset kolme päivää.

Kysyin viranomaiselta tätä, hän sanoi, että voi vakuutusyhtiöltä tai sähköyhtiöltä sitten kysellä korvauksia.

Ja kertoi myös, että kunnilla/kaupungeilla ei ole velvollisuutta evakuoida sähkölämmitteisissä taloissa asuvia, vaan esim. asukas voi pystyttää teltan olohuoneeseen. Ja makuupussissa tarkenee plus kymmenessä kuulema hyvin.

Ja jos vielä viilenee, niin mennä jonkun ystävän tai sukulaisen luo, joilla on puulämmitys.

Eli aika lailla omillamme sitten ollaan, jos tällainen hätätila tulisi. Luulin toisin.

Mitä ihmettä? Täsyn oikeustoimikelpoinen ja ilmeisen toimintakykyinen ihminen kuvittelee, että kun tulee vähän kylmä tai vessa ei toimi, niin yhteiskunta tulee heti hätiin ja kiikuttaa vaikkapa lähimpään hotelliin?

Ei voi olla totta. Tai siis näköjään on.

En ole koskaan kuvitellutkaan, että normaali-ihmisiä pelastettaisiin piipaa-kyydillä normikatastrofeista (isot tulvat, metsäpalot ovat eri asia, ja erilaiset kemikaalivuodot), olen itse pitänyt pirtin lämpimänä viikon verran -20 asteen pakkasissa ja huolehtinut ihan omin pikku kätösin, että vesiputket eivät päässeet jäätymään. En sekuntiakaan edes ajatellut jonkun tulevan huolehtimaan minusta, vaan itse kävin naapurissa kysymässä, onko siellä kaikki ok.

Yhteiskunta huolehtii niistä, joiden ei oleteta selviytyvän hankalissa olosuhteissa itse, vanhukset, vammaiset, pitkäaikaissairaat, poliitikot. Tavallinen virkamies saa selviytyä ihan itse, ja siinä sivussa huolehtia myös naapurit ja sukulaiset, kun on kykenevä ja osaava.

Toki näin onkin, ja tarkoitin juuri vanhuksia, sairaita, sellaisia ihmisiä, jotka ei kykene kovin monimutkaisiin systeemeihin selviytyäkseen. Minusta viranomaisilla pitäisi olla suunnitema eri alueilla,  ketkä evakuoidaan, varmasti vanhuksissa on sellaisia, jotka eivät osaa toimia oikein. On moneen kertaan tullut esille vanhusten yksinäisyys, kenen luo yksinäinen vanhus menee?

Tuolla USA:ssa kun hurrikaani riehuu, käydään tarkistamassa ihmisten tilanteita. Kyllä pakkaseen jääminen on aikamoinen uhkatilanne.

Jos tarkoitit vanhuksia, sairaita jne, mikset kirjoittanut niin?

Olen itse työssä jossa hoidan myös kriisiasioita. Lue Suomen kriisivalmiusjärjestelmistä virallisilta sivuilta äläkä kysele yhdeltä työntekijältä.

Suositukset ja työnjako on olleet samat vuosikausia; kansalaiset hoitavat oman, lyhytaikaisen kriisivarautumisensa jolla aikaa me käynnistämme systeemit yhteiskunnan puolelta.

Ja kyllä, vanhukset ja sairaat on mietitty, kaikki muukin on mietitty. Riittää, että kansalaiset tekevät oman osuutensa, tilanteessa tulisi sitten tiedotusta räätälöitynä juuri siihen tilanteeseen. Osa turvallisuutta on, ettei niitä systeemejä tiedoteta etukäteen kaikille.

Ihan oikeasti näissä asioissa on jonkinlainen selonottovelvollisuus. Ei kukaan jätä lapsiaankaan pois neuvolajärjestelmästä tai koulusta koska en tiennyt.

Enempää en työajan ulkopuolella aio kommentoida.

Kiitos tästä.

Vierailija
687/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotuksia kirjoitti:

Sähköä voisi säästää valtavat määrät työpaikoilla kun hoksaa ottaa oman pikku mikin lahvinjuontia varten ja käyttää sitä pikku huuhtaisulla. Tiskikoneen ei tosiaan tarvi pyöriä pari kertaa päivässä. Monet organisaatiot ei myöskään kerää muovijätettä!!

Kaupat vois mennä kiinni 20.30 kun eihän perheelliset liiku muutenkaan enää tuon ajan jälkeen. Luulisi aikuisilla ihmisillä olevan sen verran elämänhallintaa että osaa suunnitella kauppareissut aikaisemmalle ajalle kuin yömyöhään. Australiassa kuulemani mukaan ei kaduilla saa edes liikkua rikollisuuden estämiseksi ilman syytä myöhään illalla.

Autojen huviajelu keskusta alueella vähenisi kun muutama passipoliisi kyselisi, mikä on jatkuvat kurvailun syy keskusta- alueella..mikset kävele?

Laitoksissa voisi olla liikentunnistuksella toimivat valot. (Lukuunottamatta sairaaloita ja vastaavia).

Minulla on parempi ehdotus. Kaupat auki vain arkisin klo 8-16, oma syy jos ei osaa ajoittaa kauppaostoksiaan sille ajalle.

Vierailija
688/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköä voisi säästää valtavat määrät työpaikoilla kun hoksaa ottaa oman pikku mukin kahvinjuontia varten ja käyttää sitä pikku huuhtaisulla. Tiskikoneen ei tosiaan tarvi pyöriä pari kertaa päivässä. Monet organisaatiot ei myöskään kerää muovijätettä!!

Kaupat vois mennä kiinni 20.30, kun eihän perheelliset liiku muutenkaan enää tuon ajan jälkeen. Luulisi aikuisilla ihmisillä olevan sen verran elämänhallintaa että osaa suunnitella kauppareissut aikaisemmalle ajalle kuin yömyöhään. Australiassa kuulemani mukaan ei kaduilla saa edes liikkua rikollisuuden estämiseksi ilman syytä myöhään illalla.

Autojen huviajelu keskusta alueella vähenisi kun muutama passipoliisi kyselisi, mikä on jatkuvat kurvailun syy keskusta- alueella..mikset kävele?

Laitoksissa voisi olla liikentunnistuksella toimivat valot. (Lukuunottamatta sairaaloita ja vastaavia

Vierailija
689/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 3vrk. Pärjää jos on lämmin ja vettä, järki käteen prkl. 3vk. On eri juttu

Vierailija
690/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis 3vrk. Pärjää jos on lämmin ja vettä, järki käteen prkl. 3vk. On eri juttu

Pärjää, jos puhutaan henkiin jäämisestä, ja siksi neuvotaankin varmistamaan ensin lämpö, sitten vesi. Miten juuri sinä olet varmistanut ne kriisitilannetta ajatellen?

Useimmat meistä haluaa päivittäin myös jotain syötävää, niin se sitten kolmanneksi.

Vierailija
691/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo, Tamperekin päätti sitten pitää kaikki värivalot ja suihkulähteet päällä, kaikesta sähkönsäästökehoituksista huolimatta. Eikö just tällasista turhuuksista pitäs just ensin tinkiä.

Kannatan 687 ehdotusta siitä että jos sähkö uhkaa loppua niin kaupat kiinni illaksi, auki ehkä max 8-18, kaikki julkitilat peruslämmölle ja pimeeks sulkemisen ajaks. Joka toinen katuvalo vaan päälle.

Taloyhtiön pihavaloista puolet pois. Meidänkin talossa pihalla on valosampaa nyt ku päivällä.

Vierailija
692/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin pitkästä aikaa paikallisessa valtavan isossa Prismassa, siellä oli jopa viileää. Lämpötilaa laskettu huomattavasti. Minusta se oli hyvä, jaksoin paksuissa ulkovaatteissa vetää sen "2 km" lenkin siellä hylyjen välissä huomattavasti paremmin, ei tullu yhtään hiki niinku normaalisti.

Vierailija
693/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just joo, Tamperekin päätti sitten pitää kaikki värivalot ja suihkulähteet päällä, kaikesta sähkönsäästökehoituksista huolimatta. Eikö just tällasista turhuuksista pitäs just ensin tinkiä.

Kannatan 687 ehdotusta siitä että jos sähkö uhkaa loppua niin kaupat kiinni illaksi, auki ehkä max 8-18, kaikki julkitilat peruslämmölle ja pimeeks sulkemisen ajaks. Joka toinen katuvalo vaan päälle.

Taloyhtiön pihavaloista puolet pois. Meidänkin talossa pihalla on valosampaa nyt ku päivällä.

Kauppojen aukioloa rajoittamalla saataisiin iso säästö. Ja varmaan onnellisempi yhteiskuntakin. Hyvin pärjättiin 2000-luvun alkuun.

Vierailija
694/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kovalla pakkasella ollaan ilman sähköä kolmekin päivää, niin asuntojen putket jäätyvät ja aiheuttavat suuret vahingot rakenteille. Niiden korjaamiseen menee enemmän kun toiset kolme päivää.

Kysyin viranomaiselta tätä, hän sanoi, että voi vakuutusyhtiöltä tai sähköyhtiöltä sitten kysellä korvauksia.

Ja kertoi myös, että kunnilla/kaupungeilla ei ole velvollisuutta evakuoida sähkölämmitteisissä taloissa asuvia, vaan esim. asukas voi pystyttää teltan olohuoneeseen. Ja makuupussissa tarkenee plus kymmenessä kuulema hyvin.

Ja jos vielä viilenee, niin mennä jonkun ystävän tai sukulaisen luo, joilla on puulämmitys.

Eli aika lailla omillamme sitten ollaan, jos tällainen hätätila tulisi. Luulin toisin.

Mitä ihmettä? Täsyn oikeustoimikelpoinen ja ilmeisen toimintakykyinen ihminen kuvittelee, että kun tulee vähän kylmä tai vessa ei toimi, niin yhteiskunta tulee heti hätiin ja kiikuttaa vaikkapa lähimpään hotelliin?

En ole koskaan kuvitellutkaan, että normaali-ihmisiä pelastettaisiin piipaa-kyydillä normikatastrofeista (isot tulvat, metsäpalot ovat eri asia, ja erilaiset kemikaalivuodot), olen itse pitänyt pirtin lämpimänä viikon verran -20 asteen pakkasissa ja huolehtinut ihan omin pikku kätösin, että vesiputket eivät päässeet jäätymään. En sekuntiakaan edes ajatellut jonkun tulevan huolehtimaan minusta, vaan itse kävin naapurissa kysymässä, onko siellä kaikki ok.

Yhteiskunta huolehtii niistä, joiden ei oleteta selviytyvän hankalissa olosuhteissa itse, vanhukset, vammaiset, pitkäaikaissairaat, poliitikot. Tavallinen virkamies saa selviytyä ihan itse, ja siinä sivussa huolehtia myös naapurit ja sukulaiset, kun on kykenevä ja osaava.

Toki näin onkin, ja tarkoitin juuri vanhuksia, sairaita, sellaisia ihmisiä, jotka ei kykene kovin monimutkaisiin systeemeihin selviytyäkseen. Minusta viranomaisilla pitäisi olla suunnitema eri alueilla,  ketkä evakuoidaan, varmasti vanhuksissa on sellaisia, jotka eivät osaa toimia oikein. On moneen kertaan tullut esille vanhusten yksinäisyys, kenen luo yksinäinen vanhus menee?

Tuolla USA:ssa kun hurrikaani riehuu, käydään tarkistamassa ihmisten tilanteita. Kyllä pakkaseen jääminen on aikamoinen uhkatilanne.

Jos tarkoitit vanhuksia, sairaita jne, mikset kirjoittanut niin?

Olen itse työssä jossa hoidan myös kriisiasioita. Lue Suomen kriisivalmiusjärjestelmistä virallisilta sivuilta äläkä kysele yhdeltä työntekijältä.

Suositukset ja työnjako on olleet samat vuosikausia; kansalaiset hoitavat oman, lyhytaikaisen kriisivarautumisensa jolla aikaa me käynnistämme systeemit yhteiskunnan puolelta.

Ja kyllä, vanhukset ja sairaat on mietitty, kaikki muukin on mietitty. Riittää, että kansalaiset tekevät oman osuutensa, tilanteessa tulisi sitten tiedotusta räätälöitynä juuri siihen tilanteeseen. Osa turvallisuutta on, ettei niitä systeemejä tiedoteta etukäteen kaikille.

Ihan oikeasti näissä asioissa on jonkinlainen selonottovelvollisuus. Ei kukaan jätä lapsiaankaan pois neuvolajärjestelmästä tai koulusta koska en tiennyt.

Enempää en työajan ulkopuolella aio kommentoida.

Pahoittelen, että kirjoitin epätarkasti - sellaista sattuu näillä keskustelupalstoilla, toisin kuin komiteanmietinnöissä ja viranomaisohjeistuksissa.

Ihan yhden ihmisen antaman informaation varassa en ollut, vaan laitoin sähköpostia erään neuvontaviestin lopussa olleeseen osoitteeseen, sain sieltä vastauksen ja tämän linkin, jonka jaoin jo aiemmin. Sitä olen täällä levittänyt:

https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/161847/N%C3%…

Helpottavaa kuulla, että viranomaisilla on tiedot kaikista kotona asuvista huonosti jaksavista vanhuksista, jotka eivät ole kunnallisen kotihoidon piirissä! Tätä juuri suoraan sanoen epäilen.

Ei kai tuon tiedon jakaminen olisi mikään turvallisuusrikkomus, että vanhuksista huolehditaan, vaikka he olisivat laitos- tai kotihoidon ulkopuolella? Seriously!

Tai sellaisen ohjeen antaminen, että jos jollakulla on kaukainenkin vanha sukulainen yksinään asumassa, pitäisi hänestä ilmoittaa paikallisille viranomaisille tai huolehtia itse. Yhteisvastuuta pitäisi korostaa enemmän.

Vierailija
695/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pienituloisilla ole tuon listan asioita, koska raha ei riitä. Ja joillekin voi syntyä myös vahingossa tilanne, ettei jotain ole. Kunnissa sekä taloyhtiöissä pitäisi varautua että ihmisille syntyy puutostilanteita, taskulampuista menee patterit, osalla ei sukulaisia avuksi.

Että sossun pitäisi nämäkin maksaa työnvälttelijöille

Viime vuonna maksettiin toimeentulotukea muistaakseni 70 €/kk useamman kuukauden ajan, Kyllä siitä olisi riittänyt rahaa yhteen 5€ taskulamppuun ja paketilliseen paristoja. Ja kotivarahan on sitä samaa ruokaa kuin mitä muutenkin syö. Pitää vaan opetella syömään niin, että kaikki syötävä ei ole kypsennystä vaativaa. Moniallergisten tilanne toki on ongelmallisempi, mutta muiden ei. 

Niinpä. Itse en saanut silloin toimeentulotukea, kun sitä sai ekstraa. Mutta pitkään olen ollut pätkätyöläinen,ja saanut puolet ajasta myös toimeentulotukea. Palkkaa olen saanut niin vähän, että käytännössä tulos ollut plus miinus nolla. Varmuus/ hätävara mulla on silti. Olen kerännyt sitä jo monta vuotta. Trangia ym. varusteet valmiina rinkassa, miniradio pattereilla, powerbank ym. Lisäksi hyvin säilyvää ruokaa lähes vuodeksi. Mutta mä en käytä juuri mihinkään rahaa. En juo, polta, en tilaa lehtiä, en osta juuri mitään en käy leffoissa, teatterissa tmv. Ei ole autoa eikä kotieläimiä. En silti koe jääneeni mistään paitsi. Priorisoin eri tavalla kuin muut.

Vierailija
696/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotivaraohjeistus oli olemassa jo silloin, kun Putinin pippeli oli 5 cm pituinen. Kaikki, jotka tässä ketjussa liittävät kotivaran Putiniin, ovat joko tyhmiä tai itätrolleja. En toki tiedä, onko Putinin pippeli edelleen vain 5 cm.

Ilmeisesti on, koska pitää tehostaa kaikenlaisilla hulluilla toimillaan.  Eikä ole osannut poikalapsiakaan tehdä...

Vierailija
697/868 |
29.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin vegaanisia säilykkeitä hvk varastoihin jota jaetaan kansalle. Ei kukaan voi vaatia että söisin jotain purkkilihaa. Minulla on oikeus.

Vierailija
698/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maapallon väestömäärää pitäisikin rajusti vähentää.

2/7 pitäisi poistaa jotta pallo saatais tasapainoon. Mutta jos se tehdään ytimiä halkomalla niin sekään ei riitä...

Vierailija
699/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuota käteistä rahaa tarvitaan, kun kaikkien kauppojen kassajärjestelmät toimii sähköllä? 

Täällä maalla mennään lähimmältä viljelijältä ostamaan perunoita ja porkkanoita...

Vierailija
700/868 |
30.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos asuu taloyhtiössä, taloyhtiöllä on oltava sekä pelastussuunnitelma että vastuuhenkilö/t. Yksinkertaistuttana voisi siis sanoa, että jos jotain sattuu, taloyhtiössä aletaan noudattaa taloyhtiön omaa pelastussuunnitelmaa. Vastuuhenkilö/t alkavat organisoida hommaa ja jakaa tehtäviä taloyhtiön asukkaille. A-portaassa asuva Virtanen käy soittamassa kaikkien A-portaassa asuvien vanhusten, sairaiden ja vammaisten ovikelloja ja auttaa heitä tarvittaessa. B-portaassa asuva Mäkinen taas hoitaa saman homman B-portaassa, C-portaassa asuva Korhonen saman C-portaassa jne. 

Jos tulee tarvetta siirtää asukkaita hätämajoituspaikkoihin, kunta antaa sellaisessa tilanteessa taloyhtiön vastuhenkilöille tiedon, mihin mistäkin taloyhtiöstä asukkaita aletaan siirtää. Paikkaa ei voi päättää etukäteen, koska on ihan tilanteesta kiinni, voidaanko esim lähimmälle koululle siirtää hätämajoitukseen. Koska voihan lähimmästä koulustakin olla sähköt ja lämmitys poissa tai vesi tulvia koulun lattialle. Yleensä hätämajoituspaikat ovat kouluja ja urheiluhalleja eli paikkoja, joissa samaan tilaan saa mahtumaan paljon ihmisiä. Mutta mihin siirretään hätämajoitukseen riippuu ihan tilanteesta ja hätämajoitusta tarvitsevien lukumäärästä. Osa voi yleensä lähteä mökeilleen tai sukulaistensa tai ystäviensä nurkkiin vähäksi aikaa.  Ne, joilla ei ole ketään eikä mitään muutakaan paikkaa, menevät sitten kunnan järjestämään hätämajoituspisteeseen. Vastuuhenkilöt siis selvittävät joko itse tai delegoimalla homman taloyhtiön asukkaille, kuka käy keneltäkin asukkaalta selvittämässä, tarvitseeko tämä hätämajoituspaikan vai onko tällä jokin muu paikka, minne mennä. Näin vastuuhenkilö saa tiedon, kuinka moni tästä taloyhtiöstä tarvitsee hätämajoituksen ja ilmoitettuaan asian kunnan puolelta asiaa hoitavalle tyypille, kunta tietää, että Kotikatu 5:stä hätämajoituksen tarvitsee 21 henkilöä, joista 15 on aikuisia ja 6 lapsia ja aikuisista2 liikkuu pyörätuolilla. Esimerkiksi näin. 

Taloyhtiöissä on vastuuhenkilöt just sitä varten, että voidaan organisoida homma kuten viittauksessasi USAstakin Mulla ei ole tietoa, miten omakotitaloalueilla asia hoidetaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi