Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viekö joku lapsensa päiväkotiin ollessaan itse/toinen lapsi kipeä?

Ihmettelen vain
25.10.2022 |

Hei!
Ajauduin tällaiselle keskustelupalstalle, koska jouduin ihan googlettamaan asiaa.
Eli minulle on aina ollut päivänselvää että pidän lapseni kotona, mikäli siihen on vain mitenkään mahdollisuus. Olen ollut nuorempana kesätöissä päiväkodissa, ja tuolloin päätin että omat tulevat lapseni ovat siellä niin vähän kuin mahdollista.

Myös päiväkodilta on tullut kaikille yhteisesti ohje, että pidäthän sisaruksetkin kotona, mikäli lapsesi sairastuu. Tämähän on nyt ihan järkeenkäypää. Kuka edes jaksaa raahautua päiväkodille vapaaehtoisesti "vapaapäivänä".

Olin eilen itse sairaana ja pidin tapani mukaan meidän päiväkotilapsemme myös kotona. Tänään kun vein lapseni hoitoon, ovella opettaja huokaisi että "olet kyllä ihana äiti kun pidät lapsesi kotona kun itse sairastat. (Jne)" Menin suorastaan häkellyksiin kehuista ja jäim miettimään että onko tämä jotenkin poikkeuksellista?

Kommentit (148)

Vierailija
141/148 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halveksin suoraan sanottuna nykyvanhempia. Oikea pullamössö-sukupolvi. Kaikki normaaliin elämään kuuluva on liian rankkaa.

Tää nyt on ihan päätön kommentti. Esim. 80-luvulla omat vanhempani dumppasi meidän usein mummolaan (tai menimme sinne koulun jälkeen itse) ja tämä siis sen lisäksi, että olimme täyspäiväisesti päiväkodissa ja välillä perhepäivähoidossa. Saivat käyttää mummon autoa ja mummo hoiti lapsia. Nykyään isovanhemmat ovat vielä työelämässä lasten ollessa pieniä tai jos eivät ole, ovat Espanjassa tai omissa harrastuksissaan. Soittelevat kerran viikossa.

Jo pienetkin lapset (itse jo 3-vuotiaana) sai laskea itsekseen pihalle leikkimään ja vanhemmat touhusivat omiaan. Nykyään tuosta napsahtaa suurin piirtein lastensuojeluilmoitus ja alle kouluikäisten seurassa on kokoajan oltava kiinteästi.

Kyllä omilla vanhemmillani oli paljon helpompaa kuin esimerkiksi minulla nyt vanhempana.

Vierailija
142/148 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotihoito on varhaiskasvatusta, siis suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa. Tietenkin lapseni on varhaiskasvatuksessa aina silloin, kun ei ole itse sairas. Itsekästä ajatella niin, että lapsella olisi hyvä olla kotona kuumehoureisen äidin tai oksentelevan siskon kanssa. Päivähoito on lapsen kehitykselle äärimmäisen tärkeä asia, subjektiivinen oikeus, jota ei todellakaan pidä menettää siksi, että äiti aivasti aamulla.

Kerrotko millä tavalla päivähoito on lapsen kehitykselle äärimmäisen tärkeätä.

Haha, päivähoidon nykyisen tilan tietäen ei mitenkään. Etenkään kun pienistä taaperoista puhutaan. Eivä hyödy siitä mitenkään, ellei kotona ole täysin vinksahtaneet oltavat. Toisaalta, jos vanhemmat eivät välitä lapsestaan, niin sinne sitten päiväkotiin 1-vuotiaat jo pitkiksi päiviksi, jotta äiti saa rauhallista aikaa vauvan kanssa kotona.

Kyllä se leikki-ikäinen kaipaa ensi sijassa ikätoveriseuraa. Ei se äiti vaan riitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/148 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on päivänselvää, että lapsi on päiväkodissa niin paljon kuin mahdollista. Kipeänä en vie. Jos lapsi on terve niin hoitoon menee. Ei isommatkaan jää koulusta kotiin, jos joku sisaruksista sattuu olemaan sairaana.

eli sairaana menet notkumaan sinne käytäville? kouluun lapset kulkee itse

Notkumaan käytäville? Mitä horiset?

Vierailija
144/148 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halveksin suoraan sanottuna nykyvanhempia. Oikea pullamössö-sukupolvi. Kaikki normaaliin elämään kuuluva on liian rankkaa.

Tää nyt on ihan päätön kommentti. Esim. 80-luvulla omat vanhempani dumppasi meidän usein mummolaan (tai menimme sinne koulun jälkeen itse) ja tämä siis sen lisäksi, että olimme täyspäiväisesti päiväkodissa ja välillä perhepäivähoidossa. Saivat käyttää mummon autoa ja mummo hoiti lapsia. Nykyään isovanhemmat ovat vielä työelämässä lasten ollessa pieniä tai jos eivät ole, ovat Espanjassa tai omissa harrastuksissaan. Soittelevat kerran viikossa.

Jo pienetkin lapset (itse jo 3-vuotiaana) sai laskea itsekseen pihalle leikkimään ja vanhemmat touhusivat omiaan. Nykyään tuosta napsahtaa suurin piirtein lastensuojeluilmoitus ja alle kouluikäisten seurassa on kokoajan oltava kiinteästi.

Kyllä omilla vanhemmillani oli paljon helpompaa kuin esimerkiksi minulla nyt vanhempana.

Näinhän se on. Minut vietiin pikkulapsena loma-aikaan isovanhemmille tai tädeille tai isotädille. Ei tietenkään aina ja koko loman ajaksi, mutta moneksi vuorokaudeksi kuitenkin. Ja kun olin ihan pieni, olin usein arkenakin päivisin toisen mummoni luona hoidossa, koska hän asui lähellämme.

Oman lapsen pidin siinä iässä lomilla meidän vanhempien kanssa.

Vierailija
145/148 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vienyt. Sieltä ne taudit aina meille ovat tulleetkin. Jos toinen sisarus on jo terve, niin vien.

Vierailija
146/148 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotihoito on varhaiskasvatusta, siis suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa. Tietenkin lapseni on varhaiskasvatuksessa aina silloin, kun ei ole itse sairas. Itsekästä ajatella niin, että lapsella olisi hyvä olla kotona kuumehoureisen äidin tai oksentelevan siskon kanssa. Päivähoito on lapsen kehitykselle äärimmäisen tärkeä asia, subjektiivinen oikeus, jota ei todellakaan pidä menettää siksi, että äiti aivasti aamulla.

Kerrotko millä tavalla päivähoito on lapsen kehitykselle äärimmäisen tärkeätä.

Haha, päivähoidon nykyisen tilan tietäen ei mitenkään. Etenkään kun pienistä taaperoista puhutaan. Eivä hyödy siitä mitenkään, ellei kotona ole täysin vinksahtaneet oltavat. Toisaalta, jos vanhemmat eivät välitä lapsestaan, niin sinne sitten päiväkotiin 1-vuotiaat jo pitkiksi päiviksi, jotta äiti saa rauhallista aikaa vauvan kanssa kotona.

Kyllä se leikki-ikäinen kaipaa ensi sijassa ikätoveriseuraa. Ei se äiti vaan riitä. 

Varsinkaan jos on kipeä ja tai kotona on sairas sisarus. Kun ei pääse ulos ja pitää antaa levätä.

Vierailija
147/148 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhemmat pääsivät paljon helpommalla. Lapset ulkoilivat keskenään jne. Neuvolaankin pääsi, toisin kuin nykyään, kun aikoja vain perutaan.

Vierailija
148/148 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan ap:n perheessä päiväkotilapsi on johdonmukaisesti kotona myös isän sairastaessa. Tuskin tässä on kyse vain äidin tekemästä päätöksestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi