Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on koiraihminen, kiintyykö kissaan?

Vierailija
25.10.2022 |

Olen liikuntarajoitteinen nykyään, enkä voi ottaa enää koiraa, vaikka kovasti haluaisin. Siksi harkitsen kissan ottamista. Kissan ulkoiluttaminen kyllä onnistuisi, pystyn siis toki liikkumaan, en vain siten kuin koiran lenkitys edellyttäisi. Nyt mietityttää vain se, tulisiko minusta kissaihmistä? Onko teistä joku tehnyt vastaavan vaihdon, miten meni?

Kommentit (294)

Vierailija
201/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon koiraihminen ja tykkään kissoista myös. Lehmät ja lampaat kuten hevosetkin ja porsaan kyllä parhaita.

Vierailija
202/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ajatella, että koiraihminen on joka tapauksessa myös pesunkestävä eläinihminen ja voi kiintyä mihin tahansa luontokappaleeseen. Mä tunnen empatiaa ja lämpimiä tunteita myös hämähäkkejä (vaikka pelkäänkin niitä, mutta ei se oo niiden syy), öttiäisiä, matoja, mitä tahansa kohtaan. Näitä nyt ei lemmikiksi haluaisi sinänsä, mutta uskon, että kissa ei häviä koiralle mitenkään. Tuttavapariskunnalla on sitäpaitsi kaksi aivan mahtavaa kissaa, jotka ovat toisaalta hyvinkin kissamaisia ja itsenäisiä luonteeltaan, mutta toista kautta sitten aivan vauvoja ja puskevat ja kehräävät sylissä. Eli varmaan vähän niinkun koirissakin niin riippuu yksilön luonteesta myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän, kunhan muistaa olla silittämättä  - koskaan kun ei voi tietää milloin uppoaa hammas tai kynsi ihosta läpi. Koiran kanssa kaikki on ennalta arvattavaa.

Höpsis. Jos noin käy useinkin, ihminen ei osaa tulkita kissaa. Ja vain osa kissoista osoittaa tuota hellyysaggressiota.[/quote]

Onko sillä nimikin? Vanhemmillani oli narttukissa, jota kukaan ei enää halunnut silittää, kun se sitten hetikohta raapaisi. Mutta nyt se on tullut vanhaksi (14 v) ja halua silityksiä ja änkeää syliin, eikä enää raavi! Vanhuus taltutti sen. Se on hyvin hellyydenkipeä nyt.

Vanhempien talon jäädessä lähiaikoina tyhjäksi otan varmaan tämän kissan kotiini, vaikka olen kyllä koiraihminen. Kissaparka on ruvennut säälittämään, ja olen nyt kiintynyt siihen ja halua suojella sitä. Nekin muuttuvat vanhetessaan niin hauraiksi,  kuten ihmisetkin. Niisk.

Vierailija
204/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun Kissat eivät ole koskaan raapineet mua, paitsi ihan pentuina vahingossa. Kun kohtelee eläintä hyvin, saa palkaksi parhaan kaverin.

Vierailija
205/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun Kissat eivät ole koskaan raapineet mua, paitsi ihan pentuina vahingossa. Kun kohtelee eläintä hyvin, saa palkaksi parhaan kaverin.

Olen tuo joka kirjoitti raapivasta kissasta, ja vanhemmillani oli kaikkiaan neljäkin kissaa yhtä aikaa, ja vuosia kissoja. Niitä hoidettiin hyvin, asuivat maalaistalossa, ja ulkoilivat vapaana. Kaikki muut sen talon läpi kulkeneet kissat eivät ole tehneet tuota kuin tämä kissa. Ajattelisin, että vika ei ollut hoitajissa, vaan kissan  psyyken uumenissa. Se oli aggressiivinen myös muille kissoille.

Vierailija
206/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tuo joka kirjoitti raapivasta kissasta, ja vanhemmillani oli kaikkiaan neljäkin kissaa yhtä aikaa, ja vuosia kissoja. Niitä hoidettiin hyvin, asuivat maalaistalossa, ja ulkoilivat vapaana. Kaikki muut sen talon läpi kulkeneet kissat eivät ole tehneet tuota kuin tämä kissa. Ajattelisin, että vika ei ollut hoitajissa, vaan kissan  psyyken uumenissa. Se oli aggressiivinen myös muille kissoille.

Jotkut on sellaisia, mutta harvat.

Pitääköhän paikkansa errö punaisilla kissoilla joku agressiogeeni? Mun kaverilla oli punainen katti ja hitto se oli hullu.

Vierailija
207/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovathan ne erilaisia eläimiä, mutta kaverien kissoihin tutustuttuani olen kyllä tykästynyt niihin. Olen silti edelleen sitä mieltä, että hyvä kissan pito on työläämpää kuin koiran. Kissa esimerkiksi karkaa helpommin, ei pärjää sekaravinnolla (eli kalliimpaa ruokaa) ja kaikenlainen käsittely voi olla aina yhtä hankalaa, siinä missä koira oppii olemaan kiltisti käsittelyssä. Esim. jos eläinlääkäriin pitää viedä, kuljetuslaatikkoon saaaminen voi olal todella hankalaa ja jos pitää jotain lääketippoja ymv antaa, tarvitaan melkeinpä toinen ihminen pitelemään kissaa (hyvällä suojavaatetuksella ja käsineillä varustettuna) että toinen saa ne annettua. Olisiko sittenkin jokin pienikokoinen koira parempi vaihtoehto, siis siinä mielessä että liikunnan tarve on helpompi tyydyttää chihuahualle kuin sakemannille? 

Vierailija
208/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovathan ne erilaisia eläimiä, mutta kaverien kissoihin tutustuttuani olen kyllä tykästynyt niihin. Olen silti edelleen sitä mieltä, että hyvä kissan pito on työläämpää kuin koiran. Kissa esimerkiksi karkaa helpommin, ei pärjää sekaravinnolla (eli kalliimpaa ruokaa) ja kaikenlainen käsittely voi olla aina yhtä hankalaa, siinä missä koira oppii olemaan kiltisti käsittelyssä. Esim. jos eläinlääkäriin pitää viedä, kuljetuslaatikkoon saaaminen voi olal todella hankalaa ja jos pitää jotain lääketippoja ymv antaa, tarvitaan melkeinpä toinen ihminen pitelemään kissaa (hyvällä suojavaatetuksella ja käsineillä varustettuna) että toinen saa ne annettua. Olisiko sittenkin jokin pienikokoinen koira parempi vaihtoehto, siis siinä mielessä että liikunnan tarve on helpompi tyydyttää chihuahualle kuin sakemannille? 

Tuosta kaikesta selviää sillä että kissa totutetaan pennusta pitäen kaikkeen.

Meillä kissat menevät kuljetusboksiin kun vaan luukku avataan. Kynsien leikkuun ajan makaavat sylissä selällään, mitä taas ei koiran kanssa pystynyt tekemään vaan koira paineli aina karkuun kun kynsisakset otettiin esiin. Ruoka on tosiaan aika kallista varsinkin pentukissalle. Mutta kissa on lihansyöjä siinä missä koirakin. Ostan usein aitoa lihaa sekä kissalle että koiralle.

Totuttaa kannattaa pentu kaikkeen, oli kyse koirasta tai kissasta.

Vierailija
209/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinusta en osaa sanoa, mutta minä en ole oppinut. Kissat ovat ok, mutta en minä koe niitä samalla tavalla ihaniksi kuin koirat ovat, koska kissat ovat aika erilaisia kuin koirat.

Monet sisäkissat kärsivät liikunnan puutteesta ja ovat siksi käytösongelmaisia. Siksi olen alkanut epäillä, että kissa ei edes ole sopiva kotieläimeksi tai ainakaan se ei sovi kaikille kissoille. Ulkona pitämiseen taas liittyy paljon vaaroja sekä kissoille että pikkulinnuille. 

En ottaisi sisäkissaa ainakaan pieniin tiloihin. Tallilla ja navetassa maaseudulla taas kissa on ihan mainio lemmikki, saa virikkeitä ja voi paremmin.

Ei sellaista eläintä ole olemassakaan kuin sisäkissa. Omistajan välinpitämättömyyttä ja laiskuutta jos ei ulkoiluta kissaansa.

Sisäkissa on ainoa, mikä on olemassa, jos lainsäädännön mukaan mennään eivätkä eläinsuojelupaikatkaan luovuta kuin "sisäkissoiksi", vaikka tulisi keskustella siitä, onko kissa lainkaan sovelias lemmikki nykyaikaan kenellekään. Monet kissat kärsivät lajityypillisen käyttäytymisen puuttumisesta pienissä asunnoissa ja ulkoilu valjaissa on siihen naurettava ratkaisu. Kissahan pelkää ja pikkuhäkit taas ovat liian pieniä, ellei sitten ole koko takapihaa päällystetty ja aidattu verkolla. Harvemmin on.

Miksi kissojen rääkkäämisestä puhutaan niin vähän, sillä lajityypillisen käyttäytymisen puuttuminen on eläimelle rääkkäystä.

Ei se narussa kulkeminen ole koiralle yhtään sen lajityypillisempää kuin kissallekaan. Jostain syystä se on silti sille välttämätöntä ja kissalle ei. Naurettava ajatus. 

No itse kyllä väittäisin, että koiran kulkeminen omistajansa kanssa esim. tietä pitkin tai missä tahansa hihnassa on koiralle lajityypillisempää laumakäytöstä verrattuna siihen, miten kissa lajityypillisesti liikkuu ulkona. Kissa kun on sekä saalistaja mutta myös saaliseläin, niin sen liikkumiseen kuuluu suojapaikoissa esm. pensaissa ja muissa suojaisissa piiloissa lymyily ja ympäristön skannaaminen vaarojen varalta, mikä ei oikein osu yksiin esim. tietä pitkin kulkemiseen omistajan kanssa yhtä matkaa samalla tavalla kuin koiran kanssa. Kissan kanssa hihnassa on hankala tai mahdoton antaa kissan mennä niihin syrjäisiin piiloihin, josta kissa lajityypillisesti tarkkailee ympäristöään.

Varsinkin kaupunkiympärisössä on kissalle lenkeillä usein ihan liikaa sitä sressaavaa potentiaalisten vaarojen skannaamista, kun ympärillä tapahtuu vaikka mitä, eikä pääse suojapaikkaan. Toki rauhallisessa paikassa usein kissan valjissa ulkoilutus voi onnistua hienostikin ja kissojen luonteissa ja esim. pelokkuudessa ulkoisia ärsykkeitä ja vaaroja kohtaan on myös suuria eroja. Toki myös totuttamisella valjaissa kulkemiseen pienestä pitäen on iso merkitys, silti se voi olla monessa paikassa monelle kissalle aika haastavaa.

Vierailija
210/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissat on tylsiä, niihin ei saa kontaktia.

Ne vain maleksivat ja sotkevat ja päästelee rumia ääniä.

Mä oon kerran lupautunut kissan hoitajaksi kun asuin solussa jonka vakkariasukas halusi jättää kissansa mulle, tuntemattomalle ihmiselle.

Rasittava otus roikkui lahkeessa aina kun olin kotona eli harvoin. Annoin ruoat ja vaihdoin hiekat kun olin luvannut. Mutta oli helpotus kun omistaja haki kattinsa pois muutaman päivän päästä.

Ja niitä väkämäisiä karvoja on sitten joka paikassa.

Rumia ääniä 😅 Ai niin kuin koiran räksytykseen ja ulvontaan verrattuna?

Kissan hurina ja kujerrus ovat söpöjä ääniä :3 ja se vaativa mouruaminen ruoka-aikaan on huvittavaa.

Joo, kissin mouruaminen ruoka-aikaan on kuulemisen arvoinen! Rakastan sitä! tuskin mikään muu eläin maailmassa osaa artikuloida niin teatraalisen marttyyrimaisen, vetoavalla äänellä! Kissa on mestari uhriutumaan.

Oma kissini antaa taidonnäytteensä aina kun otan broilerin koipireidet uunista.

Joudun kuuntelemaan tuota sielukasta mylvimistä koko ajan, kun perkaan mirrille tarkoitetun koiven lihoistaan ja jäähdytän lihat kylmän vesihanan alla.

Kissanpentu on maailman suloisin otus ja hän pitää sinua äitinään. Hän hakee sinusta turvaa ja hellyyttä ja hänen paras paikka on sinun sylissäsi tai kainalossa. Pikkukisu tarvitsee vielä paljon unta.

Sitten hänelle tulee teini-ikä ja huomaat yhtymäkohdan muihin teineihin. Hänestä tulee riiviö joka haluaa koheltaa, karkailla, protestoida, rähinöidä ja haastaa sinut.

Sitten nuori aikuinen, AD/HD häviää ja hänestä tulee tolkun kissa: koppava, itsetietoinen, hellä, mystinen, rakastettava pususankari. Kämppis, joka välillä vetäytyy omiin maailmoihinsa ja välillä tulee "iholle".

Sitten tulee vanhuus. kaikki eläin ja ihmisvanhukset ovat samankaltaisia. Heillä on sama ymmärtäväinen, rajattoman viisas lempeä katse.

He eivät enää kovin paljoa viitsi hössöttää pikkuasioista. He nauttivat sinun läheisyydestäsi rakkaudestasi ja seurasta entistä enemmän.

Ikään kuin kissa- ja koiravanhuksen lajityyppinen luonne "touhotus" ja vietit häviäisi ja heistä tulisi seesteisiä, ymmärtäväisiä, pitkämielisiä ja "ihmisenkaltaisia" mummoja ja vaareja.

Vierailija
211/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ragdoll on hyvä korvike koiralle. Lempeä ja seurallinen.

Vierailija
212/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on ylipäänsä eläinrakas, nin varmasti kissaan kiintyy ihan samalla lailla. Jos taas koirista tykkää nimenomaan jonkun koirille yksinomaan kuuluvan piirteen vuoksi (en tosin keksi, minkä), niin sitten voi olla eri asia. Itseäni kissojen omistajana on yllättänyt näiden kavereiden sosiaalisuus ja hurja hellyydenkipeys, jotenkin olin mieltänyt kissat enemmän itsenäisiksi. Toki paremmin pärjäävät kahdestaan pitkänkin työpäivän kotosalla kuin yksinäinen koira.

Sitten ne liikuntarajoitteet: itselläkin koirahaaveet saivat jäädä, kun ei minusta ole lenkittäjäksi. Toki sen verran on toimintakykyä, että hiekkalaatikot saan hoidettua ja tarvittaessa kissan koppaan ja kiikutettua eläinlääkärille; sekin pitää miettiä, että onnistuu, jos jotain sattuu. Muuten vinkkini ovat:

- kissanhiekat ja ruuat saa tilattua kotiin kannettuna

- robotti-imuri helpottaa siivousta (varsinkin, jos muutenkin kunto heikompi)

- kunnollisiin kiipeilypuihin kannattaa satsata

- miettiä, että kuinka eläinlääkäriin pääsee nopeasti

- erillinen makuuhuone helpottaa: saa oven kiinni, jos kissat tykkäävät rallata yöllä tai kuten meillä, haluavat tulla päälle möyhyämään ja antamaan "pusuja"

Vierailija
213/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä jako koira- ja kissaihmisiin on lapsellinen ja ties mistä hömppäjutusta repäisty. Yleensä jos tykkää lemmikeistä, tykkää molemmista. Kissat ovat persoonia siinä missä koiratkin. Ja osaavat olla hyvin hellyydenkipeitä ja kiintyvät omistajiinsa syvästi.

Vierailija
214/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ottaa aikuisen kissan, niin voi vähän nähdä minkälaista niiden käytös on. Pennusta ei oikein tiedä mitä niistä tulee. Ei välttämättä ole kiinnostunut kainkaan ihmisistä, tai saattaa alistaa ihmisen täysin tassunsa alle pajaamaan päivät pitkät.

Vierailija
215/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ottaisi ihan vaan jo karvojen takia. Hirveä homma putsata vaatteet, kun käy kaverin luona kylässä. Hänellä on onneksi teippirulla siinä eteissessä vieraita varten. Jos hommaa trimmattavan koiran, niin karvoja ei juurikaan lähde ja koira on hyvä lenkkikaveri. 

Ap ei kykene olemaan koiralle lenkkikaveri, minkä hän kertoi jo aloituksessa.

Vierailija
216/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissaroduissakin on eroja. Varmasti löytyy rotuja jotka ovat enemmän ns.koiramaisia.

Vierailija
217/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kissasta ja myös siitä, miksi on koiraihminen. Millaisista asioita juuri koirassa pitää?

Jos tykkää siitä, että saa olla lauman johtaja ja alempiarvoisten yksilöiden palvovasta kyseenalaistamattomasta kiintymyksestä, kissa ei ole oikein hyvä valinta. Eikä silloinkaan, jos koira on toiminut egon jatkeena.

Vierailija
218/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on sellaisia, mutta harvat.

Pitääköhän paikkansa errö punaisilla kissoilla joku agressiogeeni? Mun kaverilla oli punainen katti ja hitto se oli hullu.

Oranssit kissat ovat nimenomaan tunnettuja siitä, että ovat varsin säyseitä ja ihmisrakkaita kissoja. Tuo kaverin kissa oli kyllä jokin erityistapaus.

Vierailija
219/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kissat ovat arvaamattomia, koska 1 tuntemasi kissa on arvaamaton? Koirat ovat ennalta-arvattavia, koska näin olet kokenut. Paitsi ne jotka eivät ole, ne joita harva pystyy käsittelemään. Informaatioarvo, 0.

Vierailija
220/294 |
16.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kiintyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi