Voiko työnantaja kieltää opintovapaan?
Jostakin syystä mun eilen tekemä aloitus oli poistettu vaikka ihan asiallisesti tästä asiasta kysyin! Uskomatonta touhua kyllä.
Mun käsityksen mukaan opintovapaata ei voi lain perusteella kieltää vaan sitä voi vain siirtää ja siinäkin siirtämisessäkin on omat pykälänsä.
Kommentit (10)
Opintovapaahan tarkoittaa työnantajalle, että työntekijä katoaa pitkäksi aikaa, ja hänen tilalleen tarvii palkata työntekijä. Täydellinen katastrofi pikkufirmalle.
Voi olla halvempaa vaan irtisanoa työntekijä, joka jää opintovapaalle vastoin työnantajan tahtoa. Tarviihan siinä maksaa muutaman kuun palkka korvausta, mutta se on lopulta pikkuraha.
Voi sen kieltääkin jos ei pysty osoittamaan että aikoo käyttää vapaan kuten kuuluisi.
Riippuu työnantajan koosta
Käytännössä 4 työntekijän ja sitä pienemmissä siirto-oikeus on jatkuva, eli aina voi siirtää eteenpäin opintovapaata yhä uudestaan ja uudestaan, estäen sen käyttämisen tosiasiallisesti.
"Vähintään viiden työntekijän yrityksissä työnantaja voi siirtää työntekijän opintovapaan alkamisajankohtaa vain kaksi kertaa peräkkäin. Enintään neljän työntekijän yrityksessä työnantajan oikeus opintovapaan siirtämiseen voi olla jatkuvakin. Kummassakin tapauksessa siirtäminen edellyttää, että opintovapaasta aiheutuu työnantajan toiminnalle tuntuvaa haittaa."
Vierailija kirjoitti:
Opintovapaahan tarkoittaa työnantajalle, että työntekijä katoaa pitkäksi aikaa, ja hänen tilalleen tarvii palkata työntekijä. Täydellinen katastrofi pikkufirmalle.
Voi olla halvempaa vaan irtisanoa työntekijä, joka jää opintovapaalle vastoin työnantajan tahtoa. Tarviihan siinä maksaa muutaman kuun palkka korvausta, mutta se on lopulta pikkuraha.
Kyse isosta työnantajasta ja sijaisia kyllä riittää. Mun korkeampi tutkinto hyödyttää myös työnantajaa.
Vierailija kirjoitti:
Voi sen kieltääkin jos ei pysty osoittamaan että aikoo käyttää vapaan kuten kuuluisi.
Ihan kuule olen menossa ammattikorkeaan opiskelemaan.
Ei voi kieltää, se lain mukaan kuuluu työntekijälle. Kerran voi siirtää max 6kk jos aiottu opintovapaan ajankohta on aivan todella mahdoton paikka työnantajalle. Mutta kieltää ei tosiaan voi.
Työnantajan näkökulmasta palkatonta vapaata. Tällaisen saaminen on luonnollisestikin työnantajan armosta.
Ainahan voit toki irtisanoutua.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan näkökulmasta palkatonta vapaata. Tällaisen saaminen on luonnollisestikin työnantajan armosta.
Ainahan voit toki irtisanoutua.
Lain mukaan pitää myöntää opintovapaa. Sitä ei voi kieltää.
Onneksi esimies nyt myönsi opintovapaan vaikka aluksi väitti vastaan. Löin faktat pöytään ja sanoin, että se on pakko myöntää. Ei ole kyse paikasta jossa ei olisi tarpeeksi työntekijöitä tekemään töitä. Iso työnantaja ja halukkaita sijaisia löytyy kyllä.
Saa siirtää (kerran?) 6kk päähän muistaakseni. Kieltää ei varsinaisesti kai saa, mutta mikähän tuossakin on käytännössä meininki...