Kai nyt 7v osaa sanoa, jos paleltaa? Mummonsa valitaa, että liian vähän päällä...
Jos ulkona on 6 astetta ja lapsi kuitenkin liikkuu, en rupea mitään toppavaatteita tai villavälipukuja vielä laittamaan! Lapsella on siis pihalla päällä "vain" vuoriton välikausipuku, ja niiden päällä vuorittomat kurahousut, niin mummonsa tosissaan valitti, että eihän noin ohuissa tarkene, että pitäisi olla jo enemmän... Pipo, käsineet yms. tietysti oli myös.
Kommentit (33)
Kyllä mä ihmettelen mikä uusavuton SÄ ITSE olet jos tuosta asiasta pitää nettiin kitistä sen sijaan että juttelee suoraan mummon kanssa. Tai pui tätä asiaa fb-tuttujesi kanssa.
Haloo pahvi
Lasun mielestä tuon ikäinen ja pari vuotta vanhempikin ei osaa eikä tajua mitään eikä tälle voi asettaa minkäänlaisia odotuksia.
Paitsi sit jos on lasun "hoidossa", sit se ymmärtää ainakin oman sukupuolensa ja seksuaalisuutensa.
Itse ainakin luotin lapsen omaan sanaan jo hyvin pienestä. Itse olen kova palelemaan ja lapsi taas hikoilee helposti. Jos olisin pukenut lapsen aina oman paleluni mukaan, se olisi paistunut.
Mutta mummoilla nyt on omia juttujaan. Anoppi ottaa aina lapselta sukat pois jalasta tämän nukahdettua, jos lapsi on heillä yötä. Anopin mielestä sukat jalassa ei voi nukkua. Lapsi taas tykkää nukkua sukat jalassa.
Minulle aina valitettiin, että puen lapsia liikaa, sillä hikoilu kylmällä on pahempi kuin pieni palelu
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin luotin lapsen omaan sanaan jo hyvin pienestä. Itse olen kova palelemaan ja lapsi taas hikoilee helposti. Jos olisin pukenut lapsen aina oman paleluni mukaan, se olisi paistunut.
Mutta mummoilla nyt on omia juttujaan. Anoppi ottaa aina lapselta sukat pois jalasta tämän nukahdettua, jos lapsi on heillä yötä. Anopin mielestä sukat jalassa ei voi nukkua. Lapsi taas tykkää nukkua sukat jalassa.
Sama juttu meillä että lapsi on hyvin lämminverinen ja minä viluinen. Piti päiväkodissakin käytännössä rajoittaa pukemista kun aina tuppasivat liikaa ja kuuliainen lapsi hikosi. Ilmoitin että ne päälle mitä tuon ja piste. Osasi se kyllä kertoa jos kuunteli.
Meillä saman ikäinen enkä tod. laittaisi toppapukua kuriksien alle tällaisessa lämpötilassa. Toppapuku ehkä jos menee johonkin ulkotapahtumaan ,missä vaan seisoskelee, mutta pihalla puuhaillessa riittää oikein hyvin, että on ohuempi puku ja kurikset. JOs on viileämpää, jotain paksumpaa paitaa sitten, mutta ei toppaa vielä.
Meidän lasten mummot osaa kokeilla lapsen niskasta, onko lämmin... Luulin että se on ihan yleinen tapa :O
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten mummot osaa kokeilla lapsen niskasta, onko lämmin... Luulin että se on ihan yleinen tapa :O
Jos jalat on kylmät, on kylmä, jos kädet on jääkalikat on kylmä.
Itse olen nyt kamppaillut 12-vuotiaan kanssa siitä, että tarvitaanko ulkona enemmän kuin yksi kerros vaatetta.
Vierailija kirjoitti:
No, minusta 7-vuotiaalta ei pidä enää edes kokeilla vaan voi luottaa lapsen omaan arvioon ellei ole erityislapsi. Monet tuon ikäiset lähtee itse kouluun ja arvioi itse mitkä vaatteet tarvitsee.
Ja miten sitten pärjää -10, puhumattakaan -20 asteessa, jos jo nyt topataan villavaatetta.
Olen eri mieltä kuin enemmistö: Mun mielestä ton ikäinen lapsi ei todellakaan osaa arvioida pukeutumistaan siltä osin onko riittävästi vai liian vähän päällä. Toki osaa sanoa onko hänellä juuri sillä hetkellä kylmä tai kuuma, mutta ei se ole noin yksinkertaista.
Itse ainakin esiteininä kuljin talvella ihan liian kevyissä vaatteissa! En vain ymmärtänyt ja valitsin vaatteet sen mukaan mikä näytti kivoimmalta. Ihmettelen miten vanhempani eivät ymmärtäneet että lyhyt kevyt-toppatakki ei ole riittävästi talvipakkasilla. Monesti palellutin itseni ymmärtämättömyyttäni.
Pipo ja hanskat on mielestäni tärkeämmät kuin se, että takissa vähän ohuempi vai paksumpi vuori. Ja vaikka kurahousuissa ei ole vuorta, nekin vähän lämmittää. Joten mielestäni riittävästi on vaatetta päällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri mieltä kuin enemmistö: Mun mielestä ton ikäinen lapsi ei todellakaan osaa arvioida pukeutumistaan siltä osin onko riittävästi vai liian vähän päällä. Toki osaa sanoa onko hänellä juuri sillä hetkellä kylmä tai kuuma, mutta ei se ole noin yksinkertaista.
Itse ainakin esiteininä kuljin talvella ihan liian kevyissä vaatteissa! En vain ymmärtänyt ja valitsin vaatteet sen mukaan mikä näytti kivoimmalta. Ihmettelen miten vanhempani eivät ymmärtäneet että lyhyt kevyt-toppatakki ei ole riittävästi talvipakkasilla. Monesti palellutin itseni ymmärtämättömyyttäni.
Väitätkö siis, että vanhempasi ei asiasta sulle koskaan mitään sanoneet, ja sinä esiteininä vaan inttänyt vastaan vanhemmillesi, aivan kuten muutkin esiteinit?
Meinaan jos ymmärsit mikä näyttää kivalta, niin varmasti ymmärsit itsekin milloin vaatetuksesi on riittämätön, priorisoit vain ulkonäkösi sen riittävän vaatetuksen edelle.
Osaa sanoa, mutta ei lainkaan ennakoida.
Meillä on joka viikko taistelua pukemisesta. Lapsi on sitä mieltä, ettei tarvitse kuin ohuen takin ja lippiksen. Pärjää sen 10 minuuttia ja sitten tulee kylmä. Aina sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Osaa sanoa, mutta ei lainkaan ennakoida.
Meillä on joka viikko taistelua pukemisesta. Lapsi on sitä mieltä, ettei tarvitse kuin ohuen takin ja lippiksen. Pärjää sen 10 minuuttia ja sitten tulee kylmä. Aina sama juttu.
Oppikoot kantapään kautta, kerta ei halua kokeneempia uskoa.
Ei lapsia noin kylmällä ilmalla saa päästää ulos. Vilustuvat ja saavat vielä jonkun kuolemantaudin kuten keuhkotaudin, lavantaudin, hinkuyskän, kaatumataudin tai kalvetustaudin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä saman ikäinen enkä tod. laittaisi toppapukua kuriksien alle tällaisessa lämpötilassa. Toppapuku ehkä jos menee johonkin ulkotapahtumaan ,missä vaan seisoskelee, mutta pihalla puuhaillessa riittää oikein hyvin, että on ohuempi puku ja kurikset. JOs on viileämpää, jotain paksumpaa paitaa sitten, mutta ei toppaa vielä.
Meidän kahdeksanvuotias viihtyy meidän pihalla ja tällain viikonloppuna voi olla pitkäänkin, aamulla lähti yhdeksän jälkeen eikä ole vielä tullut sisälle. Ei se kuitenkaan tauotta juokse ja hypi, juuri näyttää istuskelevan kivellä. Täysin vuoriton ulkovaate olisi liian vähän mun mielestä tällaiseen välillä rauhallisempaan ulkoiluun. Sellaisen ohutvuorisen puvun laittoi. Ei ihan talven toppapuku, mutta jonkinlainen ohut toppaus siinä on. Ja puvun päälle tavalliset kurahousut, joissa ei vuorta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kahdeksanvuotias viihtyy meidän pihalla ja tällain viikonloppuna voi olla pitkäänkin, aamulla lähti yhdeksän jälkeen eikä ole vielä tullut sisälle. Ei se kuitenkaan tauotta juokse ja hypi, juuri näyttää istuskelevan kivellä. Täysin vuoriton ulkovaate olisi liian vähän mun mielestä tällaiseen välillä rauhallisempaan ulkoiluun. Sellaisen ohutvuorisen puvun laittoi. Ei ihan talven toppapuku, mutta jonkinlainen ohut toppaus siinä on. Ja puvun päälle tavalliset kurahousut, joissa ei vuorta.
Lisään, että täällä on 7 astetta lämmintä.
Eihän tähän vuodenaikaan ole todellista riskiä paleltumiselle, joten kai voi antaa vähän oppia kantapään kauttakin? Eri asia jos pakkasella lähtisi vaikka ilman käsineitä ja hattua ulos, siihen pitää heti puuttua.
Mummojen valitukset voi jättää omaan arvoonsa. Kuulostaa ihan sopivalta määrältä vaatetta.