Pukeudutaanko teillä sunnuntaisin pyhävaatteisiin?
Lapsiidessani oli käytössä sana pyhävaatteet. Vieläkö jossain sunnuntaina pukeudutaan pyhävaatteisiin?
Kommentit (7)
Itse arvelen näin, että nykyään on koka päivä hyvät vaatteet. Likaiset työt arkena ja pesu mahdollisuuksien puute loivat tämän pyhävaatet ajatuksen. Pyhänä saattoi myös tulla vieraita, tai itse mentiin kyläilemään, kirkkoon tai ulos. Vaatteita oli vähän, niin kuin muutakin tavaraa. Esim. Jätettä ei tullut yhtään omakotitalossa. Osa roskista poltettiin, osasta tehtiin multaa, kaikki vanha käytettiin. Vaatteet leikattiin matonkuteiksi, jne. .
Ei meillä pukeuduttu silloinkaan tahi nykyään. Jos mentiin kylään tai tuli vieraita, vaihdettiin puhdas paita ja joku hame. Muuten oltiin kotivaatteissa.
Joskus koko päivä yöpuvussa jos sattuu sunnuntai vapaapäiväksi. Ei kuitenkaan koskaan parempaa päälle ellei menoa johonkin minne pitäisi pukeutua paremmin tai vieraita joiden seurassa haluaisi pukeutua paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Itse arvelen näin, että nykyään on koka päivä hyvät vaatteet. Likaiset työt arkena ja pesu mahdollisuuksien puute loivat tämän pyhävaatet ajatuksen. Pyhänä saattoi myös tulla vieraita, tai itse mentiin kyläilemään, kirkkoon tai ulos. Vaatteita oli vähän, niin kuin muutakin tavaraa. Esim. Jätettä ei tullut yhtään omakotitalossa. Osa roskista poltettiin, osasta tehtiin multaa, kaikki vanha käytettiin. Vaatteet leikattiin matonkuteiksi, jne. .
Tai sitten ne jätteet kipattiin tyynesti mäkeen, ihan kirjaimellisesti. Olen jonkin verran tutkinut autiotaloja, ja lähes aina on löytynyt paikka, joka on täynnä haljenneita astioita, maatumattomia kankaita, iänikuisia muovisia purkkeja, purnukoita ja maitopusseja.
En usko .Aateliset ehkä..