Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko olettaa että vitosluokkalainen osaa....

Vierailija
20.11.2023 |

Itse pakata reppunsa oikein ja muistaa pipon sekä hanskat aamulla kouluun?

Tästä väännämme joka aamu. Jos tytölle huomauttaa etukäteen (tai esim eteisessä) saa kipakan vastauksen että joo joo. Sitten lapsi valittaa kotona että äiti ragee koko ajan ja haluaa asua toisessa perheessä.

Jos en muistuta, tulee taas wilmaviestiä että joku kirja tms on jäänyt kotiin. 

Välkkävalvoja pistää viestiä että pipot päähän ja hanskat käteen.

Mitä voi odottaa että 11v osaisi hoitaa?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ongelmanne on enemmän kommunikointitavoissanne. Huonot kierteet olisi hyvä katkaista ennen kuin ollaan sillä asteella, että jo toisen pelkkä olemassaolo ärsyttää, kun on niin tottunut siihen, että riitely tai moittiminen on ensisijainen kommunikointikeino.

Vierailija
2/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 10v ja 11v lähti just pari tuntia sitten kouluun. Ihan itse lähtivät, huusivat vaan heipat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että ongelmanne on enemmän kommunikointitavoissanne. Huonot kierteet olisi hyvä katkaista ennen kuin ollaan sillä asteella, että jo toisen pelkkä olemassaolo ärsyttää, kun on niin tottunut siihen, että riitely tai moittiminen on ensisijainen kommunikointikeino.

Kannattaa tosiaan mennä peilin eteen ja lukea tämä ääneen katsoen itseään silmiin. 11 -vuotiaalla voi olla jo murkkuiän uhmaa.

Vierailija
4/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osasin jo 7-vuotiaana tuon. 11-vuotiaana pidin huolta koko muusta perheestä. Kävin kaupassa, tein ruokaa, siivosin, pesin pyykkiä, leikkasin nurmikot, hoidin kukat ja talutin mummoani aina vessaan kun ei pysynyt pystyssä. 

Vierailija
5/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet vanhempi, sinun tehtäväsi on huolehtia lapsesta kunnes tämä oppii huolehtimaan itsestään. Koska 11v ei selvästikään siihen vielä kykene tehtäväsi jatkuu, mistään ragenillityksistä välittämättä.

Vierailija
6/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllä voi siis todellakin jo olettaa, että osaisi hoitaa edes kintaat käteen talvella.

Vierailija
7/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipo ja hanskat jätetään tahallaan kotiin tai naulakkoon. Ilman pipoa on kovis.

Kirjojen tms unohtelu osoittaa sen, ettei nuori vielä osaa hahmottaa kaikkia tarvittavia tavaroita.

Vierailija
8/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäisen tulee osata itse nuo asiat

Vierailija
9/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsotte kaikki illalla valmiiksi. Tai lapsi katsoo ja sinä vielä tarkistat. Reppuun vaikka joku varapipo mukaan jos sattuu unohtumaan.. 

Vierailija
10/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tää vitsi?

7-vuotias on koulukypsä. Mutta kyllä jo 6-vuotias ihminen osaa pukea vaatteet päälleen.

Koululainen hoitaa koulunsa, aikuinen työnsä. Kun koululainen lähtee kouluun, aikuiset on jo töissä. Jos vastuuta ei opettele ottamaan vaan äiti häärii joka asiassa huolehtimassa niin tuloksena on passiivinen avuton aikuinen.

Vierailija
11/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on huono muisti, niin minkäpä sille mahtaa. Turha riidellä. Laita hänelle eteiseen lista mitä pitää olla mukana kouluaamuina. Wilmasta löytyy läksyt ja päivän tunnit. Onko hänellä Wilma? Puhelimeen voi laittaa muistutuksen edelliselle illalle, jotta pakkaa repun. 

Vierailija
12/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pipojen ja hanskojen pois jättäminen on teiniuhmaa ja halua olla isompi kuin on.

Kirjojen ja välineiden unohtelu on hallinnan puutetta.

Vierailija
13/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vanhemmuus aika pahasti hukassa ja voidaan olettaa että lapsesi tulee kärsimään vakavista itsetunnon ja mielenterveyden ongelmista.

Näetkö lastasi ollenkaan omana itsenään?

Jatkuva napina on haitallista. Sä suoritat "tehtävääsi" lapsesi kustannuksella. Koet hyödyllisenä napinan, koska ilman sitä tulee ongelmia. No todellisuudessa se napina vaan kerryttää niitä ongelmia ja purkutuu vähintään tuplasti ennemmin tai myöhemmin.

Pakatkaa yhdessä se reppu ilman napisemista. Lapsella voi olla mielen päällä muutakin kuin joku koulureppu.

Tuolla osa lapsista kulkee selkävääränä kaikki kirjat repussa päivittäin, koska vanhemmat eivät ole osanneet opettaa mitään toimivia tapoja lapsilleen ja pahimmillaan ovat estäneet lasta oppimaana itse.

Ehkä joku nepsyvalmennus tms voisi tehdä hyvää sullekin

Vierailija
14/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimissään tuon.

Hänen pitäisi kyetä herätä itsenäisesti kouluun, valmistaa omat aamupalansa, pakata koulureppunsa, pukeutua asianmukaisesti,kulkea itsenäisesti kouluun,suoriutua koulupäivästä, palautua kotiin, valmistaa itselleen välipala,suorittaa koulutehtävät jonka jälkeen pakata seuraavana päivänä tarvittavat kirjat ym tarvikkeet reppuunsa jne.

Ellei sitten ole jollakin tasolla jälkeen jäänyt. Tai vaihtoehtoisesti hänen vanhempansa ovat pahasti epäonnistuneita kasvattajina jolloin lapsi tarvitsee erityis tukea ja avustajaa päivän tehtäviinsä.

Näin se vaan menee..

Vierailija
15/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tää vitsi?

7-vuotias on koulukypsä. Mutta kyllä jo 6-vuotias ihminen osaa pukea vaatteet päälleen.

Koululainen hoitaa koulunsa, aikuinen työnsä. Kun koululainen lähtee kouluun, aikuiset on jo töissä. Jos vastuuta ei opettele ottamaan vaan äiti häärii joka asiassa huolehtimassa niin tuloksena on passiivinen avuton aikuinen.

Tämä ei ole vitsi. Tämä on arkipäivää wt ja yksinhuoltajaperheissä.

Vierailija
16/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin jo esikoulussa nuo asiat. Olin tosin tavanomaista älykkäämpi jo silloin. En tiedä muista kun ei voi yleistää, varsinkaan nykyään.

Vierailija
17/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on lapsen oma moka, jos kirjat unohtuu usein kotiin. Opinnot siinä kärsivät

Vierailija
18/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen adhd ,autisti ja asperger tutkimuksen suorittamista sillä jotakin poikkeavaa lapsessasi selvästi on.

Onko sinulla tai toisella vanhemmalla todettu jokin näistä ongelmista?

Voihan toki olla, että lapsesi on vain tyhmä, mutta ei tutkimuksista haittaakaan ole ja ainakin saatte varmuuden ja tarvittaessa lääkkeet ja apua lapsellellenne.

Ystävällisesti. 

Henrik Hassesblad , Psykiatrian tohtori.

Vierailija
19/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osasin jo esikoulussa nuo asiat. Olin tosin tavanomaista älykkäämpi jo silloin. En tiedä muista kun ei voi yleistää, varsinkaan nykyään.

Se johtuu geeneistä.

Vierailija
20/33 |
20.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin ekaluokalle kouluun niin minulle sanottiin että nyt olet jo iso tyttö ja huolehdit asioistasi. Niin teinkin, aamuherätykset, pukeutuminen, ruokailu ja läksyt. Ainoastaan niinä päivinä kun äiti joutui jäämään ylitöihin hain pikkuveljeni perhepäivähoidosta ja sillon piti leikkiä veljen kanssa enkä saanut aloittaa läksyjen tekoa ennen kun äiti tai isä tuli kotiin. Onks toi sun 11-v. jotenkin jälkeen jäänyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä