Millainen on joulusi tänä vuonna?
Kommentit (605)
Vielä köyhempi kuin edellisinä vuosina kun olen työtön ja taitaa sähkölaskukin tulla sopivasti joululahjaksi. Yksinäisyys ei haittaa, en ole jouluihminen, mutta ahdistaa suunnattomasti onko rahaa edes perus ruokaan ja elämiseen enää jouluna.
Varmaankin juon yksin kotona kaljaa.
Meidän ( minä, puolisoni ja 18v tytär) joulu menee aina valehtelematta ruokaa tehden. Rakastetaan nysvätä ruokaa, tehdä kaikenlaisia finediningpiiperryksiä annoslusikoille ja suupaloiksi jne. Helposti menee joka päivä 5h. Taustalla soi joululaulut tai radio. Lisäksi saadaan käytyä kolmesti koitien kanssa lenkillä ja saunassa, herättyä puoleksi päiväksi. Aattona kello soi joulurauhanjulistukselle. Ei vieraita eikä muuta tekemistä. Tällaista ollut jo 8 vuotta.
Kattaukset ja kukat ovat myös hulppeat. Siinä ehkä joulukoristelu. Olen kerännyt willoe tree-seimen ja se vie yhden senkin päälliisen. Ennen joulua meillä on aina pikkujoulut n. 70 hengelle. Soppaa ja kakkubaari. Se on meidän osuus joulusta. Valmisteluthan ne mahtavimpia on.
En vietä joulua. Normaali päivä muiden joukossa.
Sisaruksen luona ankeilemassa. Lapsettomana minut sivuutetaan.
Synnärillä tai kotona vastasyntyneen kanssa. Toivottavasti päästään jo kotona, kun lapsia jo ennestään. Äiti on luvannut tehdä jouluruoat eli sinänsä saa varmaan keskittyä olennaiseen. Taas vähän uuden edessä, toki ihanan ja odotetun.
Perinteiseen tapaan. Käyn saunassa, haudalla ja mäkkärissä...
Yksin varmaan. Radiosta joululauluja. Vauvalla 🙈
Joulu on ihan turha. Koko perinteen voisi lopettaa. Luultavasti lähden ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Eka joulu eron jälkeen, lähen varmaan ulkomaille ettei tarvi yksin olla.
Sopiiko liittyä seuraan?
En vietä sitä mitenkään.
Inhoan jouluruokia.
Ja muutenkin ihan turhaa hössöttämistä.
Saman lailla kuin ennenkin eli töitä teen niin ei tunnu yksinäiseltä aatto.
Yövuoroissa, niinkuin kaikki juhlapyhät - sound of money.
Todennäköisesti yhtä surullinen kuin aiemmatkin joulut, koska juhlapyhinä vaikeat tunteet nousevat tavallistakin enemmän pintaan.
Läheisten haudoille vien kynttilät (vanhempani ovat jo kuolleet). Koronaeristysten jälkeen pitkästä aikaa kaikki kolme aikuista lastani tulevat luokseni jouluksi (5 päivää), yhdellä heistä jo mies ja lapsiakin joten on pieniä lahjansaajia. Jouluruokaa, kuusi ja kynttilänvaloa. Suklaata ja kahvipöydän jouluherkkuja. Joululauluja. Yhdessäoloa ja ulkoiluakin sään salliessa. Joulukortit teen yleensä itse, taidankin kohta jo etsiä tarvikkeet esiin, rakastan askartelua. Teen ruokia ja leivonnaisia mahdollisimman paljon etukäteen pakkaseen niin ei tarvitse stressata juuri joulun alla.
Mistäs sitä kukaan voi tietää kahden kuukauden päähän tulevaisuuteen?! Sen näkee sitten, jos on elossa.
Vietän sen yksin rauhasta ja hiljaisuudesta nauttien. Ehkä haen joulukuusen, ehkä en. Melko varmasti ulkoilen. Saatan lueskella jotain. Ruuat ovat jotain vaatimatonta ja mieluiten melko kevyttä. Ei ainakaan seitsemää sorttia. Toivottavasti ei tule suklaata.
Tuijottelen tylsistyneenä kun sukulaislapset avaavat lahjapakettejaan. Omani ovat jo isoja, joten heille tuo osuus ei ole kaikista tärkein.