Tunnetteko huonoista oloista olevia jotka pärjäävät elämässä keskivertoa paremmin?
Useimmiten hyvä- tai huono-osaisuus periytyy, mutta joskus lapsi voi elää tasapainoisen elämän korkeasti koulutettuna, vaikka lähtökohta olisi duunarisuku sekä henkinen, fyysinen ja seksuaalinen väkivalta.
Kommentit (54)
Tunnen, minä. Alkoholistiduunariperhe, nuorena sijoituskotiin, opiskelut erilaisilla tuilla ja stipendeillä.
Nykyään koulutettu asiantuntijapäällikkö, perhe ja kaunis koti hyvällä alueella.
Mä olen köyhästä mutta rakastavasta duunariperheestä mutta tukevasti keskiluokkaa, talouden bruttotulot 140 000e/vuosi. Kouluttautunut vain yo-merkonomiksi mutta päässyt etenemään töissä hyvin (paikkaa vaihtamalla).
Meidän lapsemme puolestaan ovat jo amk ja akateemisia ja liksat 30-40v: nä jopa enemmän kuin meillä nyt +/- 60v.
Aika pitkälle on päästy mutta se tietty on vaatinut paljon työtä ja sitkeyttä.
Ei duunarius ole mikään huono tausta, päinvastoin! Opittiin kunnon työmoraali ja sitkeys selvitä omin voimin. Tukia ei ollut eikä saatu.
Kenelläkään ei ole päihde- eikä väkivaltaongelmia
Tunnen. Erittäin pahasti koulukiusattu tyttö. Hiljainen, ei puhunut koulussa mitään. Vanhemmat eristi muusta maailmasta, taustalla väkivaltaa ja mt-ongelmia.
Tyttöä pieksettiin koulussa ja kotona myös.
Aikuisena oma yritys ja 3 lasta.
Mutta on itse kertonut, että tämän ehtona on että täytettyään 16 vuotta ja muutettuaan pois tuolta vanhalta paikkakunnalta, ei ole ns ikinä katsonut takaisin.
Eli ei pidä yhteyttä vanhoihin koulu"kavereihin" jos niitä oli, vanhempiin yms.
On itse sanonut, että jos joku vanhalta paikkakunnalta tunnistaa ja tulee juttelemaan, hän sanoo ettei tunne.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee maanviljelöiden jälkeläisistä? Yhteiskunnan alinta luokkaa.
Työtä tekeviä, veroja maksavia, perheellisiä ihmisiä useimmiten.
Tunnen. Isäni. Todella heikoista lähtökohdista, isätön, käytännössä äiditön. Kotoa ei ole saanut mitään mukaan. Ei korkeasti koulutettu, mutta yrittämällä saavuttanut mittavan omaisuuden. Lisäksi täysipäinen mies ja hyvä isä. Ihminen, jota suuresti arvostan.
Tunnen, avioeroperheestä, isällä mielenterveysongelmia toinen tutkinto josta tekee tohtorin väitöskirjaa,
Tunnen myös kaksi pappia jolla toisella sijaiskotitausta ja toisen kodissa mielenterveysongelmia.
Määrittele huonot olo ap.Tuo voi tarkoittaa melkein mitä tahansa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja muutaman muunkin lukioaikaisen tuttavan tiedän, jotka ovat lähtöisin duunariperheestä, mutta ovat itse sitten opiskelleet yliopistossa. Aika yleistä nykyisin kun Suomessa on ihmisellä itsellään mahdollisuus valita koulutus. Sitten taas tiedän monia akateemisia perheitä, joissa lapset menevät ammattikouluun.
Entä tunnetko akateemisia perheitä joissa lapset ovat menneet yliopistoon tai duunariperheitä joissa ovat menneet amikseen?
Kuka sinun muroihisi on pissinyt kun pyhäaamuna noin huonolla tuulella, eikö vieläkään töitä ja rahat juotu?
Mikä on keskivertoa paremmin pärjäämistä?
Tunnen erään, joka on lähtenyt tosi vaatimattomista oloista, monta lasta perheessä vesijohdottomassa tönössä, hänestä tuli perheen ainoa ylioppilas, arka poika huonoissa vaatteissa. Oli opiskeluaikoina töissä alansa firmassa ensin kai sisälähettinä, mutta aina ylemmäksi edeten, kunnes valmistui ja aloitti tuossa firmassa hyvässä asemassa, ulkomaan komennuksia, sivutoimiston päällikkyys ulkomailla, vaurastui oikein kunnolla, puhuu sujuvasti useita kieliä, asuu upeasti, on kaikinpuolin menestynyt, kotonaan maailmalla.
Eli keskivertoa paremmin pärjäävä tarkoittaa varakasta? Puhutaan siis rahasta. Itse en elämässä pärjäämistä määrittäisi rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Eli keskivertoa paremmin pärjäävä tarkoittaa varakasta? Puhutaan siis rahasta. Itse en elämässä pärjäämistä määrittäisi rahalla.
Tuo toki oma näkemyksesi tähän keskusteluun sitä avartamaan. Mikä se on? Olisit voinut sanoa sen heti kommentissasi.
Vierailija kirjoitti:
No jos huonot olot on ap:n mielestä esim. se että vanhemmat on duunareita, niin tunnen montakin. Mukaan lukien itseni ja siskoni.
Mutta minun kotini oli ihan normaali ja hyvin toimeentuleva. Duunarivanhemmat tienasivat ihan hyvin.
Mutta yhdellä ystävälläni vanhemmat olivat alkoholisteja ja hän vanhimpana lapsena teki ruokaa ja huolehti pienemmistä sisarista. Hänellä on yliopistotasoinen koulutus ja on hyvässä työssä. Ja muutaman muunkin lukioaikaisen tuttavan tiedän, jotka ovat lähtöisin duunariperheestä, mutta ovat itse sitten opiskelleet yliopistossa. Aika yleistä nykyisin kun Suomessa on ihmisellä itsellään mahdollisuus valita koulutus. Sitten taas tiedän monia akateemisia perheitä, joissa lapset menevät ammattikouluun.
En usko, että ap tarkoittaa huonoilla oloilla duunareita. Meillä päin duunarit saa tehtaalla kovaa palkkaa, ja heidän perheiltä ei puutu mitään
Huonoilla oloilla varmasti tarkoitetaan juuri näitä, jotka viettävät mahdollisimman paljon aikaa koulussa ja ostoskeskuksissa, koska kotona on nälkä, tulee turpaan tai vielä pahempaa. Vaatteet on rikki ja likaiset.
Minä. Perheneuvolan, mielenterveyspalveluiden ja sosiaalitoimiston asiakasperheestä samoihin töihin itse. Tosi pitkä ja kivinen tie, mutta nyt arki on tasaista.