Esiintyykö palstalla muiden sukunimessä sana 'von' kuin minulla?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverillani on "van" sukunimessään.
Von on aatelinen, Van on normaali hollantilainen nimi.
Useimmat nimet, joissa on von, eivät itse asiassa ole aatelisia.
Mun naapuri on von. Olisko hollantilainen? Kerran mulle tuli hänen postia ja oli kyllä erikoinen etunimi.
Vierailija kirjoitti:
Suvussani on suojattu aatelinen ruotsinkielinen sukunimi, jonka voisin ottaa sukunimekseni halutessani. Mietinkin, että ottaisin kun ei ole elämässä mitään muutakaan, jolla voisi päteä.
Eihän se mikään suojattu ole, jos sinä pääset sen nimen ottamaan!
Oikeasti kaikki Suomessa käytössä olevat sukunimet ovat samalla tavalla suojattuja, eli otettavissa vain suvun jäsenten jälkeläisille tai avioliiton kautta. Itseäni lievästi sanoen hävettäisi ottaa itselleni sammuneeksi tiedetyn aatelissuvun nimi.
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin lienee saman suvun jäseniä paikalla, mutta Hevostalli.net:ssa niitä on niin paljon, että heillä oli oikein oma ryhmäkin: Vonkula.
Hevosten sukua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisilla sukunimillä on hevon paskan verran merkitystä. Ihan naurettavia tänä päivänä kun joku on olevinaan aatelinen ja siis parempaa väkeä. Siis mitä ihmettä. Naurettavia pellejä.
Antoipa tuo kommentoija hyvän kuvan itsestään.
Mutta kun tuo on totta. Ei kai tänä päivänä kukaan ole oikeasti aatelinen? Ei ainakaan pitäisi olla. Kuninkaallisillakin on ihan liikaa turhia titteleitä ja sitten ne itkee., kun ne tittelit poistuu niiltä. Käytännössä tuollaisilla sukunimillä ei ole mitään merkitystä oikeassa elämässä. Jäänne jostakin vanhasta ajasta.
Naapurustossa on yksi perhe muuttanut nimensä isoäitinsä tyttönimeen.
Se tyttönimi on tietysti hieno von ....
Hieman noloa.
Palatkaa koulun penkille hissantunnille niin tiedätte von-liitteestä totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Jag är af, och vårt vapen finns på Riddarhuset
På taket?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on von und zu
Minulla hinter in neben über
Tässähän se selkokielellä: Von on saksankielinen prepositio, joka ilmaisee jostakin tullutta tai kotoisin olevaa. Suomen kielessä preposition sijasta käytetään sijapäätteitä -lle, -lta/-ltä, -ssa, -sta, -sta/-stä. Kun prepositiota käytetään sukunimen edessä, se tarkoittaa yleensä nimen kantajan olevan aatelinen. Wikipedia
Mitä oksat pois? Ihan kun se mitään merkkais.