Otin kesällä 2021 korkokaton 230 000€:n lainaan.
Kyllä kannatti. Tietenkin. Sehän oli se syy, miksi otin sen. Korot -0.5%. Mikähän voisi olla suunta, johon ne seuraavaksi menevät, hmmmmm? 🤔😄
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Nyt harmittaa vain, etten ottanut vain enemmän lainaa samoilla halvoilla hinnoilla.
Ap
Kysy pankilta jos vaikka saisit lisää lainaa samoilla ehdoilla, olethan sinä hyvä asiakas, sijoittaja yms. vakuudethan eivät ole tietenkään sinulle ongelma.
Tasaerälaina on myös hyvä vaihtoehto. Laina saattaa lyhetä hitaammin korkojen noustessa, mutta lyhenee kuitenkin. Lainaerä pysyy samana, ja kenenkään talous ei kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap on tehnyt hyvän lainasopimuksen niin hyvä, ei se ole poissa minulta.
Näinpä! Ihmettelen, kun ihmiset eivät innoissaan iloitse onnekkaan puolesta.
ApOnnekkaan? Kuka tässä nyt on se onnekas? Sinä ap, jolla on yli 200t€ korkosuojattua lainaa vai minä jolla on tällä hetkellä lainaa 0€? Ja tarkoitus on olla ottamatta enää koskaan lainaa...
Mielestäni tuolla hinnalla omaisuutta hankkinut on onnekas. Asuntoja ei osta pian juuri kukaan. Miten he rikastuvat? Mietipä sitä.
ApSinullahan ap on vielä muutama lainalyhennys jäljellä joten asunto ei ole sinun ennen kuin olet pankin kanssa sujut. Toivottavasti sinulla riittää työtä ja terveyttä tehdä sitä, elämä kun tuppaa välillä olemaan yllätyksellinen.
Vielä pitkälti eläkeiässäkin.
Höpö höpö. Koska halpa korko on 14 vuodeksi, pitää lainakin maksaa sinä aikana pois. Laina-aika on kylläkin 20v.
Ap
Mä en kestä.🤦 Minkä ikäinen rouva tänne nyt on oikein tullut opettamaan isäänsä panemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApOnnekkaan? Kuka tässä nyt on se onnekas? Sinä ap, jolla on yli 200t€ korkosuojattua lainaa vai minä jolla on tällä hetkellä lainaa 0€? Ja tarkoitus on olla ottamatta enää koskaan lainaa...
Mielestäni tuolla hinnalla omaisuutta hankkinut on onnekas. Asuntoja ei osta pian juuri kukaan. Miten he rikastuvat? Mietipä sitä.
ApMietipä sitä, että koti jossa asuu ei ole ainoa tapa kasvattaa sitä omaisuutta.
Mistä sä saat nyt 0,8% viitekorolla lainaa?
ApMihin mä sitä lainaa nyt sitten tarvisin?🤣
Apuna omaisuuden kasvattamisessa.
ApOlet aika herttainen.😊
No, halpa raha lisää omaisuuden kasvattamisvauhtia ihan sikana verrattuna lainan ottamattomuuteen.
Ap
Miten sinä muuten olet kasvattanut sitä omaisuutta kuin asuntolainalla?😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pankki anna ilmaiseksi mitään, sinun korkokatto on korkoa sekin toisella nimellä. Hymyille lainan suhteen vasta sitten kun se on kokonaan maksettu.
Ihan käsittämättömän tyhmä luulo. Luuletko siis, että kesän 2021 jälkeen korkokaton ei-ottaneilla on halvemmat lainakulut, kuin minulla?
Ap
Toistaiseksi taitaa olla, koska lainan tarkistushetkihän on sitten vasta ensi kesänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSinullahan ap on vielä muutama lainalyhennys jäljellä joten asunto ei ole sinun ennen kuin olet pankin kanssa sujut. Toivottavasti sinulla riittää työtä ja terveyttä tehdä sitä, elämä kun tuppaa välillä olemaan yllätyksellinen.
Höpö höpö. Koska halpa korko on 14 vuodeksi, pitää lainakin maksaa sinä aikana pois. Laina-aika on kylläkin 20v.
ApMä en kestä.🤦 Minkä ikäinen rouva tänne nyt on oikein tullut opettamaan isäänsä panemaan?
Älä nyt, tämä on hauskaa lukea näitä talousneuvoja...
Vierailija kirjoitti:
Tai siis onnekasta oli se, että minua varoitettiin, että lainaa ei pidä ottaa (tai omata isosti) ilman korkosuojausta. Ennen lainani ottoa varoitettiin.
Ap
Niin muakin varoitettiin silloin joskus 20 vuotta sitten, jun otin ekan asuntolainan. En ottanut silloin enkä sen jälkeenkään, koska pidin niitä kalliina (olen myös perheellistynyt ja ostanut pari kertaa isomman asunnon). Säästyneet rahat olen sijoittanut. Nyt kun korot nousi kotiutin hiukan varoja ja tein ylimääräisen lyhennyksen. Sillä on kuitattu koron nousun vaikutus ainakin pariksi vuodeksi. Sijoituksiin ei tullut edes koloa, joten siellä on mistä ottaa jatkossakin. Asioihin voi varautua monella tavalla, mutta sullahan ei ole minkäänlaista talousosaamista. Kaikki sun rahat on muiden hankkimia, äitihullu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olennaistahan olisikin että mitä sillä lainalla on hankittu.
Jos asunto niin lopullinen saldo ja korkohan selviää vasta kun se myydään ja näkee mitä jäi käteen.
Veikkailen että näitä edullisen lainakoron hankintoja tulee kohta myyntiin ja se hinnan erotus jää monelle sillain loppuelämän riipaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tasaerälaina on myös hyvä vaihtoehto. Laina saattaa lyhetä hitaammin korkojen noustessa, mutta lyhenee kuitenkin. Lainaerä pysyy samana, ja kenenkään talous ei kärsi.
Otin keväällä 50000 eur asuntolainan tasaerällä. Nyt se tuntuisi olleen ihan pieni päätös. Lainani on suht pieni ja teen siihen kuukausittain ylimääräisiä lyhennyksiä, mikäli talous antaa myöden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt harmittaa vain, etten ottanut vain enemmän lainaa samoilla halvoilla hinnoilla.
ApKysy pankilta jos vaikka saisit lisää lainaa samoilla ehdoilla, olethan sinä hyvä asiakas, sijoittaja yms. vakuudethan eivät ole tietenkään sinulle ongelma.
No ei saa, pankkihan ei päätä viitekoron hintaa. Plus korkokatto ei TOD ole missään 0,1% vaan about 2,3% tjsp. Siihen plus korkokaton hinta 1% tms.
Vakuuksista se ei ole kiinni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMä en kestä.🤦 Minkä ikäinen rouva tänne nyt on oikein tullut opettamaan isäänsä panemaan?
Älä nyt, tämä on hauskaa lukea näitä talousneuvoja...
Raikas tuulahdus menneiltä ajoilta. Nykyään koti, jossa asuu on vain kuluerä, joka ei tuota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMietipä sitä, että koti jossa asuu ei ole ainoa tapa kasvattaa sitä omaisuutta.
Mistä sä saat nyt 0,8% viitekorolla lainaa?
ApMihin mä sitä lainaa nyt sitten tarvisin?🤣
Apuna omaisuuden kasvattamisessa.
ApOlet aika herttainen.😊
No, halpa raha lisää omaisuuden kasvattamisvauhtia ihan sikana verrattuna lainan ottamattomuuteen.
ApMiten sinä muuten olet kasvattanut sitä omaisuutta kuin asuntolainalla?😊
Verosuunnittelulla, ajan avulla ja perimällä. Mutta voisitko palata otsikon aiheeseen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, se on juuri taloustyhmien vaihtoehto. Jos korot karkaavat käsistä, se erä nousee noissakin ihan hillitömäksi.
Ap
Tämähän on mielenkiintoinen ketju.... :).. no vähän sivusta , mutta jos ette ole kultalusikka per seessä syntyneet , niin AINAHAN pitää lainaa ottaa jos kunnon asunnon haluatte itselle hankkia, ja kun kerran täällä vaan eletään ja jossain ihmisen pitää asua, niin miksi ei sitten asuisi esim isohkossa omakotitalossa.. ja sitten tuo ei autoa ? Mitä hel vettä? Meillä on kolmihenkisessä perheessä 3 autoa , 19 v tytär asuu vielä kotona, eli kaikilla on oma auto. Pitää olla. Ei asuta hesassa, julkiset ei oikein pelitä, ja töihin/ opiskeleen pitää päästä. Niin ja auttaahan se oma auto elämää every day, nytkin tässä pian lähdetään Prismaan OMALLA autolla viikonloppuostoksille. Niin, ja autot meillä on kaikki vanhoja, bensa-autoja mutta kaikki ovat omia... talo ei vielä ihan oma..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pankki anna ilmaiseksi mitään, sinun korkokatto on korkoa sekin toisella nimellä. Hymyille lainan suhteen vasta sitten kun se on kokonaan maksettu.
Ihan käsittämättömän tyhmä luulo. Luuletko siis, että kesän 2021 jälkeen korkokaton ei-ottaneilla on halvemmat lainakulut, kuin minulla?
ApToistaiseksi taitaa olla, koska lainan tarkistushetkihän on sitten vasta ensi kesänä.
Eikös euribor ollut jo yli 0,8% viime kesänä? 🤔
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApToistaiseksi taitaa olla, koska lainan tarkistushetkihän on sitten vasta ensi kesänä.
Ap
Eihän sillä ole väliä kun sinulla on se korkokatto, kts. otsikkosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Siis 12kk euribor.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEihän sillä ole väliä kun sinulla on se korkokatto, kts. otsikkosi.
Onhan sillä, kun väite oli, että korkokattoa kesän 2021 jälkeen ei-ottaneilla olisi halvemmat lainakulut, kuin minulla. Ei ole.
Ap
Ap